جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
هالم, هاینس (خاورشناس و شیعهشناس آلمانی), 1942م.آندرناخ،آلمان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
المذهب الشيعي
نویسنده:
هاینز هالم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
آلمانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإسلام الشيعي: من الدين إلى الثورة
نویسنده:
هاينز هالم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
آلمانی
شابک (isbn):
ISBN 3-406-37437-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفاطمیون و تقالید هم فی التعلیم
نویسنده:
هانیز [هاینز]هالم؛ تعریب سیف الدین القصیر؛ مراجعه د. مجید الراضی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دمشق: دارالمدی,
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP215/ه2ف2 1378
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إمبراطورية المهدي وصعود الفاطميّين
نویسنده:
هاینس هالم؛ مترجم: محمود كبيبو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: دار الورّاق,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
9789933493073
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشیع
نویسنده:
هاینتس هالم؛ [مترجم] محمدتقی اکبری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
شابک (isbn):
29000 ریال :9649686800
چکیده :
هاینسهالم محقق آلمانی اهمیت سیاسی شیعیان در تحولات تاریخی ایران را موضوع نگارش اثری تحلیلی به نام تشیع(انتشارات ادیان) قرار داده و درصدد است تا ضمن آشناکردن مخاطب با مبانی اعتقادی و تاریخی شیعیان نقش روحانیون شیعه را هم در تحولات سیاسی ایران پیگیری کند. به رغم آن که ده درصد از جمعیت قریب به یک میلیاردی مسلمانان در جهان امروز پیرو مذهب شیعه هستند، پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به زحمت میتوان در جهان افرادی را یافت که به تشیع توجه کافی کرده باشند. امروزه، آثار و نوشتههای مربوط به تشیع خالی از حب و بغض نیست و بسیاری از این موارد باید از اصل آن پیراسته شود. ظهور ناگهانی علاقه به تشیع ناشی از رویدادهای سیاسی و بویژه ترسهای حاصل از آن رویدادهاست؛ در نهایت سرزمینهای اصلی شیعیان یعنی عراق، ایران و ناحیه نجد عربستان، مهمترین سرزمینهای تولید نفت خاورمیانه هم هستند. پویایی سیاسی اسلام شیعی اصولاً در خود آگاهی این مکتب به عنوان قهرمان مبارزه مستضعفان علیه مستکبران، ستمگران، مستبدان و استثمارگران از هر نوع آن نهفته است؛ مبارزهای که درباره آن احادیث شیعی نه تنها یک سلسله مثالهای بیپایان از تحمل رنج و قیام، بلکه مدینه فاضلهای از حکومت برحق حضرت مهدی(عج) امام غایب منتظر را که در جهان پر از جور و بیدادگری امروز، عدل و احسان خواهد گسترد، ارائه میدهند. بعد از آنکه برای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی ملل مسلمان، تجویزهایی بیرونی(از نوع سرمایهداری و سوسیالیستی) ناکام مانده و تمام جذابیت خود را از دست دادهاند، سنتی مذهبی با قدمتی بیش از هزار سال، تفسیر و راه حلی برای کشمکشهای اجتماعی کنونی ارائه میدهد. امروزه آیین شیعه در عرصه جهانی و به خصوص جهان اسلام به عنوان مذهبی تاثیرگذار شناخته میشود که تاثیر عمیقی بر تحولات سیاسی اجتماعی، فکری و فرهنگی مسلمانان گذاشته است. به همین دلیل، این مذهب مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران در سراسر جهان قرار گرفته و روند نگارش مقاله و کتاب در این موضوع در دهههای اخیر به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روبه فزونی است. کتاب تشیع نوشته «دکترهاینسهالم» از جمله این آثار است که به زبان فارسی هم ترجمه شده است. بی تردید یکی از پرسشهایی که غالبا در ذهن دانشجویان و اشخاص علاقه مند به شناخت بیشتر درباره اسلام به وجود میآید، این پرسش بنیادی است که تفاوت میان شیعه و سنی چیست؟ هدفی که این کتاب دنبال میکند نه فقط پاسخ دادن به این سئوال، بلکه ارائه طیفی گسترده از عقاید موجود در میان فرقههای شیعه است. نقل قولهایی که در این کتاب از قرآن شده برگرفته از ترجمه انگلیسی آن به کوشش «مارمادیوک پیکتا»(محل نشر: لندن، تاریخ انتشار: 1957) است. کتاب در پنج بخش «منشأ شیعه، امامیه یا شیعه دوازده امامی، شیعه غالی، اسماعیلیه یا شیعیان هفت امامی و زیدیه» به موضوع مذکور میپردازد. بیتردید یکی از بخشهایی که میتوانست با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، سرفصل روحانیت شیعی و سلسله پهلوی(1399 – 1344 ق) از بخش دوم کتاب است. از دیدگاه هاینسهالم انقلاب مشروطیت و جنگ داخلی توام با نفوذ فزاینده روسیه و بریتانیای کبیر طی جنگ جهانی اول سبب ضعف حکومت قاجاریه و تقویت نیروهای جدایی طلب در ایران شد. تجزیه قریب الوقوع ایران سبب شد نیروهای ملیگرا وارد مبارزه شوند و ضیاء الدین طباطبایی روزنامهنگار با پشتیبانی قزاق کلنل رضاخان که از قزوین به تهران آمده و پایتخت را به اشغال خود درآوردند. سپس رضاخان در کابینه طباطبایی وزیر جنگ و سردار سپه شد. او با الهام از نمونه ترکیه نوین به رهبری آتاتورک، کوشید که در ایران یک جمهوری غیر روحانی ایجاد کند، اما با مقاومت علما طرحهای خود را تغییر داد. نویسنده سپس به ترک نجف و کربلا از سوی مجتهدان به علت آشوبگریهای ضد انگلیسی و عزیمت به قم اشاره دارد و اینکه رضاخان به ملاقات آنان در این شهر رفته تا آنها را متقاعد سازد که سعی ندارد یک جمهوری به تقلید از جمهوری ترکیه ایجاد کند: «رشته قوانینی قبلا در دوران نخست وزیری رضا خان به تصویب رسیده بود و امتیازات پیشین علما را تا حد زیادی کاهش داده بود، با این قوانین علما نه فقط بخش زیادی از نفوذ اجتماعی خود را از دست دادند، بلکه از یکی از مهمترین منابع درآمد خود که حقالثبت بود، محروم شدند». اما همزمان نویسنده به تلاش رضاشاه برای تنظیم برنامه تحصیلات دینی، تاسیس دانشگاه الهیات در دانشگاه تهران، ایجاد قوانینی در رابطه با پوشیدن لباس به تقلید از نمونه آتاتورک، ممنوعیت پوشیدن چادر برای زنان، تلاش برای توقف حرکت دستجات عمومی و زنجیرزنی و نوحهخوانی در ماه محرم اشاره، و نتیجه گیری نموده است: «سیاستهای رضا شاه با مقاومت یکپارچه و نیرومند روحانیون مواجه نشد و صرفا مخالفتهای افرادی همچون مدرس و یا وعظ غضب آلود آیتالله بافقی علیه زنان درباری که بدون پوشیدن چادر به زیارت حرم معصومه(س) رفتند، دیده شد». وی سپس به نقش آیتالله حائری در پیشبرد اهداف مجتهدان شیعه در ایران اشاره میکند. از نگاه وی نتیجه اقدام او بود که مهمترین حوزه علمیه شیعیان دوازده امامی ایران در شهر قم تاسیس شد و بر اثر فعالیت خستگی ناپذیرش این شهر دارای چندین مدرسه، یک کتابخانه، بیمارستان، زائر سرا و مقبرههایی شد. آیتالله حائری وارد سیاست نشد و مانند شاگرد و جانشین خود آیتالله بروجردی مظهر نوع سنتی یک عالم بود که در نظرش تمام امور دنیوی کراهتآمیز بود و حتی المقدور باید از آن دوری میشد. این پرهیز سیاسی علمای برجسته مسلمان دنبال کردن سیاستهای تمرکز بخشی و غیر دینی کردن حکومت را برای شاه آسان تر میکرد. نویسنده سپس به تلاش آیتالله حسین علی طباطبایی بروجردی و دعوت ایشان از دو هزار تن از علما در مدرسه فیضیه قم و دعوت از آنها مبنی بر این که به هیچ حزبی نپیوندند و در امور سیاسی دخالت نکنند، اشاره و سپس ادعا میکند علما به سبب افکار آزاداندیشانه جبهه ملی و همکاریاش با جناح چپ، به آن بدگمان بودند و زمانی که مصدق در سال 1331 شمسی قانونی مربوط به حق رای بانوان تهیه کرد. مخالفت مجتهدان برجسته، شامل آیت بروجردی، سبب شکست این طرح شد. مولف هیچ اشارهای به دلیل این اقدام روحانیت نکرده است. این درحالی است که روحانیت تا این زمان پشتیبان اصلی دولت ملی بودند. درواقع خطر برآمدن حزب توده که از یک سو با قدرت نمایی تودهای و از طرف دیگر با میدان دادن دولت ملی با آنان همراه بود. این ترس یا توهم را پدید آورد که بزودی کمونیستها حکومت را به دست خواهند گرفت. فرار شاه و تهدید برخی از اعضای جبهه ملی به ویژه دکتر فاطمی برای از میان بردن سلطنت، به نوعی موید این مسئله تلقی شد. همه اینها فضایی را ایجاد کرد که طیفی از مذهبیها و روحانیون ساکت بمانند. هرچند نویسنده خود اذعان دارد که نمیتوان تجزیه و تحلیل علل گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی در ایران را بطور کامل مطرح ساخت، اما تاکید دارد که روحانیت شیعه در ایران تحول ناگهانی و نقش عمدهای داشت و عاقبت تصور خود درباره حکومت الهی مطلق را به اجرا درآورد. نیروی محرکه این حادثه امام خمینی(ره) بود. ایشان مانند تقریباً تمام مجتهدان جناح طرفدار اصلاحات، تحصیلات خویش را منحصرا مرهون حوزههای علمیه روحانیت شیعی بود. ایشان در سال 1364ق، برای نخستین بار عقایدش را در نوشتهای مطرح و به صورتی انتقادی، اندیشههای ضدروحانی احمد کسروی و در نتیجه سیاستهای غیر مذهبی رضا شاه را رد کرد. مهمترین اثر امام خمینی(ره) با عنوان «حکومت اسلامی» در نجف انتشار یافت. این رساله براساس دو سخنرانی ایشان بود که شاگردانش به رشته تحریر درآوردند و رهبر انقلاب در آن کتاب بی دینی پادشاهان را آشکار و حکومت الهی آینده یعنی جمهوری اسلامی را پیش بینی کرد. ایشان و پیروانش موفق شدند به تدریج جمهوری اسلامی ایران را چنان که مورد نظر امام (ره) بود، تاسیس کنند. دلیل عمده توفیق آیتالله را مسلما باید در این حقیقت جستجو کرد که وی تنها فردی بود که توانست تودههای عظیم مردم را بسیج و هدایت کند. نویسنده در بخشی از سرفصل « روحانیت شیعی و سلسله پهلوی» نقش دکتر شریعتی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گیری نموده است: «کوشش قابل توجه در مجامع اندیشمندان غیر روحانی به منظور نوین سازی سنت شیعی و مناسبتر کردن آن به چشم میخورد. کانون این فعالیتها حسینیه ارشاد بود. محلی که به منظور ادای احترام به امام حسین(ع) در تهران بنا شده بود. دکتر علی شریعتی خیلی زود با سخنرانیها و کتابهای خود در جمع این اندیشمندان مقامی برجسته یافت. او دانشمندی دینی و جامعه شناسی دارای گواهینامه دکتری از دانشگاه سوربن بود که اندیشههایش نه فقط از تجدد گرایانی اسلامی چون اسد آبادی، محمدعبده و محمد اقبال، بلکه کارل مارکس و ماکس وبر، سارتر، هربرت مارکوزه و فانون متاثر بود». شریعتی متقاعد شده بود در یک جامعه شیعی سنتی هرگونه کوششی برای رهایی مردم ناموفق خواهد بود مگر آن که نمادها و ارزشهایهای شیعی محترم شمرده شود. نوشتههای او تا حد زیادی مورد توجه اندیشمندان ایران خاصه دانشجویان بود. اما انقلاب اسلامی ایران تفکرات او را که متاثر از اندیشههای غربی بود، در اندک زمانی پشت سر گذاشت.(منبع: محمود فاضلی/همشهری)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الشيعة
نویسنده:
هاینس هالم؛ مترجم: محمود كبيبو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
لندن - انگلیس: دار الوراق للنشر,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
9781900700993
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الغنوصية في الإسلام
نویسنده:
هاینس هالم؛ ترجمه: رائد الباش؛ مراجعه: سالمة صالح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان / بغداد - عراق: منشورات الجمل,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غنوصیان در اسلام: شیعیان غالی و علویان
نویسنده:
هاینس هالم(HEINZ HALM)؛ مترجم: احسان موسوی خلخالی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789642441501
چکیده :
در دوره متأخر عصر باستان، «غنوصیان» توانسته بودند نگرش خود را به جهان وارد میراث دینی بتپرستان و یهودیان و مسیحیان و ایرانیان کنند. در قرن دوم با اقبال تازه مسلمانان، اسلام غنوصی توانست در عراق نیز گسترش یابد. کشف متن فارسی امالکتاب به غنویت اسلامی ابعاد تازه بخشید و در پی آن «ماسینیون» و «کربن» نشان دادند که برخی از بزرگان عرفان اسلامی وارثان مستقیم غنوصه هستند. «هاینتس هالم» در این کتاب تأکید میکند که آموزههای دو فرقه بر محور غنوصی میچرخد: نخست، سنتی که از آغاز قرن دوم در میان غالیان عراق شکل گرفت که وارثان متأخر آن نصیریان و علویان فعلی در سوریه هستند؛ دوم، فرقه قرامطه یا اسماعیلیه که دعوت آنان در نیمه قرن سوم در عراق آغاز شد و در آغاز قرن پنجم، دروزیان از آنان منشعب شدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید