چکیده :
ترجمه ماشینی:
در قاهره در دهه 1940، لیلا احمد توسط نسلی از زنان بزرگ شد که هرگز در چادر و روسری که مادران و مادربزرگ هایشان بر سر داشته بودند، نپوشیدند.
از نظر آنها، این پوشش ها هم به زندگی مدرن و هم با تقوای اسلامی بی ربط به نظر می رسید.
اما امروزه اکثریت زنان مسلمان در سراسر جهان اسلام دوباره محجبه هستند.
احمد می پرسد چرا این تغییر به سرعت ریشه دواند و این تغییر چه معنایی برای زنان، اسلام و غرب دارد؟ احمد وقتی مطالعه خود را آغاز کرد، تصور کرد که بازگشت حجاب نشان دهنده یک گام به عقب برای زنان مسلمان در سراسر جهان است.
اما آنچه او در داستانهای مقامات استعماری بریتانیا، فمینیستهای جوان مسلمان، ملیگرایان عرب، دختران اسلامی پارسا، مهاجران مسلمان آمریکایی، جهادگران خشن و فعالان اسلامی صلحجو کشف کرد، انتظارات او را مخدوش کرد.
احمد مشاهده کرد که اسلام گرایی، با تعهداتش به فعالیت در خدمت به فقرا و در راستای تحقق عدالت اجتماعی، فشاری از اسلام است که به آسانی و به طور طبیعی با سنت خود دموکراسی های غربی از کنشگری در راه عدالت و تغییر اجتماعی ادغام می شود.
اغلب اسلام گرایان هستند، حتی بیشتر از مسلمانان سکولار، که در خط مقدم مبارزات کنشگران معاصر مانند حقوق مدنی و حقوق زنان قرار دارند.
نتیجهگیریهای غافلگیرکننده احمد نشاندهنده معکوس شدن تقریباً تفکر او در مورد این موضوع است.
این داستان جذاب از ظهور دوباره حجاب، از مصر تا عربستان سعودی و به سمت غرب، بسیار روشنگر، با طرحریزیهای پیچیده و استدلالهای پرشور، تصویری کاملاً جدید از اسلام معاصر را نشان میدهد.
in cairo in the 1940s, leila ahmed was raised by a generation of women who never dressed in the veils and headscarves their mothers and grandmothers had worn.
to them, these coverings seemed irrelevant to both modern life and islamic piety.
today, however, the majority of muslim women throughout the islamic world again wear the veil.
why, ahmed asks, did this change take root so swiftly, and what does this shift mean for women, islam, and the west?when she began her study, ahmed assumed that the veil's return indicated a backward step for muslim women worldwide.
what she discovered, however, in the stories of british colonial officials, young muslim feminists, arab nationalists, pious islamic daughters, american muslim immigrants, violent jihadists, and peaceful islamic activists, confounded her expectations.
ahmed observed that islamism, with its commitments to activism in the service of the poor and in pursuit of social justice, is the strain of islam most easily and naturally merging with western democracies' own tradition of activism in the cause of justice and social change.
it is often islamists, even more than secular muslims, who are at the forefront of such contemporary activist struggles as civil rights and women's rights.
ahmed's surprising conclusions represent a near reversal of her thinking on this topic.richly insightful, intricately drawn, and passionately argued, this absorbing story of the veil's resurgence, from egypt through saudi arabia and into the west, suggests a dramatically new portrait of contemporary islam.
نویسنده :
(نایجل واربرتون)Leila Ahmed; Nigel Warburton(لیلا احمد)
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=5B29DDB0B39F91B6ACDBA9007B172694
یادداشت :
آدرس دیگر: http://libgen.rs/book/index.php?md5=EDE207C8AB68E138B102C1FEC4EE22E5
و: http://libgen.rs/book/index.php?md5=92B292AA3EAAF80494B6DB3CC07B5484
و: http://libgen.rs/book/index.php?md5=A00847B43901A6880933318A0A137109
توضیحات فیزیکی اثر :
361 صفحه
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Contents......Page 6
Acknowledgments......Page 8
Introduction......Page 10
PART ONE: The Islamic Resurgence and the Veil: From Emergence to Migration......Page 26
1. Unveiling......Page 28
2. The Veil’s Vanishing Past......Page 55
3. The 1970s: Seeds of the Resurgence......Page 77
4. The New Veil: Converging Influences......Page 102
5. The 1980s: Exploring Women’s Motivations......Page 126
6. Islamist Connections......Page 140
7. Migrations......Page 166
8. The 1990s: A Changing Climate in America......Page 186
PART TWO: After 9/11: New Pathways in America......Page 200
Prologue......Page 202
9. Backlash: The Veil, the Burka, and the Clamor of War......Page 208
10. ISNA and the Women of ISNA......Page 242
11. American Muslim Women’s Activism in the Twenty-First Century......Page 274
Notes......Page 316
A......Page 348
C......Page 349
E......Page 350
G......Page 351
H......Page 352
I......Page 353
K......Page 354
M......Page 355
O......Page 357
R......Page 358
T......Page 359
V......Page 360
Z......Page 361