آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
تجزیه و تحلیل محتوای مجله بین المللی چند رشته ای زندگی ناب (IMJPL): شماره های 23-32 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Amir Karimi (Iran) 1 Dr. Mohammad Ali Pargho (Iran) 2
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مقالات در مجله بین‌المللی چند رشته‌ای زندگی ناب (IMJPL) و پاسخ به سؤال در مورد ویژگی‌ها و مشخصات مقالات و نویسندگان مقاله است. روش و یافته‌ها: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا به عنوان روش توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش ده شماره منتشر شده مجله IMJPL از زمان ارتقای رتبه مجله و انگلیسی شدن مقالات آن یعنی شماره 23 به شماره 32 می باشد و نمونه آماری این تحقیق شامل 60 مقاله منتشر شده در این شماره ها می باشد. واحد تحلیل، عناوین مربوط به چک لیست های 11 سوالی این پژوهش در فصلنامه بود. روش این تحقیق با مراجعه به عناوین و مطالب، استنادات مقالات و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است. داده ها با استفاده از ابزار گردآوری و آمار توصیفی مانند طبقه بندی داده ها بر اساس توزیع فراوانی و درصد فراوانی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری: 80 درصد مقالات به صورت گروهی نوشته شده اند، مردان نسبت به زنان فعال هستند و 19 نفر عضو هیئت علمی هستند، همچنین در بین کشورهای شرکت کننده، ایران با 71 نویسنده، 93 درصد مقالات کیفی، 82 درصد مقالات توصیفی- تحلیلی بوده است. ، دانشگاه آزاد اسلامی و جامعة المصطفی العالمیه با ده نویسنده، معنی زندگی با 24 مقاله، کلیدواژه: زندگی با 11 تکرار، بیشترین کمیت را داشته و تحلیل کیفی مقالات نیز مورد بررسی قرار گرفت.
صفحات :
از صفحه 169 تا 189
نقش لبنان (جبل عامل) در گسترش تشیع عصر صفوی ( از دیدگاه مستشرقین و نویسندگان معاصر)
نویسنده:
پدیدآور: محمود احمدیان ؛ استاد راهنما: محمدعلی پرغو ؛ استاد مشاور: ناصر صدقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
عزاداری محرم در عهد صفوی؛ یک بررسی آسیب‌شناختی
نویسنده:
محمدعلی پرغو، صدیقه غلامزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیین عزاداری ماه محرم یکی از مهمترین آیین‌های مهم مذهبی ـ ملی دوره صفویان است. رسمیت یافتن مذهب تشیع اثنی‌عشری، شدت گرفتن تمایلات ملی ایرانیان در برابر همسایة قدرتمند عثمانی و بالا رفتن نقش جهانی ایران‎زمین زمینه‌ساز گذار از سنتهای کهن عزاداری محرم به سنتهایی نو در عصر صفوی شد. این تحول به نوبۀ خود آسیبهایی را در قالب و ساختار، محتوا، وجه احساسی، وجه اجتماعی و وجه روحی و روانی عزاداری محرم به دنبال داشت. این نوشتار ضمن برشمردن نمونه‌هایی از آسیبهای هر یک از این محورها کوشیده است مستند به اطلاعات تاریخی موجود، علل و زمینه‌های پیدایش این آسیبها را هم جستجو و عرضه کند.
صفحات :
از صفحه 35 تا 69
استعمار و هژمونی آن: نگاهی به نظام بازنمایی غرب
نویسنده:
عارف نریمانی , محمدعلی پرغو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده استعمار غربی که در طی قرون متوالی، به عنوان بخشی جدایی­ناپذیر از تاریخ جدید غرب و تاریخ جهان بوده است، دارای مبانی فکری مسلط و هژمونی و گفتمانی غالب برای خود می­باشد که نه تنها بر­انگیزاننده­ی عمل استعمار است، بلکه در تشدید و تداوم آن نیز تأثیر زیادی داشته است. استعمار به صورت عمیقی در رابطه با تفکری است که با ایجاد تقابل­ها و تمایزات دو شقی بین خود و دیگری، با تعریف خود و دیگری، و کسب هویت از این راه، خود را در موضعی والا قرار می­دهد. بر مبنای چنین رابطه­ای، انسان غربی در موضعی قرار می­گیرد که در تفکر مسیحی به عنوان رستگاری شناخته می­شود و در دوران جدید این رستگاری دینی جای خود را به مفاهیم جدید برآمده از متافیزیک عصر جدید می­دهد. بر این اساس، استعمار که به سلطه­ی غربی و اروپایی بر دیگری منفی می­انجامد به عملی موجه و همسو با طرح کلان تاریخی بدل می­شود. در این مقاله این جنبه از استعمار با روش تحلیلی – انتقادی به بررسی گذاشته شده است. آنچه از مباحث مطرح به دست آمده، بر همسویی عمل استعمار و ایستار­های آن با مبانی متافیزیکی و فلسفه­ی تاریخ حاکم دلالت دارد که به معنای اثبات فرض عمده­ی آغازین می­باشد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 132
نقش لبنان(جبل عامل )در گسترش تشیع عصرصفوی(از دیدگاه مستشرقین)
نویسنده:
پدیدآور: محمود احمدیان ؛ استاد راهنما: محمدعلی پرغو ؛ استاد مشاور: ناصر صدقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
درباره تشیع مطالب زیادی از سوی مستشرقین نوشته شده است. نویسندگان خارجی به دلیل نگرششان از بیرون به جامعه اسلامی وفرهنگ تشیع ومقایسه ارزشها و آداب و رسوم ایرانی به عنوان بزرگترین مرکز تشیع وفرهنگ شیعه با فرهنگ خودشان و پی بردن به تفاوتهای جامعه خود با جامعه الگو و ذهنیت غربی و غیرشیعی خود به توصیف و تحلیل جامعه ایرانی پرداخته اند. در پایان نامه حاضر سعی شده است بخشی از نگاه و قرائت نویسندگان غربی دو قرن اخیر که در فرهنگ تشیع مطالعه و تحقیق کرده اند، یعنی عوامل موثر درگسترش تشیع درایران و لبنان عصر صفوی بخصوص نقش جبل عامل در این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم ونیز به این سوال پاسخ دهیم که سیمای تشیع وشیعیان در آثار اینها چگونه ترسیم شده است. البته باید توجه داشت مستشرقین ونویسندگان غربی مطالعات وتحقیقات خود را بیشتر از طریق نوشته های سفرنامه نویسان بخصوص سفرنامه های عهد صفویان بدست آورده اند و از آنجاییکه این سفرنامه ها بیشتر بصورت میدانی ومشاهده افراد درمحله ها بدون درنظرگرفتن اعتقادات حقیقی شیعه درنزد عالمان انجام میگرفت برداشت ناقصی ازتشیع میشد و این اطلاعات را به عنوان اعتقادات شیعه سندسازی میکردند.این آثار دراین دوران هرچند علمی وروشمند تلقی نمیشد اما در بررسی های علمی و تحقیقی جدید و معاصر بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین باید سفرنامه های دوران صفوی ازجمله سفرنامه های پیترو دلاواله ، انگلبرت کمپفر ، ژان باپتیست تاورنیه، شاردن ونیز دیگر سفرنامه های غربی به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد ؛ همچنین انگیزه های سیاسی و متعصبانه وارائه قضاوتهای کلیشه ای در مورد تشیع ازدید این نویسندگان نیز مورد مطالعه میباشد ودر نهایت عوامل گسترش تشیع در ایران و جبل عامل ازجمله عوامل سیاسی و نقش حاکمان، نقش سادات علوی و علمای شیعی و نیز کشش وجذابیت خود مذهب تشیع در این توسعه از دید این نویسندگان مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرد
  • تعداد رکورد ها : 5