جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
عبداواب: بررسی زندگی حضرت سلیمان ( ع) از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
نسرین شاه حسینی گرگه بیشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش نگاهی است اجمالی به « بررسی زندگی حضرت سلیمان ( ع) در قرآن و سنت» که به عنوان یکی از قصه های قرآن یا بحثی تفسیری و روایی پیرامون این موضوع می پردازد. به طور کلی واژه قصه در قرآن به معنای سرگذشت و پی گیری اثر کسی یا چیزی، خبر و داستان است و سلیمان به معنی پر از امن و سلامت و نیز جانشین داوود نبی ( ع) است. ما در این تحقیق سعی داریم شخصیت واقعی حضرت سلیمان ( ع) را همراه با فضل و کرامات حضرت من جلمه زهد و پارسایی ایشان به عبارت، تواضع، ادب دعا کردن و برخی از معجزات ایشان مانند، سخن شناسی جانوران، تسخیر جن و باد و سایر لشکریان متنوع ایشان، بازشناسی کنیم. با رجوع به آیات و روایات در می یابیم که صنعت و هنر نیز در حکومت آن حضرت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در بخشی دیگر می خوانیم که، حضرت پس از آنکه حکومت داری را در حد کمال آن، نزد پدر بزرگوارشان می آموزند، اقدام به برپایی حکومتی الهی و فراگیر که تا آن زمان کسی به خود ندیده بود می نمایند. گسترش حکومت عدل و توحید، یکی از پروژه های اصلی و مهم آن حضرت بود که در اولین گام پس از استقرار با ارسال نامه توسط هدهد و دعوت ملکه سبا به آیین حق آغاز شد؛ که از ابتدا همراه با معجزات فراوانی چون نامه رسانی هدهد، جابجایی تخت بلقیس در یک آن توسط دارنده اسم اعظم و آزمودن بلقیس بود. گام مهم دیگر آن حضرت، ایجاد بناهای رفیع و مهم برای اجتماع بشری آن روزگار چون مسجدالاقصی و ... بود. در انتها نیز به وفات اعجازگونه و پاره ای از اسرائیلیاتی که در مورد آن بزرگوار توسط داستانسرایان یهود وارد منابع اسلامی شده است، پرداخته گردید. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از کلام وحی و سخنان ائمه اطهار ( ع) و نیز کتب تفسیر، روایی، تاریخ، قصص الانبیاء، قصص القرآن و کتب معاصر و همچنین مقالات، مجلات و سایتهای معتبر، به بررسی موضوع پرداخته شود. روش تحقیق بر اساس هدف، کاربردی می باشد و نظر به کشف حقایق بیشتر روش بنیادی نیز می باشد و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی و به اعتبار موضوع تاریخی و دینی – وحیانی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و از طریق فیش برداری می باشد.
 پیدایش تشیع
نویسنده:
زکیه سادات توکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد پیدایش تشیع است.از زمان صدر اسلام تا به خلافت رسیدن علی ( ع) یعنی ( قرن اول).هدف از این پژوهش بررسی منشأ و ریشه تشیع است که بدانیم در چه زمانی ظهور و رشد و نمو کرده است و واضع آن چه کسی بوده است.چرا عده ای در زمان پیامبر ( ص) که خود ، سخنان آن حضرت را در طول 23 سال دوران رسالت و بویژه در روز غدیر خم در مورد مسئله جانشینی شنیده بودند ؛ تمام آن سفارش ها را نادیده گرفته و به دنبال فردی غیر از شخص مورد نظر خدا و رسول(ص) رفتند به طوری که اکثریت به دنبال باطل رفته و تنها عده ای قلیل و مخلص به نام شیعه از آن روز تاکنون پیرو حق و حقیقت باقی ماندند.بدین منظور ابتدا شیعه و تشیع در لغت و اصطلاح مورد بحث و بررسی قرار گرفته ، نظرات مخالفین راجع به پیدایش تشیع بیان شده و سپس به معرفی واقعی شیعه و مذهب تشیع و دلایلی که شیعه برای حقانیت خود بیان می کند از آیات و روایات مورد قبول فریقین، پرداخته است.به دنبال آن اولین شیعیان در زمان پیامبر ( ص) و عقاید و جایگاه سیاسی _ اجتماعی آنان مورد بحث قرار گرفته و در ادامه وضعیت مسلمانان و شیعیان پس از رحلت پیامبر(ص) ، جریان سقیفه بنی ساعده و عوامل انحراف مسلمانان ، و علل سکوت امام ( ع) و شیعیان در برابر منحرفین و وضعیت شیعیان در جهان معاصر ، حوزه های تعاونی و چالشی شیعه در زمان معاصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق پایانی سعی شده است بیشتر از منابع معتبر و دست اول و ترجیحا کتب اهل سنت استفاده شود و روش کار ، روش کتابخانه ای بوده است. نتیجه ای که لز این تحقیق بدست می آید این است که پیدایش تشیع با پیدایش اسلام همراه و همزمان بوده است.و شخص پیامبر اکرم ( ص) پیروان حضرت علی ( ع) را شیعه نام نهاده است. واژگان کلیدی : شیعه ، پیدایش تشیع ، غدیر ، ولایت ، امامت.
 فاطمه ( س) در کنار پدر
نویسنده:
زهره گیلان ورنوسفادرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
قبل از ظهور اسلام عرب جاهلیت دارای ادیان گوناگون و مذاهب گوناگون بودند، خداوند در میان آنها محمد(ص) را به پیامبری مبعوث نمود، حضرت در انجام رسالت خود از هیچ تلاشی فروگذاری ننمود و پس از ازدواج با خدیجه خداوند به آنها دختری عطا نمود که همواره در کنار پدر به ترویج دین پرداخت و از همان دوران کودکی با آزار و اذیت مشرکان در شعب ابی طالب و پس از آن سختیهای هجرت را تحمل نموده اما هیچ گاه میدان را خالی نکرد پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دشمنان برضد مسلمانان جنگهای متعددی به راه انداختند که فاطمه(س) در صحنه جنگ رزمندگان را یاری نمود و همچنین در عرصه های فرهنگی اجتماعی و سیاسی در بیداری جامعه سهم بسزایی داشت جهت گسترش اسلام خدمات ارزنده ای ایفا نمود و در مکتب پدر درس ایمان، عبادت را آموخت. وی مظهر، حیا و عفاف، تهجد و عبادت، احترام بهه والدین بود پیامبر(ص) بارها از او به عنوان پاره تن خویش یاد کرد و فرزندان او را به عنوان ثمره وجود خود می خواند. اما متأسفانه بدلیل حب دنیا و عدم نفوذ ایمان در دل عده ای از اصحاب، با رحلت حضرت رسول اکرم(ص) از حقوق خود محوم گشته و سرانجام شهید گردیدند. کلید واژه : محمد(ص)، فاطمه(س)، علی(ع) عرب جاهلی، بعثت، هجرت
مهدویت در ادیان
نویسنده:
لیلا معاون زاده غزنوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالعه سرگذشت جامعه های مختلف بشری و بررسی مکتب های فکری در طول تاریخ، نشان می دهد که انسان ها همواره به یک سلسله مسائل بنیادی، اعتقاد راسخ داشته اند. یکی از این مسائل، اعتقاد به ظهور یک منجی و مصلح جهانی در آخرالزمان است. در میان ادیان الهی دین اسلام برای مساله مهدویت و ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) به عنوان منجی بشریت اهمیت زیادی قائل شده است. راجع به مساله مهدویت روایات بیشماری از طریق شیعه و سنی در منابع معتبر امده است. به غیر از اسلام سایر ادیان الهی و حتی غیر الهی نیز به دوره اخرالزمان و انتظار برای ظهور مصلح جهانی اعتقاد دارند. در مراجعه به کتب اسمانی و متون مقدس ادیان مختلف نیز ان ها را سرشار از نویدهای ظهور ان مصلح بزرگ می بینیم. اینک به طور خلاصه در مورد موعود در سه دین یهودیت, مسیحیت, زرتشت و موعود در کتب هندی مطالبی بیان می شود. عقیده به ظهور منجی در دین یهود به طور قاطع وجود دارد. این منجی که ماشیح نام گرفته است, یک منجی انسانی است از نسل داوود پیامبر و از ممیزاتش روح مسیحایی و فیض از درجات نبوت است که به واسطه ان فیض بر ظالمان می شورد و عدل و داد را در دنیا گسترش می دهد. دین دیگری که در ان به طور بنیادی عقیده به ظهور منجی وجود دارد, مسیحیت است. اندیشه موعود در مسیحیت به سه گونه است: 1_ همان اندیشه موعود یهودی است. 2_ رجعت عیسی.3_ موعود شخص دیگری است که خود عیسی مسیح(علیه السلام) وعده امدنش را می دهد. در ایین زرتشت هم عقیده به ظهور موعودی در اخرالزمان وجود دارد. این موعود از فرزندان زرتشت است و شخصیتی الهی و اسمانی دارد و در صفات و ویژگی ها به پیامبر اغازین شبیه است.نام منجی دین زرتشت سوشیانس است. ایین هندو نیز یکی از ایین هایی است که اندیشه موعود در ان موجود است. این اندیشه با شخصیت کلکی یا کلکین شکل می گیرد. پس از این که بیان شد اعتقاد به ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام)در لابلای متون مقدس همه ادیان موجود است به سراغ قران و روایات می رویم. در قران ایات بسیاری وجود دارد که به شهادت روایات مستند درباره حضرت مهدی(علیه السلام) و قیام جهانی او نازل گردیده است. روایات فراوانی مربوط به مساله مهدویت در منابع معتبر شیعه و سنی وجود دارد که نشانه های ظهور حضرت را بیان می کند و راجع به اوضاع جهان قبل و بعد از ظهور حضرت مطالبی را عنوان می نماید. همچنین روایاتی در مورد یاران حضرت حجت ( علیه السلام) و زمان ظهور ایشان و مدت حکومتشان سخن می گویند.
  • تعداد رکورد ها : 4