آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
04.اساتید دانشگاهها و مراکز پژوهشی غیرایرانی
>
اساتید دانشگاهی کشورهای غیراسلامی
>
اساتید دانشگاهی کشورهای قاره امریکا
>
اساتید دانشگاهی آمریکا
>
اساتید دانشگاههای غیر دولتی (خصوصی و غیرانتفاعی) آمریکا
>
اساتید دانشگاههای خصوصی و غیر انتفاعی غیر فرقهای (غیر وابسته) آمریکا
>
Princeton University: دانشگاه پرینستون (شهر پرینستون، ایالت نیوجرسی، آمریکا، دانشگاه خصوصی)
>
سول آرون کریپکی (استاد بازنشسسته فلسفه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: درباره کریپکی و نامگذاری و ضرورت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Harold Noonan
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
کریپکی
,
کتاب نام گذاری و ضرورت (کریپکی)
,
نامگذاری و ضرورت :سول ای. کریپکی
شابک (isbn):
0415436214, 9780415436212
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نامگذاری و ضرورت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Saul A. Kripke (سول آرون کریپکی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cambridge, Harvard University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
کریپکی
,
کتاب نام گذاری و ضرورت (کریپکی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگر چیزی به نام خواندن ضروری در متافیزیک یا در فلسفه زبان وجود دارد، همین است. از زمان انتشار نسخه اصلی، نامگذاری و ضرورت تأثیر زیادی داشته است. توجه فلسفی را به مسائل نادیده گرفته شده در مورد ضرورت طبیعی و مابعدالطبیعی و به ارتباط بین اینها و نظریه های مرجع، به ویژه نامگذاری و هویت، هدایت کرد. از نقد گرایش غالب به یکسان سازی نام ها به توصیف ها و به طور کلی تر در نظر گرفتن ارجاع آنها به عنوان تابعی از حس فرگه ای آنها، ممکن است به طور شگفت انگیزی پیامدهای عمیق و گسترده ای به دست آید. تمایز تا حد زیادی بی اعتبار بین ویژگی های تصادفی و ضروری، هم از چیزهای فردی (از جمله افراد) و هم از انواع چیزها، احیا می شود. همین طور است دیدگاهی که از علم به عنوان چیزی که جوهر انواع طبیعی را جستجو می کند. ایرادهای سنتی به این گونه دیدگاه ها با تشدید تمایز بین ضرورت معرفتی و متافیزیکی بررسی می شود. به ویژه با پذیرش شگفت انگیز حقایق پسینی ضروری. از اینها، بهویژه از اظهارات هویتی که از تعیینکنندههای سفت و سخت استفاده میکنند، چه در مورد چیزها و چه از انواع، پیامدهای قابل توجه دیگری برای ماهیت اشیا، افراد و انواع به دست میآید. مخالفتهای شدیدی بهعنوان مثال به نسخههای هویتی ماتریالیسم بهعنوان نظریهای درباره ذهن دنبال میشود. این اثر مهم، که متافیزیک ذاتگرای پررونق امروزی عمدتاً انگیزهاش را مدیون آن است، در اینجا با مقدمهای جدید از نویسنده منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایدها و اندیشهها: شکاکیت و هنجارگرایی معنا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anandi Hattiangadi (آناندی هاتیانگادی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
کریپکی
,
هنجارگرایی معنا
,
قرائت کریپکی از ویتگنشتاین (فلسفه تحلیلی)
,
کریپکنشتاین: ویتگنشتاین شکاک کریپکی
,
معناشناسی کریپکی
,
هنجاری بودن احکام اخلاقی
,
راه حل شکی
,
حریم معنا
,
واقعیت معنا
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه زبان ,
فلسفه زبان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آناندی هاتیانگادی در کتاب «بایدها و اندیشهها» پاسخی بدیع به استدلال شکاکیت معنا ارائه میکند که توسط سائول کریپکی در کتاب ویتگنشتاین درباره قوانین و زبان خصوصی ارائه شده است. کریپکه میپرسد چه چیزی باعث میشود که هر کسی با هر کلمهای چیزی را معنا کند، و استدلال میکند که هیچ واقعیتی در مورد اینکه هیچکس به چه معناست وجود ندارد. استدلال کریپکی الهامبخش بحثهای پر جنب و جوش و گستردهای در فلسفه زبان است، زیرا برخی از اساسیترین مسائل را در این زمینه مطرح میکند: یعنی واقعیت، حریم خصوصی و هنجاری بودن معنا. هاتیانگادی استدلال میکند که برای رسیدن به این نتیجه ریشهای که هیچ واقعیتی در مورد معنای شخص از یک کلمه وجود ندارد، شکاک باید بر این تز تکیه کند که معنا هنجاری است و این تز شکست میخورد. از آنجایی که هر «راهحل شکآمیز» برای مشکل شکگرایانه بهطور غیرقابل اصلاحی ناسازگار است، هتیانگادی نتیجه میگیرد که باید یک واقعیت در مورد منظور ما وجود داشته باشد. هاتیانگادی علاوه بر ارائه یک مرور کلی از بحث در مورد شک معنا و محتوا، بحث مفصلی از مشارکتهای سایمون بلکبرن، پل بوگوسیان، رابرت براندوم، فرد درتسکه، جان مکداول و کریسپین رایت و دیگران در این مناقشه ارائه میکند. پیرامون استدلال کریپکه موضوعات مورد بررسی شامل هنجاری بودن معنا و ارتباط آن با هنجاری بودن احکام اخلاقی، نظریات تقلیل و غیر تقلیل معنا، هنجار زدایی در مورد حقیقت و معنا و حریم معنا است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتاین: قواعد، و زبان خصوصی: گزارش مقدماتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
سول کریپکی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Harvard University Press ,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780674954014
چکیده :
«آیا میتوانم این تصور را ایجاد کنم که میخواهم چیزی به خواننده بیاموزم؟» - لودویگ ویتگنشتاین در چشمانداز وسیع تحقیقات فلسفی، موضوعات کمی به اندازه ماهیت زبان و معنا، جذابیت و بحث را برانگیخته است. لودویگ ویتگنشتاین، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم، عمیقا به این سوالات پرداخت؛ بهویژه در «پژوهشهای فلسفی». کاوش او در زبان، قواعد و امکان زبان خصوصی، دههها ذهنها را مجذوب خود کرده است و جرقه تفسیرها و پاسخهای بیشماری را برانگیخته است. سول کریپکی در اثر مهم خود، «ویتگنشتاین»، پژوهش عمیق را آغاز میکند تا لایههای پیچیده اندیشه ویتگنشتاین را باز کند. کریپکی از طریق تجزیهوتحلیل دقیق و تفسیر روشنگرانه، خوانندگان را به هزارتوی پیچیده ایدههای ویتگنشتاین دعوت میکند و وضوح و روشنگری را در جایی که زمانی ابهام و گیجی وجود داشت، ارائه میکند. در مرکز تحقیقات ویتگنشتاین، مفهوم قواعد نهفته است؛ چگونه قوانین را بفهمیم و از آنها پیروی کنیم؟ معنای کلمات و اعمال در یک جامعه زبانی چیست؟ این پرسشها در سرتاسر «پژوهشهای فلسفی» که مفاهیم متعارف زبان و ارتباطات را به چالش میکشد، بازتاب مییابد. کار کریپکی هم یک نمایش و هم یک کاوش است. او با نگاهی دقیق به متن ویتگنشتاین میپردازد و پیچیدگیهای آن را آشکار میکند و درعینحال، تأملات و تفاسیر خود را نیز اضافه میکند. کریپکی از طریق درگیری خود با ایدههای ویتگنشتاین، موضوعات اساسی فلسفی در مورد معنا، فهم و ماهیت خود زبان را روشن میکند. محور تحلیل کریپکی، مفهوم معمایی ویتگنشتاین از زبانخصوصی است. ویتگنشتاین بهطرز تحریکآمیزی پیشنهاد میکند که غیرممکن است زبانی داشته باشیم که کاملا خصوصی باشد و فقط خود شخص آن را بداند. این ادعا مفروضات عمیقا ریشهدار درباره ماهیت زبان و شناخت را به چالش میکشد و راههای جدیدی را برای تحقیق فلسفی باز میکند. کاوش کریپکی در مورد دیدگاههای ویتگنشتاین در مورد زبانخصوصی، هم دقیق و هم قابلتأمل است. او به دقت استدلالها و مفاهیم موضع ویتگنشتاین را بررسی میکند و اهمیت و ارتباط فلسفی آن را نشانمیدهد. با انجام این کار، کریپکی نهتنها اندیشه ویتگنشتاین را روشن میکند، بلکه خوانندگان را نیز دعوت میکند تا با پرسشهای عمیقی درباره ماهیت ذهنیت، بینالاذهانی و معنا دستوپنجه نرم کنند. «ویتگنشتاین» صرفا یک اثر تفسیری نیست، این یک گفتگوی فلسفی است که چندین نسل را دربر میگیرد. درگیرشدن کریپکی با افکار ویتگنشتاین فراتر از صفحات کتاب طنینانداز میشود و الهامبخش بحثهای جاری میان فیلسوفان و محققان در سراسر جهان است. همانطور که ویتگنشتاین مینویسد: «هرجا که نمیتوان صحبت کرد، باید درمورد آن سکوت کرد». کریپکی از طریق تحلیل و تفسیر روشنگرانه خود، خوانندگان را به صحبت، مشارکت و تأمل در اسرار عمیقی که در قلب فلسفه ویتگنشتاین نهفته است دعوت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نقدهای بدنمحورانۀ فرد فلدمن در برابر استدلالهای دوگانهانگارانۀ سول کریپکی
نویسنده:
علیرضا مازاریان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان ذهن فیزیکالیست در قرن بیستم سیاههای دراز دامن از نظریاتی رنگارنگ در دفاع از تبیینی مادی از ذهن و رویدادها و حالات ذهنی پیش کشیدند. نظریات اینهمانی تنها پارهای از این فهرست طویل بود. سول کریپکی، با طرح چند استدلال، نظریات اینهمانی و تبعاً فیلسوفان ذهن فیزیکالیست را به چالش کشید. در این مقاله به بررسی مجزای نقدهای کریپکی بر دو نظریۀ «اینهمانی شخص و بدن» و «اینهمانی مصداقی» میپردازم. کریپکی علیه چند تقریر از نظریات مادیانگارانۀ اینهمانی در فلسفۀ ذهن استدلال آورده است: در نظریۀ نخست اعا میشود هر شخصی با بدنش اینهمان است؛ در دومی، هر رویداد یا حالت ذهنی جزئی (یا مصداق حالت ذهنی) با یک رویداد یا حالت فیزیکی جزئی (یا مصداق حالت فیزیکی) اینهمان دانسته میشود. دیدگاههای متمایز و متفاوت کریپکی دربارۀ جهانهای ممکن، دالهای صلب و ویژگیهای ذاتی در شکلگیری و پیشبُرد دوگانهانگاریِ ویژۀ او نقشی تعیینکننده دارد. من نخست به این پیشزمینههای مفهومی و بعد به استدلالهای او میپردازم. سپس نقد مفصل و موشکافانۀ فلدمن را بر این دو تقریر، نقل، واکاوی و نقد میکنم. به نظر میرسد دفاع فلدمن از اینهمانی شخص- بدن در برابر نقد کریپکی، دستکم دو اشکال دارد و میکوشم با طرح یک استدلال شهودی و نیز یک مثال نقض آن دو اشکال را توضیح دهم. سپس به طرح جایگزین لویس و نظریۀ همتای او در برابر استدلال کریپکی و باز به نقدهای فلدمن میپردازم. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا استدلالهای دوگانهانگارانۀ کریپکی در برابر حملات مادیانگارانۀ فلدمن تاب و توانی دارند یا نه. خواهم کوشید نشان دهم از چه رو ادعاهای مادیانگارانۀ فلدمن در نقد استدلالهای کریپکی صائب نیست و همچنان ضدمادیانگاری یا دوگانهانگاری از قوت تبیینی و جاذبۀ نظری برخوردار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ استدلال موجهۀ چالمرز و کریپکی علیه مادیانگاری (نظریۀ اینهمانی)
نویسنده:
عباس مهدوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از استدلالها به نفع دوگانهانگاری و علیه مادیانگاری استدلال تصورپذیری است. طبق استدلال تصورپذیری کریپکی، اگر جهان زامبی تصوپذیر باشد، وجود زامبیها بهلحاظ متافیزیکی ممکن است. ازاینرو، آگاهی غیرفیزیکی است. به اصل تصورپذیری کریپکی اعتراض شده است که با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سازگار نیست. از اینرو، استدلال تصورپذیری صرفا حاکی از آن است که جهان زامبی منطقا ممکن است، اما امکان منطقی مستلزم امکان متافیزیکی نیست. چالمرز برای پاسخگویی به این اعتراض از ایدۀ معناشناسی دوبعدیگرا بهره میگیرد. ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق مفهوم اولیه تصورپذیر است، بهلحاظ متافیزیکی غیرممکن نمیسازد. چالمرز میکوشد صورتبندی جدیدی از استدلال کریپکی علیه ماتریالیسم براساس ایدۀ دوبعدیگرایی بهدست دهد. در نهایت، استدلال تصورپذیری کریپکی را با استدلال تصورپذیری چالمرز مقایسه میکنم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتاین: قواعد، و زبان خصوصی: گزارش مقدماتی
نویسنده:
سول کریپکی؛ ترجمه: کاوه لاجوردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر مرکز,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789642133611
چکیده :
«آیا میتوانم این تصور را ایجاد کنم که میخواهم چیزی به خواننده بیاموزم؟» - لودویگ ویتگنشتاین در چشمانداز وسیع تحقیقات فلسفی، موضوعات کمی به اندازه ماهیت زبان و معنا، جذابیت و بحث را برانگیخته است. لودویگ ویتگنشتاین، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم، عمیقا به این سوالات پرداخت؛ بهویژه در «پژوهشهای فلسفی». کاوش او در زبان، قواعد و امکان زبان خصوصی، دههها ذهنها را مجذوب خود کرده است و جرقه تفسیرها و پاسخهای بیشماری را برانگیخته است. سول کریپکی در اثر مهم خود، «ویتگنشتاین»، پژوهش عمیق را آغاز میکند تا لایههای پیچیده اندیشه ویتگنشتاین را باز کند. کریپکی از طریق تجزیهوتحلیل دقیق و تفسیر روشنگرانه، خوانندگان را به هزارتوی پیچیده ایدههای ویتگنشتاین دعوت میکند و وضوح و روشنگری را در جایی که زمانی ابهام و گیجی وجود داشت، ارائه میکند. در مرکز تحقیقات ویتگنشتاین، مفهوم قواعد نهفته است؛ چگونه قوانین را بفهمیم و از آنها پیروی کنیم؟ معنای کلمات و اعمال در یک جامعه زبانی چیست؟ این پرسشها در سرتاسر «پژوهشهای فلسفی» که مفاهیم متعارف زبان و ارتباطات را به چالش میکشد، بازتاب مییابد. کار کریپکی هم یک نمایش و هم یک کاوش است. او با نگاهی دقیق به متن ویتگنشتاین میپردازد و پیچیدگیهای آن را آشکار میکند و درعینحال، تأملات و تفاسیر خود را نیز اضافه میکند. کریپکی از طریق درگیری خود با ایدههای ویتگنشتاین، موضوعات اساسی فلسفی در مورد معنا، فهم و ماهیت خود زبان را روشن میکند. محور تحلیل کریپکی، مفهوم معمایی ویتگنشتاین از زبانخصوصی است. ویتگنشتاین بهطرز تحریکآمیزی پیشنهاد میکند که غیرممکن است زبانی داشته باشیم که کاملا خصوصی باشد و فقط خود شخص آن را بداند. این ادعا مفروضات عمیقا ریشهدار درباره ماهیت زبان و شناخت را به چالش میکشد و راههای جدیدی را برای تحقیق فلسفی باز میکند. کاوش کریپکی در مورد دیدگاههای ویتگنشتاین در مورد زبانخصوصی، هم دقیق و هم قابلتأمل است. او به دقت استدلالها و مفاهیم موضع ویتگنشتاین را بررسی میکند و اهمیت و ارتباط فلسفی آن را نشانمیدهد. با انجام این کار، کریپکی نهتنها اندیشه ویتگنشتاین را روشن میکند، بلکه خوانندگان را نیز دعوت میکند تا با پرسشهای عمیقی درباره ماهیت ذهنیت، بینالاذهانی و معنا دستوپنجه نرم کنند. «ویتگنشتاین» صرفا یک اثر تفسیری نیست، این یک گفتگوی فلسفی است که چندین نسل را دربر میگیرد. درگیرشدن کریپکی با افکار ویتگنشتاین فراتر از صفحات کتاب طنینانداز میشود و الهامبخش بحثهای جاری میان فیلسوفان و محققان در سراسر جهان است. همانطور که ویتگنشتاین مینویسد: «هرجا که نمیتوان صحبت کرد، باید درمورد آن سکوت کرد». کریپکی از طریق تحلیل و تفسیر روشنگرانه خود، خوانندگان را به صحبت، مشارکت و تأمل در اسرار عمیقی که در قلب فلسفه ویتگنشتاین نهفته است دعوت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر ویتگنشتاین درباره قواعد و زبان خصوصی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Saul Kripke: سول کریپکی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان خصوصی
,
ویتگنشتاین دوم
,
فلسفه متأخر ویتگنشتاین
,
فلسفه ویتگنشتاین
,
نظریه زبان خصوصی ویتگنشتاین
,
تحقیقات فلسفی
,
ویتگنشتاین و زبان
,
ویتگشنتاین متأخر
,
تلقی شکاکانه از ویتگنشتاین
,
پژوهشهای فلسفی : ویتگنشتاین متأخر
,
کتاب پژوهش های فلسفی
,
خوانش های فلسفه ویتگنشتاین(فلسفه)
,
قرائت کریپکی از ویتگنشتاین (فلسفه تحلیلی)
,
قواعد و زبان خصوصی
,
کریپکنشتاین: ویتگنشتاین شکاک کریپکی
چکیده :
ویتگنشتاین و قواعد و زبان خصوصی (به انگلیسی: Wittgenstein on Rules and Private Language) کتابی است نوشتهٔ سول کریپکی که در ۱۹۸۲ منتشر شده است. قسمت عمدهای از کتاب به خوانش شکاکانهای از استدلال مشهوری در مورد زبان خصوصی میپردازد که ویتگنشتاین در تحقیقات فلسفی مطرح کرده است. کریپکی پارادوکسی ویتگنشتاینی را در فصل دوم مطرح میکند که امکان پیروی از قاعده را زیر سؤال میبرد. کریپکی در فصل سوم یک «راهحل شکاکانه» (به مفهومی که هیوم این اصطلاح را در کاوشی در خصوص فهم بشری به کار میگیرد) عرضه میکند. تکواژ چندوجهی «کریپکنشتاین» (به انگلیسی: Kripkenstein) گاهی برای ارجاع به شخصی به کار میرود که مدافع استدلال شکاکانهای است که کریپکی به ویتگنشتاین نسبت میدهد. به نوشتهی دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد، کتاب کریپکی کمابیش پایاندهندهٔ خوانشی از استدلال زبان خصوصی ویتگنشتاین است که، پیش از انتشار این کتاب، خوانش متعارف محسوب میشد. گفتهاند که این کتاب تأثیرگذارترین و بحثبرانگیزترین کتابی در مورد ویتگنشتاین است که بعد از ۱۹۸۰ منتشر شده است. کاوه لاجوردی و حمیدرضا محمدی دو ترجمهٔ فارسی از این کتاب عرضه کردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نامگذاری و ضرورت
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: شهر کتاب، هرمس,
زبان :
فارسی
کد کنگره:
P323/ک4ن2 1381
چکیده :
نامگذاری و ضرورت" کتابی است در سال 1980 با متن سه سخنرانی که فیلسوف سائول کریپکی در سال 1970 در دانشگاه پرینستون ایراد کرد و در آن به بحث های نام های خاص در فلسفه زبان پرداخت. در میان فیلسوفان تحلیلی، نامگذاری و ضرورت یکی از مهم ترین آثار فلسفی قرن بیستم به شمار می رود. زبان دغدغه اصلی فیلسوفان تحلیلی است، به ویژه استفاده از زبان برای بیان مفاهیم و اشاره به افراد. کریپکه در نامگذاری و ضرورت چندین سوال را در نظر می گیرد که در فلسفه تحلیلی مهم هستند: نام ها چگونه به چیزهای موجود در جهان اشاره می کنند؟ (مشکل غرض ورزی) آیا همه گزاره هایی که می توان پیشینی دانست، لزوما درست است، و آیا همه گزاره هایی که پسینی شناخته می شوند، به طور تصادفی درست هستند؟ آیا اشیا (از جمله افراد) خاصیت اساسی دارند؟ ماهیت هویت چیست؟ اصطلاحات نوع طبیعی به چه معنا هستند ؟ سه سخنرانی کریپکه حمله ای به نظریه های توصیف گرایانه نام های خاص است. کریپکه انواعی از نظریه های توصیف گرایانه را به گوتلوب فرگه، برتراند راسل، لودویگ ویتگنشتاین و جان سرل و دیگران نسبت می دهد. بر اساس نظریه های توصیف گرایانه، نام های خاص یا مترادف با توصیف هستند، یا مرجع آنها به دلیل مرتبط بودن نام با توصیف یا خوشه ای از توصیف هایی است که یک شی به طور منحصر به فرد آن را برآورده می کند. کریپکه هر دو نوع توصیف گرایی را رد می کند. او مثالهای متعددی ارائه میکند که مدعی است توصیفگرایی را بهعنوان نظریهای در مورد چگونگی تعیین مرجع نامها غیرقابل قبول میکند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افزودهای بر منطق کوانتومیِ پاتنم
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هیلاری پاتنم در آثارش از منطق کوانتومی دفاع میکند و اعتقاد دارد با توجه به مسائل بهوجودآمده در مکانیک کوانتوم، منطق کلاسیک توان پاسخگویی به این مسائل را ندارد. از اینرو، نیازمند یک طرح منطقیِ غیرکلاسیک (کوانتومی) هستیم. پاتنم سه دلیل اصلی برای گذار از منطق کلاسیک به منطق کوانتومی را برمیشمارد: 1. تردید در صدقهای ضروریِ منطق، 2. امکان تغییر منطق و 3. طرح منطق سهارزشی. دیدگاههای پاتنم دربارۀ این گذار به منطق کوانتومی از چند جهت قابل نقد و بررسی است: 1. پاتنم بهرغم انتقاد از منطق کلاسیک، بهوسیلۀ قواعد این منطق، از منطق کوانتومی دفاع میکند. 2. اطلاق منطقِ «درست» به منطق کوانتومی ادعای بزرگی است. 3. نتایج ضرب دکارتی در تحلیل پاتنم تغییر کرده است. 4. پاتنم در منطقش بهجای تکیه بر «اصول موضوعه» به «شهود» توجه دارد. 5. ارزش صدق میانه، در منطق کوانتومی، ارزشی بیفایده و خطاانگیز است. بهرغم این انتقادات، ما معتقدیم با نگاهی تحلیلی، تکمیلی و انتقادی میتوان به بخش زیادی از این اِشکالات پاسخ داد. هدف این نوشتار، بازسازی نقاط قوت و ضعف دیدگاههای پاتنم در کاربست منطق کوانتومی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 130 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید