جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور اعلام
>
سید قطب, ابراهیم حسین شاذلی (نویسنده و نظریهپرداز مصری، مفسر معاصر اهل سنت و از رهبران اخوان المسلمین مصر، سلفیه جهادی), -1324ق./1906م.موشا،اسیوط،مصر 1387ق./1966م.قاهره،مصر
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 133
عنوان :
بررسی مبانی ارزشهای اخلاقی از نگاه علامه طباطبایی، سید قطب و رشید رضا
نویسنده:
نویسنده:حسین کریمی؛ استاد راهنما:محمد قربان زاده؛ استاد مشاور :جلیل عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تحقیق پیش رو تحت عنوان «مبانی ارزشهای اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی، سید قطب و رشید رضا» با روش تحلیلی و تطبیقی به بررسی و تبیین دیدگاههای سه مفسر پرداخته است. منظور از مبنا در این پژوهش اصول موضوعه و مسلّم در علم اخلاق است. ارزش اخلاقی یعنی اصول و قوانینی که دارای ملاک و معیار مشخصی است که از پشتیبانی اعتقادی و اخلاقی برخوردار میباشد. اخلاق حالت وصف روحی است که طبق آن کارها بهآسانی از انسان سر میزند. هر سه مفسر منشأ مفاهیم اخلاقی را خداوند متعال میدانند. اخلاق ازنظر هر سه مفسر مطلق بوده و نسبیت باطل است. فایده اخلاق، همان تشخیص فضایل از رذایل است. ازنظر هر سه مفسر اخلاق قابل تغیر است. مبانی ارزشهای اخلاقی سه نوع است: اول: مبانی هستیشناسی (توحید، حاضر و ناظر دانستن خداوند، ثبت و محاسبه اعمال، سنتهای الهی و ایمان) هر سه مفسر موارد مذکور را از مبانی هستیشناسی دانسته و آن را منشأ تمامی ارزشهای اخلاقی میدانند. دوم: مبانی معرفتشناسی، (فطرت و فطری بودن دین، عقل سلیم) علامه طباطبایی را میتوان از مفسران عقلگرا دانست. سید قطب منکر نقش عقل است. رشید رضا نقش عقل را برجسته میداند. سوم: مبانی انسانشناسی، مثل (تغییرپذیری اخلاق، جبر و اختیار، قضا و قدر، هدایتپذیری، هدایت و ضلالت، کمالجویی، سعادت فردی و اجتماعی، معاد باوری و معرفت نفس و حالات نفسانی) می باشد. در موضوع جبر و اختیار، قضا و قدر، مختار علامه طباطبایی، دیدگاه بینالامرین است. سید قطب که اشعری معتدل است، در جبر و اختیار، قضا و قدر، انسان را مسلوبالاختیار نمیداند. رشید رضا هم همان دیدگاه نزدیک به بینالامرین را انتخاب نموده است. درباره هدایت و ضلالت هر سه مفسر آن را منافی با اختیار انسان نمیدانند. هر سه مفسر سعادت روحی و جسمی اخروی و دنیوی را مطلوب میدانند. در ادامه بحث حسن و قبح عقلی و عبادت، سید قطب منکر حسن و قبح عقلی است، ولی علامه طباطبایی و رشید رضا قائل به حسن و قبح عقلیاند. علامه طباطبایی دیدگاه افراطی و تفریطی را در حسن و قبح عقلی ردّ نموده، دیدگاه اعتدالی را انتخاب میکند. هر سه مفسر عبادت را از مبانی ارزش های اخلاقی دانستهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق رابطه دین و دولت از منظر امامخمینی و سیدقطب
نویسنده:
نادر زاهدینیا، محمدرضا اقارب پرست ، سیدحسن ملائکه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
موضوع این مقاله تطبیق و مقایسۀ ارتباط میان دین و دولت از دیدگاه امام خمینی; و سید قطب است. هدف این مقاله، به دست آودن ریشههای اندیشهای امامخمینی و سیدقطب در پدید آمدن آرای عملی و انقلابی آنها درباره رابطه دین و دولت و مؤلفههای اصلی پیوند دهنده میان دین و دولت است. روش انجام تحقیق حاضر ترکیبی از روشهای تحلیل تاریخی و تحلیل مقایسهای است. نتایج بیانگر این است که نوع گرایش امام خمینی و سیدقطب به رابطه دین و دولت یا اسلام و سیاست، اساسی برای مبارزه با طاغوت است. همچنین، علی رغم شباهت ظاهری آرای سیدقطب با امام خمینی، تأکیدهای امامخمینی در تعریف مبارزه با طاغوت و آنچه مراد سیدقطب در موضوع جهاد و تشکیل حکومتی اسلامی بدون پدید آمدن دولت مردمی است، متفاوت است. تفاوت عمدۀ آنها در اهمیت و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است. علاوه بر این، بر خلاف آرای امامخمینی که جهاد را آخرین مراحل مبارزه با طاغوت میداند، سید قطب بر ضرورت جهاد در جایگاه یک اصل اساسی برای پیوند بین دین و دولت تأکید دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التجديد في منهجية التفسير بين الزمخشري و سيد قطب: دراسة تحلیلیة تطبیقیة مقارنة
نویسنده:
محمد رفعت زنجير
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
روش تفسیری
,
روش شناسی تفسیر
,
مبانی و روش تفسیری
,
منهج تفسیرى
,
مناهج تفسیری
,
روش تفسیری سید قطب
,
روششناسی تفسیر قرآن
,
روش تفسیری زمخشری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و قدرت: خوانشی نو از حاکمیت
نویسنده:
محمد شحرور؛ مترجمان: عبدالله ناصریطاهری، سمیهسادات طباطبایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مروارید,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و قدرت
شابک (isbn):
9789641916130
چکیده :
«دین و قدرت؛ خوانشی نو از حاکمیت»، نوشته دکتر «محمد شحرور»، اندیشمند سوریتبار (1938-2019)، کتابی است که دیالکتیک دین و قدرت را در متن مفهوم حاکمیت ارائه میکند و میکوشد از این مفهوم ریشهدار در میراث دینی مسلمانان خوانشی نو عرضه کند. نویسنده برای برآوردن این مهم مراحل تحول و تکامل مفهوم حاکمیت را از عصر خوارج تا به امروز عصر اسلام سیاسی و جریانهای سلفی بررسی میکند و نشان میدهد که خوانش ایدئولوژیک از حاکمیت چگونه بر دیدگاه اسلامگرایان تندرو، همانند «ابوالاعلی مودودی» و «سید قطب» تأثیر گذاشته است؛ کسانی که حاکمیت قراردادی را در تقابل با حاکمیت الهی میپندارند و از اینرو نه تنها تکفیر دولتهای غربی و کشتار شهروندان آنها را جایز میشمرند بلکه دولتهای حاکم بر کشورهای مسلمان را هم به علت وضع قانون تکفیر کرده و مسلمانان را به سبب پیروی از قوانین موضوعه میکشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بازتاب اندیشههای اسلام شناسان مصری بر تحولات نوین این کشور (با تکیه بر آراء سید قطب و حامد ابوزید)
نویسنده:
احمد برومند؛ استاد راهنما: علیاکبر امینی؛ استاد مشاور: علیرضا رادمهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
اسلام گرایی و گسترش جنبشهای اسلامی سابقه ای بس طولانی در کشور مصر دارا می باشد بطوری که نگاهی به تاریخ یک قرن اخیر در کشور دلیلی بر این مدعاست .فعالیتهای اسلام گرایان در قالب جنبشهای اسلامی همواره تاثیرات عمیقی بر تحولات سیاسی و اجتماعی مصر در طول یک قرن اخیر بر جای گذارده است که یکی از مهمترین این جنبشهای اسلامی (اخوان المسلمین ) است شکل گیری جنبش اخوان المسلمین در سال 1928میلادی مهمترین نقطه عطف در حیات اسلام سیاسی در قرن بیستم است .این جنب در شرایط فساد انحطاط و انحراف از اسلام،راه بازگشت به اسلام راستین را مطرح می نود واساس اندیشه های خود را بر مبارزه با دشمنان اسلام،تاسیس حکومت الهی وجمهوری ونه سلطنتی واهدافی از جمله :بوجود آوردن امت اسلامی وتحقق حکومت اسلامی سر لوحه برنامه های خود قرار داده .اصول واهدافی که امروزه ودر پی تحولات و حرکت های اسلامی نوینی که در کشور مصر بوقوع پیوست نیز می توان مشاهده نمود،که در این میان تاثیر اندیشه های برخی از دانشمندان اسلام گرای مصری بر این تحولات مشهودتر است.بطوریکه می توان گفت خیزش وقیام خونین مردم مصر که کنجر به سقوط رژیم حسنی مبارک شد،از گذشته روشن وایدئولوژیکی مایه می گیرد که ریشه در افکار واندیشه های بزرگانی چون حسن البناء ،سید قطب،حامد ابوزید و......دارد.مقاله حاضر در صدد بررسی بازتاب اندیشه های دو تن از رهبران بزرگ اخوان المسلمین،سید قطب(گرایش راست سنتی) وحامد ابوزید(گرایش چپ مدرن) ،بر تحولات نوین مصر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل پدیدارشناسانه تحول نگرش مفسران به آیات حجاب در دوره ی جدید
نویسنده:
مریم قیدر؛ استاد راهنما: مهرداد عباسی؛ استاد مشاور: علی اسودی؛ استاد مشاور: عاطفه زرسازان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب در قرآن
,
تفسیر و آیات حجاب
,
مفسران و آیات حجاب
چکیده :
تحول در پوشش زن مسلمان و زمینههای بروز و ظهور آن در قرن اخیر رخدادی شایسته تأمل است. از آنجاکه استناد مسلمانان به قرآن و تفاسیر بدست آمده از آیات مربوط به زن و پوشش او در اجتماع در این تحول نقش بهسزایی ایفا کرده است، برآن شدیم تا در این رساله، تفاسیر کهن و جدید را ذیل آیات حجاب مورد مطالعه قرار دهیم. آیات مهم مربوط به حجاب عبارتند از: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِن ... (نور/31)؛ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ... (احزاب/ 59)؛ وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولی... (احزاب/ 33)؛ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ... (احزاب/53). خطاب در برخی از این آیات همسران و دختران پیامبر و در برخی دیگر زنان مومن یا هر دو است. مفسران از سدههای دور تا کنون به استناد این آیات کوشیدهاند تا تعریف صحیحی از حجاب تبیین کنند. در این پژوهش، مفسر تنها به نگارندگان تفسیر ترتیبی اطلاق نمیشود، بلکه قرآنپژوهان، اندیشمندان و نویسندگان کتب و تفاسیر موضوعی که در این زمینه به تفسیر آیات پرداختهاند، در زمرهی مفسران قرآن قرار گرفتهاند. برخی مفسران کهن قرآن که در این رساله به تبیین آرای آنها پرداخته خواهد شد، عبارتند از: طبری، طبرسی، فخر رازی و ... نظر به اینکه قصد این رساله نشان دادن تحول آرای مفسران جدید است، لذا تمرکز اصلی برروی آرای مفسران جهان اسلام در حدود یکصد و پنجاه سال اخیر خواهد بود. از مفسران و قرآنپژوهان جدیدی که آراء و نظراتشان مورد بررسی خواهد گرفت میتوان به طباطبایی، جوادی آملی، مطهری، بهبودی، کدیور و ترکاشوند در ایران، محمد عبده، قاسم امین، نظیره زین الدین، محمد شحرور، نصرحامد ابوزید، سید قطب، موسی صدر در جهان عرب و آمنه ودود، رفعت حسن و اسماء بارلاس در آمریکا اشاره کرد. تأکید بر این نکته ضروری است که هدف از این رساله تعیین حکم فقهی برای حجاب و پوشش نیست، بلکه این رساله در نظر دارد تا ضمن نشان دادن سیر تطور آرای تفسیری ذیل آیات مرتبط با حجاب، به بررسی تحول آرای مفسران جدید بپردازد و چیستی و چگونگی و چرایی این تحول را نشان دهد. مفسران جدید تبیینی نو از حجاب و پوشش برای زنان عرضه کردهاند که مفسران دورههای قدیم خود را در چنین موضعی قرار ندادهاند یا دست کم کمتر به آن پرداختهاند. با نگاهی پدیدارشناسانه، برخی زمینههای بروز این تحول را میتوان در ظهور نهضت احیای دینی، تحصیل و اشتغال زنان مسلمان، واکنش و انتقاد غرب در مواجهه با حضور زن مسلمان با پوشش در اجتماع و مسائلی از قبیل الغای بردهداری جستجو کرد. تحولاتی از این دست سبب شد تا تفاسیر عقلگرایانهی مفسران جدید، سمت و سویی دیگر پیدا کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویرپردازی هنری نکوهش دنیا و دنیاطلبان در نهج البلاغه براساس نظریۀ ادبی سید قطب (بررسی موردی خطبۀ 113)
نویسنده:
زینه عرفت پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تصویرپردازی هنری به عنوان یکی از تکنیکهای زیرمجموعه بلاغت جدید، امروزه در تحلیل متون ادبی قدیم و جدید به کار میرود. سیدقطب از نویسندگان معاصر برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» تصویرهای برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده است. از آنجا که تصویرپردازی و ترسیم زنده و گویای حقایق و مفاهیم، یکی از ویژگیهای اساسی خطبه های نهجالبلاغه نیز هست، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق نظریۀ سیدقطب در باب تصویرپردازی هنری، به روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری نکوهش دنیا و دنیاطلبان را در خطبۀ 113 استخراج و تحلیل کرده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که تخییل حسی از راه تشخیص، تجسیم، هماهنگی هنری و توصیف از عناصر تصویرپردازی هنری پرکاربرد در صحنههای مورد مطالعه است و این عناصر به زیبایی جنبههای نکوهیدۀ دنیا و دنیاطلبان را برای مخاطبان ترسیم مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم تمدن از دیدگاه علامه طباطبایی و سیدقطب
نویسنده:
طاهره سادات حسینی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن، نظامنامه تمدن اسلامی است. واژه «تمدّن» در قرآن نیامده است؛ ولی برخی از مفسران، از«امت» استفاده تمدّنی کردهاند؛ یعنی جماعتى که به پیامبر خدا ایمان آوردهاند. در این نوشتار، به روش توصیفی _تحلیلی، به بررسی تطبیقی مفهوم تمدن از نظر علامه طباطبایی و سیدقطب بهویژه در تفاسیرشان با توجه به واژه «امت» پرداخته شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد قرآن مهمترین عامل پیدایش و تداوم اجتماع بشری را در وحدت فرامادّی دانسته که مرزهای جغرافیایی، زمانی، خویشاوندی، نژادی و... را درمینوردد. سید قطب معتقد است مقصود از «امت واحده» در قـرآن، دیـن اسـلام و جامعه مسلمانان است و هر که اعتقاد مسلمانی نداشته بـاشد، از قـلمـرو «امــت واحده» خارج و در زمره جامعه جاهلی است؛ اما علامه در مفهوم امت، توسعه معنایی میدهد و معنای جهانشمولی قائل است؛ یعنی گروهـی کـه هـدفی واحـد اعم از امـور دنـیوی و مـعنوی دارند؛ گـرچـه وحدت امت، عـلاوه بـر همگرایی، با هـمکیشی کامل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زن در کشاکش سنت و تجدد: بررسی جایگاه زن مسلمان در جوامع اسلامی معاصر با تأملی بر آراء سید قطب و نصر حامد ابوزید
نویسنده:
مینا جهانشاهی ، یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در مواجهه با چالشها و تغییراتی که در دنیای مدرن ایجاد شده، همواره اندیشهوران مسلمان، با رویکردهای گوناگون به مسأله جایگاه زنان در اسلام پرداخته و سعی کردهاند که در پاسخ به بحران تعارض و کشاکش سنت و مدرنیته، آثاری را در این حوزه تدوین کنند. در این مقاله، به اقتضای موضوع تحقیق و با روش و رویکردی اسنادی، توصیفی و تحلیلی، جایگاه زن در جامعه از منظر سید قطب (1906-1966)، ذیلِ رویکرد سنتیِ «اصلگرای اصلاحی» و نصر حامد ابوزید (1943-2010)، ذیلِ رویکرد متجددِ «نواعتزالی اصلاحی» تحلیل و بررسی گردیده و نشان داده شده است، در حالیکه متفکران اصلگرای اصلاحی، رجوع به سنت و آموزههای فرازمانی و فرامکانی اسلامی را به مثابه راهحل معضلات زنان مسلمان در جوامع اسلامی معاصر در نظر گرفته و با محور قرار دادن اسلام، در صدد تطبیق تجدد با سنت برآمدهاند، متفکران نواعتزالی متجددِ اصلاحی، با محوریت ابوزید، با «زمینهمند» و «زمانهمند» کردن آموزههای قرآنی و تقدمبخشی به مدرنیته، در پی نوسازی سنت و تطبیق آموزههای اسلامی با تجدد هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 257
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشكالية النهضة بين مالك بن نبي وسيد قطب: دراسة تحلیلیة مقارنة
نویسنده:
أرفيس علي؛ اشراف: موسی معیرش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 133
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید