جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
ازدواج موقت در اسلام
نویسنده:
زهرا نازی چنار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسئله ازدواج موقت ( متعه ) در عین مشروعیت دینی ، به عنوان یکی از موضوعات چالش برانگیز فقهی ، حقوقی و اجتماعی است که همواره مورد بحث و جدال صاحب نظران بوده است . به طوریکه هدف اصلی از تشریع ازدواج موقت آسیب ناپذیر ساختن زنان و مردانی است که همواره در طول زندگی با موانعی همچون نداشتن بلوغ فکری ، موقعیت اجتماعی و نیز امکانات اقتصادی رو به رو هستند که ازدواج دائم برای این دسته از افراد میسر نیست و چه بسا جوانانی که براثر مشکلات و محدودیتهای ناشی از ازدواج دائم ، از این ازدواج گریزان هستند و به آسانی به آن تن نمی دهند . و ازدواج موقت ( متعه ) طرح و راهکاری مفید برای پاسخگویی به بخشی از این نیازها می باشد لذاباید برای پاسخ به جواز ازدواج موقت که از جامعیت اسلام ناشی شده است در ابتدا به موضوع شناسی آن از طریق بررسی ازدواج موقت از دیدگاه اسلام بپردازیم به اینکه ازدواج موقت از دیدگاه اسلام ، مانند سایر ادیان و مسلک ها ، یک قرار داد و پیمان با شرایطی ویژه و بسیار پسندیده است که این موضوع آن چنان در میان مسلمانان ریشه دارد که بخشی از آیات قرآن و همچنین فقه شیعه و سنی به این موضوع اختصاص داده شده است . بنابراین در این تحقیق سعی شده ، تا آن را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار بدهیم و اینکه تبدیل این ازدواج به یک راه حل واقعی ، نیازمند آگاهی فراگیری است تا در جامعه پذیرفته شود و جامعه آن را همانند ازدواج دائم بداند و اثبات و مستند سازی لازم را برای آن انجام بگیرد و در حالتهای فوق العاده ، حق زنان تامین شود ، و از قربانی شدن آنان در برابر سوء استفاده مردان در این زمینه ، جلوگیری به عمل آید . چه بسا بهتر باشد که این ازدواج را قانونی سازند و برای گروههایی که به سختی نیازمند آن هستند ، مانند بیوه ها یا طلاق گرفته ها ، آن را ثبت کنند . روش جمع آوری اطلاعات ، فیش برداری از کتب تفسیری و روایی و اجتماعی کتابخانه ها است که به توضیح و شرح مسئله پرداخته اند . کلید واژه ها این پژوهش عبارتند: از مُتعه ، مِتعه ، تمتع ، استمتاع ، ازدواج موقت .
 جایگاه مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فاطمه کاظم پوردوین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئولیت ، معادل وظیفه شناسی و تعهد و پاسخ گویی می باشد و انسان از نظر قرآن مسئولیت وظایفی بر عهده دارد. قبول خلافت و امانت الهی از طرف انسان یعنی قبول مسئولیت. رابطه مسئولیت و اختیار به صورتی است که اختیار در حد مسئولیت و مسئولیت در حد اختیار خواهد بود. انسان تنها در برابر خدا مسئول است ، چون تمام تکالیف و وظایفی که بر عهده انسان گذاشته شده است ، بالاخره روزی فرا خواهد رسید و از طرف خداوند مؤاخذه خواهد شد و سعادت در سایه تزکیه نفس و انجام تکالیف ، بدست می آید که ریشه اصلی سعادت احساس مسئولیت است. عقل و قدرت از شرایط عمومی تکلیف و شروط حساب و جزا می باشد و ملازم یکدیگرند. نخستین تعهد انسان در قبال خداوند ، گواه بر یگانه ذات اقدس اوست و مهمترین راه جلوگیری از انحراف و وسوسه های شیطانی اهمیت تعهد انسان است. تعهد خاص انسان در برابر خدا ، وابسته به قدرت شناخت ، اراده و آزادی عمل است. احساس مسئولیت از خودش شروع می شود و احساس تعهد در برابر خودش مبانی برای احساس مسئولیت در اجتماع است. حضرت علی(ع) نمونه انسان کامل و متعهدی است. و به عنوان الگوی کارگزاران و مسئولان جهت مسئولیت پذیری است. مسئولیت اجتماعی یک نوع احساس تعهد در جهت پیشرفت جامعه می باشد و انسان به عنوان موجودی اجتماعی ، وظایفی در قبال دیگر افراد جامعه دارد و امر و نهی به عنوان مهمترین وظیفه اجتماعی ، که هدف اصلی آن اصلاح جامعه است. ارزش های اجتماعی ، همچون رفاه عمومی و مشارکت در حل مسائل زمانی تحقق می یابد که در جامعه افراد ، بیشتر احساس مسئولیت کنند. متقی بودن ، لیاقت و کاردانی و پای بندی به اهداف و آرمان های اسلامی از شرایط مسئولیت پذیری است و مسئولیت پذیری یا عدم مسئولیت ، دارای آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی بسیاری می باشد ، از جمله آثار فردی ، می توان به دلیل بی بند و باری و آزادی مطلق و بالطبع فساد در جامعه ، از دست دادن آرامش روحی و خودپسندی به جای تواضع و .... را نام برد. و با توجه به رابطه ی تنگاتنگ فرد با جامعه ، هر اثر فردی ، بالطبع دارای اثرات اجتماعی فراوانی است ، از جمله ی آثار فردی که در طی انجام وظایف اجتماعی بدست می آید ، می توان به پیروزی در این جهان از طریق امداد و کمک های الهی و عنایت خاص خداوند نسبت افراد مسئولیت پذیر و وظیفه شناس را نام برد. و از مهمترین فوائد پاسخ گویی و وظیفه شناسی ، جلب اعتماد عمومی و رضایت افراد ، کاهش مفاسد اجتماعی ، و از بین رفتن نظام طبقاتی و بالاخره برقراری عدالت اجتماعی ، در جامعه می باشد. کلید واژه ها : انسان و مسئولیت ، اختیار ، ارزش و کرامت انسانی ، سعادت و مسئولیت ، تکلیف – حق – وظیفه
  • تعداد رکورد ها : 2