جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فرخی نژاد , شهربانو
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
عفت در قرآن و سنت
نویسنده:
حمیده حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عفت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عفت در قرآن
,
عفت در روایات
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی عفت از دیدگاه قرآن و سنت است . با توجه به اینکه عفت به عنوان ملکه ای است که نفس و جان آدمی را در مقابل شهوات حفظ می کند هدف از تحقیق این است که افراد جامعه به وسیله آن به حفظ حریم خود پرداخته و از گزند همه فسادها و بی بندوباریها نجات پیدا کند. سعی شده با استفاده از آیات قرآن و اخبار رسیده از اهل البیت ( ع) که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است با فیش برداری از اسناد و مدارک معتبر موجود در کتابخانه ها به توصیف تحقیق پایانی پرداخته شود بنابراین تحقیق در پنج بخش تدیون شده است: در بخش اول فصل او تعریف لغوی و اصطلاحی عفت مورد بررسی قرار گرفته است در فصل دوم به اهمیت و ضرورت عفت پرداخته شده است در بخش دوم فصل اول جایگاه عفت در اسلام عفت قبل از اسلام و دوران جاهلیت و دوران اسلامی چگونه بوده است. مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم از منظر قران مورد بررسی قرار گرفته، فصل سوم عفت از منظر روایات و عفت و اخلاق و نقش آنها در سالم سازی جامعه انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم فصل اول ابعاد عفت و جنبه های فردی و اجتماعی عفت پرداخته شده است. در فصل سوم به الگوهای عفت همچون نقش حضرت زهرا ( س) اشاره شده است. بخش چهارم راههای تحصیل عفت در فصل اول به تأثیر تقوا در حفظ عفت پرداخته شده و در فصل دوم تأثیر حجاب در حفظ عفت مورد بررسی قرار گرفته است در بخش پنجم آثار عفت که در فصل اول به ثمره های عفت و در پایان به نتیجه و راهکارها پرداخته شده است و به منابع معتبری که در این زمینه به کار رفته اشاره شده است. - تعریف مفاهیم کلیدی: عفت به معنی باز ایستادن از حرام و پرهیز نمون از شهوات حرام بخصوص شهوت جنسی و امور مالی و در اصل بسنده کردن در چیزی اندک . قرآن کریم: کلام خدای متعال و تعالی است که از مصدر عزت و مقام کبریا و عظمت الهی به پیغمبر اکرم ( ص) نازل گشته و به وسیله آن راه سعادت به بشر نشان داده است. سنت: در لغت به معنای روش، رویه، آئین و شریعت آمده است. سنت در اصطلاح: قول و فعل و تقریر پیامبر اکرم ( ص) و سایر معصومین ( ع) است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسراف و تبذیر در قرآن و سنت
نویسنده:
محترم قاضی محسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع پایان نامه اسراف و تبذیر از دیدگاه قرآن و سنت است. با توجه به این که اسراف یک بلای خانمانسوز است و اکثر افراد جامعه گرفتار آن می باشند. سعی شد با استفاده از آیات قران و اخبار رسیده از اهل بیت ( ع) که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است این موضوع بررسی شود. از جمله به تعاریف اسراف و تبذیر، فلسفه تحریم، آثار مثبت پرهیز از آن، عوامل، انواع، نشانه های اسراف کاران، پیامدهای فردی و اجتماعی، راههای جلوگیری و درمان آن و بهترین الگوی مصرف در اسلام که حد اعتدال و میانه است پرداخته شده و منابع مورد استفاده بیشتر کتب روایی و تفاسیر و نشریه و کتابهای پیرامون این موضوع به صورت کتابخانه ای می باشد. اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکتهای نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تأکید دارد و دور ریختن، از بین بردن مواد لازم و قابل استفاده را محکوم و ناپسند می داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند، انسان در جامعه انسانی، متأسفانه همیشه مبتلا به اسراف در عرصه اقتصاد و اخلاق بوده است برای از بین بردن شکاف بین فقر و غنا و زدودن محرومیت از چهره ی جامعه، جلوگیری از اسراف، یکی از راه های مطمئن است از مهمترین راههای درمان اسراف عبارتند از: 1- ضرورت اندیشیدن در مورد پیامدها و سرانجام اسرافکاری، زیرا ممکن است پیش از آنکه در پی جبران و رهایی از اسراف برآییم زمان از دست برود. 2- قاطعیت در برخورد با خواسته های نفس، و بازنشستن آن از کششهای نادرست، و واداشتن آن به کار سخت و طاقت فرسا از جمله: بجا آوردن نماز شب، روزه داری، درستکاری، ساده زیستی و سختکوشی و مانند آن باشیم. 3- مطالعه و بررسی مداوم راه و رسم و سنت رسول خدا ( ص) 4- ترک و قطع ارتباط با اسراف کاران، و برای جلوگیری از این پدیده ی شوم و خطرناک باید از راههای قانونی و اجرایی و راه اخلاقی و اعتقادی استفاده کرد. کلید واژه ها: اسراف: به معنی تجاوز از حد در هر کاری و فاسد کردن یعنی به هدر دادن و ریخت و پاش و عدم استفاده بهینه از امکانات است. تبذیر: به معنی پاشیدن بذر و متفرق کردن یا اتلاف و مصرف اموار در راه های غیر شایسته.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا کاویانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع پایان نامه اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت می باشد و با توجه به اینکه جامعه جهانی کنونی ما کم و بیش از آنچه باید بیان شود خودداری می کند و چه بسا در این مسیر افراد دچار خسارتهای فراوانی شوند و عده ای دیگر بی تفاوت از کنار قضیه بگذرند و بدون آنکه کار مثبتی انجام دهند؛ چرا که حق از اموری است که با شناخت آن و ضرورت بیان و جامه عمل پوشاندن آن هر وجدان آگاهی را به تحقیق این امر وا می دارد. بنابراین سعی شده است با استفاده از آیات قرآن و اخبار رسیده از اهل بیت علیهم السلام که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است این موضوع بررسی شود. از جمله به معانی حق و ارتباط حق گویی با عدالت اجتماعی، و همچنین واکنش افراد در برابر حق و ویژگی های افراد حق گو و مذموم بودن کتمان حق و عوامل ناشی از آن و معنای پیروزی حقیقی و رسیدن به این پیروزی و بررسی صفات مبلّغان حق و شیوه عملکردشان پرداخته شده است. در نهایت به یکی از پیامدهای ترک اظهار حق اشاره شده است و منابع مورد استفاده بیشتر کتب روایی و تفاسیر و کتابهای پیرامون این موضوع به صورت کتابخانه ای می باشد. اظهار حق یکی از مواردی است که قرآن و روایت به آن تأکید فراوانی کرده است. حقگویی یک حرکت انقلابی است که فرد با انجام آن می تواند از خیلی از ضررها جلوگیری کند و در خیلی از امور مثمر ثمر باشد. بیان حق از مواردی است که آیات و روایات آن را امری واجب دانسته و بی تفاوتی نسبت به آن و کتمان حق را از گناهان عظیم شمرده است. خداوند روحیه حقیقت جویی را در قطرت انسان نهاده است و همواره پیامبران را برای راهنمایی و سعادت بشر فرستاده است و آنها را از مبلغ حق و الگو برای انسان قرار داده است. تا بدین ترتیب افراد با اطاعات از دستورات آنها با امیال و خواسته هایشان را در راه صحیح هدایت کرده و رورحیه حق جویی را پروش داده و به تکامل برسند. بنابراین در مرتبه اول باید به شناخت حق بپردازند و بار علمی اش را در این زمینه بالا ببرد و آنگاه از عواملی چون هوای نفس، عناد و دشمنی و ... که سد را ه وی به سعادت و کمال هستند پرهیز کند. و برای رسیدن به پیروزی حقیقی به خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام توسل بجوید. کلید واژه ها: اظهار حق: بیان کردن راستی، یعنی آنچه که شایسته گفتن است و گفتن امر واجب به معنای اظهار صدق و درستی و بیان آنچه که اسلام به آن امر فرموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه سعادت یار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اخلاق جمع خلق و خلق است و خلق به هیئت ها و شکل ها و صورت هایی که با چشم ادراک می شوند اختصاص داده شده و خلق به قوا و سجایا و خویهایی که با بصیرت و معرفت ادراک می شود. و حقیقت خلق آن آداب و خویهایی است که نفس آدمی کسب می کند و از آن جهت خلق نامیده شده که همانند امور خلقی و آفرینشی در انسان می گردد و در دو سوره قلم و هود واژه خلق آمده است. مادیون برای اخلاق ریشه و زیربنای ثابت قائل نیستند بر خلاف الهیون و موضوع اخلاق روح و نفس است و اینکه هدف از بعثت تکمیل مکارم اخلاق عنوان شده است و سپس بیان فواید اخلاق و برشمردن ویژگی های مربیان اخلاق. اخلاق خوب دو گونه است مکارم اخلاق و محاسن اخلاق. محاسن اخلاق خویهایی که حسن اجتماعی و عرض دارد و مکارم اخلاق صفاتی که به انسان کرامت و بزرگواری می دهد. حسن خلق در دو معنی عام و خاص به کار می رود در معنای عام متخلق بودن به همه اخلاق نیکو و خویهای ستوده است و در معنای خاص برخورد با مردم با گفتار خوش و روی شاد. حسن خلق واقعی محقق نمی شود مگر در وجود پیامبران الهی و اوصیاء آنان و خوشخویی با معتدل شدن ارکان چهارگانه علم و شهوت و خشم و نیرویی که میان این سه قوه تعادل برقرار مکند حاصل می شود و اصول اخلاقی نیک صفات و فضایل چهارگانه است که عبارتند از حکمت و شجاعت و عفت و عدالت و بقیه فضایل شاخه های آن ها به شمار می روند. و اینکه اخلاق از طریق تمرین تغییر پذیر است زیرا در غیر این صورت سفارشات و اندرزها و تربیت ها باطل خواهد بود. و آیات و روایاتی که در زمینه حسن خلق و سفارش بر آن آمده است بیان شده است و صفت مقابل آن سوخلق و سرچشنه های آن و مضرات آن عنوان شده است. و اشاره ای شده است به اخلاق پیامبر ( ص) و امیرالمؤمنین در مسائل شخصی و اصولی که در مسائل شخصی بسیار نرم و ملایم و خوش برخورد بودند و در مسائل اصولی بسیار قاطع برخورد می کردند. و اشاره شده است به برخورد والدین با فرزندان و اینکه رفتار آن ها تا چه حد می تواند در آینده آن ها تأثیر گذار باشد و به نقش مهم مادر در این زمینه اشاره شده است که فرزند در ابتدا بیشتر مسائل را از مادر می آموزد و در خاطرش می ماند و نحوه رفتار فرزندان با والدین و نیکی و احسان و خوش برخوردی با آن ها و آیات مربوط در این زمینه. و در رابطه با همسران با یکدیگر و طرز برخورد آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. و در نهایت انحطاط اخلاق در جهان معاصر و در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین احیای ارزشهای اصیل اخلاقی و بازگشت به اصول فراموش شده اسلامی شرط لازم حاکمیت بخشیدن به اسلام در جامعه ماست . و این وظیفه بر دوش فرد فرد مسلمانان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید