آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى (قم)
>
پژوهشکده فلسفه و کلام
>
محمدعلی مبینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
بررسی نظریۀ تناسب ساموئل کلارک دربارۀ ارزش اخلاقی و مقایسۀ اجمالی آن با نظریۀ تناسب وجودی
نویسنده:
محمد علی مبینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ساموئل کلارک تبیینی کاملاً عقلگرایانه از اخلاق دارد و برای تبیین دیدگاهش از مفهوم تناسب بسیار بهره میبرد؛ از این رو، نظریۀ اخلاقی او به عنوان نظریۀ تناسب شناخته میشود. کلارک ارزشها و الزامات اخلاقی را مبتنی بر روابط تناسبی میداند و معتقد است که عقل میتواند به صورت بدیهی بخش بزرگی از این روابط را درک کند و بخش دیگر نیز از طریق استدلال عقلی یا وحی قابل وصول هستند. منتقدین ابهامها و نقصهای متعددی را در نظریۀ تناسب کلارکی مشاهده کردهاند. در این مقاله به بررسی نظریۀ تناسب کلارکی با توجه به انتقادات مطرحشده پرداخته میشود و سپس در مقایسهای اجمالی با نظریۀ تناسب وجودی نشان داده میشود که نظریۀ تناسب وجودی فاقد چنین ابهامها و نقصهایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1001 تا 1006
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی دیدگاه رزالیند گویین درباره ساختار عهد در قرآن
نویسنده:
محمد علی مبینی ، سیده منا موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آموزه عهد یکی از مهمترین آموزههای دینی است که در ادیان مختلف بهصورت برجستهای جلوه کرده است. عهد در یهودیت و مسیحیت به قدری مهم است که از کتاب مقدس این دو دین با عنوان عهد عتیق و عهد جدید یاد میشود. در قرآن کریم نیز بر مسئله عهد میان خداوند و انسان تأکید شده، از بندگان خواسته میشود که به عهد خود پایبند باشند. برخی دینپژوهان معاصر با استخراج شاخصههای عهد در معاهدات دوران باستان سعی کردهاند مسئله عهد در کتاب مقدس را به معاهدههای دوران باستان پیوند زنند. رزالیند گویین از قرآنپژوهان معاصر با استفاده از این شاخصهها تلاش کرده است تحلیلی برای ساختار عهد در قرآن کریم فراهم کند. در این مقاله ضمن اینکه تلاش شده است تصویری روشن از این مطالعات عرضه شود، نتیجه گرفته میشود که با اینکه مطالعات مذکور از مزایای خوبی برخوردارند، در اتخاذ نتایج بحث در برخی موارد چندان موفق نیستند و برخی از نتیجهگیریهایشان محل تأمل و اشکال است. یکی از اشکالات گویین آن است که همه آیات قرآن کریم را مرتبط با عهد میداند. اینگونه وسعتبخشی گرچه توان تحلیل گویین را بسیار بالا میبرد، ولی در اینکه بتوان آن را تحلیل عهد قرآنی دانست جای تأمل و تردید دارد. علاوه بر این، برخی برداشتهای گویین از آیات ناظر به عهد نیز محل اشکال است و برداشتهایی مناسبتر را میتوان ارائه داد. به نظر میرسد شاخصه مهم عهد در قرآن کریم جنبه معرفتبخشی آن است که در تحقیقات مذکور نادیده گرفته شده است و حال آنکه میتوان آن را بهمثابه وجه تمایزی اساسی با عهد در کتاب مقدس لحاظ کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی خوبی اخلاقی در نظریۀ تناسب وجودی
نویسنده:
محمد علی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تا کنون تبیینهای مختلفی از خوبی اخلاقی به عمل آمده است. در برخی از این تبیینها خوبی اخلاقی تافتۀ جدابافته از خوبیهای دیگر نیست و قابل فروکاهش به خوبی غیر اخلاقی است. در مقابل، برخی دیگر از تبیینها برای خوبی اخلاقی جایگاهی مستقل قائلند. هرکدام از این نگاههای استقلالی و غیر استقلالی خود به شاخههای مختلفی تقسیم شدهاند. اکنون سؤال این است که خوبی اخلاقی در نظریۀ تناسب وجودی چگونه تبیین میشود. مدعای اساسی در نظریۀ تناسب وجودی این است که همۀ ارزشهای اخلاقی از تناسب وجودی برمیخیزند. نویسنده این نظریه را در آثار دیگر توضیح داده است. در این مقاله با روش تحلیلی، ابتدا معناشناسی خوبی، به طور عام و گام به گام صورت گرفته و در نهایت، معنای خوبی اخلاقی به طور خاص مشخص گردیده است. نتیجۀ به دستآمده این است که خوبی مفهومی فلسفی است که از نسبتسنجی میان برخی امور بهدست میآید. این مفهوم فلسفی شامل برخی عناصر معنایی مشترک و برخی عناصر معنایی خاص است. دو عنصر معنایی مشترک در همۀ اقسام خوبی، «تأیید» و «تناسب» است. آن چیزی که اقسام خوبی را از یکدیگر جدا میکند، عنصر معنایی خاص است که نقش کلیدی در معنای هر قسم از خوبی ایفا میکند. عنصر معنایی خاص در خوبی اخلاقی، «تحسینپذیری و ارزشمندی» است که باعث استقلال خوبی اخلاقی از دیگر اقسام خوبی میشود. همچنین، تناسبی که منجر به خوبی اخلاقی یا ارزش اخلاقی میشود تناسبی خاص بوده و غیر از تناسبی است که در اقسام دیگر خوبی با آن سر و کار داریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی دیدگاه رزالیند گویین دربارۀ عناصر بنیادین استدلال در قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی مبینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل قابل توجه در تحقیقات قرآنی، بررسی شیوههای استدلالی بهکار رفته در قرآن کریم است. اساساً خداوند چگونه در قرآن کریم استدلال کرده و از چه عناصر بنیادین در این استدلالها استفاده شده است؟ از میان قرآنپژوهان غربی، رزالیند ورد گویین در این زمینه تحقیق مفصلی انجام داده است. در مقالۀ حاضر تلاش شده با روش توصیفی-تحلیلی، دیدگاه گویین دربارۀ عناصر بنیادین استدلال در قرآن کریم و چگونگی نقش آنها در تشکیل استدلالهای قرآنی واکاوی شود. با بررسیهای انجامشده، این نتیجه بهدست آمد که گویین سه عنصر بنیادین را در استدلالهای قرآنی کشف میکند که عبارتاند از: عهد، نشانهها و سنت. گویین عهد را به منزلۀ قاعدهای عام میداند که در بسیاری از استدلالهای قرآنی نقش مؤثری ایفا میکند. وی این استدلالها را در قالب استدلال مبتنی بر قاعده شناسایی میکند. علاوه بر این، به گفتۀ وی، قواعد فرعی متعددی از عهد ناشی میشود که به نوبۀ خود استدلالهایی را شکل میدهند. مباحث گویین دربارۀ شیوههای استدلالی در قرآن و عناصر بنیادین در آنها، زاویههایی جدید به تحقیقات قرآنی داده و زمینهای مناسب را برای پژوهشهایی اصیل در این حوزه فراهم میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظرفیتشناسی حکمت متعالیه در باب مفهوم «بدن» در مقایسهای تحلیلی با اندیشه مرلوپونتی
نویسنده:
عیسی موسی زاده ، علی آقایی پور ، محمد علی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
بحث از بدن از مباحثی است که تا قبل از مرلوپونتی نگاه جدی به آن نشده بود، ولی مرلوپونتی با پدیدارشناسی ادراک حسی آن را اصل و محور اندیشه خود قرار داد و از آن پس تحقیقات خوبی درباره بدن انجام شد و هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود. در مقاله حاضر، با روش توصیفیتحلیلی و مقایسهای، میکوشیم ضمن توصیف دیدگاههای مرلوپونتی و ملاصدرا، ظرفیتهای فلسفه اسلامی در بحث بدن را بررسی کنیم. تحقیق پیش رو به این نتیجه رسیده است که روش شهودیبرهانی ملاصدرا نهتنها دستاوردهای روش پدیدارشناسی مرلوپونتی درباره بدن را تا حد بسیار پوشش میدهد، بلکه آوردههای افزونتری هم دارد که نشاندهنده عمق، گستره و توان تبیینگری رویکرد و دیدگاه وی است. ملاصدرا و مرلوپونتی هر دو با بیانهای مخصوص خود به عالِمبودن بدن، رو به سوی جهان بودن آن، فعالبودن و ساختنیبودنش اشاره دارند؛ ولی ملاصدرا برخلاف مرلوپونتی اولاً با توجه به ذاتیدانستن نفسمندی برای بدن توانست به بدنهای دیگری غیر از بدن مادی، مانند بدن مثالی، قائل شود؛ و ثانیاً نهتنها جهان را منحصر در جهان تجربی و پدیداری نمیکند، بلکه حتی آن را منحصر به و در نسبت با بدنبودن نمیکند و از باب نمونه قائل به جهان معقولی است که در نسبت با و متحد با مرتبه عقل انسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای ـ انتقادی نظریه شناخت استیس و کواین
نویسنده:
عیسی موسیزاده، محمدعلی مبینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اینکه هر ذهنی در درجه اول و بهطور مستقیم فقط با دنیای فردی خود روبهرو است، ذهن بشر چگونه به این باور میرسد که جهان خارج، مستقل از آگاهی ما وجود دارد؟ و چگونه با آغاز از این ورودیهای اندک، بروندادها و دیدگاههای فراوانی حاصل شده است؟ والتر ترنس استیس در پی پاسخ به سؤال اول بود و به این نتیجه رسید که باور به وجود جهان خارج، مستقل از آگاهی اذهان، باید ساختی ذهنی و تعبیری از تمثلات حسی باشد که اذهان مختلف با همکاری یکدیگر دست به ابداع آن زدهاند. اما دغدغه کواین پاسخ به پرسش دوم است و با گذر از پوزیتیویسم منطقی معرفت را ماهیتاً زبانی میداند و در نهایت با رسیدن به ساختارگرایی، در هستیشناسی به نسبیت میرسد؛ اما خواهیم دید که هر دو فیلسوف به بهای پاینبدی به روش فلسفی خود از فهم متعارف فاصله گرفتهاند، درحالیکه امروزه فهم متعارف نزد فیلسوفان، اهمیت خاص معرفتی و فلسفی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
نویسنده:
سمیه انیسی، محمدعلی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مبناگرایان، باورها را به دو دستۀ پایه و غیرپایه تقسیم میکنند و باور پایه را باوری میدانند که برای توجیه آن نیازی به باور دیگر نیست. در میان باورهای پایه، باورهای وجدانی جایگاه بسیار محکمی دارند و یکی از مبانی معتبر معرفت شناخته شدهاند. در حالی که عقلگرایان حداکثری مثل دکارت، باورهای وجدانی را خطاناپذیر میدانند، عقلگرایان معتدل مانند لارنس بونجور، امکان وقوع خطا را در وجدانیات میپذیرند. بونجور در تبیین چگونگی توجیه باورهای وجدانی، نظریه «آگاهی سازنده» را ارائه میکند. آگاهی سازنده از نظر او، حالتی غیرمفهومی است که با فرایند توصیفی به باور وجدانی تبدیل میشود. در میان فیلسوفان مسلمان معاصر، آیتالله مصباح یزدی توجیه باورهای وجدانی را به دلیل انتساب مستقیم آنها به علم، حضوری میداند و به خطاناپذیری آنها معتقد است. این نوشتار با رویکردی تحلیلی سعی دارد تا دیدگاه آیتالله مصباح یزدی، از مبناگرایان مسلمان و بونجور، از مبناگرایان غربی را دربارۀ خطاپذیری یا خطاناپذیری وجدانیات تبیین کند و از این راه بر اساس فلسفۀ اسلامی، ایرادهای عمدهای را که در میان فلاسفۀ غرب بر خطاپذیری باورهای وجدانی مطرح شده است، پاسخ دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لغزش معناشناختی در نظریههای اخلاقی غایتگرا با تأکید بر نظریۀ اخلاقی استاد مصباح یزدی
نویسنده:
محمدعلی مبینی، علیرضا آلبویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
لغزش معناشناختی یکی از لغزشگاههای رایج در مباحث علمی است و زمانی رخ میدهد که شخص متفکر هنگام بحث و نظریهپردازی دربارۀ یک موضوع، از قلمروی معنایی مورد نظرش فاصله بگیرد و به وادی معنایی دیگری بیفتد. پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا میتوان گفت برخی نظریههای اخلاقی نیز دچار لغزش معناشناختی شدهاند و اگر آری، این لغزش چگونه روی داده است؟ هدف این تحقیق آن است که از این منظر به بررسی نظریههای غایتگرا بپردازد و وقوع لغزش معناشناختی و چگونگی آن را در این نظریهها واکاود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است؛ به این صورت که با تحلیل مفهوم «ارزش»، پس از تفکیک معانی مختلفی که از آن اراده میگردد، معنای مورد نظر در مباحث فلسفه اخلاق تعیین شده و سپس مطابقت یا عدم مطابقت نظریههای غایتگرا با این معنا بررسی گردیده است. با بررسیهای بهعملآمده این نتیجه به دست آمد که نظریههای غایتگرا در فلسفه اخلاق و بهطورخاص نظریۀ استاد مصباح یزدی در معرض چنین اشکالی هستند. در نظریۀ ایشان با نادیدهگرفتن معنای ارزش اخلاقی، به جای آنکه از واقعیتداشتن ارزش اخلاقی اَعمال دفاع شود، از واقعیبودن ارزش ابزاری آنها برای رسیدن به نتایج مطلوب دفاع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی در اندیشۀ کانت
نویسنده:
عیسی موسی زاده ، مصطفی عابدی جیغه ، محمد علی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم آزادی در دیدگاه کانت مفهومی عام است که نقدهای سهگانه و بسیاری از رسالهها و نوشتههای او را در بر میگیرد. وی آزادی را بنیاد اخلاق معرفی کرده و آن را ویژگی بنیادی سوژه میداند. در نظر کانت آزادی به دو معنای سلبی و ایجابی وجود دارد که وی از میان این دو معنا، معنای دوم را برمیگزیند و آن را پایۀ اندیشۀ خویش قرار میدهد. این نوع آزادی به صورت فردی قابلتحقق نیست، بلکه در سایۀ اجتماعی شدن انسان ظهور مییابد. همچنین کانت تحقق آزادی را به تاریخ حواله داده و آن را تقدیری تاریخی بهشمار میآورد. نویسندگان مقالۀ پیشرو را با هدف توصیف مفهوم آزادی در اندیشه کانت و اشاره به برخی کاستیهای آن، با روش تحلیلی_انتقادی تدوین کردهاند. نگارندگان در نهایت با تحلیل مفهوم آزادی در اندیشۀ کانت به این نتیجه دست یافتهاند که چند مسئلۀ مهم در تحلیل مفهوم آزادی وجود دارد که کانت در تحلیل خود از مفهوم آزادی به آنها توجه نداشته است؛ از جمله معانی متنوع آزادی، جنبههای تاریخی و فرهنگی و زبانی عقلانیت، التزام مفهوم آزادی با رضایت و شادی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید