آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
بررسی تطبیقی مبانی تفسیری کشّاف، روح المعانی و الکاشف، دربارة شفاعت مسلمان گناهکار
نویسنده:
محمد مهدی حقی ، علی حسن بگی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
« شفاعت» یکی از باورهای کلامی مشترک میان مشرکان، یهودیان و مسلمانان است. این باور در میان مسلمانان، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. از گذشته‌های دور، میان عالمان و مفسران مسلمان دربارة پذیرش شفاعت مسلمان گناهکار، اختلاف بوده است. برخی یک‌سره شفاعت را انکار می‌کنند و برخی دیگر آن را می‌پذیرند. گفتنی است، این دو رویکرد بر تفسیر آنان از آیات شفاعت اثرگذار بوده است. به‌نظر می‌رسد، هریک از رویکردهای مذکور در تفسیر آیات شفاعت مبتنی ‌بر یک مبانی است. این نوشتار در صدد واکاوی مبانی این دو رویکرد در تفسیرهای «کشّاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» است که هریک به ترتیب نماینده رویکرد اعتزالی، اشعری و شیعی به قرآن است. این نوشتار تلاش می‌کند، مبانی تفسیری رویکرد پذیرش و عدم پذیرش شفاعت نسبت به مسلمان گناهکار را واکاوی کند. با کوششی که انجام شد، روشن گردید که سه مبنا (یگانگی ایمان و عمل، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی همراه با انجام فرایض) به‌ترتیب بر رویکرد تفسیری «کشّاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» اثرگذار بوده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 144
بررسی آموزه های اخلاقی جزء بیست و چهارم قرآن در حوزه های فردی و اجتماعی
نویسنده:
احمد رضائی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
چکیده :
قران کتابی است که هدایت انسان ها به سوی کمال، مهم ترین رسالت ان محسوب می شود . انسان برای سیر به سمت کمال و سعادت خویش، باید در همه ابعاد رشد کند. قران، برنامه سعادت انسان را در ابعاد و حوزه های عقاید، احکام، آداب و اخلاق مطرح نموده است . این رساله به بررسی حوزه ی اخلاق و نکات و آموزه های اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم قرآن کریم پرداخته است. هدفی که این رساله به دنبال آن می باشد، معرفت افزایی مخاطب در زمینه مفاهیم اخلاقی و اخلاق نظری است تا با چراغ معرفت بتواند در زمینه عمل به این آموزه ها دچار سرگردانی یا انحراف نگردد. نتایج حاصل از این رساله به صورت جزء جزء قابل طرح است و در ذیل هریک از آموزه ها، مورد اشاره قرار گرفته است. این رساله در چهار فصل تنظیم شده است که شامل کلیات تحقیق، ادبیات تحقیق، روش تحقیق و نتیجه گیری می باشد. متن اصلی در فصل دوم قرار دارد که شامل چهار بخش است، که فضایل و رذایل اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم را در حوزه فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد.
تبیین سبل‌السلام اهمیت و مصادیق آن در آیات و روایات
نویسنده:
پدیدآور: فریبا ایزدپناه ؛ استاد راهنما: ابراهیم ابراهیمی ؛ استاد مشاور: محمدمهدی حقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
تحقیق روبه رو به تبیین سبل سلام و اهمیت و مصادیق آن در آیات و روایات پرداخته است. در این پژوهش به تبیین سبل سلام پرداخته شده تا این عبارت از لحاظ معناشناسی و مفهوم آن در آیه مورد بررسی واقع شده و سالکان حقیقی آن بررسی گردند. این رساله از پنج بخش تشکیل یافته است:پس از بیان کلیات در فصل اول، فصل دوم شامل دو بخش مفهوم شناسی واژگان سبل و سلام در فرهنگ لغت و بررسی مفهوم سلام در آیات و روایات است. فصل سوم نیز به سه بخش تقسیم شده که عبارتند از: مفاهیم سبل سلام در آیات و روایات، سبل سلام با بررسی سیاق و جایگاه آیه و سالکان سبل سلام و ویژگی آنها. در فصل چهارم به نام صراط مستقیم نتیجه‌ی اهتدا به سبل سلام در حد بضاعت به اختلاف سبل و صراط و ویژگی صراط پرداخته شده و در نهایت در فصل پنجم نتیجه‌گیری عنوان گشته.یافته های پژوهش عبارتند از:تابعان رضوان الهی مورد عنایت و هدایت خاص پروردگار واقع شده و به سبل سلام رسانده می‌شوند. سلام بعنوان اسمی از اسامی الهی است لذا سبل سلام راه خاصان است و نه متوسطان و در نتیجه‌ی این هدایت خود صراط مستقیم می‌شوند.
روش های نقد و فهم حدیث از دیدگاه استاد علی اکبر غفاری (ره)
نویسنده:
مریم رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عالمان دینی در راستای فهم ونقد حدیث هریک دارای روشهای خاصی بوده اند، رسال? حاضردرصدد دستیابی به روشهای نقد و فهم حدیث در آثار «مرحوم استاد علی اکبر غفاری » بوده است بررسی آثار ایشان نشان دهند? این است که استاد غفاری به دلیل تبحر کم نظیرش درتصحیح انتقادی و نشر آثار اسلامی بسیار روشمند عمل کرده است. وی علاوه برتصحیح اشتباهات ناسخان وکاتبان، به مشکلات متون حدیثی نیزتوجه نموده و به نقد و فهم آنها پرداخته است. این پژوهش به جایگاه نقد و فهم حدیث در دیدگاه وی به همراه معیارهای آن مشخص گردیده است. در نهایت می توان از وی بعنوان حدیث پژوهی متن گرا یاد کرد، بدین معنا که تکیه ایشان بیشتر بر فهم و عدم طرد حدیث است و درحوزه نقد حدیث گرچه به نقد متن و سند توجه کرده است با این تفاوت بازتکیه روی متن هست و مبنای اعتبار وعدم اعتبار را متن دانسته و سند را شاهدی برتقویت یا تضعیف حدیث قرارداده است.
بررسی تطبیقی نزول قرآن و تدوین آن از دیدگاه آیت الله معرفت و جلال الدین سیوطی
نویسنده:
نیلوفر دهقان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده پایان نامه: نزول و جمع قرآن، از جمله مسائل بحث برانگیز در حیطهی علوم قرآنی میباشد که پرسشهای بسیاری را موجب گردیده است. روشن شدن کیفیت نزول و جمعآوری قرآن، نقش به سزایی در فهم و تفسیر آیات قرآن دارد و بحث و بررسی در این مسئله به بسیاری از شبهاتی که در این زمینه مطرح بررسی تطبیقی نزول قرآن و تدوین آن از دیدگاه آیت الله » شده پاسخ میدهد. این پژوهش با عنوان مطابق نظر این دو اندیشمند تنظیم شده است. در این تحقیق، سعی بر « معرفت و جلال الدین سیوطی آن شده است که در حد وسع و توان نویسنده به بررسی و اقوال این دو عالم مهم قرآنی، در دو حوزهی شیعه و اهل تسنن پرداخته و آنچه که از این دو به حق نزدیکتر است، مشخص گردد.آیت الله معرفت، در باب نزول قرآن قائل به تدریجی بودن قرآن است و دلایل قائلان به نزول دفعی را چاره ساز نمیداند. ایشان بیان میکند که آغاز نزول قرآن در شب قدر است. سیوطی با استناد به روایاتی که از ابن عباس نقل شده معتقد است قرآن در شب قدر به آسمان دنیا فرود آمد و سپس به صورت تدریجی نازل شده است. ما با بررسی دو دیدگاه، به این نتیجه رسیدیم نظر آیت الله معرفت به صواب نزدیکتر است. در بحث جمع و تدوین قرآن، هر دو اندیشمند قائل به جمع و تدوین قرآن پس از رحلت پیامبر هستند، با این تفاوت که آیت الله معرفت معتقد است قرآن بطور رسمی در زمان عثمان جمعآوری شده و مصحف جمعآوری شده در زمان ابوبکر، فاقد نظم و ترتیب بوده و هر صحابه دارای مصحفی شخصی بودهاند ولی سیوطی جمعآوری در مصحف واحد را در زمان ابوبکر میداند. ما با استناد به دلایلی که آیت الله خویی و دیگر دانشمندان، بیان میکنند نظر ایشان را قابل قبول نمیدانیم. این نظر را میپذیریم که جمع و تدوین قرآن در زمان پیامبر صورت گرفته است
روش شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر روح‌الجنان
نویسنده:
محمدمهدی حقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله شامل مقدمه و چهار بخش تحت عناوین شناسایی تفسیر روح‌الجنان، روش مفسر در تنظیم مطالب ، جایگاه نقل در روح‌الجنان و جایگاه علوم قرآنی و مباحث کلامی و عرفانی است .
  • تعداد رکورد ها : 6