آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
نیلز بور و فلسفه فیزیک: دیدگاه های قرن بیست و یکم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jan Faye; Henry J. Folse
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی : نیلز بور و فلسفه فیزیک: دیدگاه های قرن بیست و یکم به بررسی دیدگاه های فلسفی، تأثیرات و میراث فیزیکدان جایزه نوبل و سخنگوی فیلسوف انقلاب کوانتومی، نیلز بور می پردازد. شانزده مشارکت در این مجموعه توسط برخی از بهترین فیلسوفان و فیزیکدانان معاصر که در مورد فلسفه بور امروز می نویسند، همگی به دقت تفسیر ظریف و منحصر به فرد او از مکانیک کوانتومی را از دیدگاه هایی که اغلب تحت عنوان «تفسیر کپنهاگ» به او نسبت داده می شود متمایز می کند. با توجه به تأثیرات فلسفی بر دیدگاه بور، مشارکت‌کنندگان شباهت‌های برجسته بین دیدگاه او و شیوه‌های تفکر کانتی، دیدگاه‌های فیلسوف دانمارکی هارالد هافدینگ، و مضامین مشخصه پراگماتیسم آمریکایی را تحلیل می‌کنند. در شناخت اهمیت طبیعت گرایی معرفتی بور، آنها دفاع او از ضروری بودن مفاهیم کلاسیک را از منظرهای مختلف بررسی می کنند. این مجموعه به ما نشان می‌دهد که تفسیر بور از مکانیک کوانتومی، که اکنون نزدیک به یک قرن قدمت دارد، هنوز هم قدرت روشن کردن موضوعات مختلفی را دارد که فقط از زمان حیات او به وجود آمده‌اند، و همچنین تئوری عدم انسجام و سایر تفاسیر غیر فروپاشی. نیلز بور و فلسفه فیزیک با ایجاد تعادل بین مضامین تاریخی و بحث های معاصر، سهم مستمر بور را در فلسفه فیزیک نشان می دهد و جایگاه او را در تاریخ فلسفه بررسی می کند.
نیلز بور و فلسفه معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mara Beller, Arthur Fine, Jan Faye, Henry J. Folse
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : از صدمین سالگرد نیلز بور در سال 1985، موج بین المللی حیرت انگیزی از تحلیل های علمی از فلسفه بور وجود داشته است. اکنون برای اولین بار در نیلز بور و فلسفه معاصر، یان فی و هنری فولس، شانزده نویسنده برجسته امروزی را گرد هم آورده اند که به شکل گیری این دور جدید از بحث ها درباره فلسفه بور کمک کرده اند. در پانزده مقاله کاملاً جدید، که قبلاً منتشر نشده بود، تنوع شگفت‌انگیزی از جنبه‌های مختلف بور به‌عنوان فیلسوف طبیعی را کشف می‌کنیم که «چارچوب مکملیت» او مرحله نهایی انقلاب کوانتومی را شکل داد و دو نسل از فیزیکدانان برجسته قرن را تحت تأثیر قرار داد. موارد زیادی وجود دارد که نویسندگانی که در اینجا ذکر شده اند موافق هستند. اما اختلاف نظرهای قطبی نیز وجود دارد که به ما اطمینان می‌دهد که پرسش‌های فلسفی حول «دیدگاه جدید» بور در سال‌های آینده همچنان موضوع مورد علاقه و بحث محققان خواهد بود. این مجموعه همه دانشجویان جدی تاریخ و فلسفه علم و مبانی فیزیک را مورد توجه قرار خواهد داد.
نیلز بور: میراث و میراث او: دیدگاه ضد رئالیستی مکانیک کوانتومی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jan Faye
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : بخش اعظم کتاب حاضر قبلاً منتشر نشده است، اگرچه فصل‌های دوم و چهارم تا حدی بر اساس دو مقاله قبلی من است: "تأثیر فلسفه هارالد اچ. از فلسفه، 1979، و "رابطه بوهر-اچ! در جلد حاضر، با استناد به مطالب تاریخی مرتبط، به دنبال اثبات این ادعا بوده اند که H!1lffding مربی بور بوده است. این کتاب علاوه بر شرح مفصلی از فلسفه بور، در عین حال هدف این است که ایده ها و اهمیت تاریخی H!1lffding را برای خوانندگان غیر دانمارکی بیشتر شناخته شود. در طول کارم روی این کتاب، با کتابخانه سلطنتی دانمارک مشورت کردم. آرشیو ملی دانمارک و آرشیو نیلز بور، کپنهاگ، در جستجوی مطالب مرتبط. از اجازه استفاده و نقل مطالب از این منابع سپاسگزارم. به همین ترتیب، من از همکاران و دوستان برای اظهار نظر در مورد این دست‌نوشته مدیون هستم: به‌ویژه از پروفسور هنری فولس به خاطر بحث‌های فراوان ما در طول بازدید من از نیواورلئان در نوامبر تا دسامبر 1988 و دوباره اینجا در السینور در ژوئیه 1990 سپاسگزارم.
مکمل نیلز بور: ساختار، تاریخ و تلاقی آن با هرمنوتیک و ساختارشکنی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Makoto Katsumori
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب اندیشه‌های فلسفی نیلز بور فیزیکدان مدرن، به‌ویژه ایده محوری او در مورد مکمل بودن را با تمرکز بر رابطه بین نقش‌هایی که او به‌طور استعاری «تماشاگر» و «بازیگر» می‌نامد، بررسی می‌کند. این کتاب در پی آن است که پیچیدگی ساختاری و تاریخی ایده مکملیت را برحسب حالت‌های مختلف رابطه «بیننده-بازیگر» بیان کند و به ویژه نشان دهد که سازماندهی مجدد اندیشه بور از مناظره‌اش در سال 1935 با انیشتین و همکارانش آغاز شده است. با گسترش مفهوم دینامیکی مکملیت از زمینه های غیر فیزیکی به حوزه نظریه کوانتومی مشخص می شود. علاوه بر این، در پیوند با این تحلیل، کتاب مکمل بودن بور را در زمینه فلسفی معاصر با بررسی تقاطع آن با هرمنوتیک پس از هایدگری و همچنین ساختارشکنی دریدی نشان می‌دهد. به طور خاص، هم به شباهت‌های نزدیک و هم به تفاوت‌های بین ایده بور از رابطه «بازیگر و تماشاگر» و مفهوم هرمنوتیکی رابطه بین «تعلق» و «فاصله» اشاره می‌کند.
زمان نیلز بور، در فیزیک، فلسفه و سیاست [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Abraham Pais
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press, USA,
مکمّلیت بور و رهیافت‌های فلسفی در شکل‌گیری آن
نویسنده:
سید هدایت سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مکمّلیت یکی از اجزای اساسی تعبیر موسوم به کپنهاگی مکانیک کوانتومی است که نیلز بور برای نخستین بار در کنفرانس کومو و سپس در کنفرانس پنجم سولوی در 1927 ارائه داد و متن آن نیز در مقاله‌ای با عنوان اصل موضوع کوانتومی و تحولات اخیر نظریۀ اتمی در 1928 منتشر شد. هدف از این پژوهش صورت‌بندی رهیافت‌های فلسفی بور، ازخلال بررسی متن این اثر مربوط به مکمّلیت است. روش پژوهش براساس تحلیل مفهومی محتوا و متن این مقاله (1928) است که آموزه‌هایی مفهومی از آن استنباط می‌شود و براساس این آموزه‌های مفهومی، سعی می‌شود رهیافت‌هایی فلسفی صورت‌بندی شود. درنهایت، نتیجه می‌شود چهار رهیافت فلسفی وحدت‌گرایی، تجربه‌گرایی (از نوع پوزیتیویستی و متافیزیکی)، ضدعلّیت‌گرایی و موجبیت‌گریزی، و نیز ضدواقع‌گرایی قابل‌صورت‌بندی هستند؛ ضمن اینکه برای استنتاج دقیق‌تر، نیاز است به آثار بعدی بور، یا به‌تعبیر دیگر «بور از نگاه بور» مراجعه شود.
صفحات :
از صفحه 109 تا 124
  • تعداد رکورد ها : 6