جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
نقش و وظایف مادر در تربیت فرزندان از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوران جوانی
نویسنده:
رقیه بابائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دوره جوانی از حساس ترین دوره های زندگی انسان است. اساس شکل گیری شخصیت جوان بر اساسنوع تربیتی است که مادر او را تربیت کرده است. مادر با نحوه تربیت خود که در قبال جوانان انجام می دهد. تعیین می کند که جوان در چه مسیری حرکت کند و اینکه او فردی مؤمن ، متعهد ، تلاش گر ، مخلص ، یا انسانی منحرف و پایبند به اصول اخلاقی و اجتماعی نباشد همه بستگی به نوع تربیتی داردکه مادر به کار می برد، بنابراین لازم است مادر در امور تربیت ، این مسئله خطیر و انسانی را به نحو صحیحی انجام دهد و از عهده آن بر آید. مادر بایدبرای تربیت جوانخود سازی داشته و مراقب اعمال و رفتار خود باشد زیرا نوع عمل مادر در جوان تأثیر بسزایی دارد و عمل بیش از گفتار نقش تربیتی دارد. و جوان مادر را به عنوان الگوی خود قرار می دهد، در مورد ویژگیها و مسائل و مشکلات جوان و سایر مسائل دوران جوانی مادر می بایست بهترین راه برخورد با هر کدام از این مسائل را انتخاب کند و این هم بستگی به آگاهی های مادر دارد، و برای به کار گیری روشهای درست از توصیه های بزرگان و اهل علم استفاده کند و به سفارشات آنها در مورد بهترین شیوه تربیتی که همان اعتدال است عمل کرده و راه پیشگیری از مسائل و مشکلات جوان خود را ارزیابی کرده و با استفاده از دستورات آنان بهترین راه را انتخاب کند.
نقش و وظایف مادر در تربیت فرزندان در دوران بارداری از نظر علم، قرآن و سنت
نویسنده:
صغری محمدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خانواده، مقدس ترین و اولین و مهمترین محیط تعلیم و تربیت برای فرزندان است و تربیت، باغبانی وجود انسان است. شکوفایی و رشد هماهنگ و متعالی شکوفه های زندگی ، در گروی وجود باغبان دلسوز و تواناست. تربیت، اساس انسانیست و بواسطه ی تربیت زندگی زیبا و زیبائی مفهوم می یابد. دوران بارداری از حساس ترین و مهمترین دوره های زندگی هر انسانی است. پایه و اساس شکل گیری شخصیت هر انسانی در این زمان ریخته می شود و در این شکل گیری شخصیتی مادر نقش بسیار حساس را ایفا می کند. چون مادر رنگ دهنده ی شخصیت جنین و حتی سازنده ی آن است. پیامبر اکرم ( ص) می فرمایند : « سعادتمند کسی است که او سعادت در شکم مادر پایه گذاری شده بوده و بدبخت و شقی کسی است که شقاوت او از دورانی که در شکم مادر زندگی می کرده شروع شده باشد. و اما بارداری و بچه دار شدن آسان ولی مادر شدن کاری دشوار است. مادر شدن زائیدن فرزند و تأمین غذا و پذیرائی از جنین نیست. چه بسیاری زنان که چنین وظیفه ای را انجام می دهند ولی لایق عنوان مادری نیستند. نقش مادر در تربیت فرزند یک نقش انسانی، شریف ، الهی و انسان ساز است و اهمیت تربیت در دوران بارداری بحدی است که اگر تلاش برای تربیت در این دوره ی بارداری صورت نگیرد تربیت فرزند در بقیه مراحل زندگی بعد از تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی کاری بسیار مشکل خواهد بود. به همین جهت دوران بارداری را می توان مهمترین و حساس ترین زمان در یادگیری و تربیت انسان دانست و شالوده ی شخصیت هر انسانی در این دوره ی بارداری ریخته می شود و به همین دلیل روانشناسان از این دوره به عنوان دوره ی اساس و پایه یاد می کنندو مادر دراین دورا بارداری می تواند برای جنین خود، بنای یک زندگی سالم و سعادتمند را پی ریزی کند و از بروز بسیاری از مشکلات در آینده نیز جلوگیری کند. به همین دلیل اسلام برای داشتن نسل پاک و سالم پیش بینی ها و مراقبت هائی را از قبل معمول داشته و امر تربیت فرزند را قبل از تولد و از مرحله ی انتخاب همسر آغاز می کند. بعد از عمل همسر گزینی بر اساس معیارهای والای اسلامی، اسلام گام به گام با جنین پیش می رود و در هر قدمی که در طریق تکون و رشد برداشته می شود. اصول و قواعدی منطبق بر واقعیت ها به منظور رشد سالم، روحی ، روانی و جسمی جنین وضع می کند که مادران باید براساس آن عمل کنند. آدای معاشرت ار جمله قواعد و مسائلی است که با رعایت موازین اسلام، این عمل بشری و غریزی را رنگی معنوی می دهد و نسلی پاک و مؤمن به وجود می آورد. مادران باردار با داشتن بهداشت روانی سالم ، آمادگی لازم را برای بارداری و به دنیا آوردن جنین سالم را خواهند داشت. دوران بارداری برای زن دوره ای توأم با افتخار و پاداشی است و به حقیقت مادر باردار را باید « کارگاه عظیم و شگرف خلقت » نامید زیرا تار و پود انسان در رحم او صورت می بندد. مادر باردار با نوع رفتار خود و تربیتی که در مورد فرزند خود اعمال می کند تعیین می کند که جنین او در آینده در چه مسیری حرکت خواهند کرد اینکه او فردی با ایمان و با تقوا و یا بی ایمان و بی تقوا و منحرف یا انسانی پایبند به اصول اخلاقی و اجتماعی باشد، همه بستگی به نوع تربیتی دارد که مادر باید اجرا کند. بنابراین لازم است که در مورد وظیفه خود احساس مسئولیت داشته و وظایف خود را درست انجام دهد. مادر باردار باید برای تربیت درست جنین خود، خودسازی و عفت و پاکدامن داشته و مراقب اعمال و رفتار و کردار خود باشد. حتی فکر و اندیشه مادر در دوران بارداری در شخصیت جنین تأثیر دارد. چون مغز جنین مانند دوربین فیلم برداری همه ی رفتارها و گفتارها و خصلت های خوب و بد مادر را فیلم برداری می کند و جزء شخصیت های خود ذخیره می کند به قول معروف فرزند آینه ی تمام نمای مادر خویش می باشد. که در این رابطه امام صادق ( ع) می فرمایند : « خوشبخت کسی که مادرش دارای گوهر گرانبهای عفت و طهارت فکر باشد». مادران باردار برای تربیت صحیح فرزندان خود باید مراقبتهای مهمی را انجام دهند از جمله مراقبت از اعمال، رفتار، کردار، حرکات،حتی نوع تغذیه حرام و حلال و همچنین مسموعات و مبصراتی که از راه گوش و چشم وارد مغعز جنین می شوند. شدیدا تحت مرابقت قرار گیرند چون یک سخن پلید، یک منظره ی منحرف کننده کافی است که طفل را از راه صراط مستقیم برگرداند و برای همیشه او را بدبخت و آلوده نماید. علت اهمیت تربیت در دوران بارداری بخاطر این است که آدمی در طول ایام حیات خود بر طبق خلقیات خویش عمل می کند و اساس خلق و خوی آدمی در دوران بارداری پی ریزی می شود و این وظیفه سنگین تربیتی برعهده ی مادران گذاشته شده و مادران باید جایگاه حقیقی خویش را بشناسد و به آن بها دهد تا بتواند فرزندان صالح و سالم با ایمان با تقوا تحویل جامعه دهد.
کیفیت زندگی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سمیه ضیائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کیفیت زندگی یعنی درک فرد از وضعیت کنونی اش با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زندگی می کند . اگر انسان زندگی خود را به بازی بگیرد ، زندگی پوچ و بی ارزش خواهد داشت ، اما اگر آدمی به هدف زندگی خود بیندیشد و خدا را تنها هدف زندگی خویش و ناظر اعمال خود بداند ، گام در مسیر زندگی حقیقی نهاده است زندگی انسان در این دنیا شامل دو قسم ، قبل از تولد و بعد از تولد است . کیفیت زندگی فرد قبل از تولد از دیدگاه قرآن ، از گِل ، نطفه ، مضغه ، عظام و لحم می باشد . کیفیت زندگی انسان بعد از تولد به پنج مرحله تقسیم می شود : - مرحله کودکی ، مرحله آقایی ، بازی ، مورد مهر و محبت واقع شدن است . - مرحله نوجوانی ، مرحله مشاوره ،آموزش دین و خواندن و نوشتن و آموزش نظامی است . - مرحله جوانی ، مرحله وزارت ، استقلال طلبی و شور و شوق جوانی است . مرحله میانسالی اوج رشد عقلی و شخصیت انسانی است که عالیترین درجه از مراحل زندگی است . - مرحله کهنسالی ، نهایت مال اندوزی و دنیا پرستی است . قرآن تنها به جنبه زندگی فردی نپرداخته بلکه مسائل و روابط اجتماعی را نیز مطرح ساخته و کیفیت جامعه ای آرمانی را بیان کرده است . اگر انسان قرآن را الگوی زندگی خود قرار دهد ، سعادتمند خواهد شد .
طهارت و پاکیزگی در اسلام
نویسنده:
مرضیه سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق « طهارت و پاکیزگی در اسلام» است که شامل سه بخش است. بخش اول با عنوان « طهارت و جزئیات» آن می باشد که دارای سه فصل است که فصل اول آن با عنوان « طهارت» می باشد که در آن به بیان واژه طهارت ، اقسام طهرات ، مراتب طهارت و همچنین حکمت طهارت ، محبوبیّت طاهر نزد پروردگار ،تأثیر طهارت بر ظاهر و باطن ، نقش طهارت در تنظیم رزق ، شرح وتبین آن در قرآن پرداخته شده است. فصل دوم آن با عنوان « طهارت فقهیه یا طهارت سه گانه ( وضو، غسل، تیمّم) است که در این فصل موجبات وضو ، واجبات وضو ، انواع وضو، شرایطی که به آب وضو بر می گردد، چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت، شکیّات وضو ، احکام وضوی جبیره و نیز در مبحث تیمّم آن درباره شرایط تیمّم ، دستور تیمّم ، شرایط صحّت تیمّم ، احکام تیمّم و در بحث غسل ، موجبات غسل ، دستور غسل ، تفاوت غسل ترتیبی و ارتماسی و واجبات غسل پرداخته شده است. در فصل سوم آن اثرات تربیتی طهارت فقهیه درجسم و روح با عنوان، فلسف? وضو از نظر اهل بیت ( ع) و فقه شیعه و اهل سنّت ، فضیلت وضو ، پاداش کسی که مانند امیر المؤمنین علی ( ع) وضو بگیرد و مانند او ذکر خدا کند ، فلسف? غسل، اسرار غسل ، اسرار تیمّم مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم آن با عنوان « مطهرات و احکام » آن می باشد که در دو فصل تنظیم گردیده است که در فصل اول آن به تعریف مطهّرات و آب و احکام آب پرداخته شده است و در فصل دوم آن به باقی مطهّرات با این عنواین: زمین ، آفتاب ، استحاله و انقلاب، کم شدن دو سوم آب انگور ، انتقال ، اسلام ، تبعیّت ، برطرف شدن عین نجاست ، استبراء حیوان نجاست خوار ، غائب شدن مسلمان اشاره شده و حکم هریک از آنها را از دیدگاه مراجع بیان نموده است. بخش سوم با عنوان « طهارت باطنی » می باشد که در سه فصل گرد آوری شده است که در فصل اول آن به طهارت ائمه ? که در آیه تطهیر بیان شده اشاره گردیده وفصل دوم آن با عنوان « مراتب طهارت» می باشد که مسائلی چون : انواع طهارت ظاهری که طهارت بدن ، حواس ، اعضاء را در بردارد و طهارت باطنی ، طهارت خیال ، طهارت فکر ، عقل اشاره شده است. در فصل سوم آن نیز با عنوان « اثرات طهارت صحیح بر فرزندان می باشد» که در آن به چگونگی طهارت پدر و مادر در ارتباط با فرزند، عوامل تأثیر گذار قبل از تولّد ، نوع خوراک پدر و مادر ، عوامل تأثیر گذار پس از تولّد ، می توان به آنها اشاره نمود. کلید واژه های این مجموعه عبارتند از : طُهر : پاک گردیدن ،جمع اطهار و به معنای پاک کردن و طهارت کردن می باشد. پاکیزگی : طهارت ، پاکی. وضو : دست و رو شستن برای نماز ، و از ضَو اء:ضُو : به معنای نور ، روشنایی و چیزی که از اجسام نورانی منتشر می شود، گرفته شده است. تیمّم : به معنای قصد کردن است. غَسَلَ: غَسَلَ الشَّی ء : بر آن چیز آب ریخت و چرک آن را ازبین برد ، آن چیز را شست و تمیز کرد. اهداف و ضرورت این تحقیق به جهت این است که طهارت مهّم ترین امور برای عبادت است زیرا طهارت ظاهری وسیله ای برای رسیدن به طهارت باطنی خواهد بود و طهارت بدن را باید مقدّم? پاکی روح قرار دهیم. هدف از نوشتن این تحقیق آشنایی با طهارت و پاکیزگی در اسلام بوده که در بار? واژ? طهارت ، شرح و تبین طهارت در قرآن و اثرات تربیتی طهارت فقهیّه در جسم و روح و... مورد بررسی قرار داده شده است. منابع استفاده شده در این مجموعه نیز عبارتند از : کتاب شرح مراتب طهارت از داوود صمدی آملی ، کتاب معراج سعادت از احمد نراقی ، کتاب علل الشرایع از ابی جعفر محمّد بن الحسین بابویه القمی ، کتاب تحریر الوسیله از روح الله خمینی موسوی و... می باشد.
دنیا در متون دینی اسلامی
نویسنده:
سمانه مجردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
انسان یک موجودی اجتماعی است که برای رسیدن به سعادت باید در این دنیا و درکنار افراد دیگر زندگی کند و این که دنیا به عنوان ظرف زندگی انسان که شیوه رفتار و چگونه زیستن انسان در این دنیا و این که چه رابطه ای با چگونه زیستن و نوع زندگی وی در آخرت دارد کلید واژه های تحقیق 1- اسلام همان دینی است که محمدبن عبدالله?آن مبتنی بر گفتن شهادتین«اشهد ان لا اله الا الله، واشهد ان محمداً رسول الله» و اعتقاد بدان و عمل به واجبات ونماز، روزه، زکات، حج و غیره است. دین: آیینی، نیکو، دنیا: عالم مادی، این جهان، عالم حاضر، مقر اخرت، چیزیست که انسان را از خدا باز دارد. دنیا از ابتدای آفرینش انسان و حتی قبل از آن وجود داشته است که بسیاری از انسان ها درگذشته باگذران زمان و سپری کردن عمر خود در آن یا به بصیرت و معرفت می رسیدندیا اینکه موجب خسران جان و ویرانی تن می شدند. واین قطار دائم در حال حرکت بسیاری از انسان ها در این مسافت طولانی سوار کرده و عده ای نیز پیاده شده اند و به مقصدی که می خواستند رسیده اند. که این تحقیق شامل سه فصل است: فصل اول: ماهیت دنیا که در لغت و قرآن، اقسام دنیا، ومقایسه دنیا با آخرت مورد بحث قرارگرفته است. فصل دوم: آثار و پیامدهای نکوهیده دنیا که از منظر احادیث و روایت مورد بحث قرار گرفته و اینکه دنیا عامل چه گناهانی است. فصل سوم: را به زهد همان درمان دنیا پرداخته است که شامل زهد در نهج البلاغه، زهدراستین، ستایش زهددر احادیث و روایات وآثار مثبت زهد، یاد مرگ، توکل بر خدا و... دنیا که اکثر مردم آن را نکوهش می کنند بد نیست اگر هدف قرار نگیرد باعث سعادت ابدی برای افراد می شود. که نهج البلاغه وقرآن دائم مردم را از دل بستگی به آن نهی می کنند و دنیا دونیاست: دنیائی که آدمی را به آخرت می رساند، ودنیایی که ملعون است. بی ارزشی دنیا از نظر دین، مقایسه ای است. دنیا ارزش ندارد به خاطر آن اصول اخلاقی، اجتماعی و ... را از دست بدهید. آخرت محل درو کردن است نه کشت کردن بکوشیم در دنیا تا می توانیم بکاریم و از اوصاف دنیا: فناپذیری و دنیا خانه بی خانمان ها وسرای کسانی که سرای باقی ندارند. دنیا برای دوست دارانش پیامدهای نکوهیده همچو حسرت و افسوس، گناه و هلاکت، شهوت و فریب، ضلالت را دارد. وبرای نجات از این همه نگرانی روبه سوی زهد، راه نجات انسان است می رویم: زهد در دنیا باید طول آرزوها را از خوددور کنی. ونعمت های خداراشکر کنی. وآثار مثبت زهد: ترک دنیا، یاد مرگ، دوستی خدا، دوستی مردم است. دنیا سرای گذر است، پس برای چیزی که می گذرد وخودش واسطه است برای رسیدن به چیز دیگر، برای او تلاش نکنیم. دنیا را برای خدا و محبت به خدا و کمک به مستمندان بخواهیم و ایمان خودرا تقویت کنیم تا در برابر دنیا وشهوات او مقاوم باشیم.
گستره مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک
نویسنده:
رقیه امامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق گسترده مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک است که در آن به ذکر کلیاتی در مورد تربیت، عوامل موثر بررشد، مراحل سه گانه تربیت فرزند، نقش والدین در دوران رشدو شکوفایی کودک، روشها و ابزارهای تربیتی ومراقبت های بهداشتی کودک پرداخته شده است. هدف از نگارش این تحقیق، ارائه راهکارها، آموزش فنون صحیح در امر تربیت دینی کودک، آشنایی والدین با حقوق کودکان وپرورش کودکان سالم، باتقوا، مفید و با فرهنگ و ازبین رفتن ظلم و فساد وجنایات در خانواده و جوامع که نتیجه عدم تربیت صحیح فرزندان است. والدین باید بدانند که تربیت انتخاب رفتار وگفتار مناسب، ایجاد شرایط وعوامل لازم و کمک به متربی برای شکوفایی هماهنگ استعدادها درتمام ابعاد وجود درجهت هدف و کمال مطلوب است.اهمیت آن در تزکیه وتعلیم بشر است ضرورت آن در به فعلیت رساندن هماهنگ استعدادهای فطری و هدف از آن رسیدن به کمال وفضیلت های اخلاقی است. تربیت کودک در اصل باید از ده ها سال قبل از تولد او آغاز شود اما به دلیل برخی محدودیت های تربیتی این دوران والدین بایست درصدد رفع نواقص ارثی ، روحی و روانی خود باشند. بیشترین تاثیرپذیری تربیت فرزند در سنین کودکی است. والدین باید از عوامل موثربررشد فرزندآگاه شوند و به وظایفشان در دوران سیادت، تادیب، آموزش و وزارت فرزند و اصول آن به نحو احسن عمل کنند. دردوران رشدوشکوفایی کودک نقش مادراهمیت بیشتری داردوالدین بایدباویژگی های کودک،آداب ولادت فرزند آشنا شوند، نقش و فواید شیر مادر نادیده گرفته نشود. زمینه پذیرش وامنیت و عدالت کودک هم فراهم شود. محبت، شخصیت دادن، تشویق وتنبیه، الگوسازی، موعظه، انتقاد وترس درحد متعادل از ابزارهای مهم تربیتی کودکان هستند ، والدین به این مسائل بی توجهی نکنند، تکالیف آنان از سایر جهات پرورشی از قبیل اعتقادی و عبادی، عقلی و فکری، اجتماعی، اقتصادی، بازی و... نیز لازم الاجرا است. در زمینه انحرافات جنسی کودکان نیز مراقبت ها و پیش گیری هایی نظیر پرهیز از شوخی ها و نوازش ها و عادات ناپسند، برهنه نکردن کودکان درهنگام خواب و... حتمی است. والدین باید به توصیه های بهداشتی اسلام در زمینه تغذیه صحیح، پوشاک و مسکن ، واکسیناسیون، استحمام و ... در کودکان توجه کنند چرا که رعایت این مسائل در سلامت جسمی ور وانی آنان تاثیر فراوانی خواهد داشت. در این تحقیق بیشتر از کتب تربیتی، اخلاقی وحدیثی استفاده شده است و روش تحقیق کتابخانه ای وتوصیفی است وکلیدواژه های به کاربرده شده عبارتند از: مسئولیت، تربیت، کودک، تشویق، تنبیه، شخصیت، تغذیه و دین. کلمات کلیدی: مسئولیت تربیت کودک تشویق تنبیه شخصیت تغذیه دین
چگونگی تربیت دینی و روش انتقال آن
نویسنده:
سمیه آدینه فردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق عوامل مؤثّر در تربیت دینی و روش های انتقال آن است که به مطالبی نظیر تعاریف لغوی و اصطلاحی شامل تربیت، دین و اخلاق، ارزش و اهمیت تربیت ضرورت تربیت دینی واخلاقی، هدف از تربیت، آغاز و اقسام تربیت، ارزش خانواده در تربیت ونقش آن در تربیت دینی و اخلاقی، عوامل موثر در تربیت که شامل عواملی چون: وراثت و محیط ودیگر عواملی نظیر افراد، جغرافیا، عوامل ماورای طبیعت، اراده، تغذیه، بازی، عادات و فقه. وروش های انتقال وآموزش در تربیت که شامل روش الگویی، نفوذ والدین ، برنامه های مذهبی، بیان مصالح و مفاسد، موعظه و نصیحت، داستانسرایی ، شعر، فیلم و تئاتر، دوست، محبت واحترام، تنبیه و تشویق می باشد. هدف از نگارش این تحقیق آگاهی از عوامل تربیت صحیح طبق معارف و دستورات دینی است. همچنین ارائه راهکارهای درست و منطقی جهت انتقال معارف وتعلیم وتربیت فرزندان جهت ریشه کن کردن تربیت های غلط می باشد. چرا که جامعه را افراد آن می سازند و افراد کسی جز فرزندان نیستند که اگر درست تربیت شوند پایه های تربیتی جامعه محکم تر شده است و جامعه ای مطلوب تشکیل می شود اشتباه اکثر مربیان این است که سعی دارند با قوانین ومقررات الحاقی جامعه را بسازند غافل از این که جامعه را باید از ریشه یعنی قبل از اینکه شکل گیرد ساخت یعنی همان تربیت فرد سال ها قبل از پایه عرصه گذاشتن. دراین تحقیق ازکتب تربیتی وروایی بیشتر استفاده شده ، روش تحقیق توصیفی بوده و کلید واژه ها عبارتنداز: تربیت، دین
حقیقت ریا
عنوان :
نویسنده:
سکینه همتی قره گل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوعی که در مورد آن تحقیق شده است، حقیقت ریا می باشد که در آن به بررسی واژه ریا و حقیقت ریا، انواع ریا، مراتب و درجات ریا، عوامل ریا و آثارآن ودر آخر به راه های درمان ریا پرداخته شده است. اما ریا یکی از صفات زشت و وسوسه های شیطانی است که به معنای انجام دادن کار نیک برای نشان دادن به دیگران است و به شرک نزدیکتر است و اهدافی که این تحقیق به دنبال دارد عبارتند از: شناخت رذیله ریا و منشاء وآثار ریا کاری و تلاش برای از بین بردن این پدیده زشت و ناپسند اخلاقی و افزایش آگاهی مردم نسبت به اخلاص. در این تحقیق از منابعی همچون قرآن کریم وکتب روایی مثل نهج البلاغه، بحارالانوار، اصول کافی و کتب اعتقادی و اجتماعی و اخلاقی استفاده شده است. روش تحقیق دراین پایان نامه توصیفی کتابخانه ای بوده است که با استفاده از فیش برداری به جمع آوری مطالب پرداخته شده است. نتایجی که از این تحقیق به دست آمده از این قرار است: ریا به معنای انجام دادن کار نیک برای نشان دادن به دیگران است و به شرکت نزدیک تر است، از زمان خلقت حضرت آدم مردم گرفتار حقیقت ریا بوده اند، آثار و پیامدهای زیانباری را به دنبال دارد وازجمله عوامل وآثار شهرت، ریاست دوستی با شیطان و ... است. برای از بین بردن این خصلت ناپسند باید اخلاص ، توکل ، یقین و... ودر کل تقوا افراد تقویت شود. در پایان با این مضمون که خداوند تنها معبود و مقصود کائنات و بشرمی باشدو انسان باید برای رسیدن به کمال و سعادت مطلوب خود به انگیزه پاک و بی شائبه فقط به اوبیندیشد و این به معنای سلامت و سعادت فرد ونهایتاً جامعه می باشد خاتمه می یابد. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: ریا ،شرک ،سمعه، اخلاص.
 امام حسین ( ع) از مدینه تا کربلا
نویسنده:
معصومه ایزانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امام حسین(ع) فرزند دوّم امام علی(ع) و حضرت زهرا ( س) از خاندان رسالت و امامت می باشند. ایشان به دنبال وظایف جدّ ، پدر و برادر بزرگوارشان به امامت و پیشوایی امّت اسلام نائل آمدند و از آنجایی که اوضاع عمومی اسلام و مسلمین در آن زمان سخت ناراحت کننده بود، و هیئت حاکمه اسلامی بدترین وضع را به خود گرفته، و وقیح ترین کارها را انجام می داد، واز آنجائی که رئیس این هیئت حاکمه، یعنی خلیفه وقت، یزید ملعون فرزند معاویه بود و در حالی که یک انسان منحرف، یک جوان قمارباز و شرابخوار، یک آدم بی بند و بار و صددرصد اهل دنیا و خوشگذرانی بود خود را خلیفه مسلمین می دانست! و با توجّه به اینکه زندگی انسانی مردم در شرف سقوط بود و فکر و فرهنگ کاملاً تضعیف شده، استقلال و شخصیت از افراد گرفته شده بود و هر کس در هر نقطه ای سخت کوبیده می شد. لذا امام حسین(ع) با خلیفه وقت ، یزید ملعون ، بیعت نکرده وبه همین منظور از مدینه به سوی کربلابرای قیام علیه یزید و یزیدیان به همراه خاندان رسالت و یاران باوفایشان خارج گردیدند. تمام تلاش من بر این بوده است که تاریخ دوران امامت امام حسین(ع) مورد مطالعه ای تحلیلی قرار گیرد و طی آن کوشیده ام تا جنبه های ناشناخته و پنهان و نیز موارد ارزشمندی را که تاکنون، چنان که باید، به ارزش آنها پی برده شده و یا حقایقی را که در پس پرده های دروغ پنهان مانده است؛ و یا دروغ هایی را که لباس حقیقت پوشیده اند آشکار سازد. بدین سبب می توان گفت در این مجموعه اهدافی چون : شناخت در زمینه شکل گیری جریان عاشورا و پیام آن که منجر به شناخت و آگاهی فردی نسبت به امام حسین(ع) و قیام ایشان می گردد و نیز بررسی علل قیام ایشان و همچنین فراموش نکردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دنبال شده است. در رابطه با موضوع حرکت امام حسین ( ع) از مدینه تا کربلا تا کنون در حوزه علمیه الزهرا ( س) هیچ پایان نامه و پژوهشی تحت این عنوان صورت نگرفته است ، اما در این رابطه کتابهای فراوانی مطالعه کردم که نویسندگان آنها تلاشهای فراوانی انجام داده اند از جمله: شهید مرتضی مطهری در « حماسه حسینی» ، هاشم رسولی محلاتی در « زندگانی امام حسین» ، علی ربانی خلخالی در « چهر? درخشان حسین بن علی» ، محمود حکیمی در « زندگی رهبر آزادگان» ،ابو القاسم بن سحاب تفرّشی در « زندگانی خامس آل عبا» ، محمّد مهدی شمس الدِّین در « قیام امام حسین»، میرزا خلیل کمره ای در « عنصر شجاعت و فداکاری» و عبد الکریم هاشمی نژاد در « درسی که حسین به انسان ها آموخت و صدها کتاب با ازرش دیگر برای برشمردن عوامل مؤثر در قیام سیدالشهدا(ع) بسیار ارزشمندمی باشند و جای سپاسگزاری دارند. این تلاش ها می تواند سرفصلی برای یک تحقیق مفصل تاریخی در این موضوع باشد. کلید واژه کلیدواژه های این تحقیق عبارتند از : امام حسین ( ع)، مدینه، کربلا، کرب ، بلا .
نقد و بررسی دیدگاه های آیین وهابیت
نویسنده:
زهرا شادکام چری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
وهابیت فرقه ای منشعب شده از مذهب حنبلی است که بنیانگذار آن ابن تیمیه است و اعتقاد به عدم توسل به انبیاء و اولیاء و زیارت قبور آنها دارد. گسترش و ترویج این عقاید به صورت شدیدتر آن در سرزمین عربستان توسط محمد بن عبدالوهاب بوده. آنها معتقدند که عقایدشان را از قرآن و سنت و پیامبر و سلف صالح گرفته اند و سایر مسلمانان دچار انحراف شده اند. اگرچه محمد بن عبدالوهاب با حمایت مالی و نظامی آل سعود و کشور انگلستان سعی داشت تا بر تکفیر مسلمانان، حلال کردن خون آنها، نابودی پایگاه وحدت جهان اسلام کعبه مقدس، و ویرانی قبه ها و ضریح ها و بارگاه های مقدسه و انتشار قرآنی به نام خود بپردازد اما این نقشه شوم او تحقق پیدا نکرد و فقط به مباحثی چون عدم توسل، شفاعت، زیارت قبور ائمه، اموات و غیره پرداخته است که زمینه های انحراف او در این عقاید کاملاً با مطالعه این تحقیق روشن و مشخص است. هزینه های زیاد و حمایت مالی از سوی بیگانگان در دهه های اخیر تا حدودی ذهن جوانان و حتی اهل قلم را در مطالعه کتابهایی در این باب به خویش مشغول نموده است که در پاره ای از موارد به انحراف و یا احیاناً گرایش و طرح سؤالات ذهنی برای آنها منجر شده است که در اینجا سعی شده تا با عقاید وهابیان با مستندات قرآنی و روایی و کلام علمای شیعه و اهل سنت و بزرگان وهابیت به آنها پاسخ داده شود. کلید واژه ها: آئین وهابیت نقد عقاید ر
  • تعداد رکورد ها : 12