جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 155
مسیحیت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
فائزه رضایی منعم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسیحیت از ادیان بزرگ ابراهیمی است که بیش از دو هزار سال سابقه دارد و هم اکنون از نظر شمار پیروان، بزرگ ترین دین جهان به شمار می رود. مسیحیت همانند اسلام ادعا دارد که دینی جهانی و جاودانه است. از این رو، مواجهه اسلام با مسیحیت امری اجتناب ناپذیر است. قرآن کریم در مواجهه با عقاید و ادعاهای مسیحیان، آیات فراوانی را به آنها اختصاص داده است. علاوه بر این، آیات فراوانی نیز در زمینه ی اهل کتاب- یهود و نصارا توأماً- به بیان دیدگاهها ی مشترک آنها و برخورد قرآن نسبت به آنها پرداخته است. این پژوهش در آغاز با گزارشی از وضعیت مسیحیت در جزیره العرب، به بیان گروههای فکری مسیحیان و عقاید آنها در عصر نزول قرآن پرداخته است. پس از آن، سیر تاریخی برخورد قرآن با مسیحیت و اهل کتاب– یهود و نصارا- را مورد بررسی قرار داده است. این سیر تاریخی به طور کلی به دو مرحله مکی و مدنی تقسیم شده است؛ در هر مرحله هم گام با وحی، موضوعات قرآنی را در ارتباط با مسیحیت به طور خاص و اهل کتاب به طور عام -یهود ونصارا- مطرح کرده است. پس از آن به بررسی شبهات و اشکالاتی که مسیحیان در مورد قرآن کریم مطرح کرده اند پرداخته است. به طور کلی مواجهه قرآن با مسیحیت، مواجهه الهیاتی است. قرآن رابطه خوب مسیحیان با مسلمانان را ستوده است. با این حال، برخورد مسالمت آمیز مسیحیان با مسلمانان سبب نشده است تا قرآن در مورد عقاید نادرست آنها مماشات کند، بلکه با لحنی بسیار صریح و تند عقاید نادرست آنها را گوشزد کرده و به اصلاح آن همت گماشته است.
تحلیل و بررسی دیدگاه آیت الله معرفت در زمینه کارایی قرآن در دوره معاصر
نویسنده:
اکبر زرگرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش درباره کارایی قرآن در عصر معاصر می باشد. در فصل کلیات، برای اثبات کارایی قرآن در دوره ی معاصر به سه موضوع نسخ، جاودانگی قرآن و خاتمیت پیامبر اسلام(ص) پرداخته ایم . در ادامه در این پژوهش به بررسی موضوعاتی نظیر کارآیی قرآن درباره ی آیات گذشته ، کارآیی قرآن در زمینه ی آیات به ظاهر مخالف علم، کارآیی قرآن درباره ی آیات مخالف حقوق بشر و موضوعات جدید پرداخته ایم. به عنوان نمونه در مورد اختصاص علم امور پنجگانه به خداوند و عدم دسترسی غیر خدا به علم این امور با توجّه به آیه ی آخر سوره ی لقمان بحث شده است. همچنین در این پژوهش درباره ی چگونگی سخن گفتن مورچه، عمومیت در قانون زوجیت، مراحل شکل گیری جنین انسان، پرتاب شهاب ها به شیاطین در آسمان، آسمان های هفتگانه و زمین، به بررسی نظرات آیت الله معرفت پرداخته شده است. با توجه به ملاکات کلی و اغراض معارف و احکام قرآن کار آمدی قرآن دردوره معاصر تأیید می شود.
 جلوه های خطابه در قرآن کریم
نویسنده:
عبدالرضا پورمطلوب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق با این پیش فرض به انجام رسیده است که زبان قرآن خطابه ای و گفتاری است؛ از این رو محقق در این تحقیق درصدد برآمده است، جلوه های خطابه ای بودن زبان قرآن را در آیات قرآن جستجو کند. مباحث اصلی آن به این قرار است: بهره گیری قرآن کریم از الفاظ و مفاهیم آشنا برای مخاطبان (الفاظ و مفاهیم آشنا و رایج، حیوانات و میوه های پیرامون، ضرب المثل های رایج)، بهره گیری از لوازم و فنون مختلف اقناع (نقل قصص، تأکید، تکرار، سوگند)، شورانگیزی (ترغیب و ترهیب)، بهره گیری از عناصر جالب و جاذب برای جلوگیری از خستگی مخاطبین (گزینش واژه های واضح، صریح و فصیح، گزینش واژه های عفیف و دلپسند، تنوع تعابیر در بیان موضوع واحد)، تنوّع طلبی برای القاء هر چه بیشتر و بهتر مطالب (بیان آهنگین و سجع گونه برخی سور و آیات، تشبیه ها و تمثیل هایی متنوع برای القاء هرچه بهتر معانی)
 جمع آوری روایات تطبیقی در تفاسیر روایی شیعه وتحلیلی پیرامون آنها
نویسنده:
زهراحسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله شامل سه فصل است . در فصل اول به شرح و توضیح جری و تطبیقی و جایگاه آن در تفسیر قرآن پرداخته شده است و بیان شده که جری و تطبیق سیری تاویلی دارد. در فصل دوم، روایات تطبیق به ترتیب آورده شده اند. این روایات از تفاسیر روایی شیعه نظیر تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، تفسیر فرات کوفی، تفسیر نورالثقلین، البرهان فی تفسیرالقرآن، جمع آوری شده اند. در فصل سوم، تحلیل و نقد و بررسی روایات از نظر متن و سند، پیگیری شده است . در بررسی سندی احادیث بیان شده که منابع اولیه این روایات، اغلب کتبی هستند که چندان معتبر به نظر نمی رسند و یا اینکه تفاسیر رایج مقطوع الاسناد هستند. علاوه بر این حضور غلات و جاعلان حدیث در اسناد این روایات نمایان است . در تحلیلی که پیرامون متن این روایات ارائه شد به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از این تاویلات با ظاهر قرآن مغایرت دارد و در یک راستا نیستند. البته در کنار این تاویلات ناصحیح، تطبیقات صحیح فراوانی از ناحیه امامان (ع) نقل شده است که به برخی از آنها اشاره شده است/
 جابربن یزید جعفی
نویسنده:
ابوالفتح جمشیدی مطلق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
. پایان نامه حاضر در یک مقدمه و چهار فصل به شرح زیر تهیه شده است : فصل اول مشتمل بر بررسی زندگی جابر و دوران حیات وی و ویژگیهای ایشان است . فصل دوم به بررسی شخصیت وی در کتب رجال و دیدگاه مخالفان و موافقان ایشان و معرفی اجمالی شاگردان وی می پردازد. فصل سوم حاوی روایات جابر در المیزان و تحلیل و بررسی آنها است . فصل چهارم مشتمل است بر کلیه روایاتی که از جابر در آثار تفسیری متقدمین و متاخرین نقل گردیده است . آنچه در این پایان نامه بدان دست یافته ایم، جایگاه ویژه جابر بعنوان شاگرد امام باقر و امام صادق (ع) در میان مفسرین تابعین است و تهیه و عرضه تفسیر جابر جعفی راوی موثق شیعی است ./
 تفسیر جامع ابن عباس
نویسنده:
نعمت گراوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در یک مقدمه و دو فصل تدوین شده، در فصل اول بصورت اجمال در مورد ابن عباس، مقام علمی و ثاقت، روش تفسیر، طرق روائی، منابع تفسیر وی و ... بحث شده، و در فصل دوم تفسیر ابن عباس آمده است. در این فصل تقریبا همه منقولات از ابن عباس در ارتباط با آیات مورد بحث آورده شده است. مفسر در تفسیر آیات، از اشعار کهن عربی، لغات قبائل و اعراب بادیه نشین، احادیث نبوی، منقولات دیگر صحابه، اهل کتاب و ... بهره برده است. در تفسیر بصورت پراکنده و به مناسبتهایی که اقتضا داشته از علوم قرآنی مثل ناسخ و منسوخ، تقدیم و تاخیر، شان نزول آیات، قرائات و ... بحث کرده است. همچنین در مواردی متعرض احکام شرعی نیز شده است، وی در تفسیر آیات از روشهای مختلف تفسیری از جمله: تفسیر روائی، تفسیر به رای تفسیر قرآن به قرآن (آیه به آیه) و روش تفسیر لغوی استفاده کرده است./
 تفسیر محمد بن السائب الکلبی و روش تفسیری و علوم قرآنی او
نویسنده:
محمدعلی فهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
. پایان نامه حاضر با عنوان تفسیر محمدبن السائب کلبی با یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده که مهم ترین موضوعات مورد بحث آن بدین قرار است : ‎1- شرح حال محمدبن السائب کلبی شامل شخصیت علمی، آثار، راویان، مشایخ و اتهام او به کذب.... ‎2 - دیدگاههای علوم قرآنی او در مباحث : ترتیب نزول، شان نزول، حروف مقطعه، قرائات، مکی و مدنی، نسخ و ... ‎3 - روش تفسیری کلبی : تفسیر اثری، لغوی، قرآن به قرآن ...‎4 - مجموعه قرا ات و روایات تفسیری محمدبنالسائب کلبی، که از دوازده منبع تفسیری گردآوری شده است و تعداد آنها به ‎773 روایت می رسد./
 تناسب آیات و سور جزء سی از دیدگاه فخر رازی، آلوسی، طبرسی
نویسنده:
مسعود مبشرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دانشمندان علوم قرآن بویژه مفسران از دیرباز به علم تناسب، توجه ویژه ای مبذول کرده اند. زیرا بر این باور بودند که ترتیب مصحف عثمانی توقیفی است و لزوما چینش آیات و سور باید از روی حکمتی صورت پذیرفته باشد. مفسران به تناست سور کمتر پرداخته اند و بیشتر به بیان تناسب آیات اهتمام ورزیده اند. البته در ذکر تناسب آیات نیز اغلب تناسب آیاتی را که نامتناسب می نموده، بیان کرده اند. طی این پژوهش که در آن دیدگاههای سه مفسر یعنی طبرسی، فخر رازی، و آلوسی بررسی شده، ملاحظه گردید که فخررازی به علم تناسب بیش از دو مفسر دیگر پرداخته و طبرسی فقط در مواردی که تناسب آیات دشوار به نظر می رسیده، تحت عنوان النظم ذکر تناسب کرده است. از جمع بندی مواردی که مفسران مذکور به بیان تناسب پرداخته اند، چنین حاصل می شود که چند نوع تناسب در قرآن ممکن است وجود داشته باشد: تناسب کلی میان دو سوره متوالی، تناسب چند سوره متوالی، تناسب صدر و ذیل هر سوره، تناسب فقرات هر سوره، تناسب آیات هر فقره و حتی تناسب الفاظ هر آیه. گفتنی است تناسب میان برخی از سور بسیار دشوار است؛ لذا بیناتی که مفسران در تناسب آنها آورده اند،کاملا تکلف آمیز به نظر می آید و معمولا این تناسبهایی که برای سوره ها ارائه می شود، به ترتیب خاصی از سوره ها اختصاص ندارد و آن را در هر ترتیبی می توان ارائه کرد تناسب آیات نیز در مواردی که نزولات جداگانه ای داشته اند، در پاره ای از موارد دشوار است؛ اما در غیر این موارد کاملا طبیعی است./
 تفسیر قتاده بن دعامه سدوسی
نویسنده:
زینب ایزد خواستی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر، با هدف جمع آوری روایات تفسیری قتاده و بررسی مبانی تفسیری او به انجام رسیده و در یک مقدمه و سه فصل، تنظیم و تدوین شده است. در فصل اول، زندگی و عصر قتاده در فصل دوم، تفسیر قتاده، سپس روش تفسیری قتاده و در نهایت، مباحث علوم قرآنی، از دیدگاه قتاده، بررسی شده است. و در فصل پایانی با عنوان تفسیرقتاده، مجموعه روایات قتاده، جمع آوری شده است/
 تناسب آیات و سور جزء سی
نویسنده:
مسعود مبشرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه دیدگاه سه مفسر شهیر، طبرسی،فخر رازی و آلوسی درباره تناسب و ارتباط سوره ها وآیات جزء سی قرآن بررسی شده است. مناسبت هایی که از سوی این مفسران در خصوص سوره ها ارائه گردیده،تکلف آمیز خوانده شده اند؛ اما مناسبات ذکر شده درمورد آیات طبیعی تلقی گردیده اند.
  • تعداد رکورد ها : 155