چکیده :
ترجمه ماشینی :
در این پایان نامه، من تلاش می کنم به بحث در مورد "مسئله آدام اسمیت" کمک کنم.
این یک بحث طولانی مدت است و به رابطه بین دو اثر عمده اسمیت، نظریه احساسات اخلاقی (tms) و تحقیق در مورد ماهیت و علل ثروت ملل (wn) مربوط می شود.
بحث در مورد این مشکل به دهه 1840 برمی گردد، و به صراحت به عنوان یک مسئله در اواخر دهه 1890 فرمول بندی شد.
سؤال اصلی که مورد بحث قرار می گیرد این است که آیا آثار اسمیت حاوی دو مفهوم اساساً متفاوت از ماهیت انسان است یا به عبارت دیگر، آیا دو دیدگاه انسان شناختی متضاد وجود دارد؟ اگر دو مفهوم اساساً متناقض از ماهیت انسان وجود داشته باشد، یعنی اگر دو دیدگاه انسانشناختی متناقض در کار او وجود داشته باشد، چگونه باید این را توضیح داد؟ آیا مثلاً باید این را با اشاره به برخی تغییرات اساسی در دیدگاه های انسان شناختی اسمیت توضیح داد یا باید با اشاره به رویکردهای نظری و روش شناختی او توضیح داد؟ بنابراین، به عنوان مثال، وقتی اسمیت مفهوم خود را از ماهیت انسانی توسعه داد، آیا اسمیت از رویکرد دوگانه گرایانه روش شناختی استفاده کرد؟ در این پایان نامه تلاش می کنم پاسخی برای سؤال فوق الذکر ارائه کنم.
ادعای اصلی من در این پایان نامه این است که یک مفهوم از طبیعت انسان در آثار اسمیت وجود دارد.
اما من پیشنهاد می کنم که این مفهوم از دو عنصر مکمل تشکیل شده باشد.
اولی یک دیدگاه هنجاری کلی از طبیعت انسان است و دومی و خاص تر، گزارشی از وضعیت انسان در جامعه تجاری است.
در واقع بین این دو جنبه از دیدگاه انسان شناختی اسمیت تضاد وجود دارد.
با این حال، من بر خلاف بسیاری از محققان پیشنهاد می کنم که این تناقض را نباید از نظر مفهومی به اسمیت نسبت داد، همانطور که بسیاری از محققان به صراحت ادعا می کنند و بسیاری دیگر کم و بیش به طور ضمنی می پذیرند.
بحث اصلی من این است که این مشکل را نباید به عنوان یک مشکل مفهومی اسمیت دید.
من بیشتر پیشنهاد می کنم که این یک مشکل واقعی است که از روابط اجتماعی در جامعه تجاری ناشی می شود، که در آثار اسمیت منعکس شده و در واقع به طور انتقادی منعکس شده است.
با این حال، در حدود 150 سال گذشته، رویکردهای مختلفی در تلاش برای توضیح و حل این مشکل مطرح شده است.
بنابراین، در قسمت مقدماتی پایان نامه، ابتدا به بررسی مسئله آدام اسمیت می پردازم.
ثانیاً، من رویکرد خود را در رابطه با رویکردهای دیگر ارائه خواهم کرد.
ثالثاً اطلاعاتی در مورد رابطه بین بخشهای مختلف این پایان نامه ارائه خواهم کرد.
in this thesis, i endeavour to make a contribution to the debate on the 'adam smith problem'.
this is a long-standing debate and it concerns the relationship between smith's two major works, the theory of moral sentiments (tms) and an inquiry into the nature and causes of the wealth of nations (wn).
discussion of this problem goes back to the 1840s, and it was formulated explicitly as a problem not later than in the 1890s.
the main question that is discussed is whether smith's work contains two fundamentally different concepts of human nature or, in other words, whether there are two contradictory anthropological views.
if there are two fundamentally contradictory concepts of human nature, that is, if there are two contradictory anthropological views in his work, how should this be explained? should this, for example, be explained by pointing to some fundamental changes in smith's anthropological views, or should it be explained by pointing to his theoretical and methodological approaches? so, for example, when he developed his concept of human nature, did smith employ a methodological dualistic approach? in this thesis i endeavour to develop an answer to the above-mentioned question.
my main claim in this thesis is that there is one concept of human nature in smith's work.
but i suggest that this concept consists of two complementary elements.
the first one is a general normative view of human nature and the second and more particular one is an account of the human situation in commercial society.
there is indeed a contradiction between these two aspects of smith's anthropological view.
i suggest, however, unlike many scholars, that this contradiction should not be ascribed conceptually to smith, as many scholars claim explicitly and many others accept more or less implicitly.
my main argument is that this problem should not be seen as a conceptual problem of smith's.
i suggest rather that this is a real problem arising from social relations in commercial society, which is mirrored and indeed reflected upon critically in smith's work.
however, in the last 150 years or so, there have arisen many different approaches in an attempt to explain and solve this problem.
therefore, in the introductory part of the thesis, firstly, i am going to work out what the adam smith problem is; secondly, i will present my own approach in relation to other approaches; thirdly, i shall provide some information about the relationship between the different parts of this thesis.