چکیده :
در راستای بررسی معقولیت باور به «تفاوت بنیادین رابطه علم و دین در دو مورد زیستشناسی تکاملی و کیهانشناسی» در این مقاله، به زیستشناسی تکاملی، کیهانشناسی و دین (الهیات) از منظر موجودیتهای معرفتشناختی توجه میشود.
منظور از تفاوت بنیادین میان این موجودیتهای معرفتی، تفاوت در نحوهی سازگاری منطقی آنها با یکدیگر است.
در آغاز رویکرد و پیشفرضهای مورد قبول برای اقامهی این برهان شرح داده میشود.
در این بخش توضیح داده میشود که رویکرد این مقاله اقامهی یک برهان قرینهگرایانه است.
پس از آن، حد وسط اصلی این برهان که عبارت است از تحلیل دلالتهای زیستشناسی تکاملی و کیهانشناسی بر هدفمندی، به تفصیل مورد بحث قرار میگیرد.
در این بررسی، هدفمندی تعریف دقیقی دارد و برای صورتبندی آن بر متن نظریهها و مدلهای موجود و متعارف در زیستشناسی تکاملی و کیهانشناسی، تاکید شده است.
به این ترتیب، محتوای مقدمات برهان به دست آمده و نتیجهی آن در انتهای این بخش مطرح میگردد.
اقتضای اساسی بودن این مدعا، در ادامه ساختار منطقی- صوری برهانی که برای تایید مدعا به کار میآید شرح داده شده است.
این ساختار صوری که بر اساس منطق احتمالات توضیح داده میشود.
پس از این و در پایان به برخی از دلالتهای مهم این نتیجه اشاره میشود.
in order to examine the rationality of the belief in the “disparity in the relationship between science and religion in the cases of evolutionary biology and cosmology,” this article focuses on evolutionary biology, cosmology, and religion (theology) from the perspective of epistemic entities.
accordingly, the disparity between these epistemic entities refers to the difference in the way they logically align with each other.
initially, the approach and assumptions accepted for establishing this argument are explained.
in this section, it is clarified that the approach of this article is to present an evidential argument, and its most important assumption is the epistemic independence of evolutionary biology and cosmology from each other.
additionally, it is explained that by religion, the belief in the existence of a concept of god that implies the purposiveness of divine action is meant.
subsequently, the main middle term of this argument, which is the analysis of the implications of evolutionary biology and cosmology for purposiveness, is discussed in detail.
in this discussion, purposiveness is precisely defined, and the content of existing and conventional theories and models in evolutionary biology and cosmology is considered, rather than the philosophical debates of biology or cosmology or philosophical interpretations of theories.
thus, the content of the premises of the argument is obtained, and its conclusion is presented at the end of this section.
however, due to the fundamental nature of this claim, the logical-formal structure of the argument used to support the claim is explained further.
this formal structure, which is explained based on the logic of probabilities, clarifies the degree of validity of the conclusion and the type of relationship between it and the premises.
following this, some of the important implications of this conclusion are mentioned.
نویسنده :
مسعود طوسی سعیدی
منبع اصلی :
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_9822.html
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهش های علم و دين - سال 1403- دوره 15- شماره 1)
یادداشت :
رابطهی علم و دین الهیات زیستشناسی تکاملی کیهانشناسی هدفمندی
Relationship between Science and Religion, Theology, Evolutionary Biology, Cosmology, Guidedness