آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
مهدی غیاثوند
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
گریزناپذیری ارزشداوریهای ناشناختی در استدلال علمی: استدلال مرزبندی
نویسنده:
مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از مهمترین و پرتکرارترین استدلالها در پشتیبانی از گریزناپذیری نقشآفرینی ارزشهای ناشناختی در استدلالهای علمیِ پشتیبان گزینش نظریهها و مدعیات علمی، استدلالی است که میتوان آن را استدلال مرزبندی نامید. در کوتاهترین شکل ممکن برای نویسنده، شکل کلاسیک استدلال مرزبندی را میتوان اینگونه صورتبندی کرد: (1) ارزشهای شناختی به شکلی گریزناپذیر همچون ملاکی در پذیرش نظریهها و مدعیات علمی نقشآفرینی میکنند. (2) ارزشهای ناشناختی در ارزشهای شناختی تنیدهاند. (3) اگر نقشآفرینی ارزشهای شناختی در استدلالهای علمی گریزناپذیر باشد، نقشآفرینی ارزشهای ناشناختی نیز گریزناپذیر خواهد بود. بنابراین، (4) نقشآفرینی ارزشهای ناشناختی در استدلال علمی گریزناپذیر است. در بخش نخست مقاله، از این استدلال در برابر برخی نقدها پشتیبانی شده است. در بخش دوم، پس از طرح یک واکنش انتقادی که از آن تعبیر شده است به استدلال بیربطی، که به گمان نویسنده چالش جدی تر و ژرف تری برای استدلال مرزبندی پدید می آورد، صورتبندی ای از تز گریزناپذیری با عنوان «گریزناپذیری ضعیف» در برابر تز «گریزناپذیری قوی»-که این دومی در مقاله به شکل کلاسیک استدلال نسبت داده شده است- پیشنهاد و از آن دفاع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حدوث نفس در علمالنفس و طبیعیاتِ فلسفی سینوی
نویسنده:
مریم نوربالا ، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان مسلمان در مباحث طبیعیات خود به بیان مبانی متافیزیکی خود از طبیعت پرداختهاند. در مسئلۀ حدوثِ نفس در بدن، همانطور که تصویر متافیزیکی از نفس دارای اهمیت است، تصویر متافیزیکی از بدن نیز به همان میزان دارای اهمیت است. ابن سینا با نظریه حدوث روحانی نفس معالبدن در علمالنفس خود توانست در گامی روبهجلو از برخی اشکالاتِ روش ارسطویی گذر کند. اما سوال اینجاست که این فیلسوف و طبیب نامور این مطلب را در طبیعیاتِ فلسفی خود چگونه ترسیم نموده و از کدام مبانی متافیزیکی در طبیعت بدن استفاده کرده است؟ همچنین وقتی ابنسینا در طبیعیاتِ بدن کیفیت حدوث نفس را بیان میکند، آیا با نحوه حدوث نفس در علمالنفسِ فلسفی وی تطابق دارد؟ برای پاسخ به این مسئله، کیفیتِ حیات و تغذیه و رشد از آغازِ تشکیل نطفه در جنین در طبیعیات فلسفی سینوی بررسی میگردد. ابن سینا در طبیعیات معتقد است نطفه با استفاده از حرارت سماوی، آماده دریافت قوه سماوی حیاتبخش میگردد و قوای نفس تدبیر و حفظ و رشدِ بدن جنین را از طریق روح بخاری به عهده میگیرند. سپس بعد از تشکیل قلب در جنین، نفس به قلب تعلق مییابد و رهبری کل بدن را به عهده میگیرد. این مقاله در گام دوم با استفاده از تفسیری متفاوت از عبارات ابنسینا، راهحلی برای سازگار نمودن این دو بیان ارائه میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بینامتنیت و مسئله زبان دین
نویسنده:
فاطمه اکبرپورکیاسری ، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلهی اصلی مقالهی پیش رو این است که آیا نظریهی بینامتنیت- در شکل و روایت کلاسیکاش، یعنی آنچنان که ژولیا کریستوا، واضع لفظ بینامتنیت، آن را روایت و صورتبندی کرده است- میتواند در حکم یک روش برای فهم معنای زبان و متون دینی به کار آید؟ و اینکه با بهکارگیری بینامتنیت میتوان به یک معنای واحد، کامل و نهایی رسید؟ و به فرض حصول معنا، وضعیت عینیت فهم زبان دین و متون دینی چگونه خواهد بود؟ ضمناً به این پرسش نیز پاسخ دادهایم که با تأکید بر ویژگی بینامتنی متون، همچون پویایی و فرآوری مداوم متون، در جریان بینامتنیت، معنای متن میتواند همان مقصود نویسندهی متن باشد؟ کریستوا بر دو مؤلفه سوژه و زبان در کنار ساختار، برای حصول معنا تأکید دارد با تکیهبر این دو مؤلفهی مهم کریستوایی که اساس شکلگیری بینامتنیت را تشکیل میدهد بحث در دو محور بررسی میشود.1. با در نظر گرفتن این نکته که معنا حاصل همکاری و پیوند زبان و سوژه است، عینیت فهم معنای گزارههای دینی و اساساً زبان دین در دو شکل مکتوب و گفتاری آن به چه نحو خواهد بود؟2. بینامتنیت امکان روشی برای فهم معنای زبان دین را فراهم خواهد کرد؟ که درنتیجه درخواهیم یافت کاربست بینامتنیت در وادی زبان دین بهموجب پویایی زبان و سوژهی سخنگو کریستوایی امکان حصول یک معنای واحد را نخواهد داشت و با توجه به این نتیجه عینیت فهم معنای زبان دینی فرضیهای نادرست است و بینامتنیت در قامت یک روش برای حصول معنا به کار نخواهد آمد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش وحدتانگارانه صدرایی؛ تفسیری دیگر از سازگاری میان فعل خداوند و طبیعت
نویسنده:
نفیسه نجبا ، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با کمی چشمپوشی از جزئیات، میتوان گفت که پیشنهادهای معاصر در زمینهی تبیین فعل خاص الهی، با سه تعهد متافیزیکی، یعنی "ناسازگاری فعل الهی و فعل طبیعت"، "نامداخلهگری خداوند" و نیز "تجویزی بودن قوانین طبیعت"، شکل گرفتهاند. نوشتهی پیش رو، معطوف به نخستین مورد از میان این سه تعهد است. در این مقاله با فرض سازگاری فعل الهی و فعل طبیعت، دو هدف پیگیری شده است: ابتدا تلاش شده است تا نشان داده شود، چگونه رویکرد دوگانهانگارانه به وجود و ماهیت و به تبع آن طبیعت و فراطبیعت، مدافعان آن را در محذور برای تبیین فاعلیت خاص خداوند قرار میدهد. سپس به ارزیابی نگرش وحدتانگارانه صدرایی در حل این مساله و رفع این مانع، پرداخته شده است. در نهایت ادعا شده است از دو تقریر مشهور از اصالت وجود در نظام وحدت تشکیکی، یکی بر از میان بردن تمایز هستیشناسانه میان طبیعت و فراطبیعت ناتوان است اما بر مبنای تقریر دوم و نیز تفسیر اصالت وجود بر مبنای نظام وحدت شخصی، میتوان بر از میان بردن این دوگانه موفق شد که البته توفیق نهایی در ارائه تبیینی مطلوب از مساله فعل خاص الهی، مشروط بر هماهنگی آن با مبانی دیگر نظام صدرایی و نیز تامین مولفههای دیگر تفسیر مطلوب از فاعلیت خاص الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورتبندی نظریهی اجزاء اصلیّه، بر اساس ایدهی «طینت»
نویسنده:
سعید رحیمیان، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسأله تحقیق حاضر، بازخوانی نظریهی کلامی اجزاء اصلیه، به مثابهی ملاک اینهمانی ابدان، با نگاهی به احادیث ناظر به طینت است. متکلمینی نظیر خواجه نصیر الدین طوسی، این نظریه را در پاسخ به اشکال مشهور «آکل و مأکول» -که در صدد به چالش کشیدن معاد جسمانی است- مطرح نمودهاند؛ اما به نظر می رسد تقریر این پاسخ، با ابهاماتی روبرو است و دقتی دوباره را می طلبد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که با الهام گرفتن از برخی روایات ناظر به طینت، میتوان قول مذکور را به نحوی بازخوانی کرد که از ابهاماتش کاسته، و بر کاراییاش افزوده گردد. روش تحقیق مقاله حاضر، تفسیری -تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد دانشگاه خوارزمی: وابسته کردن تجارب نزدیک به مرگ با معاد درست نیست/ پرهیز از هیجان در تحلیل این تجارب
نویسنده:
مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامهای , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه نزدیک به مرگ
,
تجربیات لحظات نزدیک به مرگ
چکیده :
مهدی غیاثوند، استاد دانشگاه خوارزمی، اول خردادماه در نشست علمی «نگاهی فلسفی به زندگی پس از زندگی»، گفت: گاهی این موضوع مورد انکار و تمسخر قرار میگیرد به دلیل اینکه باورناپذیر است یا ممکن است یک هیجان را برای افرادی که ممکن است احساس کنند به کارشان بیاید ایجاد کند. در چنین فضایی کار برای اندیشمندان دشوار میشود زیرا اگر وارد این فضا شوند، گویی به کمک افراد سودجود رفتهاند و اگر سکوت کنند هم ممکن است به تشدید این وضیعت منجر شود و این سکوت نوعی رضایت تلقی خواهد شد. وی افزود: ما در مورد پدیدهای سخن میگوییم که در برخی گزارشات اخیر، از سال ۲۰۱۷ به بعد، فقط در ایالات متحده آمریکا ۲۰ میلیون گزارش از چنین تجاربی وجود داشته و افراد در موقعیت میان این دو مرگ قرار گرفتهاند، بر این اساس از هر پنج نفری که دچار حوادثی شدهاند، یک نفر چنین تجاربی را دارد. از نظر سایر کشورها هم پژوهشهایی در آفریقا، شیلی و آمریکای شمالی و ... انجام شده است و جالب اینکه تفاوتهای بسیار زیادی در مفاد و محتوای آنچه تجربه میشود وجود دارد. غیاثوند بیان کرد: برخی مواردی که احساس میشد هسته مشترکی دارند، امروز به سختی میتوان این تجارب را به هم نزدیک کرد؛ بنابراین باید معیارها و مؤلفههای اصلی برای پذیرش این تجارب داشته باشیم وگرنه تجربه بستر مرگ و یا توهم خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک سینوی و معانی «تخصص» فعل الهی
نویسنده:
نفیسه نجبا ، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله نوشتهای است در باب فعل خاص الهی در عالم طبیعت. در فضای فلسفه دین معاصر، عموماً نگاه ایستای فیلسوفان ارسطویی مشرب یا مشائی به طبیعت، مانعی بر سر تبیین فعل خاص الهی قلمداد میشود. در این مقاله دو هدف پیگیری شده است؛ نخست تلاش شده است تا با تحلیل نگرش ابنسینا نسبت به عالم طبیعت، نحوه فاعلیت خداوند و نیز امکان تبیین فعل خاص در آن مورد بررسی قرار گیرد. سپس از سازگاری حکمت سینوی با برخی تلقیها از فعل خاص الهی بر مبنای تلقیهای گوناگونی که میتوان از معنای تعبیر «خاص» در اصطلاح «فعل خاص الهی» داشت، دفاع شده است. گام نخست بر اساس جدا ساختن سه معنای ذهنی، کارکردی و عینیِ تخصصِ فعل الهی طی شده است. در گام دوم به بررسی این نکته پرداختهایم که آیا میتوان بر اساس مبانی این حکمت تبیینی از فعل خاص ارائه داد که دارای مؤلفههای مطلوب باشد. نویسندگان مدعی شدهاند که مبانی حکمت سینوی در باب فعل الهی میتواند از معنای ذهنی فراتر رفته، معنای کارکردی را تامین کند اما قادر نیست مؤلفههای فعل خاص به معنای عینی آن را تحقق بخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 375 تا 400
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهندسی ژنتیک: غیراخلاقی، ضداخلاقی یا اخلاقی؟
نویسنده:
مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا در مورد علوم بهطورکلی و علومی چون مهندسی ژنتیک بهطورخاص میتوان تعبیر «غیراخلاقی» را به کار برد؟ پاسخ این مقاله به این پرسش منفی است. این پاسخ بر اساس تحلیل مبانی متافیزیکی و علمشناختی علوم و بهویژه دانش بحثبرانگیزی چون مهندسی ژنتیک ارائه شده است. علاوه بر این در این مقاله تلاش شده است ابعاد گوناگون این مسئله از نظرگاه فلسفی واکاوی شود. درنهایت نیز تلاش شده است علاوه بر بهبحثگذاشتن بنیادهای فلسفی و نگرانیهای روزافزون در باب توانایی آدمی در دستکاری ژنتیکی و ایجاد موجودات تراریخته، تصویری از مهندسی ژنتیک چونان دانشی غیراخلاقی، ضداخلاقی و یا اخلاقمدار ترسیم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش مبانی معرفتشناختی صورتبندی فعل خاص الهی در چارچوب الهیات طبیعت در مقایسه با صورتبندیهای رقیب
نویسنده:
حسین خطیبی ، مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دقت در صورتبندی فعل خاص الهی در چارچوب الهیات طبیعت، نشان از آن دارد که صورتبندی یادشده، مبتنی بر سه مبنای معرفتشناختی است که میتوان آنها را این چنین فهرست کرد: واقعگرایی انتقادی، نوخاستهگرایی و مکملیت. این مقاله ابتدا صورتبندی مدافعان فعل خاص الهی در چارچوب الهیات طبیعت را تحلیل کرده است. سپس تلاش شده است مبانی معرفتشناختی این صورتبندی واکاوی شود. در بخش سوم و پایانی مقاله نیز تلاشها معطوف به این بوده است که در بخشهای جداگانهای، سنجش مبانی معرفتشناختی یادشده در قالبی مقایسهای و در قیاس با صورتبندهای جایگزین یا رقیب انجام شود. بدین ترتیب که در بخشی به واقعگرایی انتقادی، در بخش دیگری به نوخاستهگرایی و در بخش پایانی به سنجش مقایسهای مکملیت پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردگرایی تحققگر و زندگی پس از مرگ
نویسنده:
مهدی غیاثوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در فلسفۀ ذهن معاصر، برخی با ارائۀ مدلی تلفیقی از کارکردگرایی و نظریۀ اینهمانی، به دنبال تحویل حالات نفسانی به حالات بدنی و فیزیکی و به این ترتیب تحویل شخصیت آدمی به بدن و دستگاه عصبی او هستند. از آنجا که این رویکرد از یک سو میتواند به عنوان مدل تکاملیافته و جرحوتعدیلشدۀ نظریۀ اینهمانی به شمار آید، گاهی مدل «کارکردی تحویل» یا «اینهمانی کارکردی» خوانده میشود. از دیگر سو، همین رویکرد، از آنجا که نسخهای از کارکردگرایی نیز به شمار میآید، گاهی با عنوان «کارکردگرایی تحققگر» نیز خوانده میشود. در این مقاله استدلال شده است که دفاع از امکان زندگی پس از مرگ بر اساس این رویکرد تقریباً هیچ مزیتی در مقایسه با سایر صورتبندیهای فیزیکالیستی امکان زندگی پس از مرگ نخواهد داشت؛ چرا که این ایده عملاً، برای دور ماندن از مشکل ناسازگاری درونی، به نسخهای از نظریۀ اینهمانی نوعی و یا اینهمانی نمونهایِ شخص و بدن تبدیل میشود. به این ترتیب در بهکارگیری مفاهیمی چون «تحقق» به منظور تبیین رابطۀ شخص و بدن و همچنین دفاع از تحققپذیری چندگانۀ شخص ناکام خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید