جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
رابطه انسان با خدا در دعای ابوحمزه و مقایسه آن با قرآن
نویسنده:
زهرا م
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید به مقایس? رابط? انسان با خدا در دعای ابوحمزه ثمالی پرداخته است . نگارنده با طلیعه قرار دادنفرازهای دلنشین دعای ابوحمزه ونیم نگاهی به قرآن کریم به بحث پیرامون اسماء و صفات الهی به جهت معرفی پروردگار، خواسته های انسان از خداوند و نیز مرگ و قیامت پرداخته است.در این تحقیق سعی ما بر این است که ارتباط کلام حضرت امام سجاد علیه السلام در (دعای ابوحمزه ثمالی) را با آیات قرآن بیان کنیم و با بررسی و طرح مضامین قرآنی در این دعای شریف معنای کلام گهربار نبی مکرم اسلام (ص) را آنجا که فرمودند: « انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یراد علی الحوض » را بهتر درک کنیم . تحقیق حاضر در چهار فصل تنظیم شده است . سیر حرکتی ما در این پژوهش بدین شرح است: ابتدا به کلیاتی در خصوص دعا، معرفی دعای ابوحمزه و بررسی سند آن، همچنین بررسی شخصیت ابوحمزه در کلام ائمه و علمای شیعه و اهل تسنن و نیز مقایس? نسخ? دعا با نسخ? بدل آن در اقبال سیدبن طاووس پرداخته شده است. در ادامه تمام سعی و تلاش خود را بر این نهادیم که پروردگار، خالق هستی را از زبان امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه معرفی و سپس این حقیقت را با کلام خداوند (قرآن) تطبیق کنیم . در انجام این مهم اسماء و صفات حضرت حق بیان گردیده و توضیحات مبسوطی در خصوص اسماء و صفات الهی ارائه گردیده است. در فصل سوم این رساله، خواسته های انسان از پروردگار را از منظر سید الساجدین که در دعای ابوحمزه آمده بیان کردیم و در پایان سخن از مرگ و قیامت از لسان سرحلق? دلدادگان به میان آمده و آیات قرآنی به عنوان مویدی برای کلام آن بزرگوار از پی هر فرازی بیان شده است.
پیوند اسماء الهی با مضامین آیات در سورۀ آل عمران
نویسنده:
ابراهیم ابراهیمی,سید ابراهیم مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث اسماء و صفات الهی از دیرباز تاکنون مورد توجّه متکلّمان و مفسّران بوده است. در قرآن، این اسماء بسیار فراوان دیده می شود و بسیاری از آیات آن، به یک یا دو اسم خداوند ختم شده اند. این مقاله درصدد است تا با روش کتابخانه ای و با نگرشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع تفسیری فریقین، ارتباط میان اسماء مذکور در پایان آیات را، با محتوای آیات در سورة آل عمران مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو، اسماء مزبور با استناد به کتاب «رسائل توحیدی علاّمه طباطبائی» پیکربندی شده است و با تقسیم بندی آنها به دو دستة اصلی و فرعی، آیات مربوط به هر یک، ذیل آن ذکر و بررسی شده است. رهیافت اساسی این پژوهش آن است که با توجّه به اتّفاق اساطین علوم قرآن، مبنی بر توقیفی بودن چینش کلمات در قالب آیات، ارتباط وثیقی میان این اسماء با محتوای آیات وجود دارد و انحاء ارتباطی میان آنها به چند صورت نمود یافته است که عبارتند از: ارتباط با آیة خود، پیوند با دو آیۀ قبل و بعد، و ارتباط با محتوای کلّی چند آیه و یا معنای کلیدی سوره. در پیوند اسماء با آیۀ خود و با دو آیۀ قبل و بعد، سه وجه ارتباطی پیوند با صدر، میانه و ذیل آیات برقرار است و در 2 مورد اخیر، یعنی پیوند با محتوای کلّی چند آیه، یا معنای کلیدی سوره، مهم ترین مسئلة دینی، یعنی نفی الوهیّت از غیر خداوند در سورة آل عمران مطرح شده است و پیوند این مسئله با اسماءِ فردِ مذکور در پایان آیات، در اسم علیم منحصر می شود.
نقد و بررسی آرای مستشرقان دربارة امّی بودن پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
ابراهیم ابراهیمی,اصغر طهماسبی بلداجی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امّی بودن پیامبر اکرم(ص) در معنای ناتوانی در خواندن و نوشتن، یکی از مباحثی است که قرآن کریم بر آن تصریح دارد. آیات، روایات و اسناد تاریخی این مطلب را به طور حتم اثبات می کنند که پیامبر اکرم(ص) تا زمان بعثت توانایی خواندن و نوشتن نداشت. این مهم مورد اتّفاق اندیشمندان اسلامی فریقین می باشد. امّا با وجود این، شبهات فراوانی در این باره از سوی برخی از مستشرقان مطرح گردیده که معتقدند پیامبر اکرم(ص) قبل از بعث، خواندن و نوشتن می دانست و کتاب های آسمانی پیشین را خوانده است. برخی دیگر از مستشرقان نیز برای واژة «امّی» مفهوم مخالف ارائه داده اند و بر این باورند که این واژه دلالت بر نخواندن و ننوشتن پیامبر اکرم(ص) ندارد، بلکه به معنای پیامبر بُت پرستان یا پیامبر غیریهود است. جستار پیش رو، ضمن نقد و بررسی آرای مستشرقان در این باره، مفهوم صحیح أمّی بودن پیامبر اکرم(ص) را مستند به دلایل قرآنی، روایی و تاریخی بیان می نماید و نتیجه اینکه پیامبر اکرم(ص) تا زمان بعثت (به اتّفاق) و یا حتّی پس از آن، تا آخر عمر مبارک خود (بااختلاف) نه خواند و نه نوشت که غایت این امر، مسدود کردن راه شبهه افکنی منکران رسالت ایشان بوده، همچنان که اعجاز قرآن و آورندة آن نیز با این مطلب اثبات می شود.
بررسی روایات رؤیت هلال و دلالت آنها بر رؤیت با ابزار نوین
نویسنده:
ابراهیم ابراهیمی,سید محمدرضا امام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی آموزه های سیاسی اجتماعی قران کریم در سوره های مائده انفال و توبه
نویسنده:
سیف الله فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مشکلات سیاسی و اجتماعی یکی از دغدغههای امروز بشریت به شمار میرود. از جمله: نحوه حکومت کردن بر مردم ،پذیرش حکومت از طرف مردم، نیازهای اجتماعی انسان و تعامل آنها با همنوعان خود، موضوعاتی است که انسانها برای بهتر زیستن به آنها نیاز دارند. به همین لحاظ است که بشریت نیازمند به منبعی است که آموزههای سیاسی و اجتماعی خود را از آن به دست آورده، و مورد استفاده قرار دهد، و قرآن کریم که کلام خدا است، بهترین منبع و مرجع برای استخراج آموزههای سیاسی و اجتماعی انسان است.که پاسخ گوی تمام نیازهای انسان می باشد. این پژوهش با استفاده از قرآن کریم آموزههای سیاسی و اجتماعی آن را استخراج نموده و نظرات مختلف تفسیری را در اختیار علااقهمندان به این موضوع قرار داده، و به موارد زیر دست یافته است. -1 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مسلمانان -2 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با اهل کتاب -3 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مشرکین که امیدوار است مورد قبول اساتید و جویندگان معرفت قرار بگیرد، انشاءالله
بررسی آموزه های اخلاقی جزء بیست و چهارم قرآن در حوزه های فردی و اجتماعی
نویسنده:
احمد رضائی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
چکیده :
قران کتابی است که هدایت انسان ها به سوی کمال، مهم ترین رسالت ان محسوب می شود . انسان برای سیر به سمت کمال و سعادت خویش، باید در همه ابعاد رشد کند. قران، برنامه سعادت انسان را در ابعاد و حوزه های عقاید، احکام، آداب و اخلاق مطرح نموده است . این رساله به بررسی حوزه ی اخلاق و نکات و آموزه های اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم قرآن کریم پرداخته است. هدفی که این رساله به دنبال آن می باشد، معرفت افزایی مخاطب در زمینه مفاهیم اخلاقی و اخلاق نظری است تا با چراغ معرفت بتواند در زمینه عمل به این آموزه ها دچار سرگردانی یا انحراف نگردد. نتایج حاصل از این رساله به صورت جزء جزء قابل طرح است و در ذیل هریک از آموزه ها، مورد اشاره قرار گرفته است. این رساله در چهار فصل تنظیم شده است که شامل کلیات تحقیق، ادبیات تحقیق، روش تحقیق و نتیجه گیری می باشد. متن اصلی در فصل دوم قرار دارد که شامل چهار بخش است، که فضایل و رذایل اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم را در حوزه فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد.
عملکرد یهود درقران با تکیه بر نظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد جیریایی شراهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده پایان نامه: تحقیق پیش رو به بررسی عملکرد یهود در قرآن با تکیه بر نظر آیت الله جوادی آملی پرداخته است. در قرآن به قوم یهود و نوع اعمال این طایفه در برابر انبیا، دستورات کتب آسمانی و در برابر دین اسلام بسیار اشاره شده است. لذا از خود آیات قرآن ضرورت و اهمیت پرداختن به این موضوع را در می- یابیم . بعث انبیای متعدد در بین این قوم، برتری یهود ، توطئه و حیلت این مردمان نسبت به اسلام و تحریف تورات و مواردی از این دست که همگی موید قرآنی دارد بر ضرورت پژوهش پیش رو می افزاید. در پژوهش حاضر سعی بر این شده تا حد ممکن از نظرگاه قرآن و با استناد به تفسیر تسنیم به موضوع بپردازیم. لذا طبیعی است که روش تحقیقی در این رساله از نوع کتابخانه ای و یا اسنادی باشد. در مجموع یافته های پژوهش به اختصار عبارتند از: 1. در قرآن به طور گسترده به یهود اشاره شده است و عملکرد یهود موضوع آیات زیادی قرار گرفته است. 2. عملکرد جامعه یهود بر مبنای نص قرآنی یکسان نیست. برخی از آنان دارای کنشی منصفانه و مومنانه و برخی عملکردی متعصبانه و جاهلانه توام با لجاجت از خود به جا گذاشته اند. 3. تعبیرات به کار گرفته شده از سوی برخی از یهود نسبت به ذات قدسی اله و پیامبران و کتب آسمانی حاکی از آن است که آنان اندک احترام برای آن مقدسات قائل نبوده و هیچ گاه مطیع اوامر الهی نبودند. 4. قرآن کلام حق و سخن معتدل است لذا در بیان اعمال یهود حقوق اقلیت مصلح از یهود را پاس داشته است و به نیکی از صالحان امت یهود یاد کرده است
دانشگاه اسلامی از منظر قرآن وروایات با تکیه بر آراء رهبر انقلاب اسلامی ایران
نویسنده:
غزاله رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده پایان نامه: اسلامی شدن دانشگاه از شاخصه های مهم اسلامی شدن جامعه و درنهایت اسلامی شدن زندگی بشر است. و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، از نان شب دانشگاه واجب تر است.آنچه تاکنون در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه ها انجام گرفته است؛ به بیان بزرگان این عرصه، کافی و مطلوب نیست و در حوزه اجرا و عمل و تدوین برنامه های اجرایی، فعالیت های چشم گیری دیده نمی شود. نویسنده در این پایان نامه با استفاه از آموزه های قرآن کریم، روایات و سیره چهارده معصوم (علیهم السلام)، بیانات امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه، به تدوین برنامه ای نوین و اجرایی برای دانشگاه های ایران اسلامی پرداخته است. البته دراین پژوهش تکیه بر آراء رهبر معظم انقلاب می باشد. فصول این پایان نامه عبارتند از: 1- کلیات 2- خصوصیات علم در دانشگاه اسلامی 3- ویژگی دانشگاهیان دانشگاه اسلامی 4- فضای دانشگاه اسلامی 5- نتیجه گیری. باتوجه به این نوشتار، دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که علم آن اجتهادی و پالایش شده، عالم و متعلم آن دارای نیت الهی و نو اندیش و فضای حاکم بر دانشگاه مانند فضای مسجد، تعبد محور باشد. همه امور در این دانشگاه به یک سو حرکت می کنند و هدف اسم رب است.
بررسی خاتمیت در دین اسلام و مسیحیت
نویسنده:
معصومه گلی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق بررسی خاتمیت در دین اسلام و مسیحیت میباشد؛ از آنجا که افراد به واسطه ی پیروی ازدین و آیین پدران خود و تحت تاثیر خانواده، محیط و جامعه ای که در آن تولد و رشد یافته اند و همچنین به دلیل عشق و علاقه ای که به دین خود دارند آن را کامل و خاتم میدانند، کمتر به تحقیق پیرامون دین خود میپردازند و در واقع از روی تحقیق و پژوهش تسلیم عقاید دینی خود نیستند و دینشان تقلیدی است، بنابراین برخود لازم دیدم این هدف را دنبال کنم که به تحقیق پیرامون دین خود و دین پرطرفدار مسیحیت بپردازم و قلبا و عقلا تسلیم حقیقت شوم؛ موضوع خاتمیت رابرگزیدم چون تکمیل کننده ی اصول عقاید است و پاسخ پرسشهای خود پیرامون توحید، معاد و نبوت را درگفته های پیامبرخاتم حضرت محمد مصطفی(ص) که آورنده ی دین و شریعت کامل و جامع است، مییابم. از آنجا که لازم است قبل از پرداختن به بحث خاتمیت اعتبار کتب مقدس، نبوت پیامبر اسلام وحضرت عیسی و وحی در دو دین به اثبات برسد، ابتدا این سه موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفته شده است. سپس خاتمیت پیامبر اسلام با استناد به آیات قرآن کریم و روایات موجود در کتب حدیثی مسلمانان و همچنین فلسفه ی خاتمیت ایشان بیان شده است و این نتیجه گرفته شده که پیامبر اکرم پایان دهنده ی سلسله انبیاست و بعد از ایشان، نبی، رسول، کتاب، دین و شریعت دیگری نخواهد آمد. مبحث بعدی خاتمیت حضرت عیسی و فلسفهی آن از دید مسیحیان است که مورد بررسی واقع شده است و این نتیجه گرفته شد که در مسیحیت جریان نبوت تشریعی با ظهور عیسی مسیح پایان یافته و تکمیل شده و از نظر مسیحیان شریعت ایشان کاملترین و آخرین تعالیم و شریعت میباشد. در آخر بعد از بیان وجه اشتراک و افتراق خاتمیت گفته شد اگر چه در مسیحیت اندیشه ی ختم نبوت وجود دارد اما این به معنای این نیست که ایشان حقیقتا پیامبر خاتم باشند چرا که به گواهی تاریخ، مسیحیان و یهودیانی در زمان پیامبر اسلام به نبوت و خاتمیت ایشان آگاه شدند و اسلام آوردند این خود بیانگر این مطلب است که بشارت به نبوت و خاتمیت پیامبر در عهدین بوده ولی تحریف شده است. بنابراین یک پیامبر خاتم وجود دارد و آن پیامبر اسلام میباشد.