بریلویه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بریلویه
کتابخانه مجازی الفبا
1398/09/27
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بریلویه
ویرایش اثر
وضعیت نشر :
1398/09/27
کلید واژه اصلی :
دیوبندیه
,
مکتب دیوبند
,
مکتب بریلوی
,
بریلویه ( از فرق اسلامی تصوف)
اعلام و شخصیت ها :
بَریلْوی, احمدرضا (از عرفا و دانشمندان و مؤلفان شبهقاره هند، بنیانگذار مکتب بریلوی، افغانی تبار، پیرو مذهب حنفی و طریقه قادری، صاحب کتب «أنباء المصطفی»، «خالص الاعتقاد»، «دوام العیش»، «الأمن و العلی لناعتی المصطفی»، «مرجع الغیب»، «الملفوظات» و دیوان شعری به نام «حدائق بخشش»), 1272ق./1856م. بریلی، ایالت اتراپرادش، هند 1340ق./1921م. بریلی، ایالت اتراپرادش، هند
سوال:
بریلویه چه کسانی هستند؟ و آیا درایران بریلوی وجود دارد؟
پاسخ دهنده/مصاحبه شونده:
مجتبی محیطی
پاسخ تفصیلی:
بریلوی ها سنی حنفی هستند که از طریقت صوفی قادری پیروی می کنند. مؤسس این جریان، شخصی به نام احمد رضا خان بریلوی (1856-1921م) است. احمد رضا خان فعالیت خود را از اواخر قرن سیزدهم و اوائل قرن چهاردم در هندوستان (پاکستان فعلی) شروع کرد.[1]
یکی از جریان های مذهبی موجود در استان سیستان و بلوچستان «بریلویه» است جمعیت بریلویی ها در کشور ایران نسبت به دیوبندیه بسیار کمتر است. بریلوی های استان سیستان و بلوچستان بیشتر در منطقه زاهدان؛ چابهار و سراوان هستند. جمعیت بریلوی ها اگر چه در ایران در اقلیت است ولی در کشور پاکستان جمعیت بسیار زیادی دارند، تا جایی که حدود 70 درصد اهل سنت پاکستان، بریلوی هستند. [2]
احمد رضا خان بریلوی در سال 1272قمری مصادف با 1856 میلادی در شهر بریلی متولد شد. در سال 1295قمری با سلسله قادری بیعت کرد و پس از آن راهی مکه شد و با چند تن از مفتیان آن عصر همچون سید احمد زینی دحلان و عبدالرحمن سراج دیدار کرد و از آنان اجازه حدیث دریافت کرد. وی در سال 1322 قمری مدرسه ای در «دارالعلوم منظر الاسلام» تأسیس کرد. از وی آثار مختلفی منتشر شده است اما پرفروش ترین کتاب او در پاکستان مربوط به ترجمه قرآن کریم با عنوان «کنزالایمان فی ترجمة القرآن» است. وی در سال 1340 قمری در بریلویه درگذشت و اکنون مقبره او زیارتگاه پیروانش است. [3] احمد رضا خان در زمان خود شهرت و مقبولیت فراوانی یافت و اشخاص زیادی برای کسب علم در بریلی ساکن شدند. تفکر بریلویه توسط شاگردان و خلفایش تبلیغ شد و در مدت کوتاهی افکار وی در سرتاسر شبه قاره هند گسترش یافت. هم اکنون اندیشه های بریلویه افزون بر شبه قاره به سریلانکا و حجاز هم رسیده است. [4]
بریلویه دارای مراکز مختلف علمی و رسانه ای هستند. مدارس دینی فراوانی مشغول به تربیت شاگرد هستند. سازمان های بین المللی همچون سازمان «رضای مصطفی» سازمان «جمعیت علمای پاکستان» سازمان «اداره بین المللی تحقیقات امام احمد رضا خان» سازمان «منهج القرآن» سازمان «دعوت اسلامی» در حال تبلیغ اسلام با گرایش بریلوی هستند. [5]
در جریان حمله عربستان به یمن، جمعیت علمای پاکستان که متشکل از علمای بریلوی است، واکنش نشان داد و با تشکیل جلسه ای در شهر کراچی اعلام کرد تجاوز عربستان و متحدانش به یمن، عمل به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی است. این شورا با انتقاد از اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب تنها زمان تروریسم در کشورهای اسلامی به رهبری عربستان سعودی از خود تحرک نشان میدهد.[6]
از شخصیت های معروف معاصر بریلوی می توان به «دکتر ابوالخیر محمد زبیر صاحب زاده» رئیس شورای علمای پاکستان و دکتر محمد طاهر قادری اشاره کرد. [7] شخصیت معروف بریلوی در استان سیستان و بلوچستان، مولوی ترنج زر مدیر مدرسه دارالعلوم مجدیه نعمیه عورکی در چابهار است.
با وجود اینکه بریلویه در پاکستان و هندوستان فعالیت چشمگیری دارد ولی جمعیت بریلویه در بلوچستان ایران بسیار کم است. مدارس بریلوی ها بسیار محدود و با امکانات بسیار کمی اداره می شود.
اشتراکات و اختلافات بریلویه و دیوبندیه
از نظر اعتقادی بین بریلویه و دیوبندیه تفاوت بسیار است. این دو گرایش سنی مذهب، اگر چه از نظر فقهی از مذهب حنفی تقلید می کنند ولی از نظر اعتقادی گرایش متفاوتی دارند. در زمینه تفاوت بریلویه و دیوبندیه تا کنون چندین مقاله در همین سایت منتشر شده است که می توانید به آنها مراجعه کنید.[8] ولی به صورت خلاصه می توان تفاوت تفاوت بریلویه و دیوبندیه را در این امور دانست:
دیوبندیه در حوزه توحید و شرک معتقد است که فقط خداوند بر امور غیب تواناست و کسی غیر از خدا این اوصاف را ندارد بنابراین هیچ کس غیر از خداوند علم غیب ندارد حتی پیامبر اکرم نیز عالم به غلم غیب نیست و اگر کسی برای پیامبر یا یکی از اولیای الهی علم غیب معتقد باشد مشرک است.[9] یا با توسعه مفهوم عبادت بسیاری از اعمال عبادی را شرک دانسته است. مثلا ندای غیر الله (درخواست از پیامبر یا ائمه یا شیخ) را شرک می دانند. همچنین شفاعت در دنیا و درخواست از اموات (استغاثه) را نیز شرک می دانند. همچنین تبرک جستن، نذر کردن برای اولیا و... را شرک می دانند. [10] این در حالی است که بریلوی ها از نظر اعتقادی نقطه مقابل دیوبندیه هستند و اموری همچون «شفاعت، استغاثه، علم غیب، تبرک، نذر، و...» را نه تنها شرک نمی دانند بلکه آن را جایز و مستحب می دانند. مفتی محمد عبدالقیوم قادری بریلوی (از علمای بزرگ پاکستان) عقاید بریلوی ها را در کتاب «عقاید اهل سنت و جماعت» آورده است. برخی از عقاید بریلوی بر اساس این کتاب به این شرح است: 1.توسل و استغاثه به انبیاء و اولیاء در ادای حاجات دنیویه و اخروی به اجماع اهل سنت و جماعت شرعا جایز است.[11] 2. طلب استغاثه به اعتبار اینکه واسطه، سبب و واسطه می باشد جایز است. زیرا منافاتی ندارد که خداوند برای اغاثه سبب هایی و وسایلی برای آن قرار دهد. [12] 3. تبرک به آثار صالحین جایز است، بلکه به اتفاق علمای اسلام مستحب است. [13] 4. زیارت قبور پیامبر و صلحا مستحب و باعث تقرب است. حتی زیارت قبور برای زنان به قصد تبرک نیز مستحب است. [14] 5. اگر کسی قصد ذبح برای الله را داشته باشد و گوشت آن را برای فقرا و مساکین صدقه دهد و ثواب آن را به میت اهدا کند این عمل نه تنها جایز بلکه به اتفاق علما و ائمه مستحب می باشد. [15] 6. برای اولیای الهی بعد از مرگشان کرامت وجود دارد. [16] 7. می توان پیامبر را بعد از مرگ در بیداری دید و از ایشان در رابطه با مسائل سیر و سلوک سؤال کرد. [17] 8. بزرگداشت قدر و منزلت پیامبر و اظهار شادی و بشارت و خوشحالی به مناسبت تولد ایشان از بدعت های حسنه است. [18] 9. خداوند دوستانش، بخصوص انبیاء را بر غیب مطلع کرده است. [19]
این اختلاف اعتقادی باعث شده است که این دو جریان، علیه یکدیگر مواضع سختی بگیرند تا جایی که گاهی نیز یکدیگر را تکفیر کرده اند.[20] از نظر احمد رضا خان بریلوی، دیوبندیه همان وهابیت است و تفاوت چندانی با وهابیت ندارد.[21]
علمای دیوبندی نیز نگاه منفی به بریلویه دارند. مولوی محمد عمر سربازی، بریلویه را ساخته انگلیس دانسته و در رابطه با آنها می گوید: «مرام ایشان (بریلویه) ارضای انگلیس و شکار عوام و ترویج بدعات سیئه در امت برای انداختن تفرقه بین این امت مرحومه است. عقائدشان پر از شرکیات و کفریات و بدعات قبیحه هست که از بیان و شمار دوراند».[22]
این اختلاف، هم اکنون بین اهل سنت بریلوی و دیوبندیه وجود دارد و در برخی از مجالس همدیگر را تکفیر می کنند. اهل سنت بریلوی و دیوبندی در استان سیستان و بلوچستان اگر چه از نظر اعتقادی با هم اختلاف دارند و به اعتقادات یکدیگر نقد دارند، ولی در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند.
صاحب محتوی:
سایت الوهابیه
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://b2n.ir/y86932
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
[1] . خسروی، عباس، اشتراکات و افتراقات بریلویه با شیعه، آثار نفیس، قم، 1398ش، ص20.
[2] . فرمانیان، مهدی، مقاله دیوبندیه، بریلویه و رابطه آنها با وهابیت، پژوهشنامه حكمت و فلسفه اسلامی، شماره6، تابستان 1382.
[3] . خسروی، عباس، اشتراکات و افتراقات بریلویه با شیعه، ص20.
[4] . همان، ص23-25.
[5] . همان، ص27-29
[6] . خبرگزاری تسنیم، «تجاوز عربستان به یمن عمل به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی است: تاریخ انتشار: 12/ فروردین/ 1394. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/01/12/699024/تجاوز-عربستان-به-یمن-عمل-به-دستور-آمریکا-و-رژیم-صهیونیستی-است
[7] . خسروی، عباس، اشتراکات و افتراقات بریلویه با شیعه، ص42-43.
[8] . http://alwahabiyah.com/fa/Question/View/79383دیوبندیه و بریلویه چه کسانی هستند؟ آیا با وهّابیت رابطهای دارند؟،
http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/86678 دیوبندیه و بریلویه و رابطه آن ها با وهابیت
[9] . محمد طاهر مسعود، عقاید اهل سنت و جماعت، ترجمه: محمد ابراهیم گرگیج، زاهدان، پیام اندیشه، 1393ش، ص82.
[10] . همان، ص81.
[11] . هزاروی، محمد عبدالقیوم، عقاید اهل سنت و جماعت: پاسخ به سوالات و شبهات، ترجمه محمد ذاکر حسنی بریلوی، چاپخانه برهان، چاپ اول، 1382ش، بی جا، ص3
[12] . همان، ص10
[13] . همان، ص17
[14] . همان، ص20-21
[15] . همان، ص32
[16] . همان، ص36
[17] . همان، ص38
[18] . همان، ص43
[19] . همان، ص50
[20] . فرمانیان، مهدی، دیوبندیه، بریلویه و رابطه آنها با وهابیت،
[21] . خسروی، عباس، اشتراکات و افتراقات اعتقادی بریلویه با شیعه، ص20-21.
[22] . سربازی، محمد عمر، پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند،، انتشارات علامه سربازی، 1389ش، ص49.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت