جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 199
 ترجمه منتخب الانوار فی التاریخ الائمه الاطهار ( ع)
نویسنده:
زهره بناکرمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق ترجمه ای است بر کتاب منتخب الانوار، نوشته ابوعلی محمد بن همام اسکافی که از بزرگان و متقدمین امامیه می باشد. او در سال 258 هجری متولد شده و در سال 336 هجری وفات نمود.او کسی بود که به دعای امام حسن عسکری(ع) تولد یافت. همام در تمام طول عمر شریفش به جمع آوری احادیث پرداخت . از جمله تألیفاتش کتاب الانوار فی تاریخ ائمه اطهار می باشد که نجاشی و ابن شهر آشوب در کتبشان از آن نام برده اند. و دیگر کتب او « المتحیص من ذنوب المومنین» می باشد. و نیز منتخب الانوار که علاقه مجلسی- رحمه الله- در بحارالانوار از آن استفاده بسیاری نموده است. در این کتاب توضیح مختصری درباره تاریخ از نظر لغوی و اصطلاحی داده شده و نیز به کشف روابط علی و معلولی حوادث پرداخته است. و اما متن اصلی کتاب؛ 14 باب درباره14 معصوم(ع) می باشد. که در هر باب ابتدا مطالب مختصری از زندگی ائمه اطهار(ع) و ذکر اسماء، کنیه، القاب، پدران و مادران، جایگاه قبورشان و پادشاهان هم دوره شان و نیز فرزندان آنان پرداخته است. و به گفته ابوعلی همام اسکافی، اولین تاریخ مستقلی درباره ذکر القاب و کنیه و تعداد فرزندان... ائمه اطهار ( ع) می باشد. و در تمام ابواب این کتاب به بیان همین موارد از زندگی ایشان پرداخته است. ابواب به ترتیب عبارتند از: باب اول: حضرت محمد(ص) باب دوم: حضرت زهرا(س) باب سوم: امیرالمومنین(ع). باب چهارم: حسن بن علی ( ع). باب پنجم : حسین بن علی ( ع). باب ششم: علی بن حسین ( ع). باب هفتم:محمد بن علی باقر(ع). باب هشتم: جعفر بن محمد صادق(ع) باب نهم: موسی بن جعفر ( ع). باب دهم: علی بن موسی الرضا(ع). باب یازدهم: ابو جعفر محمد بن علی(ع). باب دوازدهم: علی بن محمد عسکری(ع). باب سیزدهم: ابو خلف ابو محمد حسن بن علی ( ع). باب چهاردهم: درباره حجه بن الحسن عسکری(ع) می باشد. سلام و درود و تحیات خداوند باری تعالی بر آن حضرات معصوم ( ع) باد.
 تاریخ پیدایش شیعه در ایران
نویسنده:
اعظم اکبریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق با تعریف شیعه ( لغوی، اصطلاحی و از نظر قرآن و سنت) به بررسی حقیقت شیعه پرداخته و سپس به تاریخ پیدایش شیعه در ایران توجه شده و برای رسیدن به این اهداف به بررسی تشیع از قرن اول هجری قمری تا سقوط حکومت قاجاریه پرداخته که خلاصه آن عبارتند از: قرن اول: حکومت طاهریان در هرات و فتح ایران توسط مسلمین قرن دوم: حکومت امویان، ظهور تشیع، حکومت عباسیان قرن سوم: عباسیان، حضور امام رضا ( ع) در ایران، مهاجرت سادات به ایران، حکومت علویان در طبرستان... قرن چهارم: ادامه حکومت علویان در طبرستان، نواحی شیعه نشینی، فعالیتهای علمی شیعه در عصر آل بویه. قرن پنجم: حکومت سلجوقیان و تشیع قرن ششم: تشیع اثنی عشری قرن هفتم: مغول ها و گسترش تشیع قرن هشتم و نهم: ادامه گسترش تشیع قرن دهم و یازدهم: صفویه ( اقتدار تشیع) قرن دوازدهم تا سقوط حکومت قاجاریه: ایران مرکز تشیع در جهان و در انتها به بررسی مهم ترین عوامل نفوذ در ایران و نیز به ذکر خدمات متقابل ایران و تشیع پرداخته شده است.
 ترجمه کتاب شرح حال امام حسن ( ع)
نویسنده:
فروغ مهدیزاده طرقدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این کتاب قسمتی از کتاب « طبقات الکبیر» از ابن سعد است که قسمت چاپ نشده این کتاب است. این کتاب بزرگ بصورت خطی بوده است و سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی این کتاب را مطالعه و بصورت چاپی درآورده اند و در اختیار عموم قرار داده اند. ابتدا مقدمه ای از مؤسسه آل البیت از زندگی نامه عبدالعزیز طباطبائی نوه صاحب کتاب عروه آیت الله یزدی را آورده اند و این کتاب را برای سالگرد فوت ایشان تقدیم خوانندگان محترم نموده اند. مقدمه ای از قلم خود سید بزرگوار عبدالعزیز طباطبائی یزدی آمده است. و در این مقدمه ایشان از شرح زندگی خود، مسافرت ها، کنفرانس ها، تألیفات، منابعی که در تألیفات استفاده نموده اند، افرادی که برای روایت کردن آنان اجازه گرفته اند، مطالبی دیگر آورده اند نمونه هایی از کتاب خطی طبقات کبیر ابن سعد بصورت کپی چاپ شده است. همسران و نزدیکان خود مطالبی آمده است. در مورد نحوه خضاب و انگشتری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) روایات بسیاری از افراد متعدد بیان شده است. در مورد صلح امام حسن ( ع) و واگذاری حکومت به معاویه و اینکه ایشان صلاح است امت خویش را مهمتر از حکومت می دانستند سخنان بسیاری وارد شده است. از چگونگی مسموم شدن امام حسن ( ع) و بستری شدن ایشان و سفارش امام حسن ( ع) به برادرشان امام حسین ( ع) که بعد از فوت، ایشان را کنار مرقد پیامبر اسلام ( ص) به خاک سپارند مطالبی آمده است که اگر مانعی وجود داشت، ایشان را در قبرستان بقیع کنار مادرشان فاطمه ( س) بخاک سپارند. بعد از فوت ایشان هم با منتشر شدن خبر فوت، دستگاه حکومتی وقت از دفن کردن امام حسن ( ع) در کنار قبر پیامبر جلوگیری نمودند. ولی چون امام حسن ( ع) سفارش کرده بودند. حتی اگر به اندازه خون گرفتنی، خون ریخته شود، مرا کنار مرقد پیامبر ( ص) دفن نکنید و چون اراده دفن امام حسن ( ع) را کردند نماز را بر پیکر مبارکشان سعید بن عاص خواند و ایشان را به خاک سپردند تمام افراد مدینه حتی روستاهای مجاور و دهکده های انصار همه با خبر شدند و عزادار شدند. بازارها را تعطیل کردند و جامه عزا بر تن کردند، و بنی هاشم تا یکسال عزادار امام عزیزشان بودند. 1-تعریف و تبیین موضوع: محقق با نوشتن این کتاب خواسته است کتاب های روایی خطی که در ملکیت شخصی بوده به حالت چاپی در اختیار عموم قرار دهد. این کتاب شرح حال امام حسن ( ع) از کتاب خطی « طبقات الکبیر ابن سعد» است. منابع آن هم همراه اسامی راویان توسط محقق سید عدالعزیز طباطبائی تحقیق و تهذیب شده است. -بخش اول نام اجداد پدری و مادری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) است. -سخنانی در مورد عقیقه این دو بزرگوار آمده است. -درباره تراشیدن موی سر امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) از افرادی نقل شده است. -نام گذاری این دو امام گرامی توسط رسول اکرم ( ص) بیان شده است. -درباره شباهت حسن بن علی ( ع) به پیامبر ( ص) افراد بسیاری روایت کرده اند. -طریقه رفتار پیامبر ( ص) با امام حسن ( ع) و آنچه درباره امام حسن ( ع) انجام می دادند مطالبی بیان شده است. -دعائی که پیامبر ( ص) به حسن بن علی ( ع) آموختند تا ایشان در قنوت نماز وتر بخوانند. -طریقه و روش امام حسن ( ع) در رفتار با اهل کوفه سخنانی روایت شده است. -عفان بن مسلم از حماد بن سلمه از هشام بن عروه از عروه حسن بن علی ( ع) برای ما نقل کرد که هنگام طلوع خورشید این کلمات را خوانده است. -سمع سامع بحمد الله لا عظم له الملک و له الحمد و هو علی کل شی قدیر، سمع سامع بحمد الله لا مجد و لا شریک له له الملک و له الحمد و هو علی کل شی غدیر.« شنید شنونده ای شکر خدای بزرگ، خدائی که سلطنت و حاکمیت دارد و سپاس مخصوص اوست و بر هر چیز تواناست» « به شکرانه خدائی بزرگ، که شریکی ندارد خدائی که حاکمیت مخصوص اوست و بر هر چیز توانا است» درباره ازدواج و معاشرت ایشان با 2- فرضیه و سئوالات در کار ترجمه پیرامون موضوع، فرضیه و سئوالاتی نمی باشد. فقط در رابطه با کار ترجمه و متن و موقعیت قرار گرفتن کلمات، موضوع، محمول بودن، حال بودن، یا غیره که نکات ادبی نگارشی است مفروض می شود. گاهی در مورد شخصیت افراد، سلسله راویان بحث می باشد. ثقه بودن یا غیر ثقه بودن مهم است محقق کتاب تحقیق و تهذیب کامل را از لحاظ تطبیق روایات با اصل کتاب و معتبر بودن راویان انجام داده اند. 3-پیشینه موضوع: این کتاب قسمی غیر مطبوع از کتاب « طبقات الکبیر ابن سعد» است که محقق در مورد زندگی نامه امام حسن ( ع) منابع بسیاری را جمع آوری کرده. در سراسر کتاب خانه های جهان کتاب های خطی مصور را گرد آورده و در دسترس پژوهش گران قرار داده است. 4-روش تحقیق: در ابتدا کلماتی که مشکل بوده است و از نظر معنا احتیاج به تحقیق داشته از « کتاب منجد الطلاب» پیدا کرده و با توجه به معنی و مفهوم آن در جمله مطلب، ترجمه شده است هر گاه مطلبی از نظر استاد راهنما ناخوانا یا مفهوم نارسا داشته است تصحیح شده است. در کار ترجمه اعراب و نقش کلمات برای رساندن مفهوم اصلی متن مورد توجه بوده است. گاهی هم از کتب فرهنگ مانند لاروس و کتاب های لغت نظیر، تاج العروس استفاده شده است قسمی از زندگانی امام حسن ( ع) از کتاب « نهج الحیاء» الستفاده شده است. 5-ضرورت و اهداف تحقیق: 6-اهداف تحقیق این بوده است که اولا خود بتوانیم از طریق روایات نقل شده در کتب مختلف با زوایای مختلف زندگی امام حسن ( ع) آشنا شوم. ثانیا دسترسی به منابع کتب روایی که دارای سند و سلسله راویان هستند برای دیگران هم امکان پذیر باشد. کلید واژه ها: سند – سلسله راویان.
 جلوه های رحمت پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
زهره کمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان ( جلوه های رحمت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)) با هدف بررسی و شرح تجلیات رحمت پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اوصاف فردی و در مناسبات اجتماعی آن حضرت می باشد . خداوند متعال ، پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله و سلم) را « رحمة للعالمین » و « اسوه حسنه » معرفی نموده و اطاعت از ایشان را بر همه واجب دانسته است. از این رو الگو گیری و تبعیت از ایشان ، نیاز به شناخت وصف کمالی ایشان ( رحمت آن حضرت ) دارد. بهترین معرف شخصیت ایشان، آیات قرآن کریم است. زیرا قرآن سندی محکم و موثق و به دور از افراط و تفریط ، در بیان ویژگیهای اخلاقی آن حضرت می باشد. رحمت در لغت به معنای خیر و نعمت ، آمرزش و عفو و گذشت ، مهربانی و شفقت و عطوفت ، رأفت و احسان می باشد و ( رحمة للعالمین) به معنای بخشایشگر می باشد ، رحمت به دو قسم رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه تقسیم می شود ، که رحمت رحمانیه عام بوده و شامل تمامی مخلوقات می گردد و رحمت رحیمیه ، رحمت خاص است و شامل حال مؤمنین می شود. در باب تجلی رحمت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اوصاف ایشان، در آیات قرآن و روایات ، مواردی از صفات و فضایل آن حضرت مانند ( رحمت ، شرح صدر ، خلق عظیم و رفق و مدارا ) ذکر شده است ، که إعطای این صفات به نحو اکمل ، با عنایت ویژه حق تعالی به آن حضرت ، موجب افضیلت ایشان بر سایر انبیای الهی که این صفات را در مراتب پایین تری دارا هستند، شده است. در باب معنی رحمت در آیات قرآن، پیامبر رحمتی برای عالمیان معرفی شده است که این رحمت، رحمت عام الهی است و به خاطر مرتبه والای ایشان در خلقت، همه چیز در عالم از وجود ایشان بهره می برند. رحمت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در واقعه فتح مکه و در رویارویی و مدارا با مشرکان و منافقان نمود پیدا کرد، آنجا که فرمودند : « الیوم یوم المرحمة» و نمونه هایی از شرح صدر نبوی در مواجهه با افرادی که قبلاً خونشان حلال اعلام شده بود ولی بعد مشمول عفو و گذشت ایشان شدند ، متجلی می گردد. علاوه بر این، رحمت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در مناسبات اجتماعی ایشان در قالب ایجاد مساوات بین طبقات مختلف جامعه ( اعم از عرب و عجم ، سیاه و سفید ، مرد و زن ) در عرصه های مختلف اجتماعی و در باب تکریم ( اعم از مسلمان و غیر مسلمان ، زن و مرد ، ثروتمند و فقیر و کودک و بزرگ ) و همچنین اهتمام رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) به امور مستضعفان و عزت بخشیدن به آنان جلوه گر شده است. در طول تاریخ، بسیاری از محققان به بیان و شرح ویژگیهای پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) پرداخته اند، اما برخی از آنها بیانی تاریخی داشته و برخی دیگر ، صرفاً از روایات استفاده نموده و برخی مطالب را به صورت کلی و در ضمن شرح وقایع تاریخی بیان کرده اند و یا بنا را بر اختصار گذاشته و شرح و توضیح نداده اند. اما در پژوهش حاضر سعی شده به شرح تمام جنبه های رحمت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در حوزه های اوصاف فردی و مناسبات اجتماعی ایشان پرداخته شود. از آنجا که موضوع این پژوهش ، دینی و تاریخی است، پژوهشگر سعی کرده از طریق منابع قرآنی و روایی و منابع تاریخی در زمینه سیره پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) و به روش کتابخانه ای به تبیین وصف رحمت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) پرداخته و در جهت تحقق اهداف پژوهش گام بردارد . واژگان کلیدی : رحمت ، پیامبر ، شرح صدر ، رفق ، مدارا ، مساوات ، مستضعفان.
 حضرت زهرا ( س) در دیدگاه اهل سنت
نویسنده:
خدیجه سلمانی گل خطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
رساله ی حاضر بنام حضرت زهرا ( س) در دیدگاه اهل سنت می باشد و موضوع آن گزارشی از زندگانی دختر پیغمبر(ص) که در منابع اهل سنت به طور پراکنده به آن اشاره شده است. آنچه در این مجموعه فراهم آمده است زندگی حضرت زهرا(س) از هگام ولادت تا وفات ایشان می باشد که علاوه بر زندگی شخصی ایشان، شامل رویدادهایی است که در زندگی ایشان اتفاق افتاده است. هدف از این پژوهش بررسی زندگانی حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت می باشد که نشانگر دیدگاه های نویسندگان و محدثان اهل سنت است و بیانگر آن است که تا چه اندازه در مورد حضرت فاطمه(س) شناخت دارند و چه اندازه در مورد این الگوی یگانه تاریخ به حق سخن گفته اند و آیا اینکه دیدگاه آنان در مورد دختر پیغمبر(ص) صحیح است؟ یا اینکه حق مطلب را ادا نکرده اند. این رساله در دو بخش تدوین گردیده که هر بخش شامل دو فصل می باشد در ابتدا به بررسی کلیات ازنظر تبیین موضوع تحقیق حضرت زهرا(س) از دیدگاه اهل تسنن می باشد، اهداف و ضرورت موضوع به پیشینه و سؤالاتی که مربوط به موضوع می باشد پرداخته شده، در فصل اول از نخستین بخش زندگانی حضرت زهرا(س) از هنگام تولد و حوادثی که در دوران حیات پیامبر(ص) برای ایشان اتفاق افتاده است مورد بررسی واقع شده است و فصل دوم که اصلی ترین فصل رساله است به رویدادهای پس از درگذست پیامبر ( ص) و حوادث غم انگیزی ( ماجرای سقیفه، خطبه های حضرت زهرا(س) که بر سر دختر پیامبر ( ص) آمده است پرداخته شده است. (فصل دوم فضایل حضرت زهرا(س) از دیدگاه اهل سنت و همچنین احادیثی که پیامبر(ص) در مورد حضرت فاطمه(س) و به این روایت ها در کتب اهل سنت اشاره شده است، در فصل اول از دومین بخش به آیاتی که اهل سنت اعتقاد دارند این آیات در شأن حضرت زهرا(س) یا اهل بیت ( ع) که حضرت زهرا(س) را شامل می شود نازل شده است) موضوع بخش دوم فضائل حضرت زهرا(س) در آیات و روایات می باشد که در فصل اول به آیاتی که اهل سنت اعتقاد دارند این آیات در شأن حضرت زهرا(س) یا اهل بیت(س) که حضرت زهرا(س) را شامل می شود نازل شده است، و فصل دوم مربوط به فضایل حضرت زهرا(س) از دیدگاه اهل سنت و همچنین احادیثی که پیامبر ( ص) در مورد حضرت زهرا(س) بیان کرده اند، که به این روایت ها در کتب اهل سنت اشاره شده است.
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
زینب دلداریزدان آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پیامبر«صلی الله علیه و آله وسلم » روزها را روزه می گرفت و شب هارا به عبادت مشغول بود تا پس از چهل روز، فرشته وحی نازل شد و برای آن حضرت از غذاهای بهشتی ( خرما، انگور و به نقلی سیب) آورد تا با آن ها افطار کند و چون برای نماز و عبادت برخاست، جبرئیل عرض کرد: امشب از نمازهای مستحبی درگذر و نزد خدیجه « سلام الله علیها» برو که خداوند اراده فرموده امشب از صلب تو فرزندی پاک و پاکیزه به وجود آورد.برای حضرت، نام های بسیاری را ذکر کرده اند که مشهورترین آنها نه نام در حدیث ذیل آمده است.قال ابوعبدالله: لفاطمه تسعه اسماء عندالله عزوجل: «فاطمه و الصدیقه و المبارکه و الطاهره و الزکیه و الراضیه و المرضیه و المحدثه و الزهراء. »و از جمله القاب آن حضرت : امه الله، بضعه رسول الله، زوجه ولی الله مبشره الاولیاء، تفاخر الفردوس، ریحانه النبی، ودیعه الرسول، الکوکب الدری، سیده النساء...... حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» به راستی چون مادری دلسوز و فداکار، غمخوار پدر بود، وقتی ابوطالب و خدیجه، هردو در یک سال با پیامبر وداع کردند، فقط فاطمه تسکین بخش آلام پدرو غمگسار او بود. او باید جای هر دو را پر می کرد و چنین نیز کرد. زندگی زن و شوهری چون امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» برای هرمرد و زن مسلمانی بهترین درس زندگی است. حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» برقرارکننده زمینه های زندگی درخانه، و علی«علیه السلام» نمونه اعلای همسرداری وپدری مهربان و مربی برای فرزندان، و معارفی دلسوز در امور خانه و خانواده بود. حاصل ازدواج فرخنده حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا«سلام الله علیها» پنج فرزند به نام های حسن و حسین و دو دختر به نام های زینب کبری « سلام الله علیها» ملقب به عقیله بنی هاشم و زینب صغری « سلام الله علیها» یعنی ام کلثوم . حضرت علی«علیه السلام » و حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» یک زوجی هستند که نشان دادند که ازجنبه مادی و جمع ثروت به دنیا و مافیهایش بی اعتنا هستند، فدک به عنوان یک ثروت برای حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» ارزشی ندارد، ولی فدک به عنوان یک حق ربوده شده و اینکه حق را باید احیاء کرد، برای همان حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» آن قدر ارزش دارد که می آید در مسجد مدینه: علی حشد من نسائها. با رحلت پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» امیدها برباد رفته بود غم فراق پیامبر روح و پیکر تنها یادگار پیامبر را به شدت آزرده بود با وجود تمام مشکلات و غم ها غمی که جانسوز بود گرفتن حق حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» بود به تحقیق می توان گفت که راز غصب فدک خلافتست چرا که بعد از فوت پیامبر عمر به ابوبکر گفت: این ملک بزرگ فدک که در دست علی«علیه السلام » و حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» است وبین مردم پخش می کنند قلوب خلق متوجه حضرت علی علیه السلام می شود و خلافت برما مستقر نمی گردد، باید هر طوری شده فدک را از دستشان بیرون آورد. بعد از رحلت پیامبر«صل الله علیه و آله و سلم» دشمنان خدا(عمر) به در خانه پیامبر « صل الله علیه و آله و سلم» رسیدند و در را کوبیدند و فریاد کنان آتش خشم خودشان را نشان دادند اما حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» همچنان با مقاومت در پشت در خانه ایستاده بود که ناگهان حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» خودش را در آغوش فضه انداخت و گفت مرا بگیر که محسنم را کشتند. در تاریخ شهادت آن حضرت بین شیعه و سنی اختلاف است، بعضی گویند در سن 18 سالگی، هفتاد و پنج روز بعد از رسول خدا به شهادت رسیدند. مرحوم شیخ طوسی می فرماید: در روز سه شنبه جمادی الآخر سال یازدهم بعد از هجرت وفات کردند و گفته شده است از قول ابن عیاش که در روز 21 ماه رجب وفات کرده است. مرحوم طبرسی می فرماید: چهارماه بعد از رسول خدا در حالی که سن مبارکش 23 سال بود به شهادت رسیدند. در اینکه محل دفن حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» کجاست، در روایات مختلف اشاره هایی شده ولی اینکه در کجا مدفون است سه قول است: 1-در نقلی آمده، حضرت در بقیع دفن شده. 2-در نقلی دیگر آمده، دفن آن حضرت در روضه بوده است. 3- حضرت فاطمه زهرا « سلام الله علیها» در خانه اش دفن شده.
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
یگانه کیوانلوشهرستانکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اخلاق زهرای اطهر و قدر رفیع ایشان آن قدر عظیم است که قلم را یارای نوشتن آن نیست. و کاغذ را که بار سنگین نوشتار بر عهده گیرد. اهداف تحقیق: شناساندن شخصیت والای یگانه دخت پیامبر ( ص) به تمامی زنان، در جامعه ای که مملو از فساد و بی بندو باری است. والگوسازی برای زندگی آینده ی خود و خوانندگان محترم. تحقیق را در چهار بخش ارائه نموده ام: بخش اول دریک فصل تحت عنوان آیاتی که دلالت شأن نزولی بر فاطمه (ع) دارند. بخش دوم: جلوه های رفتاری حضرت زهرا(س) در چهار فصل: فصل اول رفتار با پدر، فصل دوم رفتار با همسر، فصل سوم رفتار با فرزند و فصل چهارم رفتارهای اجتماعی حضرت زهرا(س). بخش سوم: فضائل حضرت زهرا در چهار فصل: فصل اول: عصمت حضرت زهرا، فصل دوم: علم حضرت زهرا، فصل سوم: زهد حضرت زهرا، فصل چهارم: عبادت آن حضزت. بخش چهارم: زندگانی سیاسی حضرت صدیقه (س) : در دو فصل فصل اول: فدک یا « ندای هل من ناصر فاطمه» فصل دوم: دفاع از حریم ولایت. منابعی که در تحقیق استفاده نموده ام: بحارالأنوار: محمد باقر مجلسی، اسرار آل محمد: سلیم بن قیس هلالی، ریاحین الشریعه: شیخ ذبیح الله محلاتی، زندگینامه ی چهارده معصوم: آیت الله محمد تقی مدرس، اسرار فدک: محمدباقر انصاری، اصول کافی: ثقة الاسلام کلینی رازی، جلوه ای نور: علی سعادت پور، زندگانی فاطمه زهرا: سید جعفر شهیدی، جلوه های رفتاری حضرت زهرا: عذرا انصاری و سایر منابعی که در پاورقیها اشاره شده است.
آسیب شناسی دینی در خانواده
نویسنده:
الهام حسن زاده حصار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دین که زیباترین جلوه رحمت خداوند برای هدایت بشر است چتر خویش را بر تمام زوایای حیات انسان گسترانیده و در صورتیکه از گزند آفت ها و آسیب ها محفوظ بماند ما را به سوی سعادت راهنمایی می کند. با نگاهی به موضوع تحقیق که آسیب شناسی دینی در خانواده می باشد در این تحقیق سعی شده آسیب های موجود در دینداری بررسی و ضرورت آسیب زدایی و بیان راهکارهایی که آسیب های موجود را برطرف می کند اشاره گردد. با این هدف که خانواده ها از آسیب های موجود در دینداری مطلع شوند و بتوانند با آن ها مقابله کنند. این تحقیق شامل سه فصل می باشد : فصل اول : در مورد خانواده، پیشینه آن و جایگاه آن در آیات و روایات و مکاتب مختلف می باشد. فصل دوم : آسیب شناسی دینی در جامعه و خانواده است که ابتدا به تعریف آسیب شناسی می پردازد و انواع آن را، چه در خانواده و چه در جامعه، از قبیل : مشکلات اقتصادی، اجتماعی، تهاجم فرهنگی و توطئه های دشمنان بررسی می کند. فصل سوم : آسیب زدایی خانواده است که ابتدا اهمیت آسیب زدایی دین و بعد از آن مطالبی درباره تقویت مبانی اعتقادی، ارزش های دینی و ... مطرح می شود و در ادامه فرهنگ سازی و نقش خانواده را در ارائه فرهنگ دینی بیان می کند. روش تحقیق با توجه به نوع دید و هدف مورد نظر کابردی و با توجه به جهت گیری کلی در مسیر تحقیق علّی، تحلیلی و توصیفی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که با استفاده از احادیث از منابع معتبر و دسته اول می باشد و بقیه مطالب از منابعی چون آسیب شناسی دینی تألیف مجید محمدی، عوامل و ریشه های دین گریزی تألیف علی شکوهی، رهزنان دین تألیف مصطفی دلشاد تهرانی و ... می باشد. نتایج حاصله از تحقیق عبارتند از : 1- دین در ذات انسان است، بنابراین لازم نیست بر انسان تحمیل شود بلکه باید تعلیم داده شود. 2- دین باید به متن زندگی وارد شود و حیات رنگ دین پیدا کند نه اینکه به رنگ خواسته ها و تمایلات افراد درآید. 3- دین را ابتدا باید شناخت سپس به تعلیم آن پرداخت. 4- با بیان خصومت های دشمنان و شگردهای آنان نسل حاضر را باید نسبت به حفظ دین و ارزش های دینی تشویق کرد. 5- معلم و مربی و والدین و حاکمان جامعه خود باید الگوی دینی باشند و به تبلیغ عینی و عملی بپردازند. واژه های کلیدی در این تحقیق شامل : آسیب، آسیب شناسی، ایمان، جامعه، خانواده، دین، رسانه، مذهب می باشد.
 آرزو از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا جلالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق، آرزو از منظر قرآن و سنت می باشد این تحقیق در صدد است شناخت بیشتری راجع به این موضوع و ابعاد آن داشته باشیم.ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کندوجودافکار التقاطی فرهنگ بیگانه درامت اسلامی و نبودن یک مرجع کامل در مقام پاسخ گوئی به آنهاست واز طرف دیگر وجود کثیری از آیات و روایات، اهمیت خاصی به موضوع می بخشد . با استفاده از منابعی همچون بحار الانوار واصول کافی و غرر الحکم و درر الکلم ،نهج البلاغه و کتب تفسیری چون تفسیر المیزان و تفسیر نور .... وکتب اخلاقی همچون معراج السعاده ،الاخلاق ،...و نرم افزار هایی همچون جامع تفاسیرنور ،گنجیه روایات نور و...گرد آوری شده است. لازم به ذکر است که این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری جمع آوری شده است . آنچه در تحقیق مورد بحث قرار گرفته است عبارتند ازاینکه: آرزوکه در زبان عربی امل گفته می شود در زبان فارسی به معنای خواسته می باشد. ودر قرآن برای آن مترادف هایی وجود دارد.آرزو از آرمان و رجاء و امیدو...متمایز است. آرزو یک امر انکار ناپذیراست و همه انسان ها از جمله پیامبران واهل قیامت و...دارای آرزو می باشند. بین نگرش اسلامی و غربی در مورد آرزو تفاوت هایی وجود دارد. آرزو توسط نگرش و تفاوت بین انسان ها ومشاهده محدودیت های خود ودارایی های دیگران و...ایجاد می شود وبرای آرزو کردن، اصولی همچون توکل ،درخواست از فضل الهی ، صبر ، اجرایی کردن ، مطابقت با منطق و سنت های جهان وغیره ... باید رعایت گردد. برای آرزو خصوصیاتی مانند نسبی بودن وگستر دگی وغیره تصورمی شود و پیامدهایی چون آبادانی ،ایجاد حرکت،سازگارشدن وجود دارد.ازدیدگاه کلی آرزو به ممدوح و مذموم تقسیم می شود و ما می توانیم در قرآن برای آرزو مصداق هایی بیان کنیم وبالاترین نوع آرزو رسیدن به لقاء الهی می باشد . نوع مذموم آرزو در روایات« طول امل» نامیده می شودکه هشدارهای فراوانی از جانب معصومین «« علیهم السلام » در این مورد به ما رسیده است . آرزوهای طولانی ریشه هایی همچون نادانی ،حب دنیا ،بی ایمانی ،حرص و...دارد . نشانه های آن فریب کاری ،دروغین بودن ،دست نیافتنی ،ازدیاد دردوران پیری و...می باشد.پیامدهای آرزوهای طولانی بی عملی،فراموشی خدا و آخرت ومرگ ،قساوت قلب ،تلف شدن عمر ،تاخیر در توبه وغیره ... است . طریقه در مان آرزوهای طولانی به وسیله ایمان ،کسب معرفت ،انجام تکالیف ،یادمرگ و توجه به فضیلت کوتاهی آرزو می باشد . می توان نتیجه گرفت که قسمی ازآرزوها در منظر قرآن و سنت محرک و مثبت می باشند و گروهی دیگر از آنها مذموم بوده و با کنترل و مدیریت آنها می توان به سعادت رسید. کلید واژه: آرزو، امید، آرمان، امل ،قرآن وسنت .
نقش اثبات وجود خدا در زندگی
نویسنده:
زکیه مهاجر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش با موضوع " نقش اثبات وجود خدا در زندگی انسان" بر آن است که با نگاهی علمی به آثار و ثمرات ایمان به خدا و حضور او در حیات فردی و اجتماعی بشر بپردازد. رساله در 3 بخش تنظیم شده، بخش اول که در برگیرنده مباحث مقدماتی است و در دو فصل به معرفی انسان و خدا پرداخته تا هم خدای واقعی که این آثار بر اعتقاد به وجود او بار شده، معرفی گردد و هم انسانی که معتقد به چنین خدایی است بیشتر شناخته گردد. پس از این، فصل سوم به تشریح این مطلب می پردازد که صرف شناخت خدا و دانستن اینکه خدایی وجود دارد، هیچ اثری در زندگی نخواهد داشت بلکه زمانی که با این شناخت، خطورات قلبی و عاطفی عجین شود، آثاری را به دنبال دارد که مهم ترین و اصلی ترین آن ایجاد ایمان است که باعث جهت دهی اندیشه و اعمال می شود که فواید و آثار بی شماری را به دنبال خواهد داشت. در بخش دوم به بررسی آثار فردی ایمان – آثار ثانویه اثبات خدا – در بعد جسمی و روحی پرداخته ایم. فصل اول بیان می کند که یک انسان مؤمن و معتقد از سلامت جسمانی بیشتری برخوردار است و در صورت ابتلاء به امراض چگونه زودتر رهایی یافته و بهبود می یابد. در فصل دوم به بعد روحی پرداخته شده و نشان داده شده که بهترین حالت و موقعیت روحی و روانی، دست یابی به آرامش است و تمام تلاشهای بشر برای رسیدن به آرامش در بعد روانی و لذت در بعد جسمی و روحی است. در این بخش نشان داده شده که انسان در سایه ایمان به خدا در آرامش عمیق و ابدی به سر می برد و علل و عوارض ناآرامی زندگی او را به مخاطره می اندازد. اما در بخش سوم که به آثار اجتماعی پرداخته ایم در فصل اول، اصلی ترین و کوچکترین اجتماع یعنی خانواده، بررسی شده است. در این فصل نشان داده شده که اعضای یک خانواده با عتقاد به خدا خود را ملزم به چه اموری دانسته و با رعایت آنها و انجام فرامین خدا چگونه خانواده را به سمت آرامش و سعادت سوق می دهند و بالاخره در فصل دوم این بخش به آثار اجتماعی اعتقاد به خدا اشاره شده که به خاطر گستردگی این مبحث در نظام های اجتماعی و فرصت اندک این رساله مطلب را در دو مورد از اساسی ترین وجوه زندگی اجتماعی یعنی اقتصاد، که درآمدزائی و رفاه را در پی دارد و سیاست که تدبیر و تنظیم امور و اداره اجتماعی را به عهده دارد، بررسی نموده و بیان کرده ایم. و نتیجه نهایی اینکه با اثبات وجود خدا، ایمان حاصل می شود که این ایمان، افکار و اعمال را جهت داده و به سمت کمال و سعادت واقعی یعنی قرب الهی و زندگی ایده آل در دنیا و آخرت سوق می دهد. و بالاخره به بررسی این نکته پرداخته شده که چرا این آثار سودمند در رفتار زندگی برخی از مدعیان اعتقاد به خدا دیده می شود.
  • تعداد رکورد ها : 199