جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
اصالت معنا و برهان صدیقین
نویسنده:
ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
ابراهیم فیاض: اگر قرار باشد زندگي را درك كنيم بايد با جهان پديداري ديني گره بخوريم
نویسنده:
ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران»
نویسنده:
صادق زیباکلام، ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فیاض: علوم انسانی فارغ از دین نیست/ زیباکلام: علم باید تعریف شود
نویسنده:
صادق زیباکلام
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اومانیسم عرفانی و نوآوری
نویسنده:
ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ابراهیم فیاض: غیر از جلال و شریعتی روشنفکر نمی‌شناسم
نویسنده:
ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
مردم چه می‌خواهند؟
نویسنده:
جواد میری، ابراهیم فیاض
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
«تمایز میان روشنفکری دینی و روشنفکری مذهبی»
سخنران:
ابراهیم فیاض
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
خرافه و جامعه دینی
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«مؤخرات عقلی ایمان، زندگی روزمره است و در این معنا عقل عملی، مبنای آن زندگی روزمره. بنابراین بازتولید عقلانی زندگی روزمره، مبنای راهکار خرافه ستیزی است». برای مقدمه بحثمان، لازم است ابتدا کمی به مقوله شناسی خرافه بپردازیم. خرافه چیست؟ آن را چگونه تعریف می کنید؟ • اصولا یک بحث بنیادی این است که دین مقوله ای همیشه شهودی است؛ یعنی اصل بنیانش شهود است. ایمان هم امری شهودی است و اصلا عقلی نیست. ممکن است به لحاظ برهانی ما به چیزهایی برسیم؛ اما برهان مهم نیست. آنچه هست شهودی است؛ یعنی ایمان قلبی و پس از آن شهودی است و در غیر این صورت، ایمان شکل نمی گیرد. به همین دلیل، دین با همین عنصر ایمان، مشترک میان نخبگان و عوام است و غیر از ایمان چیزی دیگر عامل اشتراک نیست. پس آنچه در دین، همه را به هم وصل می کند، همان ایمان است….
مقایسه انتقادی مدل‌های فرهنگی و مدل‌های آرمانی در علوم شناختی
نویسنده:
امیلیا نرسسیانس، ابراهیم فیاض، لیلا اردبیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در علوم شناختی این پیش‌فرض پایه‌ای حاکم است که دانش ذهنی اساساً دانشی دایرة‌المعارفی است که به واسطه بدن‌مندی با جهان بیرون در ارتباط می‌باشد؛ ازاین‏رو ذهن فاقد سازه‌های ذاتی برای تولید معناست و تنها ابزاری است که به جهان اطراف و تجربیات‌ ما معنا می‌بخشد. به این ترتیب است که در علوم شناختی فرایند معناسازی از طریق ذهن، مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود و در همین راستا، برخی از رشته‌های علوم شناختی، مانند زبان‌شناسی و انسان‌شناسی شناختی، برای فهم این فرایند ابزار تحلیلی مختلفی را ابداع کرده‌اند. این مقاله به کمک بررسی انطباقی این ابزار تحلیلی بر آن است با معرفی مزایا و محدودیت‌های هر یک از این ابزار، درنهایت نشان دهد که چگونه زبان‌شناسی شناختی برای درک فرایند ساخت معنا در ذهن، به بافت‌مندی معنا در سپهر اجتماعی- فرهنگی زبان بی‌توجه بوده است و چه راه حلی برای رهایی از این مخمصه وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 117 تا 141
  • تعداد رکورد ها : 37