چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پژوهش با عنوان «ملت-دولت، ناسیونالیسم و هویت قومی: قوم نگاری چایکارا» بر این تز استوار است که هویت ملی و تاریخ ساخت هستند.
به همین دلیل، عملکرد ترکی بودن مردم دو زبانه (یونانی و ترکی) در منطقه چایکارا مورد بررسی قرار گرفت.
در تحقیق، ترکی بودن به عنوان یک مقوله قطعی و تعیین کننده در نظر گرفته نشده است، بلکه به عنوان یک مقوله مبهم در نظر گرفته شده است.
از نظر این جامعه، اسلام رسمی/اسلام سنی یکی از اصول اساسی ناسیونالیسم را تشکیل می دهد.
به همین دلیل، این مطالعه تنها به وضعیت جامعه در دوره جمهوری خواهی پرداخت.
در دوره عثمانی رابطه جامعه با دولت بررسی شد و تداوم بین دو دوره پیگیری شد.
این مطالعه همچنین بررسی کرد که چگونه جغرافیا، آموزش، مذهب، جنسیت، بازار کلاس و زبان این عملکردها را شکل میدهند.
داده های مورد استفاده در این مطالعه بر اساس مطالعه میدانی انجام شده در منطقه چایکارا ترابزون بین 27.07.2017 تا 01.09.2017 است.
مصاحبه آزمایشی با افرادی که در چایکارا در آنکارا متولد و بزرگ شده اند نیز به داده ها اضافه شده است.
برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، مشاهده قوم نگاری و مصاحبه های کوتاه برای تأیید برخی داده ها استفاده شد.
کار میدانی توسط محققی از درون جامعه انجام شد.
این اجازه داد که بحث مشاهده، موقعیت و عینیت با مشارکت گسترش یابد.
این پایان نامه با عنوان «دولت-ملت، ناسیونالیسم و هویت قومی: قوم نگاری چایکارا» بر این فرض استوار است که هویت ملی و تاریخ به صورت اجتماعی ساخته شده اند.
اجرای دوزبانه (رومی-ترکی) مردم ترکی در منطقه چایکارا مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق به ترکی بودن به عنوان مقوله ای دقیق و قطعی تلقی نمی شود، بلکه مقوله ای مبهم است.
برای جامعه مورد بررسی، اسلام رسمی/اسلام سنی یکی از اصول اساسی ناسیونالیسم را تشکیل می دهد.
بنابراین، این مطالعه صرفاً به بررسی وضعیت جامعه در عصر جمهوری نمیپردازد.
روابط بین جامعه و دولت در دوره عثمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته و تداوم بین دو دوره دنبال می شود.
این مطالعه همچنین تجزیه و تحلیل می کند که چگونه جغرافیا، آموزش، مذهب، جنسیت، طبقه و بازار زبانی این عملکردها را شکل می دهد.
داده های مورد استفاده در این مطالعه بر اساس کار میدانی است که در منطقه چایکارا ترابزون بین 27.07.2017 تا 01.09.2017 انجام شده است.
مصاحبه های آزمایشی که در آنکارا با افرادی که در چایکارا متولد و بزرگ شده اند انجام می شود به داده ها اضافه می شود.
این پایان نامه از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته و مشاهدات قوم نگاری برای جمع آوری داده ها و مصاحبه های کوتاه برای تأیید داده ها استفاده می کند.
کار میدانی توسط محققی که یکی از اعضای جامعه است انجام می شود.
این وضعیت امکان گسترش بحث در مورد مشاهده، موقعیت و عینیت شرکت کنندگان را فراهم کرد.
"ulus- devlet, milliyetçilik ve etnik kimlik: bir çaykara etnografisi" başlığını taşıyan bu çalışma, ulusal kimliğin ve tarihin bir inşa olduğu tezine dayanmaktadır.
bu nedenle, çaykara bölgesindeki iki dil konuşan (rumca ve türkçe) insanların türklük performansları incelenmiştir.
çalışmada türklük, kesin ve belirleyici bir kategori olarak değil, muğlak bir kategori olarak ele alınmıştır.
bu topluluk açısından, milliyetçiliğin temel esaslarından birini resmi islam/sünni müslümanlık oluşturmaktadır.
bu sebeple, çalışma topluluğun sadece cumhuriyet dönemindeki durumuna bakmamıştır.
osmanlı döneminde de topluluğun devletle olan ilişkisi incelenmiş ve iki dönem arasındaki süreklilikler takip edilmiştir.
bu çalışma aynı zamanda coğrafya, eğitim, din, toplumsal cinsiyet, sınıf ve dil piyasasının bu performansları nasıl şekillendirdiğini araştırmıştır.
çalışmada kullanılan veriler, 27.07.2017- 01.09.2017 tarihleri arasında trabzon'un çaykara ilçesinde gerçekleştirilmiş olan alan çalışmasına dayanmaktadır.
çaykara'da doğup büyümüş kişilerle ankara'da yapılan pilot görüşmeler de verilere eklenmiştir.
veri toplamak için yarı-yapılandırılmış derinlemesine görüşme, etnografik gözlem ve bazı verileri teyit etmek için yapılan kısa görüşmeler kullanılmıştır.
alan çalışmasının, topluluk içinden bir araştırmacı tarafından yapılmıştır.
bu durum, katılarak gözlem, konumsalık ve nesnellik tartışmalarının genişleyebilmesine imkân tanımıştır.
this thesis titled "nation-state, nationalism and ethnic identity: a çaykara ethnography" bases on the assumption that national identity and history are socially constructed.
bilingual (romaic- turkish) people's performances of turkishness in çaykara region are examined.
in this study, turkishness is not treated as a precise and determinist category, but an ambiguous one.
for the community examined, official islam/sunni islam constitutes one of the basic principles of nationalism.
thus, the study does not examine solely situation of the community in the era of the republic.
the relations between the community and the state in the ottoman period are examined as well, and continuities between the two periods are followed.
this study also analyses how geography, education, religion, gender, class, and linguistic market shape these performances.
the data used in the study is based on the fieldwork that carried out in çaykara district of trabzon between 27.07.2017- 01.09.2017.
pilot interviews which are carried out in ankara with people who were born and grew up in çaykara are added to the data.
the thesis uses semi-structured in-depth interviews and ethnographic observations to collect data and brief interviews to confirm the data.
the fieldwork is done by a researcher who is a member of the community.
this situation enabled to extend discussion on participant observation, positionality, and objectivity.