جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
ازدواج در اسلام
نویسنده:
زهرا طهرانیان طرقبه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج از همان ابتدای خلقت در طبیعت زندگی انسان وجود داشته است که آشکارترین نمود آن ازدواج حضرت آدم و حوا ( ع) است. آنچه که از بررسی عقاید و ادیان مانند مسیحیت به دست می آید این است که اگر چه که ازدواج منع نشده است اما آنچه مطلوبتر است تجرد عدم ازدواج است اما بالعکس در دین یهود بر آن تأکید شده و یک وظیفه دینی قلمداد گشته است. زرتشت نیز بر ازدواج تأکید نموده و آن را سبب وسعت رزق معرفی نموده است در حالی که ازدواج در بودا مورد نکوهش واقع می گردد و تولید نسل گناه محسوب می شود. در نگاه کلی به گذشته زن در طول تاریخ به دست می اید که زنان جنبه فروتر و پست تر نسبت به مردان داشته اند و بعد از ازدواج با نگاه برده و حتی یک کالا که در ملکیت مرد در می آید با او برخورد شده است. البته دگرگونی و تفاوت در کیفیت و کمیت ازدواج ها در جوامع مختلف هم حائز اهمیت است از جمله ازدواج های اجباری، آزمایشی و حتی در این اواخر ازدواج های اینترنتی که هر کدام خالی از اشکال نیست و اما جامع ترین و عادلانه ترین نگاه جامعه به زن و در نتیجه آن ازدواج در دین مبین اسلام دیده می شود.، که زن نه یک ملعبه و ابزار ارضای نیاز جنسی بلکه ازدواج یک دستور دینی و زن مایه آرامش روح معرفی گردیده است. به یقین تأکید بر ازدواج در اسلام به عنوان کاملترین دین به خاطر دستاوردهای مادی و معنی و بسیاری است که در آن وجود دارد از جمله این که باعث حفظ عفت و جلوگیری از انحراف افراد و در نتیجه آن رسیدن فرد به آرامش روحی و روانی است و از سوی دیگر همان گونه که خداوند وعده فرموده است سبب افزایش روزی و تداوم نسل و شکوفایی استعدادهای نهفته آدمی در سایه آرامش روحی است. ولی علی رغم تأکید زیادی که در اسلام بر ازدواج جوانان شده است ما شاهد بالا رفتن ازدواج در جوانان می باشیم که دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی ناشی از آداب و رسوم غلط و مهریه های سنگین ناشی از رقابت های نابجا و یا تبلیغات زندگی های مجلل توسط رسانه ها و در نتیجه بالارفتن توقعات جوانان و خانواده هاست و مسائلی مثل ادامه تحصیل و خدمت سربازی که خود عاملی برای تأخیر این امر مهم است. البته بسیاری از موانع را می توان با حمایت های معنوی و مادی خانواده ها و یا پرهیز از تجملگرایی و ادامه الگوهای عملی و ساده ازدواج در جامعه رفع نمود تا شاهد آثار منفی ناشی از عدم ازدواج جوانان نباشیم و نکته حائز اهمیت دیگر معیارهای متعارف و عاقلانه در انتخاب همسر است که جوانان به سوی زندگی آرام دور از تنش رهنمون می کند از جمله ایمان و اعتقاد، هم کفو بودن و هم خوانی فرهنگ و آداب و رسوم، اصالت خانوادگی و حسن خلق و تناسب سن طرفین می باشد. علاوه بر این زمانی که دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار می گیرند باید شرایط قبل و بعد از ازدواج از جمله خواستگاری توسط مرد، حق ولایت پدر در ازدواج دختر ( البته به صورت مشاوره و نه اجبار)، تعیین مهریه و پرداخت حقوق مادی و نفقه زن را مطابق دستورات دین پیاده کنند. جهت تبیین ازدواج آسان و بهره بردن از سیره و مکتب اهل بیت ( ع) می توان به الگوهای نمونه اسلام که کاملا کاربردی در زمان حاضر است اشاره نمود. همچون حضرت خدیجه ( ع) که با همه مکنت و جلال اقتصادی و مقامی در عین سادگی و با تکیه بر ارزش های اخلاقی سال های متمادی در کنار حضرت رسول ( ص) زندگی نمودند و حتی همه امکانات اقتصادی خویش را نیز در این راه خرج نمودند و یا نمونه هایی مانند حضرت زهرا ( س) که پشتوانه هایی وحیانی دارند بیانگر کامل ترین شیوه زندگی خانوادگی است و بر همگان لازم است که با اقتدا به سیره ایشان و فرزندانشان در مقابل ناهنجاری های فرهنگی زمانه بایستند چرا که هر چه بیشتر در کردار و گفتار به ایشان شباهت یابیم در مسیر کمال و سعادت در دنیا و آخرت پیش رفته ایم. دامنه این پژوهش در مورد ازدواج در اسلام حدود و شرایط آن می باشد و مطالب با استفاده از کتب تفسیر همچون: 1. تفسیر نمونه 2. تفسیر راهنما 3. تفسیر نور و کتب روائی همچون 1. بحارالانوار 2. اصول کافی 3. وسائل الشیعه و کتب تربیتی مانند 1. تأمین رابطه جنسی 2. ازدواج اسلامی 3. ازدواج آسان و شیوه همسرداری 4. نظام حقوق زن در اسلام 5. تشکیل خانواده در اسلام جمع آوری شده است. واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: ازدواج، پیوند، زناشویی، خانواده، الزوج، الزوجه. روش تحقیق بر اساس هدف، توسعه ای و کاربردی و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی بوده و طریقه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای می باشد. در خاتمه از لطف و عنایت الهی نهایت سپاس را داریم به امید آن که این مجموعه مفید واقع شود.
بررسی جایگاه خانواده در اسلام و فمینیسم ( با محوریت زن)
نویسنده:
منیره مالکی خلیل آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش " بررسی جایگاه خانواده در اسلام و فمنیسم با محوریت زن " میباشد . این نوشتار درصدد است تا با توجه به کلید واژه های " خانواده ، فمنیسم ، اسلام و حقوق " به بررسی اجمالی جایگاه خانواده در دین مبین اسلام و جهان غرب با رویکرد فمنیستی بپردازد. با توجه به اینکه در اسلام به نظام خانواده بسیار عنایت شده است و از آن به عنوان مستحکم ترین بنیان یاد شده و نقش زنان در تحکیم این بنیان کاملا بر همگان مبرهن بوده و ارزشهایی که اسلام مخصوصا در تمام ابعاد اجتماعی ، شخصیتی ، حقوقی ، سیاسی ، اقتصادی و خانوادگی برای زن قائل است و مقایسه کردن این اصول با فرهنگ مدرن در کشورهای غربی که سرناسازگاری با ازدواج و تشکیل خانواده را گذاشته است می توان به تصویری روشن از جایگاه زن در خانواده غربی رسید و با مقایسه وضعیت زن غربی و زن مسلمان و بیان گزاره های قرآنی و سخنان اهل بیت ( علیه السلام) در مورد حقوق و جایگاه زن در خانواده و وجود آمارهای نگران کننده که نشان از فروپاشی خانواده در غرب دارد به پوچی شعارهای طرفداران حقوق زن در غرب که نظام اسلام را محدود کننده زنان می دانند پی برد . در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از کلام وحی و سخنان ائمه ( علیه السلام) به بررسی و تبیین جایگاه خانواده در نگرش اسلام پرداخته شود که تحت عنوان دو فصل بیان شده است : این دو فصل به بررسی جایگاه و منزلت زن در دین اسلام و جایگاه خانواده اسلامی با توجه به رویکرد اسلام به ازدواج و اهداف آن و بیان حقوق اختصاصی و عمومی اعضای خانواده پرداخته است . همچنین با توجه به تطبیقی بودن این پژوهش در بخش بعدی به رویکرد نظام سکولار غرب به زن و وضعیت خانواده در این جامعه توجه شده است . در آخر نیز با مقایسه این دو نظام نسبت به خانواده و زن روشن می شود که زنان مسلمان علیرغم تمام تبلیغات گروههای فمنیستی مبنی بر محروم بودن از حقوقشان از کاملترین حقوق برخوردار هستند . روش تحقیق بر اساس هدف به صورت توسعه ای وکاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی و تحلیلی بوده و طریقه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای میباشد .
  • تعداد رکورد ها : 2