آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی نقش تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی سه قرن نخستین در شکل گیری اندیشه های صوفیانه
نویسنده:
احمد موسوی، فهیمه فرهمندپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نقش تحولات اجتماعی و رویدادهای سیاسی در فرآیند حرکتی جامعه، امری مسلم و انکار ناپذیر است، اما شکل و میزان نقش این تحولات، موضوعی است که نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.اندیشه¬های صوفیانه به عنوان بن مایه و ریشه تصوف، در تاریخ اسلام به عنوان پدیده¬ای مهم باید مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد. افکار صوفیانه از زمان ظهور، در بسیاری از موارد در مواجهه با حوادث و پیشآمدهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و متأثر از آنها شکل گرفته و تحول پذیرفته است. در این پژوهش، پیدایش و گسترش اندیشه¬های صوفیانه در جامعه اسلامی سه قرن نخستین و اثر پذیری آن از حوادث و تحولات اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا ارتباط میان آن حوادث و شکل گیری اندیشه¬های صوفیانه روشن گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می¬دهد که تحولاتاجتماعی ـ سیاسی، در شکل گیری افکار صوفیانه و سیر آن، موثّّر بوده است و بسیاری از رفتارهای صوفیان از قبیل: زهد و گوشه نشینی، روی آوردن به فقر، ریاضت، گرسنگیو... واکنش هایی است که در برابر حوادث اجتماعی و دگرگونی¬های سیاسیاز خود بروز داده¬اند. همچنین بررسی نوع مواجهه ائمه(ع) با چنین اندیشه¬هایی، روشن می¬سازد کهسیره و روش برخورد اهل بیت (ع)‌ با اندیشه¬¬¬های افراطی صوفیانه، انکار و نفی بوده و ائمه(ع) همواره کوشیده¬اند تا از شیوع این گونه افکار در بین مسلمین جلوگیری کنند و در مقابل، رفتار صحیح اسلامی و قرآنی را متذکر شوند. کلمات کلیدی: اندیشه¬های صوفیانه، تحولات اجتماعی وشرایط سیاسی، سه قرن نخست اسلامی، زهد.
تحلیل تأثیر اندیشه غلو بر گسترش اباحی‌گری
نویسنده:
مرتضی نصراللهی؛ سید احمد موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اباحی‌گری از تهدیدهای جوامع مذهبی است. این امر از عوامل متعدد، از جمله تفکر غلو، ریشه می‌گیرد. با مطالعه مختصر تاریخ این تفکر روشن می‌شود که هر جا این تفکر پا نهاده، اباحی‌گری نیز به دنبالش رخ نموده است. به عبارت دیگر، اباحه‌گری بدون غلو زمینه ظهور ندارد. این تحقیق ابتدا درصدد تبیین وجود روحیه اباحی‌گری در میان غالیان است، سپس با بیان توجیهات آنان در این مورد، آنها را نقد می‌کند. از آنجا که دلایل آنان برای فرار از تکالیف بسیار سست و شکننده است، از عنوان توجیه به جای دلیل استفاده شده است. آنچه تعجب‌برانگیز است تمایل افراد به این تفکر است که خود ناشی از وجود روحیه راحت‌طلبی و عافیت‌جویی و کم‌اطلاعی و بی‌بصیرتی مردم و همچنین سوء استفاده رهبران غالی و تحریک حاکمان و سیاستمداران منحرف است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی در پی کشف رابطه اندیشه غلو با روحیه اباحی‌گری است.
صفحات :
از صفحه 216 تا 237
  • تعداد رکورد ها : 2