چکیده :
ترجمه ماشینی:
آمریکای گنوسی خوانشی از فرهنگ، سیاست و زندگی مذهبی کنونی آمریکا بر اساس جنبش باستانی معروف به گنوسیزم است.
پیتر ام برفیند در آن، پایههای هانس جوناس، دنیس دو روژمان، نورمن کوهن، ویلیام ووگلین، کارل یونگ و هارولد بلوم را بنا میکند، که هر یک از آنها تأثیرات گنوسی را در زندگی آمریکایی (و غربی) معاصر دیدند.
او مکانیسمهای معنوی را که در پس هر چیزی از تراجنسیتی گرفته تا به اصطلاح «پرستش معاصر»، از جنبش ساختارشکنی گرفته تا نقشی که موسیقی پاپ و رسانه در فرهنگ ما دارند، از سیاست مترقی گرفته تا کلیسای نوظهور، بررسی میکند.
این ادعای برفیند به ویژه چالش برانگیز است که هم ترقی گرایی و هم نئوانجلیکالیسم - که ظاهراً در "جنگ های فرهنگی" در تضاد هستند - در واقع ریشه های گنوسی یکسانی دارند.
کتاب برفیند سیری است از طریق راک، پاپ، فیلم، تلویزیون، سیاست و مذهب معاصر که نشان میدهد چقدر از ارزشهای محرک این عناصر فرهنگی از آموزههای باطنی باستانی گنوسیزم آگاه است.
برفیند شواهد شگفتانگیزی را برای اثبات ادعای خود به ارمغان میآورد که ما را از تاریخ باستان و قرون وسطی، دورههای روشنگری و رمانتیک تا امروز میبرد.
کسانی که مایل به دست و پنجه نرم کردن با موقعیت های فلسفی و معنوی پدران زندگی معاصر آمریکایی هستند، پاداش خواهند گرفت.
آمریکای گنوسی برای کسانی که احساس می کنند دین جدیدی "معنوی اما نه مذهبی" در آمریکا ظهور کرده است، اما نمی توانند انگشت خود را بر این بگذارند که دقیقاً این دین چیست، خواندنی است.
burfeind مرتکب هتک حرمت تعریف دینی می شود که ادعا می کند "فراتر از" تعریف است.
مهمتر از همه، او این سوال را مطرح می کند که اگر گرایش های معنوی فرهنگ معاصر واقعاً یک دین است، متمم اول متمم اول برای کسانی که با آگاهی جدید «تکامل» نیافته اند، چه تدابیری باقی می ماند، اما ترجیح می دهند در پارادایم های ظاهراً واپس گرایانه گیر کرده باشند.
فکر؟
درباره نویسنده:
پیتر برفیند به عنوان کشیش در کلیسای لوتری صلیب مقدس و وزارت دانشجویی در دانشگاه تولدو خدمت می کند.
او همچنین یک کشیش ارتش ایالات متحده و ناشر مواد آموزشی کودکان (pax domini press) است.
او با همسرش جیلیان و چهار فرزندش در تولدو، اوهایو زندگی می کند.
gnostic america is a reading of current american culture, politics, and religious life according to the ancient movement known as gnosticism.
in it, peter m burfeind builds off the foundations of hans jonas, denis de rougement, norman cohn, william voegelin, carl jung, and harold bloom, each of whom saw the effects of gnosticism in contemporary american (and western) life.
he explores the spiritual mechanisms going on behind everything from transgenderism to so-called "contemporary worship," from the deconstructionist movement to the role pop music and media have in our culture, from progressive politics to the emergent church.
particularly challenging is burfeind's claim that both progressivism and neo-evangelicalism -- seemingly at odds in the "culture wars" -- actually share the same gnostic roots.
burfeind's book is a tour de force through contemporary rock, pop, movies, television, politics, and religion showing how many of the values driving these cultural elements are informed by the ancient esoteric teachings of gnosticism.
burfeind marshals a ton of surprising evidence to make his case, taking us through ancient and medieval history, through the enlightenment and romantic periods, to today.
those willing to grapple with the philosophical and spiritual positions of the fathers of contemporary american life will be rewarded.
gnostic america is a must read for those who sense a new "spiritual but not religious" religion has arisen in america, but who can't put their finger on what exactly this religion is.
burfeind commits the sacrilege of defining a religion that claims to be "beyond" definition.
more importantly, he poses the question, if the spiritual trends of contemporary culture are indeed a religion, what first amendment safeguards remain for those who haven't "evolved" with the emerging new consciousness, but choose to remain stuck in supposedly retrograde paradigms of thought?
about the author
peter burfeind serves as pastor at holy cross lutheran church and student ministry at the university of toledo.
he is also a us army chaplain and publisher of children's educational materials (pax domini press).
he lives in toledo, ohio with his wife jillian and four children.