جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 73
اجوبة مسائل ميرزا محمد شفيع المازندراني
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در پاسخ ميرزا شفيع مازندراني. ده پرسش به فارسي و پاسخ ها به عربي است، نمايه اين ده پرسش در «فهرست كتب مشايخ» (ص 336-337) آمده است. نخستين پرسش درباره ديدار حضرت علي ابليس را كه ابليس مي گويد خداوند دوتن شقي تر از من آفريده است و داستان ديدار خود (ابليس) با آن دو تن را در دوزخ مي آورد. آن دو همان دو كس موجود روزگار پيامبر (ص) و صدر اسلام بودند. دهمين پرسش درباره بخشش گناهان در پي دعاها مي باشد. در پايان 125 (150ق) بگونه سال نگارش آمده است. (احمد منزوي) آغاز كتاب: حمدله. صلاة. لعنة‌. اما بعد. فان العبد الفاني الجاني كاظم بن قاسم الحسيني الرشتي يقدم العذر الي جنابكم من بسط المقال و شرح حقيقة الاحوال و بسط ما هو المكنون المحزون. انجام كتاب: و تصادم القيل و القال. و فيما ذكرنا كفاية و جنابك من تكفيه الاشارة. و لله الحمد و الله خليفتي عليك و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين. في سنة 125. [مدرسه امام عصر 1/106؛ ذريعه 5/188 و 207؛ دائرة المعارف اسلامي 1/117؛ ذريعه 5/181 «جواب سؤال الميرزا شفيع صدر»، 207 «جوابات الميرزا محمد شفيع» : كه مي گويد همراه «شرح الفوايد» در 1272ق چاپ شده است: فهرست كتب مشايخ، 336ش 278 «رساله» ]
جواب المسائل
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پاسخ سه پرسش است از كسي كه از وي نام نمي برد. نخستين پرسش درباره حديث ممازجت و مزايله كه در » كافي» آمده است: ان الله داخل في الاشياء لا بالممازجة و خارج عنها با بالمزايلة. همانكه نمايه 3 پرسش آن در «فهرست كتب مشايخ 350» آمده است. اين گفتار در «فهرست تصانيف سيد ... » از محيط كرماني چنين نشان داده شده است: «الرسالة الرابعة و الثلاثون في اجوبة مسايل من التوحيد و غيره» آنگاه نمايه سه پرسش. در انجامه تاريخ به پايان رسيدن دوشنبه دهه پاياني رمضان 1242ق آمده است. (احمد منزوي) سؤالاتي را كه درباره حديث «داخل في الاشياء لا بالممازجة ... » و قصد قربة در عبادات و آيه « لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون ... » يكي از مريدان رشتي از وي نموده، به صورت مزجي جواب داده است. و آن را در روز دوشنه دهه آخر رمضان 1242 به پايان رسانده است. (علي صدرائي) اين رساله پاسخي است اعتقادي به سه سوال يكي از اجله به قرار زير: 1- مقصود از حديث «داخل لا كدخول الشئي في الشئي» و حديث «ان الله داخل في الأشياء لا بالممازجة و خارج عنها لا بالمزايلة». 2- مقصود از نيت قربتي كه شرط صحت عبادت است. 3- تأويل لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون. رشتي در رمضان 1242 تأليف اين رساله را به پايان رسانده و ظاهراً چاپ نشده است. اين رساله حاوي پرسشهايي درباره مسائل زير است: طينت عليين و طينت سجين؛ تفسير آيات «انا لله و انا اليه راجعون» و «الا الي الله تصير الامور» ؛ وجه صحيح بسيط الحقيقه كل الاشياء؛ آيه مباهله و ... . . آغاز كتاب: بسمله. قال سلمه الله تعالي. سئوال كيف يدل العقل القاطع المطبوع علي النبوة الخاصة‌ و الولاية الخاصة بل ما نجد لايدل عليه العقل المسموع فلاينفع مسموع ... . اقول لئن اقصر الخطبة فقد اعظمت المسئلة. اعلم ... انجام كتاب: و قد قال الشاعر و من حضر السماع بغير قلب و لم يطرب فلا يلم المغني [عكسي دائرة المعارف 1: 110؛ فهرست معصوميه 2: 152]
اجوبة مسائل عبد الله بيك بن نصر الله بيك
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هفده سؤال است درباره معني توحيد و صفات و اسماءالله و ظهور آيات الهي در ائمه و رموزات حرفيه و حروف مقطعه قرآن و فضل حضرت پيامبر بر اميرالمؤمنين عليهما السلام و جبر و تفويض و وجود و مراتب آن و وجوب كليات ثلاثه در خارج و تعريف عقل و مناسبت بين ألفاظ و معاني و تركيب ضدين و تقسيم اشياء به كثيف و لطيف و ألطف و بطلان مفهوم واجب و معني گفته حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام «من عرف نفسه فقد عرف ربه». عبدالله بيك بن نصرالله بيك اين پرسشها را تقديم داشته و سيد رشتي از آنها با روش خاص خود پاسخ مي گويد. (سيد احمد اشكوري) احتمالا همان است كه در ذريعه ج 5 ص 189 ش 866 ذكر شده، فراغت از تاليف عصر شنبه 15 محرم سال 1237 مي باشد. رساله ايست در مسائل متفرقه توحيد حق وصفات و اسماء خدا و غيره باعنوانهاي « قال » و « اقول » در پاسخ سؤالات نصرالله بيك از سيد كاظم رشتي (م-1259) رساله حاضر شاد همان « جوابات الاسئلة التوحيدية » سيد كاظم رشتي است. (عبدالحسين حائري) رساله اي كه در پاسخ عبدالله بيك پسر نصرالله بيك در روز شنبه 15 محرم 1237 پرداخته است. (دانش پژوه) رساله اي ديگر كه او در پاسخ عبدالله بيك نوشته است. (دانش پژوه) آغاز كتاب: الحمدلله رب العالمين. . ان الاخ السديد و الولي الرشيد الزكي اللوذعي و اللبيب الالمعي. انجام كتاب: فمن أراد أن يطلع حقيقة الاطلاع فعليه بمطالعة تلك الرسالة الشريفة و السلام علي من اتبع الهدي. [مرعشي 6/100]
الشيرازية
عنوان :
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در جواب سؤالات ميرزا ابراهيم شيرازي است. سؤالات از اين قرار است: 1- از معناي «نبوتين» و «ولايتين» و فرق بين مطلق و مقيد آن دو و معناي خاتميت 2- از حديث ان النبي (ص) حال حول القدرة و الولي حول العظمة و بعد صاد الامر بالعکس که نتيجه اين حديث درعالم ظاهر چيست؟ 3- معناي «يا من دل علي ذاته بذاته» در دعاي صباح 4- حقيقت جبرئيل و معناي وساطت او نسبت به پيامبر اکرم (ص) 5- معناي ملائکه عالين و دليل وجودشان از کتاب و سنت 6- حقيقت روح القدس 7- معناي تفويض 8- عصمت و حقيقت آن 9- معناي اين کلام که «امامت از اصول دين نيست و منکرش کافر نيست» 10- معناي نيت و حضور قلب و توجه و قربت در عبادات 11- معناي قلب و فرق آن با عقل و روح 12- معناي دين، مذهب، اسلام و ايمان، و حق اليقين، عين اليقين، علم اليقين، و حقيقت، شريعت و طريقت و فرق ميان اينها بر طبق مذهب اهل بيت 13- ادعيه و اذکاري که به جهت رفع وسواس و اعتقاد و عمل و رفع شک و شبهه خوانده شود. اين رساله به چاپ رسيده است. پاسخ پرسشهائي است بيشتر اعتقادي، كه آقا محمد ابراهيم شيرازي تقديم داشته و سيد با استدلال و بطريق شيخيها از آنها جواب گفته، و اين پاسخها در حال سفر در جزيره ناجيه نزديك مسجد كوفه بتاريخ ششم شعبان نوشته شده است. (سيد احمد اشكوري) رساله ايست در جواب سؤال ميرزا ابراهيم شيرازي در عقائد و كيفيت ايمان و تحقيق در مسئله علم اليقين و عين اليقين نوشته (نخجواني، محمد) جوابا علي اسئلة ميرزا ابراهيم الشيرازي. «باش اعيان» و تناول هذه الرسالة جوابات لمسائل غامضة عميقة منها: 1- سوال عن معني النبوتين و الولايتين بالحقيقة الاولية و الثانوية و الفرق بين المعنيين، و الفرق بين (النبوة) و (الولاية) (المطلقتين) (المقيدتين) و معني (الخاتمية) في كل منهما. و الفرق بين كلام المسؤول و بين كلام الصوفية و الحكماء و المتكلمين. و الشترط السائل ان يكون الجواب بالادلة الثلاثة: 1- الكتاب 2- السنة 3- دليل العقل. 2- السؤآل الآخرما معني ما ورد في الحديث النبوي عن طرف النبي - صل الله عليه و آله - حول جلال القدرة و طواف الولي - عليه السلام - حول جلال العظمة، و بعده صار الامر بالعكس و ما نتيجة ذلك في العالم اي عالم الظاهر او (عالم الاجسام) ؟ (رياض الطاهر) آغاز كتاب: الحمد لله رب العالمين. . ان المولي الاجل الانبل و الفاضل الاوحد الاكمل ذا القريحة الوقادة. انجام كتاب: و ذلك بعد رجوعه من زيارة امير المؤمنين في اليوم السابع و العشرين من رجب حامداً مصلياً مستغفراً. [فهرست کتب احسايي و ساير مشايخ ص 133؛ الهيات تهران ص 218؛ رايانه آستان قدس]
جواب مسائل عبدالوهاب قزويني
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
الرسالة الغروية
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سؤالات چندي است در تحقيق معاني حروف كه شيخ محمد صالح ازسيد پرسيده و وي به روش خود بدانها پاسخ داده است و در يازدهم جمادي الثاني 1253 در كاظمين تأليف آن پايان يافته است. در پاسخ ملا صالح. نخستين پرسش و پاسخ درباره «حروف» است كه پيش از آفرينش زمين و افلاك بوده است و واپسين پرسش و پاسخ درباره مراد از فيض دادن عطارد و تأثيرات آن است. شمار پرسش و پاسخ ها در «فهرست كتب مشايخ: 300-302» 16-17 و شمار آنها در «فهرست تصانيف سيد ... » 18 مي باشد. و در اينجا (فهرست تصانيف سيد ... ) چنين عنوان شده است: «الرسالة السادسة (الخامسة) و العشرون في اجوبة المسايل الغروية» . در انجامه رساله تاريخ و جاي به پايان رسيدن. در شهر كاظمين آمده است. (احمد منزوي) رساله غرويه در جواب ملا صالح در جواب زير 1. استفسار از مراد بعض سالفين در قوامش درباره حرف كان موجوداً مثل وجد السماوات و الارضين و الافلاك 2. استفسار از معني حديث شريف ان الله تعالي لما خلق اللوح 3. استفسار از معني قول آصف بن برخيا وجود الحرف 4. استفسار از قول اندليسين و زماطره 5. معني فرمايش آصف بن برخيا و ... 16. يعني اينكه زهره فيض ميدهد باجسام حرارت و رطوبت را 17. مراد از فيض دادن عظارد قواي ناريه را و ساير تاثيراتي كه براي آن شمرده اند چيست. تارخي تأليف نسخه قبل از شروع اصلي متن اصلي دو برگ در آغاز شامل احاديث و مطالب متفرقه است. رساله اي است در پاسخ به هفده مسئله حکمي و طبيعي که شيخ ملا محمد صالح در سال 1247ق. از رشتي سوال کرده و رشتي به طريق متن و شرح با عناوين «قال -اقول» جواب داده است. برخي از مسائل به ترتيب عبارتند از: 1- استفسار از قول قدماء «الحرف کان موجودا قبل وجود السماوات و الارضين و ... » 2-معني حديث «ان الله تعالي لما خلق اللوح و القلم و قال له اکتب ... » 3و5و8-استفسار از اقوال آصف بن برخيا «وجود الحرف سر من اسرار مخزون في خزائن علمه» و «الاشکال مغناطيس الارواحها» و «لقد مدت لنا الاحرف النورانية حجابا نوريةو ... » ... 10-خداوندعموم اسماء را به آدم (ع) آموخت يا رمل و نجوم را 11- کواکب سياره تنها در اجسام مؤثرند يا در اجسام و نفوس هر دو ... 16و17-مراد از فيض دادن زهره به اجسام و عطارد به قواي ناريه چيست و ساير تاثيرات هر يک. آغاز كتاب: الحمدلله رب العالمين. . انه قد وردت من العالم العامل ... مسائل كلت دون تحقيقها بصائر الافهام. انجام كتاب: و ما فرغنا عليها من الفروع الحقيقية يتبين حال القمر منها لدقيق النظر و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و كان ذلك في ... [عكسي مركز احياء ميراث 5/68؛ مركز دائرة المعارف بزرگ 1/184؛ اعلام 3/1884؛ مشار، مؤلفين 5/37: تصوير؛ فهرست كتب مشايخ 300-302 «رساله غرويه» : كه مي گويد چاپ شده است.؛ شيخ علي حيدر 1/367 و 2/285؛ رايانه ملي 1056]
جواب مسائل محمد بن الحسين البحراني
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الاشتقاقية
عنوان :
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حملية
عنوان :
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
يكي از سادات علماء در معني اينكه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام باطن انبيا مي باشد و جوامع فضائل ائمه طاهرين عليهم السلام، مي پرسيد و سيد رشتي بطور متن و شرح پاسخ مي گويد. (سيد احمد اشكوري) يكي از سادات علما در خصوص ظواهر و روايات و زيارات كه اشاره بدين معني دارد كه امير المومنين علي (ع) باطن انبياي الهي است سئوال نموده؛ سيد كاظم رشتي پس از بيان چند زيارت و چند حديث همچون احاديث «انا آدم و انا نوح و انا ابراهيم و انا موسي و انا عيسي و انا محمد (ص) ... . و من رآني فقد رآهم» و «كنت مع جميع الانبياء سرا و مع محمد (ص) جهرا» به شرح و تاويل آن پرداخته است. (حبيب الله عظيمي) در پاسخ يكي از سادات، درباره اينكه اميرالمؤمنين (ع) باطن انبيا هستند: ان اميرالمؤمنين (ع)، هو باطن الانبياء و انه ظهر بتلك الصور ... در كناره آمد: در «مجمع الرسائل» پس از «كشف الحق» ص 58 چاپ شده است. (احمد منزوي) در پاسخ يكي از سادات، درباره اينكه اميرالمؤمنين (ع) باطن انبيا هستند: ان اميرالمؤمنين (ع)، هو باطن الانبياء و انه ظهر بتلك الصور ... در كناره آمد: در «مجمع الرسائل» پس از «كشف الحق» ص 58 چاپ شده است. (احمد منزوي) و هي جوابات لمسائل لاحد العلماء عن شرح بعض الاحاديث الصعبة المستصعبة التي رويت عن اميرالمؤمنين و سيد الوصيين علي بن أبي طالب - سلام الله عليه - من قوله عليه السلام في خطبة (البيان) «أنا آدم الاول أنا ابراهيم أنا موسي أنا عيسي ... . » و تفسير المؤلف لها بما يدفع شبهة الحلول أو التناسخ الذي يشم من ظاهرها. و هي برقم 17/2 تحتوي علي 20 صفحة. و هذه الرسالة من الرسائل المهمة جداً و موضوعها - فيما اعتقد لم يطرقه احد من علماء المسلمين بهذا الشكل لحد الأن. (رياض الطاهر) [مرعشي 6/101]
اجوبة مسائل السيد حسن الحسيني
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در جواب سيد احمد بن سيد حسن حسيني در رد بر يهود و نصاري و اثبات نبوت و ولايت ائمه اطهار عليهم السلام و بطلان مذهب مخالفين ايشان و مخالفين شيعه كه آنرا در 25 ربيع الاول 1258 هـ ق، ساخته است و چاپ شده. در پاسخ سيد حسن الحسيني نگاشته است. در پاسخ سيد احمد فرزند سيد حسن حسيني. در رد يهود و اثبات پيامبري حضرت محمد و ولايت حضرت علي و فرزندانش، با ديدي شيخي. در انجامه نگارنده تاريخ به پايان رسيدن 15 ع 1/1258ق آمده است. (احمد منزوي) در شرح رساله سيد احمد بن حسن حسيني در نبوت و امامت. اين اثر شرحي است بر كتابي كه سيد احمد احصايي براي مؤلف نوشته بوده است، و در متن به كلمات قال اقول بر مي خوريم. اين اثر بايد جزو آخرين آثار مؤلف باشد چرا كه تاريخ اتمام آن را ماه صفر از سال 1258 يعني يكسال پيش از درگذشتش ثبت نموده و كتابت نسخه حاضر هم در همان سال اتفاق افتاده است. (احسان شكراللهي) آغاز كتاب: الحمدلله الذي اوضح السبيل باقامة البرهان و الدليل و ابطل ... اما بعد، فيقول العبد الجاني. . كاظم بن قاسم الحسيني الرشتي ان السيد السند و الاخ المعتمد السيد احمد بن سيد حسن الحسيني قد كتب الي كتابا علي طريقة السلوك محصله الرد علي اليهود و النصاري و اثبات نبوة. انجام كتاب: ان اردت الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله. عليه توكلت و اليه انيب ... قد فرغ من املائها منشيها في الخامس عشر من شهر ربيع الاول من ... [الهيات مشهد 3/880؛ رايانه آستان قدس؛ ]
  • تعداد رکورد ها : 73