آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه یزد
>
دانشکده الهیات
>
گروه معارف اسلامی
>
محمدحسین فهیم نیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
تقدم انذار بر تبشیر در بیان قرآن کریم
نویسنده:
محمد حسین فهیم نیا، مهدی اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
«انذار و تبشیر» از واژگان پرکاربرد در سیرة تبلیغی انبیاء الهی هستند. سوال پژوهش حاضر آن است که از نگاه قرآن کریم چه نسبتی بین انذار و تبشیر در مقام عمل و اجرا وجود دارد؟ مقالة حاضر برای پاسخ به این پرسش، به بازخوانی قرآن کریم با این نگاه و با استفاده از منابع کتابخانهای به روش توصیفی- تحلیلی پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نگاه قرآن در مقام عمل، از میان سه فرض احتمالی، یعنی همزمانی انذار و تبشیر، مقدم بودن تبشیر بر انذار و بالعکس، انذار تقدم رتبی بر تبشیر دارد. زیرا برای دستیابی به بشارتهای خداوند، لازم است انذارها در انسان اثر بگذارد همچنین انبیاء الهی نیز در قرآن به عنوان منذر تبلیغ را انجام دادهاند. در چند آیهای هم که در آنها بشارت بر انذار مقدم شده موضوعشان یکسان نیست. به عبارت دیگر، انبیاء الهی نسبت به جریان مجرم، منذر و نسبت به جریان مومن، مبشر بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فساد در کارگزاران امام علی علیه السلام و راه های مقابله با آن در نهج البلاغه
نویسنده:
پدیدآور: سوسن درویشیان ؛ استاد راهنما: محمدحسین فهیمنیا ؛ استاد مشاور: محمدعلی حیدری مزرعهآخوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از چیزهایی که برای تداوم یک تمدن و ملت ضروری است داشتن یک زندگی و جامعهی پاک و با درستکاری است. فساد و نادرستی به خصوص در مدیران و دستاندرکاران یک جامعه باعث کندی حرکت آن جامعه و نرسیدن به اهداف بلند و سعادت است. باتوجه به هواپرستی و جذابیت منافع و قدرت دنیوی زمینهی فساد در کارگزاران جامعه وجود دارد حتی اگر حاکم جامعه یک فرد معصوم باشد. به سبب اینکه امیران و کارگزارانی در زمان خلافت امام علی علیهالسلام نیز به تخلفات و فسادهایی دچار شدند، امام علی علیهالسلام ضمن شناسایی انواع فسادها، عوامل پیدایش فساد در کارگزاران و عوامل دفع فسادهای موجود با عاملان و مفسدین با صراحت برخورد کرده و به دنبال جبران آن بوده است. اقسام فساد: 1) فساد اداری یا اقتصادی: استفاده غیرقانونی از اختیارات اداری/دولتی برای نفع شخصی. امام علی علیه السلام در نکوهش مصقلهبن هبیره شیبانی فرماندار فارس که در بیتالمال خیانت کرده بود چنین نوشتند:« أَنَّکَ تَقْسِمُ فَیْءَ الْمُسْلِمِینَ الَّذِی حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُیُولُهُمْ وَ أُرِیقَتْ عَلَیْهِ دِمَاؤُهُمْ فِیمَنِ اعْتَامَکَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِکَ.»(نامه43) 2) فساد سیاسی: استبداد رأی کارگزار و تصمیم گیری مستقل از رأی ولی امر که میتواند ناشی از عدم شایسته سالاری باشد. امام علی علیه السلام در نکوهش اشعثبنقیس که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده میفرمایند:« وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًی لِمَنْ فَوْقَکَ؛ لَیْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِی رَعِیَّهٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِیقَهٍ...»(نامه5) 3) فساد اجتماعی: قدرتزدگی ناشی از منصب و جایگاهی است که کارگزار دارد. امام علی علیهالسلام در نکوهش به عبدالله بن عباس فرماندار بصره که با قبیله بنی تمیم بدرفتاری کرده و راه خشونت را در پیش گرفته فرمودهاند: « 000فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِمْ وَ احْلُلْ عُقْدَهَ الْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ. وَ قَدْ بَلَغَنِی تَنَمُّرُکَ لِبَنِی تَمِیمٍ وَ غِلْظَتُک عَلَیْهِمْ...»(نامه18). _عوامل موثر در پیدایش فساد: 1. تکبر 2. دنیادوستی 3. قبیلهگرایی 4. حرامخواری 5. ستمگری 6. جهل 7. ضعف شخصیت 8. سستی در ایمان 9. هوا وهوس 10. قدرتزدگی. یک نمونه از عوامل پیدایش فساد: ستمگری: یکی از عوامل پیدایش فساد، ستمگری است که امام علی (ع) در نامهای به عمربن ابی سلمه ارحبی فرماندار فارس که با دهقانان آن منطقه با خشونت و سنگدلی رفتار مینمود چنین میفرماید: « وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ یُدْنَوْا لِشِرْکِهِمْ، وَ لَا أَنْ یُقْصَوْا وَ یُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ؛ فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اللِّینِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ الشِّدَّهِ، وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَیْنَ الْقَسْوَهِ وَ الرَّأْفَهِ...(نامه19) راهکارهای امام علی علیه السلام برای دفع فساد: 1. تواضع و فروتنی 2. زهد و پارسایی 3. مدارا و خوش رفتاری 4. عدالتگرایی 5. پرهیز از دنیادوستی 6. ایمان به معاد 7. انجام واجبات و پرهیز از منکرات 8. سادهزیستی 9. تقواپیشگی سه نمونه از راهکارهای امام علی علیه السلام برای دفع فساد: مدارا و خوش رفتاری: امام علی علیهالسلام در نامه به فرماندار اصفهان مخنفبن سلیم برای برخی از ماموران مالیات چنین فرمودند:«... وَ أَمَرَهُ أَلَّا یَجْبَهَهُمْ وَ لَا یَعْضَهَهُمْ وَ لَا یَرْغَبَ عَنْهُمْ تَفَضُّلًا بِالْإِمَارَهِ عَلَیْهِمْ، فَإِنَّهُمُ الْإِخْوَانُ فِی الدِّینِ وَ الْأَعْوَانُ عَلَی اسْتِخْرَاجِ الْحُقُوقِ..»(نامه26) انجام واجبات و پرهیز از منکرات: امام علی علیهالسلام در مورد انجام واجبات به محمدبن ابیبکر چنین فرمودند:«...صَلِّ الصَّلَاهَ لِوَقْتِهَا الْمُوَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَاتُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِک.»َ (نامه27) عدالت گرایی: امام علی علیه السلام در نامهای به فرماندار مصر محمدبنابیبکر در مورد عدالت در رفتار او چنین فرمودند:« فَاخْفِضْ لَهُمْ جَنَاحَکَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَکَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَکَ وَ آسِ بَیْنَهُمْ فِی اللَّحْظَهِ وَ النَّظْرَهِ حَتَّی لَا یَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِی حَیْفِکَ لَهُمْ وَ لَا یَیْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِکَ...»(نامه27) نحوهی برخورد امام علی علیه السلام با مفسدان(ضمانت اجرا): 1. عزل: حضرت علی علیهالسلام در نامهای به منذربن جارود عبدی که دچار فساد اقتصادی شده بود فرمودند:«...وَ مَنْ کَانَ بِصِفَتِکَ فَلَیْسَ بِأَهْلٍ أَنْ یُسَدَّ بِهِ ثَغْرٌ أَوْ یُنْفَذَ بِهِ أَمْرٌ أَوْ یُعْلَی لَهُ قَدْرٌ أَوْ یُشْرَکَ فِی أَمَانَهٍ أَوْ یُؤْمَنَ عَلَی جِبَایَهٍ. فَأَقْبِلْ إِلَیَّ حِینَ یَصِلُ إِلَیْکَ کِتَابِی هَذَا، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.»(نامه71) 2. حکم به جبران خسارت: امام علیهالسلام در نامهای به یکی از کارگزاران که در امانت خویش خیانت کرده بود فرمودند:«..بَلَغَنِی أَنَّکَ جَرَّدْتَ الْأَرْضَ، فَأَخَذْتَ مَا تَحْتَ قَدَمَیْکَ وَ أَکَلْتَ مَا تَحْتَ یَدَیْکَ. فَارْفَعْ إِلَیَّ حِسَابَکَ...»(نامه40) 3. اعمال مجازات اسلامی: امام علیه السلام در نامه ای به یکی از فرماندارارن خود که در اموال عمومی خیانت کرده بود ضمن نکوهش او، خواستار پس دادن اموال عمومی به بیت المال شده و به او وعدهی مجازات دادند و فرمودند:« فَاتَّقِ اللَّهَ وَ ارْدُدْ إِلَی هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ أَمْوَالَهُمْ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمَّ أَمْکَنَنِی اللَّهُ مِنْکَ لَأُعْذِرَنَّ إِلَی اللَّهِ فِیکَ وَ لَأَضْرِبَنَّکَ بِسَیْفِی الَّذِی مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَداً إِلَّا دَخَلَ النَّارَ...»(نامه41)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید