آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه صنعتی شریف (تهران)
>
گروه فلسفه علم
>
سید حسن حسینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
پیامد مکر «سیّء» در پرتو سنّت های تغییرناپذیر الهی (بررسی و تحلیل آیه 43 سوره فاطر)
نویسنده:
سید حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره فاطر
,
035- سوره فاطر
,
035- سورة فاطر
چکیده :
جامعه از دیدگاه قرآن کریم دارای قوانین و سنّت های مشخص و معینی است و این سنّت ها تغییرناپذیرند و بر کلیه امت ها و جوامع در تمامی زمان ها و مکان ها صادق اند. سنّت بازگشت عاقبت مکر و حیله به خود مکرکنندگان، ازجمله سنّت های تغییرناپذیر الهی است. در پژوهش حاضر این مسئله بر اساس شیوه اسنادی با مطالعه آیه ۴۳ سوره فاطر که بیانگر این سنّت اجتماعی است استخراج شده و ضمن مراجعه به تفاسیر مختلف، نظر مفسران به روش توصیفی تحلیلی بررسی و ارئه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، از دیدگاه قرآن کریم انسان هایی که سعی دارند تا از راه مکر و حیله گری برای رسیدن به منافع خود اقدام کنند، باید بدانند که نتیجه مکر بد آنان در نهایت به خودشان باز خواهد گشت، نه به کسی که درباره او مکر کرده اند؛ زیرا این مسئله جزو سنّت های حتمی خدای متعال، نسبت به امت های گذشته بوده است و درباره امت پیامبر اکرم| مسلمانان نیز به همان صورت جریان پیدا خواهد کرد. زمانی که گفته می شود سنت های خداوندی از کلیت و عمومیت برخوردارست، به این معناست که قلمرو و نفوذ آنها آن قدر وسیع و پردامنه است که افزون بر زندگی گذشته بشر، زندگی کنونی و آینده او را در تمامی ابعاد، به خصوص بعد فردی و اجتماعی را نیز شامل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار خداباوری و تکامل داروینی
مدرس:
سید حسن حسینی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناسازگاری مفهومی ارادۀ آزاد از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
جمال کدخداپور ، سید حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
مسئلۀ ارادۀ آزاد به لحاظ تاریخی تطورات گوناگونی داشته است. آنچه در دورۀ معاصر با برجستهشدن علم تجربی مشاهده میشود، نسبت ارادۀ آزاد و تعیّنگرایی فیزیکی است. با وجود اینکه تعیّنگرایی فیزیکی در بعضی رویکردهای علم تجربی تضعیف شده است، همچنان این مسئله در فضاهای فلسفی به قوّت خود باقی مانده است. آنچه در این مقاله دربارۀ آن بحث شده است، به صورت برهان زیر میتوان نشان داد: 1. تعیّنگرایی یا درست است یا نادرست؛ 2. اگر تعیّنگرایی درست باشد، گذشته، آینده را و در نتیجه ارادۀ ما را متعیّن میکند و بنابراین، ارادۀ آزاد نداریم؛ 3. اگر تعیّنگرایی نادرست باشد، در یک جهان نامتعیّن، ارادۀ انسان از روی بخت و تصادف است و آزاد نیست؛ 4. بنابراین، در هر صورت ارادۀ آزاد نداریم. مقدمة اول، گزارۀ بدیهی و صادق است؛ مقدمۀ دوم، مفاد برهان پیامد است و مقدمۀ سوم، ادعای برهان شانس است؛ بند چهارم هم نتیجۀ منطقی مقدمات است. بررسیهای تطبیقی این مقاله نیز نشان داد که حکمت متعالیه هم با وجود پذیرش برهان شانس و عدم ارائۀ پاسخ پذیرفتنی به برهان پیامد، عملاً باید نتیجۀ نهایی این استدلال را که رد ارادۀ آزاد است، بپذیرد. در مجموع به نظر میرسد تاکنون راه حل نظری قابل قبولی برای مسئله ارادۀ آزاد معاصر یافت نشده است و باید در عقل عملی به دنبال راهحلی برای این مسئله بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ناسازگاریهای هستیشناسانه نوخاستهگرایی و فیزیکالیسم؛ و پیشنهاد یک موضع جدید نوخاستهگرایانه
نویسنده:
مسعود طوسی سعیدی ، سید حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله نخست، فیزیکالیسم، بر اساس پیشنهاد دیوید لویس، و از طریق به کاربردن مفهوم فرارویدادگی تعریف میگردد. پس از آن، توضیح داده میشود که از میان دیدگاههای متنوع نوخاستهگرایانه، تعداد معدودی را میتوان برگزید که با تعریف مدنظر از فیزیکالیسم، ناسازگاری هستیشناسانه داشته باشند. در این راستا، دیدگاه نوخاستگی جوهری، بر اساس آرای هاسکر، لو و تونر، و دیدگاه نوخاستگی علّی بر اساس آرای اوکانر و ونگ، تقریر شده و ناسازگاری آنها با فیزیکالیسم، تبیین میگردد. در ادامه، نسبت میان هر کدام از این دیدگاههای منتخب نوخاستهگرایانه، با یکدیگر و با فیزیکالیسم و دوگانهگرایی دکارتی، سنجیده میشود. در انتها، بر اساس تحلیل متافیزیکی انجام شده، پیشنهادی اولیه از یک موضع نوخاستهگرایانه جدید ارائه میشود که از حیث هستیشناختی، طرحی از اساس متفاوت با فیزیکالیسم محسوب نمیشود اما در عین حال، با آن ناسازگار است. همچنین توضیح داده میشود که عدم تمایز این پیشنهاد با فیزیکالیسم از حیث طرح کلی هستیشناختی، مزیت آن نسبت به دیدگاههای نوخاستهگرایانه بررسی شده در این مقاله محسوب میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی معنا و امکان وقوع تحول پارادایمی از طریق قبول نوخاستهگرایی
نویسنده:
سید حسن حسینی؛ مسعود طوسی سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نوخاستهگرایان مشهوری نظیر نانسی مورفی و پاول دیویس مدعیاند قبول برخی دیدگاههای نوخاستهگرایانه وقوع تحولی اساسی در پارادایم علمی حاکم را در پی دارد. در این مقاله، نخست با واکاوی مضامین اصلی مربوط به مواضعی نظیر طبیعتگرایی، تقلیلگرایی، علمگرایی و نظیر اینها، تحلیلی کلی از مؤلفههای پارادایم علمی ارائه میشود. در ضمن این تحلیل، مؤلفههای مختلف مربوط به پارادایم علمی تبیین شده، نسبت این مؤلفهها با یکدیگر بررسی میشود. پس از آن، به بررسی دیدگاههای نوخاستهگرایانه از هر دو قسم نوخاستهگرایی ضعیف و نوخاستهگرایی قوی میپردازیم، و پس از دستهبندی این دیدگاهها، نسبتشان را با مؤلفههای پارادایم علمی ارزیابی میکنیم. بررسی و دستهبندی دیدگاههای نوخاستهگرایانه بر اساس تفکیک دیدگاههای قائل به وجود سلسلهمراتب در طبیعت در مقابل دیدگاههای قائل به سلسلهمراتبی بودن تبیین، و نیز دیدگاههای مختلف درباره امکان و نحوه اثرگذاری علّی سطوح بالاتر از سطح فیزیکی بر وضعیت جهان انجام میشود. نتیجه این بررسی نشان میدهد که بر خلاف دیدگاه نوخاستهگرایانی نظیر مورفی و دیویس، قبول نوخاستهگرایی وقوع تحول پارادایمی را در پی ندارد و برخی دیدگاههای خاص ذیل این موضع فلسفی، به صورت محدود، با برخی مؤلفههای پارادایم علمی حاکم ناسازگارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سیر تحول رویکرد اعتمادگرایی فرایندی آلوین گلدمن
نویسنده:
خدیجه حسن بیگ زاده، حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل دلیل کافی و ضرورتانگاری؛ گزارش و بررسی دو رویکرد معاصر
نویسنده:
روزبه زارع، حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در ادبیات معاصر فلسفۀ تحلیلی، اصل دلیل کافی به واسطۀ نتایج مناقشهبرانگیز آن، مورد حمله قرار میگیرد. از میان این نتایج، آنچه بیش از همه اساسی تلقّی میشود، ضرورتانگاری (شکست موجّهات). است. همۀ ما بر این باوریم که امور ممکنی پیرامون ما وجود دارند که میتوانستند به گونهای دیگر باشند؛ حال پرسش این است که اگر هر چیز، علّتی کافی داشته باشد، آیا جایی برای وجود اشیای امکانی باقی خواهد ماند یا همه چیز ضروری خواهد شد؟ در مواجهه با این مسئله، پاسخهای متنوعی شکل گرفته که در متن مقاله به آنها اشاره شده، اما آن چه در این مقاله بر آن تأکید کردهایم، اولاً، تبیین دقیق ایراد ضرورتانگاری با بیان یکی از قائلین اصلی آن (پیتر ون اینوگن) و ثانیاً، پاسخی مبتنی بر انکار ضرورت علّی از جانب یکی از مهمترین پژوهشگران این عرصه (الکساندر پراس) به عنوان راه حلِّ این مسئله است. در نهایت، راه حل فیلسوفان مسلمان را با محور قرار دادن ابن سینا طرح کردهایم که بدون انکار ضرورت علّی، ایراد ضرورتانگاری را پاسخ میدهند.[1]
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نهایی و موجود ضروری؛ طرح و بررسی دیدگاه تیموتی اکانر
نویسنده:
روزبه زارع، حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تبیین را پاسخ به پرسش از چرایی اشیاء تلقی میکنند، و تبیین نهایی پاسخ به این پرسش است که چرا اساساً چیزی وجود دارد در عوض این که هیچ چیز نباشد؟ در این مقاله، پس از ذکر توضیحاتی درباره تبیین و تبیین نهایی، اهمیت تبیین نهایی تشریح میگردد، و پس از آن نشان خواهیم داد که جستوجوی تبیین نهایی در علوم طبیعی، علیالاصول، بینتیجه خواهد بود. نهایتاً تقریری از تبیین نهایی مبتنی بر وجودِ یک موجود ضروری ارائه خواهد شد. در تمامی این فرایند، بحث را ناظر به موضع تیموتی اکانر، متافیزیکدان برجسته معاصر، پیش خواهیم برد و آرای او را درباره مسائل مذکور تشریح میکنیم. تلاش در جهت نشان دادن اهمیت تبیین نهایی و ارائه الگویی برای آن مبتنی بر برهان کیهانشناختی از ویژگیهای بارز دیدگاه اکانر است. از نظر او وجود زنجیرۀ ممکنات هنگامی تبیینی کامل پیدا میکند که نهایتاً مبتنی بر وجودِ موجودی ضروری شود. اکانر برای گریز از ضروریانگاری ممکنات، از نظریه اختصاصی خود در زمینه علیت عامل استفاده میکند و دارای اراده بودن موجود ضروری را مجرای ورود گزینههای بدیل در فرایند آفرینش ممکنات در نظر میگیرد. مباحث اکانر در این موضوع حاوی نکات بدیع و قابل استفاده است، هرچند همۀ وجوه آرای او نیز قابل پذیرش نیست. به طور خاص، تصویر فعل ارادی که اکانر ارائه میدهد در این مقاله مورد پذیرش قرار نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبردهای ایجاد انگیزش معنوی بر اساس لذتگرایی و رنجگریزی از دیدگاه قرآن ( با رویکرد سازمانی)
نویسنده:
حسن حسینی، ابوالفضل گایینی، سعید عزیزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دستیابی به معنویت سازمانی نیازمند انگیزۀ معنوی در کارکنان است. مدیران، برای ایجاد انگیزش معنوی در کارکنان، ناگزیرند به گرایشهای درونی آنان توجه کنند؛ چراکه ارزشهای معنوی با گرایشهای انسان عجین است. هدف نخست این جستار، تدوین بخشی از راهبردهای قرآن در ایجاد انگیزش معنوی است که از گرایش انسان به لذتجویی و رنجگریزی حاصل میشود. نیز هدف دوم یافتن روشهای مطلوب قرآنی برای عملیاتی کردن این راهبردها در حد امکان است. در پژوهۀ پیش رو که از روش تفسیر موضوعی استنطاقی استفاده میگردد، به منظور استنتاج هر راهبرد و روشهای اجرای آن، از الگوی منطقی«ویلیام فرانکنا» بهرهگیری میشود. در این الگو از دو نوع گزارۀ هنجارین و واقعگرا در یک فرایندِ استنتاج منطقی استفاده میگردد. دستاورد کاربست الگوی روشی مذکور بر مبنای گرایش به لذت، استخراج راهبردهای تبیین لذتبخشی معنویات، برجستهسازی لذتهای اخروی، رعایت اصل لذتبخشی در انتقال مفاهیم معنوی و ارتقای ذائقۀ لذتخواهی در کارکنان؛ و بر مبنای رنجگریزی، استخراج راهبردهای انذار و تسهیل امور معنوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 114 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی در وجود شناسی صفات و رابطه صفات با ذات خداوند
نویسنده:
سید حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وجودشناسی صفات خداوند و نحوه ارتباط صفات با ذات او، از جمله مباحث کهن در بحثهای کلامی و اعتقادی و جزو مسائل بسیار مهم و اختلافانگیز میباشد. از آنجا که قاضی الجبار معتزلی، از جمله شخصیتهای صاحبنظر در اینگونه مباحث محسوب میشود، پژوهش حاضر، به بررسی و نقد دیدگاه وی در این مسئله پرداخته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گرچه قاضی عبدالجبار معتزلی در وجودشناسی صفات خدای متعال، از طریق قیاس شاهد به غایب، صفات کمالی خداوند را اثبات کرده، لیکن این قیاس، با نقدها و چالشهای جدی مواجه میباشد، مهمترین چالش آن است که، این قیاس، قیاس معالفارق است. قاضی عبدالجبار گرچه در بحث ارتباط ذات خداوند با صفات او، هیچ گونه تمایزی میان ذات با صفات خداوند قائل نشده و صفات را اعتبارات ذهنی دانسته، که نه حقیقتی در ذات دارند، و نه هم متمایز از ذاتاند، بلکه صفات را خود ذات دانسته، چالش مهم دیدگاه وی این است که طرح این دیدگاه از جانب وی، ناشی از ناتوانی او در تصور صحیح دیدگاه عینیت است، زیرا لازمه دیدگاه وی آن است که ما خداوند را موجودی ممکن و محدود فرض کنیم که فاقد صفات کمالی است، درحالیکه خدای متعال واجد صفات کمالی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید