جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
رحیمیان, علیرضا (مکتب تفکیک)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
مساله علم الهی و اختیار: واکاوی علم پیشین خداوند و اراده آزاد انسان
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دلیل ما,
کلیدواژههای اصلی :
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم الهی واراده انسان
کلیدواژههای فرعی :
مکتب تفکیک ,
مکتب تفکیک ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
کتب مکتب تفکیک ,
آثار مکتب تفکیک ,
انسان شناسی مکتب تفکیک ,
کلامِ تفکیکی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله حجیت قرآن: تبیین همبستگی حجیت آیات الهی و سنت نبوی
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دلیل ما,
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسالهی اختیار: رویکردی تحلیلی در نسبت ضرورت علی - معلولی و اختیار با توجه به آراء فلاسفهی مسلمان
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دلیل ما,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
مکتب تفکیک
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله علم در فلسفه صدرایی و مکتب معارف اهل بیت (ع)
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: منیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
چکیده :
توضیح کتاب: کتاب حاضر برگرفته شده از درسهای "آیتا... العظمی آقا میرزامحمد مهدی اصفهانی" است که ایشان با عنوان کلی "معارف القرآن" تدریس نمودند و پس از رحلتشان یکی از شاگردان ایشان اقدام به جمعآوری آن نمودند. ابتداییترین سوال در بحث علم "این است که: منظور از علم چیست؟ و لفظ علم بر چه پدیدهای اطلاق میشود و چگونه میتوان علم را از غیرعلم تشخیص دارد؟ فلاسفه معتقدند که علم از باب تعریف مانند وجود است و تعریف منطقی آن ممکن نیست، بلکه صرفا تعریفی لفظی برای آن صورت میگیرد. ملاصدرای شیرازی در تعریف علم میگوید: گویا علم از حقایقی است که وجودشان عین ماهیت آنهاست و چنین حقایقی را نمیتوان تعریف کرد". در بخش اول کتاب ابتدا علم در فلسفهی صدرایی تبیین گردیده و آنگاه ویژگیهای اولیهی علم در فلسفهی اسلامی برشمرده شده و نظریات استاد مطهری، شیخ اشراق، و علامه طباطبایی ذکر گردیده است. فصل دوم به توضیح علم بر اساس قول به وجود ذهنی اختصاص یافته و آرای صدرالمتالهین شیرازی، حاج ملاهادی سبزواری، و علامهی طباطبایی در اینباره نقل شده است. در فصل سوم تحت عنوان "کارآمد نبودن نظریهی وجود ذهنی برای تبیین علم" نظریات استاد مطهری به پیروی از نظر علامهی طباطبایی و نظر استاد مصباح یزدی بررسی گردیده است. در فصل چهارم با عنوان نارسایی تبیین علم به نظریات ملاصدرا و علامهی طباطبایی اشاره شده است. از فصل پنجم که عنوان "تلاش ناموفق برای حفظ نظریهی وجود ذهنی" را به خود اختصاص داده میتوان نتیجه گرفت که پذیرفتن وحدت ماهوی بین ذهن و خارج براساس اصالت وجود قابل توضیح نیست. در فصل ششم به تبیین علم بر پایهی علم حضوری پرداخته شده و راه نهایی مسالهی شناخت، توسل به وجدان انسان عالم دانسته شده است. در فصل هفتم تحت عنوان "توسل به بداهت، تنها مفر فلاسفه برای توضیح علم" به این نکته اشاره شده است که فلاسفهی اسلامی و حکمای شرق علم را امری بدیهی دانستهاند، اما فلاسفهی غرب از حل مشکل علم عاجز ماندهاند. در بخش دوم کتاب نیز ضمن تبیین علم در مکتب معارف اهل بیت (ع) این موضوعات مطرح گردیده است: "عالم شدن انسان به سبب نور علم"، "تباین ماهیت علم با نور علم" و "ارتباط نور علم با معلومات".
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله قیاس : تحلیل کاربرد قیاس در اصول و فروع دین
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشارات منیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
اصطلاحنامه فقه
,
قیاس
,
قیاس
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
تمثیل(منطق) ,
قیاس ,
مقدمات قیاس ,
حدود قیاس ,
قیاس استثنائی ,
قیاس اقترانی ,
برهان ( صناعت ) ,
شماره ديويي:
297/324
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، بررسی و تحلیل کاربرد قیاس در اصول و فروع دین است. کتاب در پنج فصل و با زبانی علمی ـ فلسفی تدوین شده و مستند به آیات و روایات و متون منطقی و فلسفی است. هدف از نگارش اثر، شرح و تبیین آرای «میرزای اصفهانی» و نقد افکار ایشان است. «معنای لغوی و اصطلاحی قیاس»، «ایرادات عقلی میرزای اصفهانی به قیاس»، «شواهد نقلی بر نفی قیاس در دین»، «پاسخ به نخستین ناقدان میرزای اصفهانی در بحث قیاس» و «پاسخ به ناقدان اخیر مرحوم میرزا در بحث قیاس»، محورهای اصلی پژوهش حاضر هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید