جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
فضیلت علم و علم آموزی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
انسیه محقق قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر با عنوان علم و علم آموزی از دیدگاه قرآن و سنت، پژوهشی است، پیرامون جایگاه و فضیلت علم و علم آموزی که با استمداد از متون دینی اسلامی صورت گرفته است. محقق، در این رساله بر آن است تا با رویکردی متفاوت و با هدف ایجاد انگیزه، تقویت روحیه ی صبر، تلاش و پشتکار در بین طلاب به تبیین همه جانبه ی جایگاه علم و آثار و آفات آن بپردازد. تحقیق حاضر در چهار فصل به بررسی موضوعات ذیل پرداخته است: در فصل اول ابتدا مفهوم علم، تبیین و پس از آن انواع علوم سودمند در سه محور آیه ی محکمه، فرضیه ی عادله و سنت قائمه بررسی شده است. در فصل دوم، با استناد به آیات و روایات، علم از بهترین کمالات و بزرگترین فضیلت ها بر شمرده شده است. برتری عالم بر عابد و علم بر ثروت، در روایات بیانگر جایگاه ارزشمند علم در اندیشه ی اسلامی است. در فصل سوم به اثراتی که علوم الهی و مورد رضایت پروردگار، می تواند داشته باشد اشاره شده است که در این فصل هم از بعضی آیات و روایات بهره گرفته شده است، که می توان به بعضی آثار علم و علم آموزی همچون: دسترسی به حکم و حکمت، رسیدن به خشیت، انجام صله ی رحم، صحه گذاشتن عقل بر علم و دانش، حق دستور، شغل انبیاء، پاداش فراوان معلم، والاترین کرامت الهی نسبت به بشر اشاره کرد. در فصل چهارم به آفات علم و علم آموزی اشاره شده است مانند توکل نکردن بر خدا، ریا و سمعه، مجادله، عجب، پیروی از شیطان، عدم اخلاص در نیت، حسد، تکبر، دنیاگرایی. روش تحقیق بنیادی و توصیفی است و جمع آری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. نتایج تحقیق: علم و علم آموزی، عمل به علم، از دیدگاه قرآن و سنت دارای فضیلت زیادی است. همچنین علوم سودمند، از نظر روایات شامل آیه ی محکمه، فرضیه عادله و سنت قائمه می باشد. شخصیت دهی به انسان، رسیدن به خلوص نیت، ایمان به خدا و ارتقاء درجه از جمله آثار علم و علم آموزی می باشد. ریا، سمعه، تکبر، حسد و مجادله نیز از آفات علم و علم آموزی می باشد.
توبه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان پژوهش حاضر توبه از دیدگاه قرآن و سنت می باشد که در آن به بررسی آیات و روایات مربوط به توبه پرداخته ایم این پایان نامه دارای 9 فصل و هر فصل به نکاتی چند در رابطه با توبه اشاره می کند: فصل اول در رابطه با مفهوم توبه از نظر لغوی و اصطلاحی و تفاوت توبه با این الفاظ و نظر علامه طباطبایی و مجلسی در رابطه با توبه و تعریف توبه نصوح می باشد. و اما فصل دوم در رابطه با حقیقت و مراتب توبه و نظریه ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی و شهید دستغیب در رابطه با مراتب توبه می باشد. و همچنین این فصل مراتب نقص و کمال توبه و توبه کامله را بیان می کند. و فصل سوم که در رابطه با فضیلت توبه و استغفار است به بیان سرگذشت تائب و تهذیب و پاکسازی نفس و اینکه حال توبه را هم خداوند می دهد. و خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و همه گناهان آنها را می آمرزد و توبه آنها را قبول می کند و سفارش آنها را به پیامبر هم می کند، می پردازد. و اما فصل چهارم به اقسام توبه ( توبه های مقبول و غیر مقبول) و اقسام توبه و اقسام گناهانی که باید از آنها توبه کرد و در مورد گنهکاران و قدرت بر توبه و افراد گناه کاری که با شنیدن آیه 16 سوره حدید توبه کردند بحث می کند. فصل پنجم که در رابطه با توبه انبیاء و اولیاء خداوند می باشد به بیان تاریخچه توبه و نیازمندی همه مردم به توبه و عمومیت توبه، مهلت توبه، و توبه حضرت داود و استغفار پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) می پردازد. و فصل ششم در رابطه با توبه واجب اخلاقی، مهلت توبه، تأخیر در توبه و استغفار نمودن، سرزنش از تأخیر و تسویف و زمان پذیرش توبه بحث می کند. و فصل هفتم درباره ارکان و شرایط توبه و شرط لازم و کافی در توبه و شرایط تمامیت توبه و شرط قدرت و اختیار در توبه و شرط مهم قبولی و پذیرش توبه و اینکه ولایت مهمترین شرط پذیرش توبه و استغفار است بحث می کند. فصل هشتم در رابطه با راههای آمرزش و زمان آمرزش و همچنین شتاب در توبه و فوریت وجوب توبه و همین طور درباره عام بودن وجوب توبه بحث می کند. و اما در پایان، فصل نهم درباره فوائد و آثار توبه به طور کلی بحث می کند. از آنجا که آشنایی هرچه بیشتر با این لطف الهی انسان را از نابودی و هلاکت می رهاند بررسی و تحقیق در این زمینه به طور خاص با هدف تبیین این نکته که راه توبه و بازگشت ما چیست و تأمل در آثار آن و نجات از خسران ابدی امری لازم و ضروری می نماید. توبه به عنوان لطف الهی به انسان از لحاظ سیر تاریخی به ابتدای خلقت باز می گردد. و با توجه به اهمیت این مسئله در نجات انسان، همه انبیاء در آیین خویش انسان را به بازگشت از گناه دعوت می نمودند. خصوصاً در تعالیم حیات بخش اسلام در آیات زیادی به این مسأله اشاره شده و سوره ای خاص به آن اختصاص یافته است، همچنین روایات بی شماری در این خصوص در کتب روایی نظیر اصول کافی و بحارالانوار آمده است. علاوه بر این با تتبع در سیره و روش معصومین ( علیهم السلام) بارها و بارها مشاهده شده است که این بزرگواران با آنکه معصوم هستند به درگاه احدیت توبه و استغفار می کنند. در کتب اخلاقی زیادی نیز به این مسأله پرداخته شده است از جمله کتاب اخلاق عبد الله شبّر و چهل حدیث حضرت امام خمینی ( ره) و فلسفه اخلاق استاد مطهری... همچنین با بررسی پایان نامه ها و تحقیقات روشن شد که تحقیقی با این عنوان صورت نگرفته است. واژگان کلیدی: 1)توبه: عبارتست از یک نوع انقلاب درونی و نوعی قیام از ناحیه خود انسان علیه خودش. و همچنین عبارتست از علم و معرفت و ندامت و پشیمانی و قصد ترک معاصی و اتیان به تدارک مافات. 2)استغفار: یعنی طلب مغفرت کردن از رب العالمین برای خلاص و آمرزیده شدن از سیئات را گویند. و علاقمند بودن نفس آدمی به گذشت و عفو و آمرزش معاصی از طرف حضرت باری تعالی. 3)انابه: عبارت است از شدت تأسف و تألم عاجزانه و طلب عفو با حالت تضرع و ابتهال . 4) توبه نصوح: توبه ای که صاحبش دیگر به آن برنگردد و بلکه تا آخر عمرش پیرامون هیچ گناهی نگشته و مرتکب معاصی نشود. تا اینکه به مقامی برسد که با اولیاء و دوستان به هم گرد آید. 5)سنت: مقصود از سنت، قول و فعل و تقریر پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین ( علیهم السلام) است.
دعا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا سنگ آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با موضوع دعا از دیدگاه قرآن وسنّت می باشدودرآن سعی شده با ارائ? مطالبی پیرامون دعا،آداب و شرایط آن از دیدگاه قرآن و سنّت زمینه ای برای راهیابی به اهداف والا که همانا خداشناسی و پیروی از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) می باشد،فراهم گرددو همچنین ذخیره ای برای جهان آخرت باشد. در جمع آوری اطلاعات ،از متون اسلامی ( قرآن واحادیث)و راهنمایی اساتید اهل فنّ وکتاب هایی که در این مورد نوشته شده است استفاده شده است. این تحقیق شامل هفت فصل میباشد. فصل اوّل: در این فصل به بررسی معنای لغوی واصطلاحی واژ?«دعا » وفضیلت واهمیّت آن،ازدیدگاه قرآن وسنّت پرداخته شده است. فصل دوّم: به بررسی آداب دعاونیایش می پردازد.آدابی مانند: پاکی وطهارت - هم از نظر روحی – وهم از نظر جسمی ( غسل،وضو،تیمّم(،انگشتر عقیق یا فیروزه به دست کردن وتوجّه به آراستگی ظاهری ،شناخت خداوند وایمان به او، توجّه به قبله حسن ظنّ به خداوند ، صدقه دادن واستعمال بوی خوش، شروع دعا با نام پروردگار،مدح وثنای الهی، صلوات بر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم)وآل او(علیهم السلام)،توسل به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم)واهل بیت « علیهم السلام»،بر زبان آوردن حاجات، مداومت بر دعا چه اجابت شود ،چه نشود ، کشیدن هر دو دست به صورت، ختم کردن دعای خود ا به صلوات برپیغمبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم)وآل او(علیهم السلام)، برای استجابت ده مرتبه یا الله بگوید. فصل سوّم:در این فصل موانع دعا ونیایش،ذکر شده است.موانعی مانند: کاستی در خدا شناسی،گناه،یأس وناامیدی،ترک امر به معروف ونهی از منکر. فصل چهارم:به معرّفی گروهی که دعایشان مستجاب است و نیز گروهی که دعایشان مستجاب نیست پرداخته شده است.افرادی که دعایشان مستجاب است عبارتند از:دعای شخص روزه دار به هنگام افطار،دعای حجّ وعمره گذارنده وجنگجو درراه خدا،کسی که بیمارومریض است،دعای مؤمن پشت سر برادر مؤمن ودعای شخص سائل.وامّا کسانی که دعایشان مستجاب نیست در ذیل حدیثی از رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلّم ) آمده است. فصل پنجم:به بررسی آثاروفوائد دعاونیایش می پردازد. برخی از این آثار عبارتند از:آرامش روحی وتقویت اراده،امیدواطمینان قلب،یادخدا،ولایت خدا بردل، درک حقیقت خودوخدا، ارتباط با خداو انقطاع از ما سوی الله، برگرداندن قضای الهی ،فضیلت وثواب ،وسیل?دفع بلا،دعا وفرهنگ زایی،دعاوشبهه زدایی، شفای امراض. فصل ششم: در این فصل سعی شده است شبهاتی که درمورد دعا،وجود دارد مطرح گرددوحدالامکان ،پاسخ داده شود. فصل هفتم:این فصل با عنوان ضمیمه ها می باشدوبه معرفی برخی ادعی?مشهور ودعا برای امور مختلف می پردازد.
قناعت از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
نیره مهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش با عنوان قناعت از دیدگاه قرآن و سنت ( روایات)، به بیان جایگاه قناعت در قرآن و سنت و نقش آن در زندگی انسان می پردازد. هدف کلی در این تحقیق، آشنا شدن با حقیقت قناعت و صرفه جویی در نگاه اسلام و اصلاح نگرش های نادرست نسبت به آن و ارائه- ی راه کارهای مناسب در این زمینه می باشد. این تحقیق در شش فصل به بررسی فضیلت قناعت، وظیفه ی اصناف مختلف مردم در این مسئله و نیز تبیین مصادیق، آثار، موانع و راه های تحصیل ملکه ی قناعت پرداخته است. در تحقیق حاضر به روش بنیادی توصیفی به جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای از منابعی چون قرآن و کتب روایی و... پرداخته شده است. نتایج حاصل از این قرارند: 1-در کلام الهی و در روایات به قناعت توصیه شده است. 2- اصناف مختلف مردم از جمله رهبران جامعه ی اسلامی و کارگزاران، خانواده ها، ثروتمندان و فقرا موظف به رعایت قناعت و اعتدال هستند. 3- قناعت در اموال عمومی و بیت المال، قناعت در منابع طبیعی، قناعت در امور معیشتی، در خوراک، پوشاک، مسکن، وسایل نقلیه، لوازم زندگی مانند فرش و غیره، قناعت در انفاق و اعتدال در عبادت، استفاده ی مطلوب از عمر و به طور کلی قناعت و اعتدال در همه ی امور از جمله مصادیق قناعت محسوب می شوند. 4- آثار صرفه جویی و قناعت و ثمره های ارزشمند آن شامل قناعت و حیات طیّبه، خردمندی، آرامش روانی، شکر و سپاسگزاری،سلامت در دین، تقوای الهی، رهایی از رنج و زحمت، رهایی از طول امل،خودسازی،آسانی حساب،عزت نفس،بی نیازی، سیری، پاکدامنی و سخاوتمندی می باشد. 5- حبّ دنیا و جهل و نادانی نسبت به عواقب شوم عدم قناعت و اموری چون حرص و طمع و اسراف که ارتباطی دو سویه با قناعت دارند از جمله موانع قناعت به شمار می آیند. 6- ترویج فرهنگ قناعت و صرفه جویی از طریق آموزش مردم، سیاست گذاری کاربردی مناسب، پیشگامی عملی مسئولین، پرهیز از تجمل و سنت های نادرست و... از راه های تحصیل ملکه ی قناعت می باشند.
کمال انسان در قرآن
نویسنده:
معصومه مهدوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
1- موضوع رساله کمال انسان در قرآن می باشد. 2- هدف تدوین این رساله ، شناخت هدف نهایی آفرینش ، شناخت ویژگیهای انسان کامل و آگاهی از مراتب و موانع رسیدن به کمال می باشد. 3- در فصل اول که به فلسفه آفرینش انسان در قرآن پرداخته شده است مطالبی تحت عنوان مفهوم و معنی انسان و انسانیت ، هماهنگی آفرینش انسان با هدفدار بودن کل جهان ، فلسفه آفرینش ، بررسی آیات قرآن در زمینه هدف خلقت انسان و ... بیان شده است . و همچنین در فصل دوم کمال انسان در قرآن مورد بررسی قرارگرفته که مطالب این فصل تحت این عناوین می باشد ، ازجمله بیان مفهوم و معنی کمال ، کمال نهایی انسان از دیدگاه وحی ، سیر انسان به سوی خدا،بارزترین ومهم ترین ویژگیهای انسان کامل و ... . فصل سوم : مراتب رسیدن به کمال می باشد که مراتب کمال به هفت مرتبه مهم تقسیم گشته است ، از جمله مرتبه اول : مرتبه طلب ، مرتبه دوم : مرتبه بیداری ، مرتبه سوم : مرتبه تزکیه نفس ، مرتبه چهارم : مرتبه تحول احوال و ... . و در پایان فصل چهارم موانع رشد و کمال است که موانعی در این فصل بیان گشته که عبارتند از : هوای نفس ، تعلقات و دنیا ، غرور و غفلت ، سوء ظن و بددلی به خدا و خلق خدا و ... . 4- روش انجام کار در موضوع حاضر با توجه به نوع و هدف تحقیق از سنخ تحقیقات توسعه ای ، توصیفی ، کتابخانه ای می باشد. نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از : خداوند مالک همه چیز است و با قدرت بی نهایتش بر این عالم حکومت می کند و خداوند آسمانها و زمین را با هدفداری آفریده است ، هم در آفرینش آن ، نظام حق و دقیقی است و هم دارای هدف حکیمانه و مصالح حقی است . خدواند تمامی انسانها را با فطرت پاک و توحیدی آفریده است و اگراین فطرت در مسیر صحیح خویش قرار گیرد ، راه کمال پیموده خواهد شد کاملترین نمونه های انسانهای کمال یافته ائمه معصومین ( علیهم السلام ) هستند که انسانها با الگو گرفتن از این بزرگان می توانند مسیر تکامل را طی نمایند. انسان برای رسیدن به کمال حقیقی باید مراتبی را طی نموده و موانع رسیدن به کمال را سر راه خویش بردارد تا به تعالی و رشد و کمال دست یابد .
جایگاه عقلانیت در اندیشه اسلامی و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
فروغ خیاطی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر نگاهی است به جایگاه عقلانیت در اندیشه اسلامی و شمول و گستره ی آن در حوزه ی علوم مختلف : هدف کلی این تحقیق، تبیین همه جانبه جایگاه عقلانیت در اندیشه اسلامی است و اهداف ویژه آن بررسی جایگاه عقل در قرآن و سنت، معذفی دین اسلام به عنوان هویتی عقلانی، آشنا نمودن جامعه دینی به حقیقت تعقل و تفکر و ایجاد انگیزه برای حرکت جامعه به سوی عقلانیت دینی می باشد. همچنین پاسخ گویی به پرسشهای پژوهشگران علاقه مند به کسب شناخت نظری از جایگاه دینی و فراهم سازی بستر مناسب برای پژوهش هایی در زمینه ی نهادینه سازی تفکر و تعقل در جامعه و پاسخ به عقلانیت سکولار به دلیل تبیین های تک بعدی آن از عقلانیت و پاسخ به سؤالاتی در زمینه ترابط عقل و دین از اهداف کاربردی این تحقیق است. این رساله از 9 فصل تشکیل شده است که در فصل اول کلیات تحقیق اعم از تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت تحقیق و ... می باشد و در فصل دوم مفهوم عقل و فکر و واژه های مرادف و مقابل آن ها بررسی شده و نیز تقسیمات مختلف عقل بیان گردیده است. در فصل سوم اهمیت عقل در قرآن کریم بررسی شده است و در فصل چهارم جایگاه عقل در روایات تبیین گشته است. فصل پنجم این تحقیق به بررسی رابطه عقل و وحی از دیدگاه مذاهب اسلامی و نیز دیدگاه متفکران غربی پرداخته است. فصل ششم مبین فلسفه والایی عقل در اندیشه ی شیعی است. فصل هفتم در جهت آشنایی با حیطه خاص عقل و وحی در اندیشه ی شیعی به بررسی نسبت عقل و وحی و نقش دین در هدایت عقل پرداخته شده است. در فصل هشتم رابطه عقل و علم و محدوده ی دریافت های عقلانی در عرصه فلسفه، اخلاق، فقه و عقاید بیان شده است. و فصل نهم آثار فردی و اجتماعی تفکر و پیامدهای عدم بکارگیری قوه ی عقل بررسی شده است. و در پایان رساله به نتیجه گیری و ارئه پیشنهادات پرداخته شده است. منابع مورد استفاده دراین تحقیق متون اسلامی و تألیفات اندیشمندان شیعی است که با استفاده از روش تحقیق ترکیبی(بنیادی – توصیفی- تحلیلی) صورت گرفته است و از مجموع بررسی های صورت گرفته نتایج ذیل حاصل شد : - قرآن کریم با دعوت مکرر مخاطبان خود به اندیشیدن و بشارت به عاقلان و ستایش صاحبان خرد اهمیت ویژه ای برای عقل قائل است. -عقل در روایات اسلامی به عنوان اولین و محبوبترین مخلوق، ارزش و شرافت خاصی دارد. -در اندیشه شیعی ارتباطی دو سویه بین عقل و وحی وجود دارد. -متفکران غربی با اصالت دادن به عقل جامعه انسانی را از وحی محروم نموده اند. -رابطه ی عقل و علم اجتناب ناپذیر است اما محدوده ی عملکرد عقل در حوزه های مختلف علوم متفاوت است. -عقل در فلسفه، مبدا شناخت و معرفت است، اما در حوزه ی عرفان شمول و گستره ی آن محدودتر است و در علم اخلاق عقل را میزان قبول اعمال و تفکر را برتر از عبادت برشمردند. عقل در فقه گاه به عنوان منبعی مستقل از کتاب و سنت محسوب می گردد و گاه به فقیه کمک می کند تا حکم شرعی را از قرآن و سنت استنتاج کند. گرچه عقل در قلمرو عقاید اهمیت ویژه ای دارد به دلیل محدودیت هایی که دارد از درک ذات خداوند متعال و درک کنه مرگ و معاد ناتوان است. نتیجه ی حاصل از بخش پایانی اینکه، جامعه عقلانی جامعه ای است که در آن عدالت ، ایثار، فداکاری و سایر اخلاق حسنه حاکم باشد. واژگان کلیدی این تحقیق نیز عقل، فکر، شیعه و دین می باشد.
تعلیم و تزکیه در اسلام
نویسنده:
سکینه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر تعلیم و تزکیه در اسلام می باشد که در آن سعی شده است با ارائه مطالبی پیرامون تعلیم و تزکیه و شرایط آنها زمینه ای برای راهیابی به اهداف والا که همان انسان سازی و رسیدن به تقرب الهی است فراهم گردد وهمچنین ذخیره ای برای جهان آخرت باشد. در جمع آوری اطلاعات، از متون اسلامی ( قرآن و احادیث) و راهنمایی اساتید اهل فن و کتابهایی که در این مورد نوشته شده است استفاده شده است. روش تحقیق حاضر بر اساس نگرشها از نوع تحقیقات بنیادی است که به قصد کشف حقایق بیشتر صورت گرفته است . براساس راهبردها از نوع تحقیقات توصیفی است که فقط به گردآوری و توصیف موضوع پرداخته می شود. و براساس راهکارها از نوع تحقیقات کتابخانه ای است که از طریق بررسی مدارک و اسناد و منابع صورت می گیرد. این تحقیق شامل هفت فصل است که در فصول آن: به بررسی معنا و تعریف تعلیم، فضیلت علم و شرافت و وجوب علم، اهمیت علم از دیدگاه قرآن وسنت، انواع علم و گروههای دانایان و نیت و هدف از فراگیری دانش پرداخته شده است. فصل دوم به بررسی مقام علما و دانشمندان پرداخته شده است ونیز مصیبت از دست دادن علما و امتیازات ویژه علما، حوزه خلافت انسان کامل، تفاوت تعلیم و تدریس، شؤون و برکات وجودی خلیفة الله مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه تحقیق به بررسی تعریف لغوی و اصطلاحی تزکیه و مخالف واژه تزکیه، تعریف نفس و تسویل نفس و تعبیراتی که در مورد جنبه مادی و معنوی انسان در قرآن آمده است پرداخته شده است. و بعد از آن نیز به بررسی مفهوم ضرورت و اهمیت، جایگاه خودشناسی و خود سازی در قرآن و روایات پرداخته شده است. در ادامه به تکامل روح در دنیا مقدمات تزکیه نفس، مهمترین عوامل خودسازی و تکامل معنوی که برخی از این عوامل نقطه، تفکر وتعقل، ترک عادت بد و توبه، عزم مشارطه، مراقبه، محاسبه، رضا و تسلیم، صبر و شکیبایی، تذکر ، عبادت و پرستش، اخلاص، وفا و رفق و مدارا بخشی دیگر از این تحقیق می باشد. در ادامه موانع تزکیه که بعضی از آنها عبارتند از غضب و حسد، ظلم، سوء ظن، بخل، عجب، کبر، ریا، حب مال، جاه، گناه، عصیان، کفر و نفاق مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان به بررسی تقدم تزکیه بر تعلیم پرداخته شده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: تعلیم، تزکیه، تقدم، اسلام
 احسان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اعظم بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله ی حاضر به تبیین احسان و نیکی کردن و ترویج آن در جامعه پرداخته است آیات قرآن برای مسئله احسان و نیکی اهمیت بسزائی قائل است و مردم را به این عمل خیر دعوت نموده و آثار مفید و معنی آنرا برای مردم بیان نموده است. در روایات رسیده از ائمه اطهار ( ع) همچنین به این عمل خداپسندانه سفارش شده است. از این رو پژوهش حاضر، با هدف تبیین زوایایی از اسرار و آثار احسان و نیکوکاری به منظور ترویج احسان در جامعه پرداخته است این رساله در شش فصل نگارش یافته است. در فصل اول: مفهوم و فلسفه احسان مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم: انواع احسان بیان شده است. در فصل سوم: آداب احسان مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم: آفات احسان ذکر شده است. در فصل پنجم: به ذکر راه کارهای عملی درباره ی احسان پرداخته است. در فصل ششم: به بررسی آثار احسان و نیکوکاری در سیره ی محسنین پرداخته شده است. واژه های کلیدی این تحقیق عبارتند از: احسان، فقر، عفو و فرهنگ. امید است که این عمل نیک در بین افراد جامعه گسترش پیدا کند.
بخل و حسد و راههای تزکیه آنها
نویسنده:
راضیه کشاورز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حسد در لغت به معنای آرزوی زوال نعمت از دیگری است و به کسی از وجود نعمت در دست دیگران ناراحت شود و آرزوی زوال آن را داشته باشد حسود گفته می شود. بخل نیز به معنای امساک از بذل است و مقابل آن جود می باشد. حسد شعبه ای از بخل است زیرا کسی که از انفاق آنچه دارد به دیگران بخل می ورزد، پس کسی که به نعمت های الهی بخل می ورزد در حالی که مربوط به او نیست به مراتب بخیل تر از اولی می باشد. از آنجا که حسد و بخل یکی از بیماریها و گناهان قلبی است و مضرات فردی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد، لذا شناخت این دو رذیله و تبعات آن می تواند به اصلاح خود و اجتماع کمک نماید. در این تحقیق به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شده است که: بخل و حسد به چه معناست و چه اتباطی بین این دو صفت وجود دارد؟ نشانه های حسد چیست؟ و مضرات فردی و اجتماعی حسد و بخل کدامند؟ چه عواملی باعث ایجاد آن می گردد و راه مبارزه با آن کدام است؟ آیا حسد همواره مذموم است؟ موانع انفاق که نقطه مقابل بخل است چیست؟ این تحقیق در 6 فصل پاسخ گوی این سوالات است. در فصل اول به معنای لغوی و اصطلاحی حسد و بخل پرداخته شده است. همچنین حسد و بخل در آیات و روایات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. قرآن کریم پاکیزه گاه از حسد را ستوده و راه نجات از حسودان را پناه جستن به خداوند سبحان می داند و آثار پرهیز از آن را کم شدن فاصله طبقاتی، آرامش در جامعه، محبت و صمیمیت در دنیا و چندین برابر پاداش در آخرت برمی شمارد. در فصل دوم مراتب و نشانه های حسد مورد بررسی قرار گرفته است. برای حسد سه مرتبه ذکر کرده اند که در مرتبه اول شخص از این صفت در وجود خود ناراحت است و درصدد رفع آن برمی آید. در حالت دوم از حسد خود ناراحت نیست ولی ظاهر خود را از اطاعت آن باز می دارد و مرتبه سوم این میل را دوست داشته و در ناگواری های محسود شادی خود را اظهار می دارد. و این قسم سوم است که حرام می باشد. از جمله نشانه های حسد، انتقاد شدید، زود پذیرفتن، بدگویی در مورد شخص، سخن چی و ناراجتی از خوشی دیگران است. حال این حد ممکن است بر ثروت، شجاعت و یا حتی چیزهای جزئی باشد. در فصل سوم به مضرات فردی اجتماعی بخل و حسد پرداخته شده است: بیماری روحی، کوتاهی عمر و منفور شدن از جمله آثار فردی و جلوگیری از ترقی، تنزل جامعه از آثار اجتماعی حسد می باشد ایجاد دشمنی، نابودی انسان و دوری از خداوند نیز از جمله مضرات بخل می باشد. در فصل چهارم به عوامل ایجاد بخل و راه مبارزه با آن ها پرداخته شده است. عداوت و دشمنی، حفظ ارزش خود، ترس از نرسیدن به مقصود، حب ریاست، حرص، بخل، احساس حقارت و شکست زیاد از عواملی است که موجب بروز حسد می شود. دوستی بیش از حد مال دنیا نیز بخل را به دنبال دارد. راه مبارزه با حسد در دو مرحله پیشگیری و درمان امکان پذیر است. در فصل پنجم به ضد بخل و حسد اشاره شده است. ضد بخل، بخاوت است و انفاق به قلب، به جوارح، به بیان و به امور خارجی مثل مال از اقسام ان است. در فصل ششم به عوامل کلی که سقوط اخلاقی و روش خودسازی و ویژگی تربیت اسلامی پرداخته شده است. پیروی از هوای نفس، دنیا و شیطان از عوامل سقوط اخلاقی هستند. تقویت عقل، تفکر از عمل و بدبینی به نفس از راههای خودسازی انسان است. در این تحقیق متون دینی مورد بررسی قرار گرفته است و با روش کتابخانه ای به گرد آوری و توصیف موضوع پرداخته شده است. حاصل اینکه حسد به عنوان شاخه ای از بخل از جهت متون دینی مذموم و ناپسند است مگر در مورد نعمتی که نصیب فاجر شده باشد. پیامدهای حسد و بخل در جامعه قابل تأمل است و منجر به تفرقه، اختلاف و سایر آسیب های فردی و اجتماعی می شود لذا افراد جامعه باید سعی در ریشه کن نمودن این رذیله از وجود خود شوند و با استفاده از راه های تربتی مورد بررسی به نتایج مطلوب ست یابند. واژگان کلیدی این تحقیق حسد، بخل می باشد. حسد به معنای آرزوی زوال نعمت از دیگران و بخل نیز به معنای خودداری از بذل و بخشش نسبت به کسی که استحقاق آن را دارد.
نگاهی اجمالی به برخی فرق و مذاهب اسلامی
نویسنده:
زبیده هنرمندچمگرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر نگاهی اجمالی به برخی فرق و مذاهب اسلامی می باشد. تحقیق حاضر با هدف معرفی مذاهب و فرق اسلامی مطرح در عصر حاضر به بیان عقاید خاص آن ها می پردازد تا به دنبال آن زمینه مطلوبی برای نقد و مقایسه و در نتیجه یافتن فرقه ناجیه فراهم گردد، چون هر نقد مطلوبی پیشاپیش به شناخت درست موضوع نیازمند است و همچنین کوششی است برای آگاهی دادن به نسل جوان وطنمان که همواره در جستجوی هویت فرهنگی خود با استعمار فرهنگی دست به گریبان است. این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که در فصل اول در برگیرنده مذاهب امامیه، عقاید امامیه و ... می باشد.در فصل دوم به تاریخ و فلسفه مذهب شیخیه پرداخته شده است. و فصل سوم شامل تحولات فرقه بابیه و بنیانگذار آن است. و همچنین فصل چهارم درباره فرقه بهائیت و نحوه ی پیدایش آن است و در نهایت در فصل پنجم به فرقه ی وهابیت و تاریخچه ی وهابیت و افکار این تیمیه پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر براساس نوع و هدف تحقیق بنیادی است که به قصد کشف حقایق بیشتر انجام می پذیرد و به اعتبار موضوع از سنخ تحقیقات دینی و وحیانی است. همچنین این تحقیق به اعتبار ماهیت و روش، تاریخی و توصیفی است.روش گردآوری اطلاعات نیز از نوع کتابخانه ای که با بررسی مدارک و اسناد و منابع به دنبال دست یابی به هدف خود است. نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از : 1- علت پیدایش این فرقه ها ایجاد تزلزل در اعتقاد به مهدی صاحب الزمان ( عج) که توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پایه ریزی شده است. 2- و نخستین فرقه اسلامی شیعه می باشد که در امت اسلامی بوجود آمده است. 3- و مهمترین فرقه هایی که در عصر حاضر در سرنوشت امت اسلام تاثیر دارند ، امامیه، شیخیه، بهائیه و وهابیت می باشد. 4- و مهمترین فرقه اهل سنت که امروزه پایتخت جهان اسلام را در تصرف خود دارد فرقه ضاله وهابیت می باشد که در سطح گسترده ای مشغول فعالیت است. کلید واژه ها : مهدویت، فرق ، مذاهب، اسلامی، اجمالی، شیعه
  • تعداد رکورد ها : 10