جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 67
بعضی اهل سنت کلمه ی «علی» در «انا مدینه العلم وعلی بابها» را در معنای لغوی و صفت مشبهه گرفته اند به این معنا که: «من شهر علمم و دروازه ی آن باعظمت است» چه جوابی می توان داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر عبارت حدیث تنها همان بود که در سؤال آمده، شاید این حدیث ابهام داشت یعنی هردو احتمال در آن ممکن بود اما پیامبر(ص) در زمان های گوناگون این حدیث را به بیان های متفاوت بیان فرموده و گاه از عبارت های قبل و بعد از آن می توان به دست آورد که مراد از «علی بیشتر ...
حدیث منزلت در غزوه تبوک گفته شده آن هم هنگامی که علی(ع) از ماندن در مدینه در میان زنان و کودکان ناراحت بود و پیامبر(ص) برای دلداری او این جمله را بیان کرد و منظور این بوده که: تنها تو بر این گروه زنان و کودکان حکومت و رهبری داری. بنا بر این چگونه بر خلافت و جانشینی امام علی(ع) دلالت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن حدیث چنین است: أنتَ مِنِّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى، إلَّا أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي. تو براى من، به منزله هارون براى موسى هستى، جز آن كه پس از من، پيامبرى نيست‏. حدیث منزلت تنها در واقعه تبوک[۱] صادر نشده بلکه در موارد متعدد به عنوان یک قانو بیشتر ...
علی(ع) می فرماید: من یمت یرنی؛ هر که بمیرد، مرا می بیند. فاسق و کافر چطور؟ اینها در چه حالتی حضرت را مشاهده می کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از روایات استفاده می شود که همه ی انسان ها با هر مرام و مسلک و دین او را می بینند. به چند حدیث توجه کنید: رسولُ اللّهِ(ص): انظُروا مَن تُحادِثونَ؟ فإنّهُ لیسَ مِن أحَدٍ ینزِلُ بهِ المَوتُ إلّا مُثِّلَ لَهُ أصحابُهُ إلَی اللّهِ إن کانوا خِیارا فخِیار بیشتر ...
مدرک حدیث زیر چیست؟ «علی قسیم النار و الجنة»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این حدیث با لفظ های گوناگون، از زبان پیامبر و امام علی آمده است. بنگرید: رسول اللّه(ص): إنَّ عَلِیا قَسیمُ النّارِ.[۱] پیامبر خدا(ص): علی، تقسیم کننده جهنّم است. رسول اللّه(ص) لِعَلِی(ع): إنَّک قَسیمُ النّارِ، وإنَّک تَقرَعُ بابَ الجَنَّةِ وتُدخِل بیشتر ...
حدیث رد شمس چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این حدیث در منابع شیعه و سنی و با عبارت های مختلف نقل شده است. ما به نقل یک مورد بس می کنیم: الإمام الصادق(ع): صَلّى رَسولُ اللّهِ(ص) العَصرَ، فَجاءَ عَلِيٌّ(ع) ولَم يَکن صَلّاها، فَأَوحَى اللّهُ إلى رَسولِهِ(ص) عِندَ ذلِک، فَوَضَعَ رَأسَهُ في حِجرِ بیشتر ...
حدیث سبق اسلام چیست؟ و در چه پایه ای از اعتبار قرار دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حدیثی است که حکایت از آن دارد امام علی(ع) نخستین کسی است که اسلام آورد. حدیث سبق اسلام امیرالمؤمنین (ع) نزد شیعه متواتر است و راویان آن، محدثان مورد اعتمادند. علماى اهل سنت نیز صحت و اعتبار آن را پذیرفته اند. به علاوه کتب تاریخ و سیره نیز از قدیم تر بیشتر ...
حدیث سد الابواب چه حدیثی است و میزان اعتبار آن چقدر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حدیث سد ابواب از روایت های متواتر نزد شیعه و اهل سنت است و در اعتبار آن تردیدی نیست. این حدیث با اندک تفاوت در لفظ نقل شده است. چند نمونه را از منابع اهل سنت می آوریم: إنَّ رَسولَ اللّهِ(ص) أمَرَ بِسَدِّ الأَبوابِ إلّا بابَ عَلِی.[۱] پیامبر خدا فرم بیشتر ...
حدیث تشبیه چه حدیثی است، و در چه منابعی از شیعه و اهل سنت آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حدیث زیر به «حدیث تشبیه» شهرت دارد: رسول اللّه(ص): مَن أرادَ أن ینظُرَ إلى آدَمَ فی عِلمِهِ، وإلى نوحٍ فی فَهمِهِ، وإلى إبراهیمَ فی حِلمِهِ، وإلى یحیى بنِ زَکرِیا فی زُهدِهِ، وإلى موسَى بنِ عِمرانَ فی بَطشِهِ، فَلینظُر إلى عَلِی بنِ أبی طالِبٍ.[۱] بیشتر ...
حدیث زیر از کیست و در چه منابعی آمده است؟ علی خیر البشر، من أبی فقد کفر؛ على، بهترینِ انسان هاست. هرکس نپذیرد، کافر شده است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این سخن از رسول خدا(ص) است و در منابع شیعه و اهل سنت آمده است؛ از جمله: تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۷۲، ح ۸۹۷۰ و ح ۸۹۷۱؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۲۵، ح ۳۳۰۴۵؛ الأمالی للصدوق، ص ۱۳۵، ح ۱۳۲؛ بشارة المصطفى، ص ۲۴۶؛ شرح الأخبار، ج ۱، ص ۱۴۴، ح ۸۱؛ جامع الأحادیث للق بیشتر ...
در زیارت امیرالمؤمنین(ع) می خوانیم: السلام علی الاصل القدیم و الفرع الکریم. (المزار الکبیر: ص 215 ح 5) مراد از «اصل قدیم» و «فرع کریم» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظاهرا مراد از «اصل» در «اصل قدیم» نقطه ی آغاز امامان(ع) است و مراد از قدیم بودن این اصل، قدمت حقیقی یعنی ازلی بودن آن نیست بلکه قدمت نسبت به سایر خلایق است؛ زیرا اولین نور، نور پیامبر اکرم(ص) بود که آفریده شد و پس از آن، نور امیر مؤمنان(ع) که از همان بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 67