جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
انتظار و وظایف منتظران
نویسنده:
نفیسه خطیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به رغم روشنی معنای کلی « انتظار» یعنی چشم داشت همیشگی به این وعده ی بزرگ الهی روی دهدو روزی فرا رسد که بشر در سایه ی عدالت کامل به رهبری حضرت مهدی(ع) زندگی کند. انتظار به معنای قیام و انقلاب علیه دولت های ظالم و غاصب و مبارزه با فساد برای زمینه سازی ظهور امام زمان(ع) است و در تفکر شیعی، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادی مورد توجه قرار دارد. حالت انتظار، آماده باش و تحصیل آمادگی های لازم برای رسیدن به اهداف و خواسته های مورد نظر است. مهدویت تبلور یک الهام فکری است که شناخت و محبت و ضرورت اعتقاد به مهدی ( عج) را می طلبد. فرهنگ مهدویت نیز، به مجموعه ای از نگرش ها و ارزش های مربوط به ظهور منجی موعود از سلاله ی پاک پیامبر اسلام ( ص) اطلاق می شود. از این حیث فرهنگ مهدویت ریشه در تاریخ بشریت دارد. همه ادیان الهی از همان آغاز، منادی ظهور بوده اند. از آنجا که نگرش ادیان به تاریخ تحول خطی و سرانجام نیک برای انسان و جهان و تحقق وعده ی الهی بوده است، پیامبران آسمانی فرا رسیدن عصری طلایی را که تحقق بخش وعده الهی باشد، همواره خبر داده اند. در اسلام نیز، آموزه ی مهدویت و به پیروی از آن، فرهنگ شکل گرفته براساس آن قدمتی، هم پای ظهور اسلام دارد. مؤمنان همواره به فرا رسیدن چنین عصری بشارت داده می شدند. در مورد ظهور حکومت جهانی مهدی ( عج) و این که نهایتا پیروزی و خاتمیت با دین مبین اسلام است، در آیات و روایات مباحث بسیاری ذکر شده است. ایده ی مهدی باوری و پدیده ی انتظار در فرهنگ شیعی، به صورتی عینی و زنده، تعریف و با هویتی تاریخمند و بسیار دقیق ثبت گردیده است. این مصلح واقعی و وارث حقیقی کسی نیست، جز مهدی موعود که به عنوان « بقیة الله» در پس پرده ی غیبت به سر می برد تا روزی که مشیت خداوند اقتضا کند، آن حضرت ظهور و زمین را سراسر پر از عدل و داد کند. بحث ولایت و امامت ریشه ی عمیق در باورها و اعتقادات ما شیعیان دارد که مستلزم آثار پیامدها و نتیج درخشان است. امام درنیمه شعبان 255 هجری در سامراء دیده به جهان گشود. امام مهدی ( عج) از آل محمد ( ص) ، از فرزندان فاطمه(س) از نسل حسین بن علی ( ع) و نهمین نسل از امام حسین(ع) است. یکی از سنت های ثابت الهی ، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. دراثر غیبت حضرت مهدی(عج) مردم آزمایش می شوند ، این غیبت فرد معتقد را برای ایفای نقش خود و انجام رسالت خویش، آماده می سازد و به ویژه در حوزه ی امر به معروف و نهی از منکر، بدین سان همواره مراقب و آماده خواهد بود. زیرا انصار امام نمی توانند خود را فقط به انتظار کشیدن دلخوش سازند. تمام مصالح و فواید و آثار وجود امام ( ع) در زمان غیبت برای ما مکشوف نیست و همگان استعداد و لیاقت فهم وجود حضرت را در دوران غیبت ندارند. با توجه به این که مسائل مربوط به حضرت مهدی(عج) در مرکز حملات مخالفان قرار گرفته و با توجه به این که شیعه به عشق او زنده است ، هرگز گرد و غبار یأس بر دل و جان او نمی نشیند ، وظایف عالمان دینی در این برهه از زمان ، حساس تر می شود. بنابراین باید برای ایجاد حکومت عدل جهانی حضرت مهدی که نتیجه اش به حکومت رساندن مستضعفان است، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و به وظایفمان در عصر غیبت و فلسفه ی انتظار واقف باشیم تا زمینه ی ظهور فراهم گردد.که این انقلاب و پیروزی آن نیازمندیم، پارسیان شب و شیران روزی را می طلبند تا سرانجام حکومت امام زمان(عج) در جهان گسترده شود، کاخ ستمگران را بر سرشان فروریخته، بر ویرانه ی کاخ های ستمگران ، جهانی آباد ، آزاد ، براساس حق و بر معیارهای استوار ، بنیاد کرده ، هر ستمی را نابود و هر حقی را جایگزین خواهند نمود. امیدواریم منتظران واقعی ، این زمینه سازان ظهور ، با اقتدا به مولای قائم « عج»خود، مشی مبارزاتی و قیام علیه دستگاه جباران را پیشه ی خود سازند و به هنگام شنیدن لقب مولای خود(قائم) به پا ایستند و با این عمل آمادگی همیشگی خود را اعلام دارند. در این تحقیق در بخش اول به کلیات پرداخته شده است. و در بخش دوم به مبانی و تاریخچه ی مهدویت، مهدی و غیبت فصل دیگر آن است که شناختی از زندگانی امام ارائه می کند، در بخش سوم این تحقیق به بررسی انتظار و مفاهیمی زا قبیل ضرورت، ابعاد، اقسام و ... پرداخته شده و نیز ارتباط انتظار با مسائل روز مثل سیاست، ایرانیان، زن و ... . در چهارمین بخش انتظار موعود در ادیان و مکاتب و انتظار در آیات و روایات از منظر اهل تسنن و تشیع بیان شده است، در بخش پنجم منتظران و وظایف ایشان، آثار انتظار و آسیب شناسی جمع آوری شده و بالاخره در بخش پایانی نشانه های ظهور و این که، تنها حکومت واحد جهانی، حکومت حضرت مهدی(عج) می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. کلید واژه ها : انتظار، منتظِر، منتظَر، مهدی، غَیبت، ادیان، منجی، فرج، مهدویّت، سیاست
  • تعداد رکورد ها : 1