آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (تهران)
>
پژوهشکده فلسفه علوم
>
گروه مطالعات علم
>
حسن میانداری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
تقویت نظریه ها
نویسنده:
هیلاری پانتم، حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همیت فلسفة زیست شناسی
نویسنده:
حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه زیستشناسی
,
تاریخ
چکیده :
اول، فلسفههای علوم خاص، پرسشها و پاسخهایی خاص دارند. فلسفة زیستشناسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. دوم، در جامعة فلسفی ما پرسشها و پاسخهایی مطرحند که فلسفة زیستشناسی به هر دو میتواند کمک کند. و سوم فلسفة زیستشناسی پرسشها و پاسخهایی جدید هم مطرح میکند. در این مقاله به برخی از مباحث هر سه دسته اشاره شده است. ارسطو، مسلمانان، نظریة تکامل در قرن نوزدهم و دو مسأله در قرن بیستم، برای این مقصود انتخاب شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه ناظر آرمانی در فلسفه اخلاق و نسبت آن با آموزههای دینی
نویسنده:
عطیه خردمند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فلسفه اخلاق (عام)
چکیده :
تصمیمگیری صحیح اخلاقی، تشخیص اصول و ارزشهای صواب از ناصوابیکی از دغدغههای مهم آدمی است. بر همین اساس، فیلسوفان اخلاق، هماره در صدد کشف اصول و ضوابطی بودهاند که به کمک آنها و با مراعات آنها بتوان از وقوع خطا در داوریهای اخلاقی جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد. از نظربرخی فیلسوفان اخلاق، یکی از نظریههایی که میتواند ما را تا حد زیادی ازایگونه خطاها باز دارد نظریهی ناظر آرمانی است. نظریه ناظرآرمانی، اگرچه نظریهای فرا اخلاقی است که به تحلیل معنایی و وجودشناسانهی گزارههای اخلاقی همت گمارده است، اما نتایجی را در روش معرفت اخلاقی و حل تعارضات اخلاقی درپی دارد که ما را به معیاری خاص در تعیین صدق و کذب قضاوتهای اخلاقی ملتزم مینماید.از منظر این نظریه از آنجا که تمامی حقایق اخلاقی ساخته و پرداختهی پسند و ناپسند این ناظران هستندو هیچ حقیقت اخلاقی جز دیدگاه آنان وجود ندارد ،تنها این نگرشها باید معیار صحّت و سقم داوری اخلاقی قرار گیرد. این ناظران از آن جهت آرمانی و ایدهآل نامیده شدهاند که نظریه پردازان این نظریه کوشیدهاند آنها را با ویژگیهای خاص شخصیتپردازی کنند؛ خصوصیاتی که احراز آنها بتواند از خطاهای معمول که قضاوتهای اخلاقی انسانهای عادی را مخدوش و ناقص میسازد جلوگیری نماید. ویژگیهایی که شاید بتوان گفت که احراز یا اکتساب اکثر آنها از توان انسانهای عادی خارج استاین نظریه، اگرچه ظاهری جذّاب دارد، دارای اشکالات متعدّدی است که یکی از مهمترین آن ها وابسته دانستن صدق و کذب قضاوتهای اخلاقی به ناظرانی خالی از صفات اخلاقی است که به رعایت هیچ اصل اخلاقی ملتزم نیستند. بی معیار و دلبخواهی بودن داوری اخلاقی از نتایج روشن این نظریه است. به همین علّت منطبق دانستن این ناظران بر خدا به اشعریگری محض خواهد انجامید. و از طرف دیگر منطبق دانستن آن بر عقل که حاکی از اصول و ارزشهای قطعی اخلاقی است یا به از دست رفتن کارکرد عقل و یا به خاطر قبول حقایق پیشین اخلاقی، به خود ستیز گشتن این نظریه خواهد انجامید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تکاملی به اخلاق و طبیعت گرایی اخلاقی مسیحی
نویسنده:
حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه علم هیدگر و ادعای تقدم ان بر فلسفه علم کوون
نویسنده:
میانداری حسن
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
علم الوجود
,
علم متعارف
,
العلم المتعارف
,
انقلاب علمی
,
هایدگر
,
ریاضی
,
النهضة العلمیة
,
علم وجود شناسی
,
مته متیکال
,
المعیار النموذج
,
پارادایم
چکیده :
فلسفه علم هیدگر محل اختلاف صاحب نظران است. برخی او را واقع گرا می دانند. یک دلیل آنها این است که او متعلق معرفت علمی را مستقل از روش های علمی می دانست. برخی او را نسبیت گرا می دانند؛ چون به تعبیر آنها، هیدگر علم را تنها در افق دانایی هر دوران ممکن می شمرد. برخی بین فلسفه علم هیدگر متقدم و متاخر وحدت می بینند؛ چون او را در هر دو دوره، واقع گرا یا در هر دو نسبیت گرا می دانند. برخی بین آن دو افتراق می بینند؛ مثلا به این دلیل که او در ابتدا، به استقلال موجودات از روش های علمی قایل بود؛ اما بعد این استقلال را رد کرد. برخی به دلایل مختلف مدعی اند که هیدگر، پیش از تامس کوون، به آنچه او در فلسفه علمش «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» می نامد، پی برده بود. برخی مخالف چنین ادعاهایی هستند. در این مقاله، آرا پنج صاحب نظر در این زمینه ها شرح و تحلیل می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیاز عقل به راهنمایی اخلاق
نویسنده:
حسن میانداری، مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق (فلسفه اخلاق)
,
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیاز به علم مقدس
نویسنده:
حسین نصر؛ ترجمه حسن میانداری؛ ویراسته احمدرضا جلیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی طه,
شماره ديويي:
215
چکیده :
این کتاب مجموعه یازده مقاله کمابیش مرتبط با مسائل دینی در دوره جدید میباشد که به تعبیر نویسنده مقالات سازمندی خاصی میان آنها برقرار است و دانستن محتوای هر کدام در فهم بقیه موثرتر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نامداران فلسفه و پزشکی از «چالشهای علم جدید برای ادیان» میگویند
نویسنده:
محمد لگنهاوزن، حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه (میانِ) و نقد (بر) شرحهای ترنس اروین و رابرت بولتن دربارهی روشهای ارسطو در علم
نویسنده:
محمدامین برادران نیکو ، غلامرضا ذکیانی ، مالک حسینی ، حسن میانداری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ساختار علم ارسطو استنتاجی است و به مقدماتی نیاز دارد که از طریق استنتاج به دست نیامده باشند. بنابراین، شناخت مقدمات علم مرحله مهمی در پژوهشهای علمی بهحساب میآید. ارسطو در تحلیلها و توپیکا دو روش استقراء و جدل را برای این مرحله پیشنهاد میکند. شارحان ارسطو دراینباره اختلافنظر دارند. به عنوان نمونه، بولتن استقراء و اروین جدل را ترجیح می دهد. مطابق تفسیر بولتن ارسطو فیلسوفی تجربهگرا است که از دادههای جزئی محسوس آغاز میکند و به کمک استقراء به شناخت اصول کلی علم میرسد. اروین معتقد است پژوهشهای ارسطو، بهمثابۀ فیلسوفی عقلگرا، از دسته خاصی از مشهورات آغاز میشود و اصول علم از طریق نوع خاصی جدل شناخته میشود. در این مقاله تفاوتهای دو تفسیر بولتن و اروین، ناظر بر موضوع روش شناخت اصول علم، را نشان میدهیم. سپس برخی از مهمترین اشکالات تفسیر ایشان را بررسی میکنیم و در پایان پیشنهادهایی برای رسیدن به تفسیر مطلوب ارائه میدهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های طبیعی در اخلاق با تأکید بر نظریه شیفر لندئو
نویسنده:
حسن حشمتی، محمد لگنهاوزن، حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
معیارهای مختلفی برای تمایز طبیعی و ناطبیعی در فرا اخلاق ارائه شده است. شیفر- لَندَئو ابتدا ادعا میکند که ویژگیهای طبیعی آن دسته از ویژگیها هستند که در رشتههای علمی بکار میروند، ولی این تعریف، اولاً جامع نیست و ثانیاً، دارای ابهام است. بر اساس معیار دوم وی، باید دو فهرست تهیه شود. نخستین فهرست شامل واژههایی است که اکثر افراد، آنها را طبیعی میدانند. واژههایی که در فهرست اول جای نمیگیرند، به فهرست واژههای ناطبیعی منتقل میشوند. این معیار نیز کمکی به تشخیص امور طبیعی از ناطبیعی نمیکند. اگر بخواهیم دیدگاه شیفر- لَندَئو را حفظ کنیم، با کمک اخلاق هنجاری میتوان معیاری برای ویژگیهای طبیعی یافت. مثلاً، با پذیرش «اصل انسانیت» کانت بهعنوان یک واقعیت ناطبیعی، آن دسته از ویژگیهای توصیفی که مصداق رعایت این اصل هستند، میتوانند ویژگیهای پایه برای ویژگیهای اخلاقی باشند، ولی با اقامۀ یک نقد جدّی به فرااخلاق شیفر- لَندَئو و پذیرش دیدگاههایی که از این نقد مصوناند، میتوان معیاری برای تمایز طبیعی و ناطبیعی در فرا اخلاق یافت. یکی از این دیدگاهها، دیدگاه فیتزپاتریک است که بر اساس آن بسیاری از جنبههای جهان که قابل تحقیق تجربی هستند، ذاتاً لبریز از هنجار نیز هستند. از اینرو، جهان تجارب انسانی، جهانی دو جنبهای است؛ یکی از این جنبهها طبیعی و دیگری ناطبیعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید