جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حسینی, سید احمد (استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، آذربایجان شرقی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
جایگاه ظلم و ستم در قرآن و سنت ( عوامل و پیامدهای آن)
نویسنده:
مرضیه روایتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در رساله ی حاضر تحت عنوان « ظلم و ستم در قرآن و سنت» به بررسی ظلم و ستم پرداخته شده است . باید خاطرنشان کرد که در تعریف ظلم آمده که ظلم به معنی ستم ، تاریکی ، شرک ، عبادت غیرخدا و گذاشتن شیئی در غیرموضع خود می باشد . در طول تاریخ حاکمان و پادشاهان مستبد ، ضعیفان را زیر سلطه ی خود درآورده و تا آنجا که توان داشتند به آنها زور گفته و از آنها کار می کشیدند . انسان فطرتاً از ظلم و جور بی زار و از آن متنفر می باشد ؛ لذا با دیدن ظلم و خشونت و مظلومیت و ضعف عده ای ، غمگین و محزون می شود . هدف از انتخاب این موضوع به عنوان تحقیق پایانی این بوده که با دیدگاه قرآن و اهل بیت ( علیهم السلام) در مورد ظلم آشنا شده و افق روشن و واضحی از آن در ذهن و افکار نگارنده و خواننده پیدا شود و با جستجو در میان آراء معتبر از عوامل و پیامدهای ظلم و ستم اطلاعات لازم را کسب و با بررسی و جمع آوری آنها نقش مؤثری را در ارائه مطالب مفید در این زمینه داشته باشیم . محدوده تحقیق بیشتر حول تفاسیر قرآن ، نهج البلاغه و روایات اهل بیت ( علیهم السلام) گردیده و مطالب مربوطه در یک بخش گردآوری شدند . در بخش دیگر تحقیق به انواع ظلم و ریشه های آن پرداخته و در نهایت در بخش پایانی به پیامدهای ظلم و راه درمان آن اشاره شده است . مطالبی که در پاسخ سؤالات تحقیق بیان شده به شرح ذیل می باشد : معنی اصطلاحی ظلم تجاوز کردن از حدود خداوند و مخالفت کردن با آنچه که عقل و شرع آن را تعیین نموده ، می باشد . قرآن با بیان موقعیت بدظالمان ، دیدگاه خود را بیان و انسان را به دوری کردن از ظلم توصیه و حتی کمک کردن به ظالمان را تحریم کرده و به نفی ظلم از خداوند اشاره و از انسان به ظلوم و کفار تعبیر نموده است . دیدگاه اهل بیت در ادامه و تأیید دیدگاه قرآن است به حدی که حتی آرزوی بقای ظلم را از مصادیق ظلم دانسته و به شدت خود از این رذیله پرهیز می کردند . در بررسی عوامل ظلم این مطلب حاصل شد که ریشه های آن بسیار متعدد است و از آن جمله می توان به عجز و جهل و ناتوانی ، هوی و هوس ، تجمل گرایی ، کبر و خودکامگی ، بی ارزش دانستن قانون ، خرافات پرستی و بی ایمانی به آخرت اشاره نمود . سرنوشت دنیوی ظالمان مطابق با روایات ائمه و فرمایشات خداوند در قرآن این گونه است که ظالمان هرگونه ظلمی به دیگران روا بدارند نمی میرند مگر این که به آن گرفتار شوند . سختی جان کندن و خوارشدن نیز از عواقب ظلم است . سرنوشت اخروی آنها که شامل عذاب های وحشتناک قبر و عالم برزخ است . بسیار تکان دهنده می باشد . جهنم و حرکات هولناک آن که در کمین ظالمان نشسته است دل هر انسان بیداردلی را می لرزاند راه درمان این رذیله اخلاقی با توبه به درگاه خداوند و انجام اعمال سرنوشت دنیوی ظالمان مطابق با روایات ائمه و فرمایشات قرآن این گونه است که ظالمان هرگونه ظلمی به دیگران روا بدارند نمی میرند مگر این که به آن گرفتار شوند ، سختی جان کندن و خوار شدن نیز از عواقب ظلم است و سرنوشت اخروی آنها که شامل عذاب های وحشتناک قبر و عالم برزخ است بسیار تکان دهنده می باشد و جهنم و حرکات هولناک آن و نوشیدنی های داغ و تلخی که به کمین ظالمین نشسته است دل هر انسان بیداردلی را می لرزاند و راه درمان این رذیله اخلاقی با توبه به درگاه خداوند و انجام اعمال صالح امکان پذیر می باشد . با نماز و توسل و یاد مرگ می توان ارتباط قوی با عالم بالا برقرار نمود و از گناه و بالاخص ظلم دوری کرد . منابعی که مورد استفاده قرار گرفته ، بیشتر کتب تفسیری ، روایی بوده نظیر تفسیر نمونه ، تفسیر نهج البلاغه ، بحارالانوار و اصول کافی و بسیاری از منابع معتبر دیگر . و روش کتابخانه ای در تحقیق استفاده شده و با فیش برداری و تنظیم آنها کار انجام شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکم رجلین در آیه وضو از دیدگاه فریقین
نویسنده:
سید احمد حسینی,سید محمد نجفی یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیدایش و رشد شیعه در ایران
نویسنده:
فاطمه رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
شیعه در نزد شیعیان بیش از یک مفهوم ندارد و آن اینکه شیعه کسانی هستند که تنها، خانواده وحی و رسالت را صالح حکومت دانسته و سایرین را برای احراز این مقام و منصب مهم الهی شایسته نمی دانند و دراین راستا قرآن در آیات روشن خود و پیامبر(ص) در سخنان گهربار خود ، دوستان علی ( ع) و دوستداران اولادش را شیعه نامیده است. این جمعیت ، در زمان حیات رسول اکرم(ص) و توسط شخص پیامبر(ص) به نام شیعه خواننده شدند و از همان اوایل چون پروانه ای برگرد شمع وجود مبارک حضرت علی ( ع) در پرواز بودند و از جان و دل به ایشان ایمان آورده بودند ، ازاین رو باید گفت که همه نویسندگان و نظریه پردازان که آگاهانه یا نا آگاهانه مسائلی چون سقیفه، جمل، حکمیت، عبدالله بن سبا ، خوارج، پیوند زناشویی و … را منشأ پیدایش تشیع می دانند به خطا رفته اند. تشیع دریایی است عمیق که غواصانی چون ابوذر و سلمان و مقداد دارد که روح تشنه و بی تاب خود را از آن سیراب نموده اند و حقیقتی است روشن ، که ایرانی روح خود را با ان سازگار دیده و گمگشته خود را در آن یافته است. همه کسانی که به چگونگی حضور اسلام در ایران انتقاد و اعتراض دارند، به سرگذشت اسلام در ایران توجه نداشته و فقط تاخت تاز اعراب را مد نظر داشته اند. در آغز ظهور اسلام ، ایران از نظر اجتماعی و حکومتی ، مذهبی و خانوادگی در چنان فسادی غوطه ور بود که شاید هیچ نظام نوین دیگری چون اسلام نمی توانست بندهای اسارت مردم ایرانی را پاره کند. نظام طبقاتی حاکم بر جامعه در تمام ابعاد زندگی انسانی رسوخ کرده بود و انسان ایرانی ، اختیار هیچ کدام از مسائل زندگی خودر ا نداشت. اما با ورود اسلام در زمان عمر به ایران و با توجه به زمینه های آشنایی قبلی که ایرانیان از زمان پیامبر(ص) در مدینه و یمن داشتند ، اوضاع ایران تغییر نمود و مردم با آغوش باز پذیرای اسلام شدند و آئینهای کهن خود را که آنها را به اسارت کشیده بودند پاره کردند و به دور انداختند و دینی را برای خود برگزیدند که آزادی را برایشان به ارمغان آورده بود و در این میان با مشاهده عدل و مساوات علی ( ع) در کوفه و رشادتهای امام حسین(ع)در کربلا، معنویت امام سجاد(ع) در مدینه و نهضت فرهنگی عقیدتی امام باقر(ع) و فرزندانشان، امام صادق ( ع) راهی را انتخاب کردند که از همان صدر اسلام مورد قبول و تایید پیامبر ( ص) بود. کاربردی تعالیم تشیع و همانندی آن با ایران باستان باعث گردید که این مذهب به سرعت در ایران رشد کندو به حدی برسد که قیامهای زیادی بر پایه تشیع و حتی به خونخواهی از امام حسین(ع) شکل گیرد و زمینه رسمی شدن مذهب تشیع را مهیا کند. این مذهب چون به امور دنیوی علاقه ای نداشت در دوره مغول رشد زیادی کرد و مغولان نه تنها شیعیان را سرکوب نمی کردند بلکه از نفوذ آنها در جهت ترویج محبوبیت خود در ایران استفاده کردند و در مدت کوتاهی زمین رسمی شدن تشیع در دوره صفویه میسر شد. گاهی نیز ایرانیان توانسته اند حکومت هایی بزرگ، بر مبانی و اصول اسلام و تشیع بر پا نموده که مقتدرانه و با تمام توان در دفاع از هویت تشیع کوشیده اند ، حکومت هایی چون آل بویه و صفویان که تلاشهای ارزنده ای در راه اعتلای فرهنگ تشیع انجام داده اند. اسلامی که ایرانی ازآن دفاع کرده و می کند، اسلام محمدی است ؛ خط سرخ حسینی و پرچم سبز علوی است. و نگارنده نیز تلاش نموده است تا با مراجعه به کتب معتبر تاریخی و مطالعه و جمع آوری مطالب معتبر این مسأله را اثبات کند که ایرانی آگاهانه و از سر صدق و وفا اسلام را پذیرفته و هر جا که لازم بببیند از بذل آنچه دارد دریغ نخواهد کرد. نگارنده در این راه از 71 کتاب معتبر اعم از منابع دست اول و مأخذ قابل اطمینان استفاده نموده است. امید به اینکه توانسته باشد مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام داده باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامات حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
مریم عاشوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
تشیع سنبل مذهبی ناب و انسانی است که پوردگار تمامی نمادهای یک حکومت الهی را در آن خلاصه کرده است. تشیع دوازده امامی و فلسفه ظهور ، منجی نه تنها در این مذهب که در بسیاری از ادیان دیگر از مهم ترین مظاهر یک حکومت نوین بر پایه ظهور شخصی است که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. شخصیت این منجی در تعالیم ما با معجزات و کرامات آن حضرت عینی تر می گردد و مسلمانان از دوران کودکی آن حضرت چشمه هایی از فیض آن بزرگوار را درک کرده اند. نگارنده در این رساله قصد آن داشت کرامات و سرچشمه های فیض آن بزرگوار را در ادوار مختلف زندگی مورد بررسی قرار دهد. این تصور از چه زمانی نشانه هایی از آن منجی به جای گذشته شد و حضرت به عنوان آخرین امام شیعیان مطرح گردیده است از احادیث متواتر شروع شده و در دوران خردسالی آن حضرت پررنگ تر شد، و در آن دوران شیعیان از گهرهای وجودی دوازدهمین اختر تابناک بهره جسته اند. علاوه بر آن کرامات حجت در دوران غیبت صغری و ارتباط نواب اربعه با مردم نیز شمه ای دیگر از تشعشعات آخرین حجت است و در نهایت محقق حقیر بر آن شد دوران طولانی غیبت صغری را موشکافانه بررسی کرده و بسیاری از کرامات مکتوب و غیر مکتوب این دوران را استخراج کرده و زمینه معرفی حضرت را تا حد زیادی مهیا کند. و این دفتر تعداد 119 منابع و مأخذ دارد که این مجموعه ای شد از کرامات و معجزلت امام دوازدهم شیعیان در ادوار مختلف زندگی تاکنون، باشد که ظهورش هر چه زودتر مهیا گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید