چکیده :
ترجمه ماشینی :
هدف این پایان نامه بررسی این موضوع بود که چگونه واعظان زن غیر نهادینه شده، یا داعیات، در جده، عربستان سعودی اقتدار را در زمینه ای ایجاد می کنند که در آن علمای مرد بر تولید دانش دینی تسلط دارند و اوج سلسله مراتب مذهبی و اجتماعی را نمایندگی می کنند.
این مطالعه گسترده، توصیفی و توضیحی بود و اساساً بر چارچوب معروف به «مردم نگاری پاسخگو» مبتنی بود.
جمعآوری دادهها بین ژوئن و دسامبر 2009 انجام شد و شامل مشاهدات، مصاحبهها و مجموعهای از مصنوعات ادبی بود که در کنار ادبیات منتشر شده در سطح بینالمللی بررسی شدند.
روشی انعطافپذیر از تحقیق، تا حدی در پاسخ به محدودیتهایی که بر گفتمان دینی عمومی در عربستان سعودی پس از 11 سپتامبر 2001 تحمیل شد، به کار گرفته شد.
این مطالعه نتیجه میگیرد که داعیات قدرت را عمدتاً با تکیه بر علمای مرد به عنوان مرجعیت دینیه (مذهبی) میسازند.
چارچوب مرجع) هنگام صدور فتوا، به عنوان الگوهای آموزشی، به عنوان منابع الهام کاریزماتیک، و به عنوان ارائه دهندگان توصیه های شخصی.
این پایان نامه همچنین به مجموعه ای از راهبردهای «جایگزین» ساخت اقتدار به کار گرفته شده توسط دکتر فاطمه نصیف می پردازد.
این داعیه تقریباً منحصربهفرد است که با توسعه استدلالهای علمی برای حمایت از تفاسیر متون اسلامی که به دیدگاهها و نیازهای زنان پاسخ میدهند، اقتداری ایجاد میکند که فراتر از بازتولید دیدگاههای نهادینه شده است.
با انجام این کار، او پارامترهای عمل مجاز دینی را گسترش می دهد و در عین حال، به نوبه خود در محدوده عمل ارتدکس باقی می ماند.
بنابراین، اگرچه جامعه او و اکثر محققان دانش را به عنوان یک ویژگی مردانه در حوزه دینی عربستان سعودی، در مسائل مربوط به زنان، و همچنین از طریق رهبری فعال در مناسک می دانند، دکتر فاطمه نشان می دهد که داعیه می تواند به مرجعیت تبدیل شود.
با این وجود، برای او و سایر داعیهها، این مطالعه نشان میدهد که مشروعیت بخشیدن به اقتدار دینی زن به حفظ نظم اجتماعی مستقر، از جمله سلسله مراتبی که زنان را در موقعیتی تابع مردان قرار میدهد، بستگی دارد.
the purpose of this dissertation was to explore how uninstitutionalised female preachers, or dā'iyāt, in jeddah, saudi arabia construct authority in a context in which male ulama dominate the production of religious knowledge and represent the apex of the religious and social hierarchy.
the study was broad, descriptive, and explanatory and drew primarily on the framework known as ‘accountable ethnography’.
data collection occurred between june and december 2009 and consisted of observations, interviews, and collection of literary artefacts, which were reviewed alongside literature published internationally.
a flexible mode of inquiry was employed, partly in response to constraints on public religious discourse imposed in saudi arabia after september 11, 2001.
the study concludes that the dā'iyāt construct authority predominantly by relying on male ulama as marji'iyya diniyya (religious frame of reference) when issuing fatwas, as pedagogical models, as sources of charismatic inspiration, and as providers of personal recommendations.
the dissertation also addresses a set of 'alternate' strategies of authority construction employed by dr fāṭima nasiīf.
almost uniquely, this dā'iyā is found to construct authority that goes beyond reproduction of institutionalised views by developing scholarly arguments to support interpretations of islamic texts that are responsive to women’s perspectives and needs.
in doing so, she expands the parameters of religiously permissible practice while remaining, for her part, within the confines of orthodox practice.
thus, although her society and most researchers perceive knowledge as a masculine attribute in the saudi religious sphere, in matters relating to women, as well as through active leadership in ritual practice, dr fāṭima demonstrates that the dā'iyā can become the authority.
nevertheless, for her and for the other dā'iyāt, the study finds that legitimatising female religious authority depends upon maintaining the established social order, including the hierarchy that places women in a subordinate position to men.
منبع اصلی :
https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.604371
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Islam; Theology and Religion; Modern spiritual movements; Science and religion; Philosophy, psychology and sociology of religion; Social Sciences; Anthropology; Ethnographic practices; Social anthropology; Education; Gender; Ideologies; Social status
توضیحات فیزیکی اثر :
342 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی