جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 199
رؤیای صادقانه
نویسنده:
منیژه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با عنوان رؤیای صادقه است که در آن رؤیا و رؤیای صادقه از دیدگاه، قرآن و روایات و از دیدگاه پزشکی و مکاتب مختلف بررسی شده و مصادیقی از رؤیای صادقه بیان شده با هدف شناخت اینکه چه رؤیاهایی صادقه هستند و تعبیر دارند و چه رؤیاهایی کاذبه هستند، تنظیم شده است. در آن به انواع رؤیا از جنبه های مختلف اشاره شده است. در این نوشتار از کتاب روایی چون بحار الانوار و از کتب تفسیری چون المیزان و نمونه و از کتب پزشکی چون رؤیا از دیدگاه پزشکی و از کتابهایی که درمورد رؤیا نوشته شده مثل رؤیای صادقه از دیدگاه امام صادق و خواب، رؤیا، تعبیر و غیره استفاده شده است. نتایجی که می توان از این تحقیق گرفت این است که رؤیای صادقه وجود دارد ولی هر رؤیایی صادقه نیست و رؤیای صادقه ضرورت دارد در زندگی چون اولاً رؤیا یکی از بحثهای مهم روانشناسی است و روانشناسی خود از مهمترین بخشهای فلسفه، ثانیا رؤیا، مظهر شرایط و وضع باطن و میدانی برای بروز قدرتهای نهفته انسان است، ثالثا، رؤیا، منشأ تحولات شگرفی در مورد عقاید و معلومات انسانی، در طول قرون و اعصار بوده و می تواند برای ما آموزنده باشد. این تحقیق شامل چهار بخش است و هر بخشی از فصلهایی تشکیل شده است. بخش1- معنا و مفهوم رؤیا و ا نواع آن. بخش 2- رؤیا از دیدگاه قرآن و روایات. بخش 3- رؤیا از دیدگاه پزشکی. بخش 4- گذری بر رؤیاهای صادقه علما.
رابطه جبر الهی با جبر و اختیار
نویسنده:
اکرم عابدی سراسیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
جبر و اختیار از موضوعات بحث برانگیزی است که در دورانهای مختلف و با روشهای مختلف به آن پاسخ داده شده است و این دو عقیده باعث به وجود آمدن عقاید دیگری در طول تاریخ شده است. عقیده قائلین به جبر این است که انسان در تمام کارهای خویش مجبور است و هیچ نقشی در تغییر تعیین سرنوشت خود ندارد پس در نتیجه هر آنچه از مشکلات به او می رسد را باید تحمل کند چرا که خواست خداوند به آن تعلق گرفته است. قائلین به اختیار که انسان را مختار کامل می دانند معتقدند انسان تمامی امور خود را به عهده دارد و سرنوشت خویش را تعیین می کند این گروه نقش خداوند را نادیده گرفته اند و می گویند که خداوند امور انسان را به خودش واگذاشته است تا او هر آنچه را که تواند انجام دهد. شیعه هیچ یک از این عقاید را نمی پذیرد و بر اساس آیات قرآن و روایاتی که از ائمه معصوم ( ع) در اختیار دارد و با استفاده از روش عقلی معقتد به این است که انسان در زندگی نه کاملا مجبور است و نه آزادی و اختیار تام دارد بلکه امری است ما بین این دو چنان که وقتی انسان تصمیم به انجام کاری می گیرد خواست خداوند در راستای خواست او قرار گرفته و آن عمل انجام می شود. از طرفی انسان با اعمالی که انجام می دهد آینده و سرنوشت خود را تغییر می دهد. در این پژوهش این مسائل از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از روش های عقلی و نقلی به ابطال نظریه ی جبر و یا اختیار می پردازد و با دلایل مستحکمی عقیده ی " لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین" را اثبات می کند و همچنین ارتباط عدل الهی با جبر و اختیار و حوادثی که ناخواسته در زندگی انسان رخ می دهد را مورد بررسی قرار می دهد.
شناخت خدا از راه وحی
نویسنده:
ام البنین ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مسائل مهمی که برای انسان در راه رسیدن به کمال و ایمان حقیقی مورد نظر است مسئله توحید و شناخت خالق هستی است شناخت نیروی اندیشمندی است که خداوند در وجود انسان قرار داه است تا به وسیله آن خداوند و طبیعت اطراف و هر آنچه در کائنات موجود است بشناسد. انسان با چنین وسیله ای نمی تواند به تکامل متعالی نزدیک شود. هرگاه خود و طبیعت را بشناسد، خداوند را ادراک می کند و هرگاه خداوند را بشناسد، از جهان اطراف خویش بهره بیشتری خواهد برد. حضرت علی ( ع) می فرمایند: من عرف نفسه فقد عرفه ربه: هر کس خود را شناخت می تواند خدا را بشناسد. لازمه شناخت خداوند شناخت خویشتن است. در این تحقیق بر آن شده است که به بررسی مختصری پیرامون شناخت، ارزشمندترین و برترین عنصر در زندگی انسان است بپردازد. قرآن علاه بر این که خود کتاب شناخت است و از ارزش های فراوانی برای شناخت برخوردار است از عبارات خاصی برای معرفت ( شناخت) انسان استفاده می کند. «فاعلموا این الله عزیز حکیم» بدانید که خداوند شکست ناپذیر و حکیم است. در این نوشتار به راه های شناخت و موانع شناخت پرداخته شده است. مولا علی ( ع) می فرماید: «اعلی المعارف معرفه الله» برترین شناخت ها شناخت خداست. کلید واژه = وحی انسان همواره نیازمند یک تکیه گاه است تا در تمامی امور جسمی و روحی از او استمداد جوید تکیه گاهی که بتواند تمای نیازهای بشری را برآورده سازد و خود، بی نیاز مطلق باشد. چنین پشتوانه عظیمی، خالق یکتایی است که جهان را آفریده و زندگی موجودات به دست اوست. خداوندی که خالق موجودات است دارای صفاتی باید باشد که بتواند به دیگران این صفات را انتقال دهد که ذات، دلیل صفت است ذات خداوند دلیل بر صفات اوست. دلیل دیگر برای وجود صفات خداوند آن است که خداوند بخشنده کمالات و جمالات به تمامی کائنات است و اگر کسی کمالی را دارا نباشد نمی تواند آن را به دیگر ببخشد بنابراین پروردگار از چنین صفات ارزشمندی برخوردار است. انسانی که به وجود خداوند متعال با این صفات ایمان می آورد و او را بشناسد و می داند که خالق او همان خدایی است که قرآن را بر پیامبرش نازل کرد، پیامبرش را فرستاد تا بشر را راهنمایی کند. باید همواره در یاد خدا باشد. ذکر خداوند مجرای ارتباطی عمیق میان انسان و خداوند است خداوند را همواره حاضر و ناظر بر تمامی امور دانسته از چنین حضوری استفاده کرده خود را تابع دستورات الهی قرار دهد به طور کلی هر گاه انسان از ذکر خداوند دوری کند از یاد او غافل شده است و غفلت از خداوند آغاز تیره روزی انسان است. خداوندا به عزت و جلالت ما را همواره از ذاکرین قرار بده. در استفاده از منابع سعی شده بیشتر از قرآن، منابع قدیمی و دست اول که تقریباً همگان در مورد آنان اتفاق نظر دارند مطالب به صورت فیش برداری و سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری گردد. امید است اهداف مورد نظر در این تحقیق تحقق یافته باشد. اگرچه در کتب تفسیری و اعتقادی و عرفانی در مورد شناخت خداوند تألیفات فراوانی وجود دارد، اما آنچه محقق را به پرداختن این موضوع واداشته است عدم وجود کتاب و تحقیق مستقل است که به طور تفصیل به موضوع شناخت خداوند از راه وحی پرداخته باشد. همچنان که اشاره شد مکتب بسیاری به بررسی شناخت خدا اثبات وجود خدا همچون کتاب تفسیر بر دعاهای مختلفی که با مضمون شناخت خداوند وارد است در نهج البلاغه بهترین معرف وجود خداوند وجود مبارک امیرالمؤمنین ( ع) که جان عالمی فدای آن عارف به حق خداوند باد می باشد.
ضرورت اعتقاد به معاد، فواید و پیشینه آن
نویسنده:
معصومه بختیاری داشخانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پنجمین اصل از اصول دین، معاد می باشد آن به معنای اعتقاد به جهان دیگر است که با مرگ شروع می شود و سرانجام آن به بهشت یا جهنم ختم می گردد. مهم ترین اصل اعتقادی اسلام پس از ایمان به خدا، اعتقاد به معاد است و پیامبران همگی برای بیان و دعوت مردم به این دو عقیده ی اساسی آمده اند. سایر عقاید و معارف و دستورهای اسلام از این دو اعتقاد مهم سرچشمه می گیرد. توحید و معاد دو اصل مشترک همه ی ادیان آسمانی است. این تحقیق شامل چهار فصل می باشد. فصل اول آن شامل واژه شناسی کلمه معاد معاد از دیدگاه قرآن، روایات و و احادیث پرداخته شده است. معاد: در لغت به معنای برگشتن – عالم آخرت آمده است – مص ( ع و د) بازگشتن – بازگشت. معاد از ماده عود به معنی برگشتن است چون روح دوباره به بدن برگردانیده می شود. معاد در اصطلاح عبارت است از برگشتن روح به بدن. در بخش دیگر به بحث معاد از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته شده. که با دقت در سور قصار قرآن که در مورد مسئله معاد بحث می کنند، می بینیم که تمامی آیات و یا اکثر آنها به بحث پیرامون همین مسئله پرداخته اند. قرآن کریم در آیات متعددی به بی ارزشی و پوچی حیات دنیا اشاره می نماید و به انسان ها هشدار می دهد که فریب متاع دنیا را نخورند و بدانند که دنیا و آنچه در آن است تنها آن زمانی ارزش می یابند که به عنون گذرگاه جهان پس از مرگ در نظر گرفته شوند. اهمیت و ضرورت بحث معاد را از مراجعه به احادیث و روایت های امامان معصوم ( ع) و انبیاء الهی نیز می توان به دست آورد. در فصل دوم آن به ضرروت اعتقاد به معاد و دلایلی که معاد را اثبات می کند پرداخته شده است که در ابتدا توضیح مختصری در رابطه با ضرورت اعتقاد به معاد داده می شود و پس از آن به بررسی دلایل اثبات معاد می پردازیم. ایمان به معاد و ضرورت اعتقاد به آن – باعث می شود که روح دنیا پرستی را – که خمیرمایه تمام خطاها و جنایات است – تضعیف کند. ضرورت معاد باعث می شود که زندگی انسان ها مفهوم و هدف داشته باشد و زندگی این جهان را از پوچی و عبث بودن به درآورد. دلایل اثبات معاد عبارت است که از دلایل نقلی و عقلی که برای دلایل نقلی آن نمونه هایی از آیات قرآن ذکر شده و دلایل عقلی آن دلایل چهارگانه ای است که عبارت است از دلیل اول فطرت، « فطرت » یعنی یافتن در مقابل « علم» که دانستن است. ما به شخصی که در برابرمان نشسته است علم داریم. دلیل دوم صیانت آفرینش از بیهوده بودن است. این که خداوند آفریننده جهان است و هرچه را که آفریده بیهوده نبوده و هدفی داشته. دلیل سوم معاد مقتضای عدل الهی است. دقت در نظام هستی و قوانین آفرینش نشان می دهد که همه چیز حساب شده است. این که خداوند عادل است و تحقق عدالت الهی بدون وجود روز « معاد» میسر نیست. دلیل چهارم سیر تکاملی انسان، این که انسان در ابتدا خاک بوده، سپس نطفه شد. پس از آن، به علقه تبدیل شد، از علقه نیز به مضقه تغییر یافت و آن گاه انسان شد. ابتدا طفلی بیش نبود پس از طفولیت پا به نوجوانی گذاشت پس به چوانی رسید سرانجام پیری و مرگ فرا رسید، و بعد از مرگ استکمال دیگری هم باید باشد تا این سیر ناقص نباشد. در بخشی دیگر تقسیم معاد را داریم که به دو قسم معاد جسمانی و روحانی تقسیم می شود. در فصل سوم معاد از دیدگاه اقوام و ملل را داریم که شامل اعتقاد به معاد در میان مصری ها، اعتقاد به معاد در یونان،اعتقاد به معاد درمیان رومی ها و در آخر ،اعتقاد به معاد در میان بابلی ها بحث شده است. در بخشی دیگر، معاد از دیدگاه ادیان مذاهب بزرگ عالم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. که در این بخش معاد ،در ادیان برهما، بودا، زردشت، یهود، مسیح و در آخر اسلام را داریم. در فصل چهارم آثار و نتایج ایمان به معاد را داریم. که در این فصل به، نقش معاد در بینش فلسفی انسان، اثر معاد به عنوان پشتوانه اخلاقی، ضمانت محکم و راستین اجرای قوانین در نهان و آشکار آثار تربیتی و نقش معاد در سازندگی انسان، اثر ایمان به خدا و معاد در جامعه و فرد، آثار و نتایج ایمان به معاد از لحاظ فردی واجتماعی که شامل ( آرامش دل و تسکین خاطر، تقوی و پاکدامنی، تعهد و احساس مسئولیت، ایمان به معاد و اثر آن در مسائل اقتصادی، ایمان به معاد و اثر آن در مسایل نظامی، ایمان به معاد و نقش آن در برخورد با طاغوتیان، ایمان به معاد و نقش آن در مسائل محرومان، ایمان به معاد و نقش آن در تشخصی حق از باطل، ایمان به معاد و نقش آن در آرامش جان مورد بررسی قرار گرفته است.
عقل گرایی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
ملیحه علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله بررسی عقل گرایی در اسلام و مسیحیت است. از جمله اهداف اساسی محقق، نشان دادن عقل پذیر بودن اصول مسلم اسلام و عقل ستیز بودن اصول مسلم مسیحیت است. دیگر این که درصدد آن است تا برجستگی های افتخارانگیز دین آسمانی اسلام را آشکار سازد و اشکالات وارده بر دین عقل ستیز مسیحیت را مبرز ساخته و متقابلا مبرا بودن اسلام را از این گونه نقصها نشان دهد. این رساله شامل چهار بخش به همراه چندین فصل می باشد و به صورت زیر ترکیب یافته است. بخش اول در چهار فصل به تعریف ایمان، عقل، ایمان گرایی و عقل گرایی می پردازد. بخش دوم در چهار فصل به بررسی نسبت اصول عقاید اسلامی، قرآن، احادیث و متکلیمن اسلامی با عقلانیت می پردازد. بخش سوم در چهار فصل متضمن بررسی رابطه ی اصول اعتقادی مسیحیت، عهد جدید، آرای آبای کلیسا و متألهین مسیحی با عقلانیت است. در بخش نهایی ( چهارم) به وجوه اشتراک و افتراق دو دین اسلام و مسیحیت پرداخته و بدین وسیله برجستگی های اسلام و مشکلات بنیادی مسیحیت نشان داده می شود. در این رساله سعی شده تا از منابع معتبر و در دسترس مسیحیت در مسائل مربوط به آن دین استفاده شود و این روش در مورد مسائل مطرح شده در دین اسلام نیز به کار گرفته شود. آنچه نتیجه و حاصل این تحقیق است اثبات این امر می باشد که اول اعتقادات اسلامی نه تنها با عقل قابل درک و تصدیق است که یک مسلمان تنها باید با عقل مود به این اصول ایمان آورد. اما اصول اعتقادی مسیحیت نه تنها عقل پذیر نیست که عقل ستیز نیز می باشد. یک مسیحی باید با تسلیم و دلدادگی ( نه فهم و درک عقلی) آنها را بپذیرد. اسلام، قرآن، ائمه ی معصومین ( ع) و متکلمین اسلامی همواره به عنصر عقل در کسب معرفت تأکید ورزیده اند که این خود نشانگر عقل گرای دین اسلام و اصول اعتقادی آن است. اما در مسیحیت همواره عهد جدید، آبای کلیسا، متکلمین مسیحیت و ... با عقل و عنصر عقل ورزی مخالفت ورزیده و آن را در زمینه ی شناخت بی فایده می دانند. می توان گفت علت این عقل ستیز نیز در اصول اعتقادی آنها است. یعنی مسیحیت، ملاک دلپسند بودن آموزه ها را برای پنهان ساختن عقل ستیز در اصول اعتقادی خود برگزیده است. واژگان کلیدی: عقل گرایی، ایمان گرایی، اسلام، مسیحیت، کلام اسلامی، الهیات مسیحی.
اثبات عدل الهی
نویسنده:
سبیکه ناطقی چمن آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عدل واژه ای است که بشراز بدو تمدن خودشناخته وبرای ایجاد کردن آن کوشیده است . مساله عدالت، مساله ای است که ازیک سوانسان به عنوان تنها موجود مستقل وصاحب عقل وحقیقت جو، درعین حال مختار وآزاد پیوسته درپی شناخت واجرای آن بوده است . واز سوی دیگر فطرت انسانی اش ازدرون اورا به سوی عدالت وعدالت خواهی اش سوق می داده ا ست. اوهمیشه ازظلم وستم وبی عدالتی احساس انزجاروتنفرداشته و عدالت مورد محبت ومودّت او بوده است . بجث عدل ومباحث پیرامون آن ازمباحث والایی در معارف الهی برخوردار است وبیان کننده رابطه حق باجهان وانسان است . بامشاهده طبیعت واندیشه درخلقت، انسان متوجه می شود که در جهان آفرینش، نظمی حکم فرماست وترکیب جهان، موزون ومتعادل است . عدل الهی فیزیکی ازتعالیم انبیاء واولیاء الهی بوده وبرای استقرار آن درجهان از هیچ کوششی فروگذارنکرده اند . مساله عدل نقش کلیدی دربسیاری ازمباحث فکری واعتقادی دارد: زیرااین مساله ازیک طرف بااصل ایمان به وجود خداوند واز طرف دیگر با مساله معاد وازجهت دیگر با مساله پاداش وجزا، جبرواختیار وتفویض وتوحید وامثال آن رابطه دارد بحث عدل الهی دارای آثار ونتایجی است که برای همگان مفید وضروری به نظر می رسد . واز مسائل مهم کلامی واعتقادی است واموری چون : هدف وغرض در افعال الهی، لزوم بعثت انبیاء، عصمت انبیاء، تصدیق مدعیان نبوت، حسن تکلیف ولزوم آن، امتناع تکلیف مالایطاق، مختاربودن انسان ولزوم وجود قیامت ومعاد را اثبات می کند.همچنین عدالت سبب آسایش و آرامش برای انسان وپلکانی برای تکامل بشروجوامع خواهد بود .
أنیس المؤمنین
نویسنده:
آمنه کیوان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کتاب انیس المؤمنین که تصحیح نسخه خطی دو نسخه خطی به ترتیب نسخه انیس المؤمنین تألیف محمدبن اسحاق حموی المدعو بفاضل الدین 938 ق. البته کتابخانه گوهرشاد و نسخه خطی دوم انیس المؤمنین که در حقیقت عبدالواحد آمدی 1082 آن را مجددا تحریر نموده است. موضوع کتاب بعد از بیان هدف مؤلف یعین محمدبن اسحاق حموی المدعو مفاضل الدین که تقدیر و سپاس خداوند متعال و امید رجاء و مغفرات الهی و ذکر احوال چهارده معصوم – علیهم السلام- زندگی پربرکت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – و اشاره ای به ولادت حضرت سیده النساء فاطمه زهرا – سلام الله علیها – و بیان از زمان ولادت با برکت ایشان و تعداد و اولاد و ابحار عزیز ایشان و شمه ای در ذکر معجزات و وقایع زمان و شهادت جگرسوز ائمه معصومین- علیهم السلام – می باشد که به صورت کلی این کتاب مشتمل بر مقدمه که در ذکر احوال پیامبر – صلی الله علیه و آله- از زمان ولادت تابناک رسول الله – صلی الله علیه و آله – تا زمان رحلت جانگداز خاتم المرسلین – صلی الله علیه و آله – و دوازده باب و خاتمه در علائم ظهور آقا امام زمان – ارواحنا لترابه الفداء- می باشد. کلید واژه ها: چهارده معصوم ( ع)- اهل بیت ( ع)
کواکب الدریه فی النصوص علی امامه خیرالبریه و ذکر نجاه أتباع الذریه
نویسنده:
زهرا میرزائی صفی آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پس از حمد و ثنای پرودگار، خلاصه ای از مباحث ترجمه کتاب « الکواکب الدریه» به شرح زیر تقدیم می گردد: بعد از تعریف و تبیین موضوع و بیان اهداف و ضرورت تحقیق و ترجمه و چگونگی تحقیق، در مبحث « مقدمه مرتجم» خلاصه ای از شرح حال فرقه زیدیه و چگونگی اندیشه آنان در زمینه امامت بیان شده است، و بعد مباحث اصلی کتاب که ترجمه شده است آغاز می شود. ابتدا محقق محترم مقدمه ای را ذکر کرده اند و در آن اهمیت و خصوصیت مؤلفات زیدیه را در زمینه امامت بیان نموده اند، و سپس تعدادی از این تألیفات را که در این مورد می باشد معرفی نموده اند که مولفان آنها تقدم زمانی بر نویسنده کتاب داشته اند، و در آخر نیز چگونگی تحقیق خود را که از روی دو نسخه از متن قدیمی کتاب بوده است، توضیح داده اند. متن کتاب شامل مباحثی به شرح زیر می باشد: مؤلف در مقدمه خود سبب تألیف کتاب را با ذکر حدیثی در مورد رد کردن بدعتهای در دین و حدیثی در زمینه کثرت فضائل علی ( علیه السلام) از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) بیان کرده است. وی برای ابطال شبهات و محو بدعتهای مبطلین ، نصوصی را که به طور صریح یا کنایه بر امامت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) دلالت می کنند، در قالب فصلی به عنوان کتاب و سنت و اجماع عترت، آورده است، سپس دلائل امامت أمیرالمؤمنین ( علیه السلام) را با بیان شأن نزول آیه « انما ولیکم الله و رسوله» درباره علی ( علیه السلام) و ذکر حدیثی در مورد تصدق عمر بن خطاب در رکوع آغاز نموده است. در ادامه، معنای ولایت را « قدرت بر تصرف» بر شمرده و با توجه به آیه، این معنا را با دو دلیل به اثبات رسانده است. سپس احادیث دیگری را که دلالت بر امامت امیر المؤمنین ( علیه السلام) می کنند، همانند حدیث غدیر و وجه دلالت آن بر امامت و ذکر معنی کلمه « الاولی» و رد سخن یک فرد معتزلی درباره حدیث « من کنت مولاه» و حدیث منزلت و وجه دلالت آن بر امامت را بیان کرده و در ادامه آن حدیث اسدبن غویلم و داستان پیکار او با علی ( علیه السلام) و کشتن او توسط ایشان ذکر شده و شعری که ایشان در حال برگشتن می سرودند، آورده شده است وبعد شأن نزول آیه « سأل سائل » و تأویل آیه « عم یتساءلون عن النبأ العظیم» و تفسیر آیه « وقفوهم إنهم مسؤولون» بیان گردیده است. و بعد احادیثی همچون: حدیث مؤاخاة و داستان مباهله و بیان اینکه نفس أمیرالمؤمنین مانند نفس رسول الله ( علیهما السلام) می باشد، و حدیث نورانیت و سد الابواب و مقام علی ( علیه السلام) در قیامت و حدیث تبلیغ آیات سوره برائت و حدیث النجم و حدیث بیتعت العشیرة بیان شده است. و بعد داستان منازعه علی ( علیه السلام) و عباس درباره میراث پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده . و سپس حدیث نامگذاری علی ( علیه السلام) به عنوان امیر المؤمنین توسط خداوند و پیامبرش و احادیثی مانند : « حدیث الأسماء، حدیث السفر جلة، حدیث اللوزة، حدیث التفاح، حدیث الرمانة، حدیث البساط، حدیث دو فرشته نگاهبان علی ( علیه السلام) و افتخار آن دو بر سایر ملائکه، و حدیث رد الشمس» آورده شده است. در ادامه اجماع اهل بیت بر امامت علی ( علیه السلام) و اینکه اجماع آنان حجت است را با شأن نزول آیه « انما یرید الله لیذهب عنکم ...» درباره اهل بیت و وجه دلالت این آیه را بر حجت بودن اجماع آنها بیان کرده و سپس حدیث ثقلین را آورده و صحت آن را بیان نموده و دلالت این حدیث را بر حجیت اجماع اهل بیت ( علیهم السلام) ذکر کرده است. همچنین برای اثبات این مطلب ، حدیث السفینة و وجه دلالت آن را بیان نموده است. در ادامه هم حدیث باب حطة، تفسیر آیه « اهدنا الصراط المستقیم». و بیان امان برای اهل زمین بودن اهل بیت، تفسیر آیات « قل لا أسألکم علیه اجرا» و « و من یقترف حسنة ...» آمده است، در فصل پایانی کتاب، احادیثی در باب حجیت اهل بیت و ولایت آنها وحرام بودن بهشت بر ظالمین نسبت به اهل بیت ، و احادیثی در باب فرقه ناجیه بودن پیروان آل محمد ( علیهم السلام) و غفران شیعیان و محبین علی ( علیه السلام) ذکر شده و مقام شیعه را در روز قیامت با حدیث و آیات بیان کرده است. لازم به ذکر است که محقق محترم اسامی راویان و طرق مختلف احادیث آورده شده توسط مؤلف را با ذکر اسناد احادیث، در پاورقیها به ثبت رسانده اند.
تحلیل زیارت عاشورا ( نگرش عرفانی- سیاسی)
نویسنده:
زکیه نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع تحلیل زیارت عاشورا ، نگرشی عرفانی و سیاسی نوشته شده است . هدف از نگارش این پایان نامه رسیدن به زیارتی است که بتوان به وسیله آن خود را به امام حسین ) علیه السلام) نزدیک کرد و بتوان فهمید که هدف از زیارت، احیاء سنت حسینی است ، احیاء امر به معروف و نهی از منکر است و رسیدن به زیارتی که« عارفاً بحقه» باشد . شرح زیارت عاشورا منحصر به دو جنبه ی عرفانی و سیاسی آن نمی باشد بلکه زیارت عاشورا دریایی جوشانی است که هر قطره از آن معرفتی به انسان می آموزد ، از این رو ، می توان زیارت عاشورا را در ابعاد فرهنگی، تاریخی،اخلاقی،اجتماعی و موضوعات مختلف دیگر بررسی کرد ولی دراین پایان نامه ما درخور وقت وتوان خود به بررسی دو بعد عرفانی و سیاسی این زیارت پرداخته ایم. به دلیل استفاده از آیات وروایات اهل بیت از روش کتابخانه ای استفاده کرده ایم و سعی شده بیشتر از کتب دست اول بهره ببریم . بهره های فراوان می توان از این شرح برد . از جمله اینکه نگاه عرفانی زائر به زیارت عاشورا می تواند به او معرفت کامل از این زیارت بدهد نگاهی که مصیبتهای حسین را در نظر زائر یک مصیبت نمی بیند بلکه یک فاجعه جان سوز می بیند که زمین و آسمان در سوگ او گریان می شوند ، و بانگاه سیاسی به زیارت می توان دشمنان حضرت را بهتر شناخت ،آنهایی که چندین بار در زیارت مورد لعن و نفرین خود قرارشان می دهیم و با شناخت بدی ها است که می توان به زیبایی وجود خوبی ها پی برد، با شناخت دشمنان حضرت می توان به گوهر وجودی اباعبدالله)علیه السلام) بیشتر پی برد . واژه گان کلیدی : زیارت ، تحلیل،عاشورا،عرفان و سیاست .
بررسی تطبیقی حکم توهین به شخصیت های مقدس در ادیان الهی
نویسنده:
محمد رضا جواهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آشکار شدن نظریه ادیان درباره اهانت به نبی و فرستاده خدا، عامل روشن شدن جایگاه الهی و منزلت پیامبران در نزد خداوند و مردم است.کشف و اظهار حکم شرعی توهین به شخصیت های مقدس ادیان الهی، نقش قابل توجهی در باز داشتن عموم انسانها از اهانت دارد. در این رساله به ترتیب حکم توهین به زرتشت در کیش زرتشتی و حضرت موسی(ع) در آیین یهود و حضرت عیسی(ع) در مسیحیت سرانجام حکم اهانت به خاتم الانبیاء و المرسلین، رسول اعظم، حضرت محمد(ص) در دین اسلام به طور مستند تبیین گردیده است. محقق برای دسترسی به حکم هر دین، نخست منابع رسمی و قانونی دینی را شناسایی کرده و سپس با ابزار و شیوه علمای آن دین، حکم اهانت به پیامبرشان را از درون منابع، استنباط و تدوین نموده است. در آیین های زرتشت، یهودیت و مسیحیت، همانند دین اسلام«کتاب مقدس»و«سنت» و«فتاوای دانشمندان مذهبی» اعتبار و حجیت دینی دارد و دلیل حکم شرعی است. این تحقیق با استناد به همین منابع رسمی ادیان ثابت می کند که پیامبر در آیین های زرتشت، یهودیت، مسیحیت و دین اسلام، در بالاترین مرتبه الهی قرار دارد و دارای«حقوق» ویژه ای است و مردم نسبت به او«وظایف» خاصی دارند. از این رو اطاعت، احترام، تعظیم و رعایت حقوق وی بر همگان واجب است و توهین به او از بزرگترین گناهان می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 199