جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ماینونگ گرایی وجهی: ساختار اشیاء ناموجود
نویسنده:
بهنام ذوالقدر شجاعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
گاهی دربارۀ چیزهایی صحبت می‌کنیم و به آنها ارجاع می‌دهیم که به نظر می‌رسد لااقل در معنایی عرفی از وجود داشتن ناموجود هستند. مانند شرلوک هلمز، کوه طلا و مربع گرد. این موضوع که چه چیزهایی وجود دارند منجر شده است به دو نظریۀ غالب در متافیزیک تحلیلی: کواین‌گرایی و ماینونگ-گرایی. بر اساس کواین‌گرایی همۀ اشیاء وجود دارند و بر اساس ماینونگ‌گرایی حداقل برخی از اشیاء ناموجود هستند. در این رساله سعی کرده‌ایم تا وضعیت متافیزیکی چیزهایی که به نظر ناموجود می-رسند را بررسی کنیم. برای رسیدن به این هدف ابتدا سعی کرده‌ایم تا تمایز میان وجود و موجود را مشخص سازیم. این تمایز را بر مبنای تز ارسطویی که بر مبنای آن وجود داشتن یعنی واحد بودن مشخص کرده‌ایم. از این‌رو، وجودِ یک موجود را آن چیزی در نظر گرفته‌ایم که موجب وحدت آن موجود می‌شود. همچنین، بررسی کرده‌ایم که وجود و عدم چه هستند. وجودِ کل عالم، یعنی آنچه که موجب وحدت کل عالم به مثابه یک شیء می‌شود را وجود گرفته‌ایم و نشان داده‌ایم که وجود هر یک از اشیاءِ دیگر همان وجودِ کل عالم، به مثابه یک شیء، است. عدم، یا معدومِ مطلق، را به عنوان شیئی که متعلّق التفات ما قرار می‌گیرد بررسی کرده‌ایم و در نهایت نشان داده‌ایم که همان طور که هایدگر در مرحله‌ای از کار فلسفی‌اش ادعا کرده‌است، عدم همان وجود است. در حین این بحث سعی کرده‌ایم به این پرسش هایدگر پاسخ دهیم که چرا اشیاء هستند به جای آنکه نباشند. این امر را بر اساس ابتنای همۀ اشیاء بر وجودِ کل عالم و توضیحِ فرآیندی که آن را نمایاندن نامیده‌ایم شرح داده‌ایم. بنا‌بر پاسخی که به این پرسش‌ها داده‌ایم، در نهایت موضع خود را در قبال تمایز ماینونگ‌گرایی و کواین‌گرایی مشخص کرده‌ایم و دیدگاهی دربارۀ ساختار آن اشیائی که به نظر ناموجود می‌رسند را ارائه کرده‌ایم. با دفاع از تزی که بر اساس آن انحاء مختلفی از وجود هست نشان داده‌ایم که همۀ اشیاء در معنایی کلی از وجود، وجود دارند. در عین حال که برخی از اشیاء گرچه وجود دارند، ناموجود نیز هستند.
تناقض‌باوری و مسئله‌ی صدق (با تکیه بر آراء گراهام پریست)
نویسنده:
رحمان شریف‌زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه نامه از هفت فصل تشکیل شده است؛فصل اول: ادعای تناقض باوری تناقض‌باور مدعی است که برخی از تناقض‌ها صادق‌اند. در باب این ادعا باید به سه نکته توجه کرد:1-
پارادوکس های استلزام مادی و تبیین آنها در منطق موجهات و ربط
نویسنده:
غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
استلزام مادی عبارت است از نسبت خاصی که بین مولفه های گزاره شرطی برقرار است یعنی گزاره شرطی تنها در صورتی کاذب است که دارای مقدم صادق وتالی کاذب باشد درغیراینصورت صادق است بنابراین هرگزاره شرطی با مقدم کاذب یا تالی صادق، صادق است و لازم نیست پیوندی بین مولفه های آن برقرار باشد . پارادوکس های استلزام مادی مولود این نگرش-تابع ارزشی است . استلزام اکید نیز که برای حل پارادوکس های مذکورپایه ریزی شده بود دچار پارادوکس های مشابهی شد زیرا دراین نگرش نیز گزاره شرطی نه براساس پیوند مقدم و تالی بلکه براساس صدق و کذب مولفه های آن تحلیل شد. در استلزام ربطی علاوه برصدق وکذب مولفه های شرطی پیوند آنها نیز لحاظ شده و سیستمهای مختلفی از جمله ‏‎Rو E‎‏ پایه ریزی شده است ولی ازآنجا که صورتبندی عنصر ربط خالی از دشواری نیست لذا سیستم های ربطی در مقام نحو و دلالت شناسی بسیار پیچیده تر از سیستم های کلاسیک گشته اند .