آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
ش‍رح‌ م‍ح‍ق‍ق‌ ب‍ارع‌ ج‍م‍ال‌ال‍دی‍ن‌‌م‍ح‍م‍د خ‍وان‍س‍اری‌ ب‍ر غ‍رر‌ال‍ح‍ک‍م‌ و دررال‍ک‍ل‍م‌
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ ع‍ب‍دال‍واح‍دب‍ن‌‌م‍ح‍م‍د ت‍م‍ی‍م‍ی‌‌آم‍دی‌ ؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌ و ت‍ع‍ل‍ی‍ق‌ ج‍لال‌ال‍دی‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌‌ارم‍وی‌ (م‍ح‍دث‌) .
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: تهران: دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ه‍ران‌، م‍وس‍س‍ه‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ و چ‍اپ‌‏‫، ۱۳۴۲‌ش‬‏‫= ۱۳۸۳‌ق.‬,
ترجمه های «مفتاح الفلاح» و ترجمه آقاجمال خوانساری
نویسنده:
علی صدرایی خویی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
خاندان خوانساری و ترجمه حدیث
نویسنده:
مهدی مهریزی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
اتهام تناقض درونی در نظام فلسفی ارسطویی
نویسنده:
محمد خوانساری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حاشية في علم الكلام
نویسنده:
آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
جبر و اختيار
نویسنده:
آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پاسخ نامه ايست كه حسينعلي خان والي نگاشته و در آن از جبر و اختيار بحث مي كند. اين پاسخ با استناد به بعضي از آيات و اخبار و انشاي شيواي ادبي نگاشته شده است. (سيد احمد اشكوري) داراي مقدمه و مطالبي همچون: قاعده حسن و قبح و بيان فساد مذهب اشاعره، حديث وصاياي ابوذر، آياتي كه دلالت بر جبر دارند، تعارض احاديث در مسائل ترس و ... پاسخ نامه ايست كه حسينعلي خان والي نگاشته و در آن از جبر و اختيار بحث مي كند. اين پاسخ با استناد به بعضي از آيات و اخبار و انشائي ادبي شيوا نگاشته شده است (سيد احمد اشكوري) رساله ايست كه در طينت مؤمنين و كفار بحث ميكند و بيشتر باحاديث استناد ميجويد و بنام شاه سلطان حسين صفوي، ساخته شده است. نام نگارنده و شاه در ديباچه آمده است. (احمد منزوي) رساله جبر و اختيار آقا جمال خوانساري پاسخ نامه اي است كه حسين علي خان والد نوشته و در آن از جبرو اختبار بحث كرده است. خوانساري اين رساله را با استناد به بعضي از آيات و اخبار و با انشائي ادبي و شيوا نگاشته است. (كرم رضايي، پريسا) آغاز كتاب: بسمله سزاوار حمد و ثناي نامحدود فاعل مختاري تواند بود که مرآت مصلحت نماي قدرتش بر وجه احسن به تجلي محاسن آثار آراسته از ارتسام قبايح كردار مصفا است ... انجام كتاب: كه در من چنين و چنين واقع شد و خواهد شد. عصمنا الله و اياکم شرور الدنيا و فتنتها و اجارنا من جورها و محنها و رزقنا و اياکم خير العاقبة و حسن الخاتمة بمحمد (ص) خاتم الرسالة و آله اولي الهداية و الدلالة تم. [الذريعة 5/83و مرعشي 18/66 كتابخانه هاي گلپايگان 113؛ حوزه علميه امام صادق 2/25؛ عكسي مركز احياء 4/251 و 4/252 و 4/262؛ مجلس شورا 14/117؛ ذريعه 83: 5؛ دانشگاه تهران 9/1364؛ فهرستواره منزوي 6/122 و 9/244]
اعتقادات
عنوان :
نویسنده:
آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله استدلالي است در اصول اعتقادات اماميه اثني عشريه كه به دستور شاه سلطان حسين صفوي نگاشته شده است. مؤلف در مبناي تاليف چنين آورده است: «در باب مسائل متعلقه بمبدأ و معاد و مباحث منوطه باصول دين قوي بنياد عقايد خود را بطريقي كه از ادله عقليه و نقليه استنباط نموده در رساله بر وجه اختصار بعرض مقدس رساند» رساله مرتب است بر يك مقدمه و پنج باب: 1- در اثبات ذات و صفات واجب الوجود (12فصل) 2- در عدل (8 فصل) 3- در نبوت (5 فصل) 4- در امامت و احتجاج تا قدري از فصل چهارم. (مهدي ولائي) در ديباچه از شيخ علي و «شرح مقاصد» و «شرح تجريد» و «انوار جلاليه» ياد ميكند. مينويسد كه اين رساله را از آن كتابها بفارسي برگردانيده ام. رساله مرتب بر مقدمه (در ذكر اصول دين باجمال) و چهار باب در مباحث اثبات واجب و عدل و نبوت و امامت بمستفاد از ادله عقلي و نقلي كه بخواهش پادشاه مذكور نگاشته است. (مهدي ولائي) مؤلف اين كتاب را بدستور شاه سلطان حسين صفوي «مذكور در صفحه 47» تأليف كرد و در ديباچه ازو بنيكويي ياد نمود، و آنرا بر يك مقدمه و پنج باب بعدد اصول پنجگانه مرتب گردانيد. مؤلف در باب اول اين كتاب در مباحث گوناگون اثبات واجب و صفات ثبوتيه و سلبيه، و در باب دوم در مباحث عدل باري، و همچنين در ساير ابواب گسترده و بسيار محققانه سخن گفته و حقاً كتاب جامع و مفيدي بوجود آورده است. فهرست مطالب: مقدمه - در ذكر اصول دين بر سبيل اجمال و تحقيق وجه بودن آنها از اصول دين. باب 1- در اثبات واجب الوجود و صفات ثبوتيه و سلبيه او، درين چند فصل است. ف 1- در اثبات واجب الوجود، تعالي شانه ف 2- در اثبات واجب الوجود بطريق ديگر. ف 3- در توحيد واجب، تعالي. ف4- در اثبات علم حق تعالي. ف5- در بيان آنچه كافيست اعتقاد بأن در معرفت علم حق تعالي. ف 6- در اثبات قدرت حق تعالي ف 7- در اثبات عموم قدرت حق تعالي. ف 8- در تحقيق اراده حق تعالي. ف 9- در تحقيق سميع و بصير بعين شنوا و بينا بر حق تعالي. ف 10- در تحقيق حي و قيوم ف 11-در تحقيق تكلم حق تعالي. ف 12- در ذكر باقي اوصاف واجب الوجود. باب 2- در عدل حق تعالي و آنچه متعلق بأنست، و در اين چند فصل است. ف 1- در اثبات عدل حق تعالي. ف 2- در بيان آنكه نسبت إضلال و أمثال آن بخداي تعالي بر ظاهر آن محمول نيست. ف 3- در ثبوت أغراض از براي أفعال حق تعالي. ف 4- در بيان آنكه أفعال عباد مستند بايشان است. ف 5- در بيان عدم استقلال عباد در أفعال خود. ف 6- در بيان وجوب انتصاف مظلوم از ظالم. ف7- در تحقيق قضا و قدر. ف 8- در ذكر حدوث عالم. باب 3- در نبوت، و درين چند فصل است. ف 1- در معني نبي و طريق ثبوت نبوت. ف 2- در بيان وجوب عصمت انبيا عليهم السلام. ف 3- در وجوب تنزه انبيا از اموري كه موجب تنفر از ايشان باشد. ف 4- در اثبات نبوت پيغمبر ما صل الله عليه و آله و سلم ف 5- در أبطال آنچه يهودان ميگويند در رد نبوت آنحضرت صل الله عليه و آله و سلم، و آن دو وجه است. ف 6- در أفضليت آنحضرت صل الله عليه و آله و سلم از سائر أنبيا و از تمام ملائكه. باب 4- در امامت كه اصل چهارم از اصول دين است، و درين چند فصل است. ف1- در بيان معني امام و ذكر دليل بر وجوب نصب او. ف 2- در بيان وجوب عصمت امام. ف 3- در طريق ثبوت امامت امام. ف 4- در أبطال قول أهل سنت. ف 5- در پاره يي از مطاعن. ف 6- پاره يي از مطاعن مشتركه ... (محمد علي روضاتي). در ديباچه از شيخ علي و «شرح مقاصد» و «شرح تجريد» و «انوار جلاليه» ياد ميكند. مينويسد كه اين رساله را از آن كتابها بفارسي برگردانيده ام. در باب مسائل متعلقه به مبدا و معاد و اصول دين مشتمل بر مقدمه و پنج باب كه به جهت سلطان حسين صفوي نگاشته شده. اين اثر چاپ شده است. «محمود نظري» آغاز كتاب: بسم ... ثمره شجره عبارت آرايي، حمد و ثناي حكيم حكمت آفريني است، كه شاهد يكتا زيبايي ذات منزه صفات بيمثالش در آينه خداي نماي عالم صورت، كه جلوه گاه جهان معني غيبي است؛ بوجهي چهره گشاي ظهور و شهود گرديده، كه بهيچ وجه من الوجوه حجاب خفا پرده پوش رخسار پيدايي آن نمي تواند بود؛ و گل خود روي هستي بيزوالش در گلشن هميشه بهار أدراك عقلي، كه بهارستان رياض معارف لاريبي است برنگي بساط تجلي و خود نمايي چيده، كه خار خارشك و شبهه اصلاً خس پوشي علم يقيني بآن نميتواند نمود. و گل سر سبد رنگين كلامي و سخن سرايي، درود نامحدود رسول كريم حجت قريني است، كه برهنمائي بحرين معقول و منقول عالميانرا شناساي گوهر يكتاي توحيد يزداني نمود، و بشكل آرايي مقدمتين اصول و فروع؛ جهانيان را عارف بطريقه مستقيمه نتيجه كبراي علم رباني فرمود. صلي الله عليه و آله الأئمة الطاهرين، ما تولدت من صلة العقل بالنقل نتايج الحق و اليقين. و بعد، بر عاقلان خبير و خردمندان بصير ... پوشيده نيست كه شيرازه بندان صحيفه كامله عقل و آگاهي، نخست در تصحيح كتاب كبريا با انتساب معرفت الهي كه مقدمه جميع طاعات و أساس تمام عباداتست كوشيده، كار گزاري اين فريضه را مقدم بر ساير واجبات دينيه و أهم از همه فرايض مهمه ايمانيه ميدانند. لهذا، نواب كامياب ... شاه سلطان حسين الحسيني الموسوي الصفوي، بهادرخان ... كه بميامن توفيقات يزداني و تأييدات سبحاني همواره همت والا نهمت بر تأكيد قوائد دين مبين، و تشييد مباني شرع مستبين، و اقامه فرائض و طاعات، و أماطه معاصي و منكرات گماشته، در هر باب اهتمام تمام و مبالغه بي انجام مينمايند، مقرر فرمودند كه داعي دوام دولت قاهره، و راجي خلود سلطنت أبد مدت باهره، نيازمند توفيق كردگاري: جمال الدين محمد خوانساري، در باب مسائل متعلقه بمبدأ و معاد، و مباحث منوطه باصول دين قوي بنياد؛ عقايد خود را بطريقي كه از أدله عقليه و نقليه استنباط نموده، در رساله بر وجه اختصار بعرض اقدس رساند، تا عامه اهل ايمان، و طلاب معرفت و ايقان از مطالعه آن كامياب و بهره مند گشته، ثواب آن بروزگار فرخنده آثار آن رواج افزاي مذهب حق اثنا عشري، و راهنماي طريق مستقيم دين پروري و اصل و متواصل گردد. لاجرم، امتثالاً لأمره المطاع الأعلي، بعنواني كه موافق مزاج همايون بود، بنگارش اين رساله مشتمله بر مقدمه و پنج باب مبادرت نمود ... [نسخه هاي خطي فارسي منزوي2/735؛ فهرست آستان قدس 11/20؛ مرعشي 19/185؛ كتابخانه وزيري 1/305 و 3/954؛ عكسي مركز احياء 4/251 و 4/254 و 4/260 و 4/261 و 4/262؛ مجلس شورا 16/253؛ فيلم دانشگاه 1/13 و 1/678؛ مدرسه صدر بازار 2/466؛ كتابخانه هاي اصفهان ص263؛ نشريه 4/374 و 4/468 و 5/646 و 11/660؛ اهدائي به آستان قدس ص 278 و 371؛ ذريعه 2/186؛ فهرستواره منزوي 6/73 و 9/506]
شرح اثبات الواجب
نویسنده:
آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خواجه نصير الدين طوسي، محمد بن محمد بن حسن متوفي 672هـ.ق. كتاب جامع و مفيد و مختصري در علم كلام نبشته است بنام-تجريد العقائد- يا تجريد احكام- كه بر آن شروح و حواشي زيادي نوشته است. از جمله ملا علي قوشچي متوفي 789هـ.ق. شرحي بر تجريد نگاشته بنام شرح جديد تجريد كه شمس الدين محمد بن احمد خفري متوفي 942هـ.ق. بر اين شرح جديد تجريد حاشيه اي نوشته و آقا جـمال خوانساري، محمد بن آقا حسين، متوفي1125هـ.ق. تعليقاتي بر حاشيه خفري دارد كه همين كتاب موجود مي باشد و از آغاز مبحث الهيات كه مقصد سوم از كتاب تجريد است تا اواخر مسئله علم كه دومين مسئله از فصل دوم از مقصد سوم تجريد مي باشد حاشيه نموده و در مسائل اثبات صانع و قدرت، بتفصيل سخن گفته است. «محمود فاضل» حاشيه اي متوسط به صورت قوله، قوله بر حاشيه شمس الدين محمدخفري (-957 ق) بر الهيات شرح قوشچي (-879 ق) بر متن تجريد خواجه «باريك بين، محمدكريم» حاشيه اي است با عناوين «قال-اقول» برحاشيه«محمد بن احمد خفري»(-957ق) بر شرح جديد قوشچي(-879ق)بر «تجريد الاعتقاد»خواجه نصيري طوسي.اين حاشيه دربردارنده مبحث الهيات(مقصد سوم)است و ظاهرا از مبحث علم حق تعالي پيش تر نرفته است.اهدائي رهبر4-1 آغاز كتاب: بسمله الحمدلله رب العالمين و الصلوة علي سيد المرسلين و آله الطيبين الطاهرين. اعتبر فيه حدوث الخلق آه هذا اشارة الي طريقة جماعة من المتکلمين الذين قالوا علة الحاجة الي المؤثر انما هي الحدوث... انجام كتاب: فلا اشكال في علم الواجب اذ بناء الاشكال عليها او المراد منع كون ذلك اي العلم التفصيلي هو مرادهم فلايرد الاشكال عليهم فافهم انجام 2: فلايحسن الاكتفاء بمجرد المنع عليها و قد ذكرنا في توجيهه احتمالين فنذكر . قد وقع الفراغ ... [گوهر شاد3/1632 ؛ نشريه 11/196 و 11/692 ؛ دانشگاه 230:4 - آستان قدس ش 123 ؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/355؛دانشگاه اصفهان 2/420؛التراث العربي 2/276؛ ذريعه 6/65؛ معجم المؤلفين 3/154؛ كتابخانه وزيري 4/1308 با عنوان « حاشية رساله اي در كلام» و ناشناس؛ فهرست سپهسالار 4/221 با عنوان «حاشية شرح التجريد» و ناشناس] شرح و حواشي: حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد نوري، علي بن جمشيد (-1246) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد سبزواري، هادي بن مهدي (1212-1289) ابطال الزمان الموهوم = حاشية حاشية آقا جمال الخوانساري علي حاشية الخفري علي شرح التجريد الجديد خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين (-1173) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد = زمان موهوم (رسالة در اثبات ...) اصفهاني، محمد بن محمد زمان (-12) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد هرندي، محمد بن محمد علي (-1243) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد موسوي، محمد بن فتح الله (-1225)
  • تعداد رکورد ها : 24