آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
گيلاني، حمزه
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه اي است بر بخش جواهر و اعراض (مقصد دوم) شرح تجريد علاءالدين قوشچي بر تجريد الاعتقاد خواجه نصير طوسي. نسخه ديگري از اين حاشيه در جلد 11فهرست مجلس با شماره 4014 به ملا حمزه گيلاني نسبت داده شده است كه استناد فهرست به خط نسبتاً كهنه اي است بر پشت برگ آغاز . در مآخذ، حاشيه اي بدو نسبت داده اند بر اين قول خواجه :«الجوهرية والعرضية من ثواني المعقولات» كه متعلق به اوايل مبحث جواهر و اعراض تجريد است . از آنجا كه نسخه شماره 4014 مجموعه اي است شامل چند رساله و رساله پاياني، آن حاشيه ملا حمزه است بر قول خواجه و در انجام آن چنين آمده است :«لمولانا حمزة الجيلاني» شايد نوشته مورد استناد فهرست 11 بر اساس اين گواهي باشد و بنابر اين استناد به آن صحيح نيست . نسخه ديگري از اين حاشيه به شماره 1/61 در جلد 7 فهرست مجلس معرفي شده كه در آنجا نيز مؤلف ناشناس باقي مانده . «طباطبائي بهبهاني» محتمل است محشي ملا ميرزاجان باغنوي باشد . نگارنده سراسر نسخه را بارها مطالعه كرد و قرينه اي براي شناختن نيافت . « عبدالحسين حائري» اين رساله در برخي فهارس ناشناس، در برخي به باغنوي و در برخي به ملا حمزه گيلاني نسبت داده شده است. «درايتي» آغاز كتاب: قوله فناسب آه الخ . حاصل وجه المناسبة انه لما كان وجود العرض متوقفا علي وجود الجوهر . فكان الجوهر مقدماً بالطبع ... قوله . من قدم مباحث الاغراض الخ فان رجح نظر قدم مباحث الجوهر بان الاعراض مطلقا . انجام كتاب: قوله لكونه مما ثلا للحصول الثاني في ذلك الحيز الخ يمكن ان يقال ها الكون هو الكون الاول في الحيز الاول متشابه الحركات من حيث في الحيز الاول فكونه مماثل للسكون ....... ان الحركة و السكون ماهيتمها الكون دون الحيز . تم . [مجلس شورا24/354 ؛ الذريعة 32:6 ؛ فهرست 22:11 و 96:7 ؛ مجلس شورا 7/96 و 11/22 ؛ الذريعه 6/32 ؛ حضرت معصومه 2/148 ؛ شورا 1/104/33]
  • تعداد رکورد ها : 1