چکیده :
الیزابت شوسلر فیورنزا از متألهان فمینیست است.
او ضمن تعهد به اصول مسیحی با ارائۀ الگوی هفتگانۀ هرمنوتیکی خود، یعنی هرمنوتیک تجربه، سلطه، سوءظن، سنجش و ارزیابی انتقادی، تجسم خلاقانه، خاطره و بازسازی و نیز تغییر و صیرورت درصدد تأویلی متفاوت از متن مقدس است.
او با هرمنوتیکِ سوءظن در خوانش مردمحور متن مقدس تردید ایجاد میکند.
وی سپس ویژگیهای زبانی و دستوری متنِ زنستیز را آشکار و سعی میکند تا نوشتههای دگرگونشده را به حالت نخستین بازگرداند.
فیورنزا همچنین با «هرمنوتیک اعلان» آشکار میسازد که چه واقعیاتی حذف و تحریف یا دچار تغییر شدهاند.
در ادامه با «هرمنوتیک یادآوری» تمام گذشتۀ قابلاستفادۀ زنان غایب را روایت میکند تا در نهایت، با توسل به «هرمنوتیک تجسم و بازسازی» به خلاقیت و نوفهمی در الاهیات فمینیستی دست یابد.
فیورنزا در لابهلای هرمنوتیک هفتگانۀ خود، بحث ضرورتِ گذار از مفهوم کهنالگویی به الگوی آغازین را مطرح میکند تا از متن مقدس و تفسیرهای آن ثباتزدایی کند و بدین ترتیب امکان تفسیرهای جدید را فراهم کند.
این مقاله با روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر روش انتقادی، ضمن پرداختن به الگوی هرمنوتیکی تأکید دارد که برای بازآفرینی و دگرگونی الاهیات زنانهنگر رهاییبخش، باید در کنار عوامل جنسیتی متنی، به عوامل چندجانبۀ فرامتنی نیز توجه کرد.
همچنین باید «مجموعۀ سیستم سلطهمحور» را در تمام ابعاد هرم قدرت در نظر گرفت.
علاوه بر آن، ضروری است همزمان با ساختارشکنی، به بازسازی بلاغی نیز توجه نشان داد تا بتوان زنان را از «هوشیاری کاذب»ی که سلطۀ مردسالاری آن را در بطن متن مردمحور مقبولیت بخشیده و بهنوعی درونیسازی کرده است، آگاه کرد تا بتوانند در راستای مبارزه برای رهایی از آن تلاش کنند.
although committed to christian principles, elisabeth schüssler fiorenza seeks to provide a different interpretation of the sacred texts by presenting her seven hermeneutic paradigms; the hermeneutics of experience, domination, suspicion, critical evaluation, creative imagination, re-membering and reconstruction, and transformative action for change.
by employing the hermeneutics of suspicion, she casts doubt on the androcentric reading of the sacred texts.
then she reveals the rhetorical features of the misogynistic texts and strives to restore the transformed writings to their original version.
furthermore, fiorenza employs the hermeneutics of the proclaimed to reveal the omitted, distorted, or altered facts.
then, using the hermeneutics of remembering, she narrates all applicable past experiences, to infuse creativity.
throughout these seven hermeneutics, fiorenza insists on the necessity of the transition from the concept of the archetype to the prototype, to dislodge the sacred text and its interpretations, permitting new readings.
in addition, the gender dominance system (kyriarchy), throughout the pyramid of power should be scrutinized and simultaneously, after deconstruction, it is necessary to consider rhetoric reconstruction to make women aware of the “false consciousness” embedded and internalized by the patriarchy in the androcentric text and help them in their efforts to free themselves from it.
نویسنده :
نازنین کیانی فرد، مهدی لک زایی
منبع اصلی :
https://jrs.srbiau.ac.ir/article_20791_0fdd6f4dfb155018fba8103dcdeeb6f5.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهشنامه اديان - سال 1401- دوره 16- شماره 31- از صفحه 188 تا 210)
یادداشت :
کلیدواژهها
هرمنوتیک هفتگانۀ فیورنزا کهنالگو و الگوی آغازین مردمحوری متون مقدس الاهیات زنانهنگر رهاییبخش متن و بینمتنیت.
کلیدواژهها [English]
Fiorenza''''''''''''''''s seven hermeneutic paradigms Archetype and Prototype Patriarchy in the Scriptures Liberation feminist theology text and intertext