آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 77
تحدید دین به معنویت در جریان های معنوی نوپدید
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
قرآن ایجاد الهی و ابلاغ محمدی (ص)
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
رابطه مرید و مراد در ترازوی نقد
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
آرامش پایدار
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
جریان ها و جنبش های معنویت گرا
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
گذری ‎‎برمنابع ‎ومسلک‌های ‎ا‎خلاقی ‎‎اسلامی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
 انسان کامل وجه الله
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
معرفت به انسان کامل هم از حیث نظری – علمی و هم از جهت عملی-سلوکی، اهمیت خاصی در معرفتِ به خدای سبحان و زیست معنوی و هندسه حیات طیبه دارد وهرگاه این حقیقت را درمعارف وحیانی و آموزه های دینی ردیابی کنیم اهمیت و آنگاه ضرورت و کارآمدی اش درتنظیم زندگی معقول و ملکوتی مضاعف خواهد شد. درحقیقت انسان کامل شناسی نوعی خداشناسی است و از انسان کاملِ اصطلاحیِ دانشِ عرفان درنصوص دینی با عناوینی چون: خلیفه الله، حجه الله، نبی، رسول،امام و ولیّ تعبیر شده و می شود که تعابیر معهود از جامعیت و کمال منحصر به فردی برخوردار است و یکی از تعابیرعمیق و دلنشین درکتاب و سنت، "وجه الله"است که متناظر به بود و نمودِ حق تعالی هست و مظاهر اکمل و اجمل نمودهای حق تعالی، انسان کامل و اولیاء الله خواهند بود. اکنون پرسش این است که انسان کاملِ مکمل چیست و کیست که وجه الله به شمار می روند؟درعرفِ قرآن و عرفان مفهوم و مصداق وجه الله چه کسانی هستند؟ نوشتار حاضر با روش نقلی – عقلی و رویکرد تحلیلی عهده دار پاسخ به پرسش های یاد شده(که بصورت اندماجی یک پرسش هستند) خواهد بود و برونداد آن امکان معرفتِ به خدا در مرتبه فعل یا صفات فعل است که در آیات قرآنی از این مرتبه با عناوینی چون "الله"، "نور"، "وجه الله" و مانند آن سخن به میان آمده است و انسان کامل آیت کبرای حق تعالی و وجه خداست.
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
نقش كثرت‌گرايي سلوكي در رشد معنوي
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
يکي از نيازهاي دروني و حاجات وجودي انسان بيناي عقلي و بيدارِ قلبي، «سلوک الي‌الله» و «رشد معنوي» است که با ساحات و سطوح وجودي آدميان و ساختار و هندسة هستي‌شان هماهنگ است و با اضلاع منظومه‌وارِ طبيعت، غريزه و فطرت پيوند حقيقي دارد. ضرورت تحقيق در اين زمينه آن‌گاه خودنمايي مي‌کند که با «اصالت فطرت» و«اهميت طبيعت و غريزه» سنجيده شود تا استعدادها، استحقاق‌ها، طبايع و مزاج‌هاي انسان در صراطِ مستقيمِ سلوک و سبيلِ رشدِ معنوي مورد توجه همه‌جانبه باشد. اينجاست که سخن از «نقش کثرت‌گرايي سلوکي در رشد معنوي» به ميان مي‌آيد و اين پرسش طرح خواهد شد که آيا در سير و سلوک باطني و رشد معنوي، کثرت وجود دارد؟ اگر آري، چه نوع کثرتي است که هم صائب و صادق و هم در متن صراطِ سلوک قابل تبيين و تعيين باشد؟ مقالة حاضر در سه محور: کثرت‌گرايي بينشي، گرايشي و روشي پاسخي بدين پرسش است تا هر کدام از کثرات ياد شده را مورد تحليل و تعليل قرار داده است.
مقدمه‌ای بر عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی
نویسنده:
محمد جواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر پرداختن به این سوال اساسی بود که آیا نهضت حسینی از قابلیت و ظرفیت لازم و کافی برای درک و دریافت عرفان اجتماعی و سلوک جهادی – انقلابی تمدن‌ساز برخوردار است؟ روش پژوهش با رویکرد نقلی- عقلی بوده و نتایج نشان داد عاشورا که فعل معصوم(ع) و نهضت کربلا نهضتی پویا و پایا می‌باشد، جامع نبوت و امامت و رسالت و ولایت در بقای اسلام ناب محمدی(ص) است، عرفان اجتماعی را با گزاره‌ها و آموزه‌های جهادی – حماسی، عقلی – عشقی و عدالت‌گستری و حقیقت محوری با جان‌مایه توحیدی در اختیارمان نهاد. نهضت حسینی، عرفان و عارفان اجتماعی را در معارفی که در خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار و گفتگوها، اشعار و رجزخوانی‌ها از سوی سیدالشهداء و یاران خاص و عام آن امامی که مصباح هدایت و کشتی نجات بود و هست ظهور یافت، معرفی کرد تا عرفان ناب اسلام و اسلامی تدین‌ساز و تمدن‌پرداز به عنوان عرفان معیار، سلوک سنجش‌گر و شهود شاخص متجلی در میدان جهاد و شهادت، اسوه و شاهد قرار گیرد. در تحقق عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی، مقامات عرفانی با روح و رائحه اجتماعی و نشان و نشانی‌های انقلابی – جهادی تبیین و تحقق یافت تا روشن شود که مفاهیم عرفانی و آموزه‌های سلوکی خنثی و منفعل نبوده و از هویت فعال و ماهیت حماسی برخوردارند و عرفان اهل‌بیتی، عرفان عقلانیت و عدالت و معنویت تمام عیار است، عرفانی که دارای جهت‌گیری‌ها و موضوعات و مواضع ظلم گریزانه، ظلم‌ستیزانه و عرفان مبارزه‌جویانه است، نه عرفان خلوت و رخوت یا خنثی و اشرافی یا عرفان سکوت و سکون.
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
عوامل کشف و شهود در قرآن و روایات
نویسنده:
محمد جواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از منابع معرفت، «کشف و شهود عرفانی»، اعم از شهود عین‌الیقینی و حق‌الیقینی است که در قرآن و روایات از منزلت و موقعیت بنیادی‌ـ راهبردی برخوردار می‌باشد.: 1ـ عوامل حصول معرفت شهودی از منظر قرآن و روایات چیست؟ 2ـ آیا معرفت شهودی از منظر قرآن و روایات اعتبار و حجیت معرفت‌شناختی دارد؟ برونداد نوشتار حاضر که مبتنی بر روش نقلی‌ـ عقلی است، در علل دستیابی به کشف و شهود عبارتند از: عبودیت، تقوی و طهارت، شرح صدر، مراقبت نَفْس، عمل صالح، شهود، فقر وجودی و اخلاص که با یک مقدمه، در دو قسمت با ذکر نمونه‌هایی از مکاشفات و مشاهدات عرفانی بررسی می‌کنیم.
صفحات :
از صفحه 87 تا 115
  • تعداد رکورد ها : 77