آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1693
سنت غیبی تاروت در تناسب با زندگی و تعالیم ابن عربی قسمت دوم [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
El-Moor, Jereer
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
استفاده سعیدالدین فارسی از تعبیر «وحدت وجود» در شرح شعرش بر «تائة الکبری» [مقاله آلمانی]
نویسنده:
هایکه رولند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
حقیقت الحقائق [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقاله ای که شامل ترجمه ای از رساله مختصر منسوب به ابن عربی است که قبلاً به نام سعدالدین حمویه منتشر شده است. بیانگر اصطلاحات مکتب بالغ ابن عربی است. به خواندن ادامه دهید
انفاس وجودی الرحمن و فیض الرحیم: تفسیر سوره فاتحه جامی و مکتب ابن عربی[نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ترجمه ماشینی: مشاهده این که هر مفسری مهارت ها، پیش فهم ها و پیش فرض های خود را در مورد متن در تفسیر خود می آورد، امری عادی شده است. بنابراین، هنگامی که تفسیری را از منظری خاص می‌خواند، انتظار می‌رود که نظم و روش مفسر در کارش صریح باشد. این امر به ویژه در مورد تفاسیر فلسفی و عرفانی قرآن صادق است. مقاله حاضر، تفسیر فاتحه شاعر نامدار پارسی‌سی عبدالرحمن جامی (متوفی 898/1492) را به‌عنوان نمونه‌ای از متافیزیک مکتب ابن عربی مورد بررسی قرار می‌دهد. به ویژه درک او از بسمله را در پرتو آموزه اکبری رحمت الهی، با کنار هم قرار دادن فصل معروف زکریا از فصوص الحکم، که این آموزه را همراه با تفاسیر مشهور بر آن از جمله تفسیر جامی ارائه می کند، تحلیل خواهم کرد. تفسیر جامی از آیه شریفه. آنچه ظاهر می شود، هرمنوتیک بسیار سیستماتیک کلام خدا از نظر یک علم انسانی است...
تصوف و ساختارشکنی: بررسی دریدا و ابن عربی. نوشته ایان آلموند [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
بررسی جایگاه انسان کامل در شکل‌گیری آموزه‌ی تجسم اعمال از منظر ابن‌عربی
نویسنده:
مهدی صفائی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رابطه تکوینی اعمال انسان با عقوبت اخروی که از آن به «تجسم اعمال» یاد می‌شود، اهمیت ویژه‌ای نزد دانشمندان مسلمان، خصوصاً عرفا داشته است. ابن­عربی با طرح مسائل انسان‌شناسی و خصوصیات انسان کامل، گام بزرگی در تبیین مباحث تجسم اعمال برداشت و شارحان وی نیز برای تثبیت این دیدگاه، تلاش وافری کردند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-تبیینی و تأکید بر آراء ابن­عربی و تا حدودی شارحان و عارفان پس از او درصدد پاسخ به این سؤال است که مبحث انسان کامل و مسائل پیرامون آن، چه تأثیری در شکل­گیری آموزه تجسم اعمال داشته است؟ و در این خصوص، به بررسی پنج مورد از خصوصیات انسان کامل پرداخته است، شاخصه‌هایی مانند خلافت، تصرف، همت، جامعیت و علم. جامعیت انسان کامل سبب حضور تمامی عوالم نزد او و پیدایش علم حضوری وی به حضرات مذکور و آشکار شدن باطن امور نزد او می‌گردد. علاوه بر اینکه انسان کامل با دو خصوصیت همت و تصرف، قادر به ایجاد اعیان خارجی بوده و خلق باطن اعمال توسط نفس در عوالم اخروی را اثبات پذیر می‌کند.
صفحات :
از صفحه 95 تا 113
محتوای تجربه عرفانی رابطه برهمن و جهان در اوپانیشاد بر اساس یگانگی نامحدود وجود ابن عربی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Mohammad Rasool Imani Khoshkhoo
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 91 تا 106
نفي كتابه خلع النعل يابن عربي قارئا ابن القي
نویسنده:
خديجة بلخير
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 101 تا 112
پیش فرض ها در فلسفه های عرفانی: بررسی فلسفه های عرفانی شانکارا و ابن عربی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Campbell Peat
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پژوهش مقایسه‌ای است از نظام‌های فلسفی تألیف شده توسط فیلسوف هندی سانقره (830-788م) و عارف مسلمان، ابن عربی (1165-1240م.) تز اولیه یافت شده در این مطالعه این است که نظام های مفهومی ساخته شده توسط سانقره و ابن عربی، آفرینش های کاملاً جدیدی نیستند که از هسته تحقق های عرفانی آنها ناشی شده باشد. بلکه حاوی اصول، مفاهیم و آموزه های از پیش موجود اساسی هستند که بسط یافته و در درون یک فلسفه یا الهیات سیستماتیک قرار می گیرند که هدف آن هدایت دیگران به وضعیت تحقق است. گزیده ای از این پیش فرض ها از درون هر یک از نظام های فلسفی این متفکران استخراج شده و به عنوان شاخص های ساختاری به کار گرفته می شود. شباهت ها برجسته می شود، اما تفاوت های اندیشه سانقره و ابن عربی که در نظام های فلسفی آنها مشهود است، ما را به این نتیجه می رساند که این دو عارف در فضای مفهومی متفاوتی زندگی می کردند.
برتری ولایت برنبوت ازدیدگاه ابن عربی
نویسنده:
نویسنده:مهدی ابوچناری؛ استاد راهنما:قدرت اله خباطیان؛ استاد مشاور :عظیم حمزئیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مفهوم ولایت در عرفان نظری جایگاه مهم و محوری دارد زیرا مساله ولایت و نبوت یکی از موضوعاتی است که از دوران اولیه تصوف مورد توجه صوفیان و عارفان بزرگ بوده است نخستین بار مفهوم ولایت در قرن دو و سوم هجری توسط حکیم ترمذی مطرح شده و در قرن هفتم توسط ابن عربی بسط و شرح بیشتری یافته است به عقیده ابن عربی ولایت بر نبوت برتری و ارجحیت دارد ازین جهت که در ولایت رو سوی خداوند است ولی در نبوت رو سوی خلق خدا است . فضایل ولایت کسبی و در نتیجه ی تلاش و ریاضت فرد به دست می اید اما مقام نبوت وهبی و اعطایی از جانب خداوند است
  • تعداد رکورد ها : 1693