آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آبلار و مسئله فلسفه
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
پرونده: آغاز و انجام خودباوری (به باور دکتر مجتهدی علت ضعف علمی دانشجویان فلسفه نبود روحیه خودباوری در آن هاست)
نویسنده:
مهدی پاک نهاد,کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فیلسوف دانشجو است
نویسنده:
نويسنده:کریم مجتهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: کرگدن,
چکیده :
کتاب حاضر، مشتمل است بر مجموعه‌اي از نوشته‌ها و گفته‌هاي استاد انديشمند و دردمند فلسفه، «دکتر کريم مجتهدي». اين کتاب دربردارنده طيف نسبتاً وسيعي از موضوعات مختلف است، اما همه مطالب کتاب در حقيقت حول دغدغه‌هاي هميشگي استاد مجتهدي وحدت يافته است، دغدغه‌هايي مانند شأن و اهميت فلسفه و نسبت آن با ديگر شئون زندگي انساني از قبيل علم و الهيات و هنر و تاريخ. آسيب‌شناسي وضع فلسفه در ايران، وضع بشر معاصر در قبال جهان و طبيعت و جنگ و صلح، نسبت نظر و عمل، مسئله فلسفه‌هاي مقايسه‌اي و تعاملات فکري فيلسوفان و هنرمندان در دوره‌هايي خاص، و مطالبي درباره سابقه فلسفه در سنت و فرهنگ ما از موضوعات اين کتاب است و روش پرداختن به جملگي آن‌ها روش معمول پديدآورنده آن‌ها يعني نگرش فلسفي با رويکرد تاريخي بوده است.
فلسفه و فرهنگ (مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌ها)
نویسنده:
نويسنده:کریم مجتهدی به‌اهتمام:محمدمنصور هاشمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: کویر,
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه و تجدد
نویسنده:
نويسنده:کریم مجتهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: امیرکبیر,
فلسفه در قرون وسطی (مجموعه مقالات ),‫= Philosophy in middle ages (A. coll. of ‭essays )‬
نویسنده:
نويسنده:کریم مجتهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: موسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر,
فراتر از تاریخ (ایرانیان و فلسفه های جدید غربی)
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مفهوم فلسفه در دائره المعارف بزرگ فرانسه (قرن هیجدهم میلادی)
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
فلسفه و کلام در قرون وسطی
نویسنده:
غلامحسین خدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فلسفه و دانشگاه
سخنران:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی
چکیده :
دانشگاه چگونه ممکن است؟ دکتر مجتهدی می‌گوید فلسفه دانش‌جویی است! از دکتر کریم مجتهدی پرسیده‌اند: «دانشگاه چیست؟» و او از فلسفه آغاز می‌کند و به دانشگاه می‌رسد. مجتهدی آنقدر پیر شده است که بتواند پرسش «فلسفه چیست؟» را مطرح کند. او پاسخی به این پرسش می‌دهد که ظاهرا پاسخ ساده‌ای است: «فلسفه دانشجویی است.» مجتهدی طوری ادعایش را طرح می‌کند که انگار حرف مهمی نمی‌زند. اما ادعای او ادعای کوچکی نیست. اگر فلسفه دانشجویی و نه دانشدوستی باشد «دکان»های زیادی تخته می‌شود و البته دکان‌های دیگری رونق می‌گیرد. دانشجویی بازار «مدرسه» را گرم می‌کند. اساس مدرسه نه معلم بلکه دانشجوست. آرزوی مجتهدی رونق مدرسه است. او مدرسه را مرکز شهر می‌داند. او گمان می‌کند اگر مدرسه نباشد حقیقت را در هیچ‌جای دیگری نمی‌توان سراغ گرفت. او گمان می‌کند اگر مدرسه رونق بگیرد بساط «سهل‌انگاری» و «شیادی» جمع می‌شود. او می‌گوید تنها تحصیل‌کرده‌ها هستند که حقیقتا آزادند و مدرسه‌نرفته‌ها چیزی جز برده نیستند. مجتهدی در مدرسه پیر شده است. او از وقتی به مدرسه رفته پایش را از مدرسه بیرون نگذاشته است. اما به فرض آنکه همه به مدرسه بروند، آیا می‌توانند از آن بیرون نروند؟ شهر مجتهدی یک مدرسه‌ی بزرگ است. اما این شهر کجاست؟ نه همه به مدرسه خواهند رفت و نه همه نه در آن خواهند ماند. اصلاً در شهرهای امروز همه را به مدرسه راه نمی‌دهند. در شرایطی که فقط کسانی که در «طبقه»ای خاص زاده شده باشند حق برخورداری از «تحصیل کامل» و «مدارس بهتر» را دارند چگونه می‌توان از آزادی مدرسه‌رفته‌ها سخن گفت؟ پس چه باید کرد؟ آیا نمی‌توان از شیادی و سهل‌انگاری نجات یافت؟ باید از دکتر مجتهدی پرسید: چگونه خود مدرسه از شیادی و جهل نجات می‌یابد؟ اگر دوستی نباشد جویندگی حقیقی پدید می‌آید؟ اگرچه «دوستان» در مدرسه دوام نمی‌آورند و از آن می‌گریزند اما این به‌معنای مخالفت آنان با مدرسه نیست. اصلا فرار دوستان از مدرسه است که مدرسه را مدرسه می‌کند. اگر دوستان و بزمگاهی که در آن گرد آیند نباشد، مدرسه ما را نجات نخواهد داد.