المعاد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
المعاد
احسائي، احمد بن زين الدين
چاپ: دارالسلطنه تبريز: دارالطباعه مشهدي حاجي آقا، سنگي، 1276ق.، رحلي، (جوامع الكلم: ج2، صص280-282)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
المعاد
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
المعاد الجسماني
شرح رسالة المعاد
الاجسام و الاجساد
احوال الانسان و ذكر الاجسام و الاجساد
aḥwāl-ul insān wa ḏikr-ul ajsām wa-l ajsād
al-ajsām wa-l ajsād
šarh-u r. -il ma‘ād
al-ma‘ād-ul jismānī
al-ma‘ād
پدیدآورندگان :
احسایی , شیخ احمد بن زین الدین (مؤسس و پایه گذار فرقه شیخیه), 1166 ق./1753م. روستای مطیرفی، منطقه احساء در شرق عربستان 1241ق./1826م. مدینه، عربستان
(نویسنده)
چکیده :
رساله کوتاهي است درپاسخ سوالاتي درباره احوال انسان وذکر اجسام واجساد پاسخ سوالي است از احوال انسان پس از مرگ و کيفيت معاد و حشر، اين پرسش كه از يكي از علماي اعلام شده در اثر گفته هاي خود احسائي است در موضوع معاد. دراين رساله طبق مشرب خاص خود معاد جسماني را ثابت مي کند وبه رد ادله معاد روحاني مي پردازد. درشب پنجشنبه آخر جمادي الاول سال 1233 آن را به پايان رسانيده است. مؤلف در ديباچه مي گويد: پيش از اين رساله اي درباره معاد و احوال انسان و اجسام و اجساد نگاشته بودم. اكنون برخي از برادران از من خواستند آن را شرح كنم و اعتراضات بر آن را پاسخ گويم. نسخه در دست همان شرح رساله معاد اوست. در فهرست كتب مشايخ (ابراهيمي 244) از رساله در جواب بعضي اخوان در معاد جسماني ياد شده كه بايستي همين رساله باشد. (احمد منزوي) در پاسخ اعتراض راجع به جسم انسان، در آخر جمادي الاول 1232 تأليف کرده است. جوابهايي است که احسايي درپاسخ شيخ احمد بن صالح بن طوق نگاشته است. بخواهش يكي از دوستان به اعتراضهائي كه به پاسخهاي وي به برخي از مسائل گفت پاسخ و توضيح مي دهد و پاسخها درباره حقيقت معاد جسماني و بداء و اجل محتوم و اركان چهارگانه عرش است. پاسخ به اشكالاتي است در احوال انسان و معاد كه بر شيخ وارد كرده اند و شيخ به روش خود بدانها پاسخ داده و اصل اشكال را ناشي از عدم فهم صحيح كلمات خود دانسته است و در شب پنجشنبه آخر جمادي الاول 1232 تأليف آن را به پايان رسيده است. (جعفر اشكوري) رساله مختصري است درپاسخ به اعتراض يکي از علماء به کلام احسايي درباره معاد جسماني که به صورت « قال سلمه الله - اقول » سخن معترض وپاسخ احسايي مطرح شده است. تأليف اين رساله در 1233 ق به پايان رسيده است. در پاسخ خرده گيري هايي كه بر سخنان ايشان درباره اجسام و اجساد و معاد جسماني گرفته بودند. در انجامه تاريخ به پايان رسيدن شب پنجشنبه پايان ج 1/1232ق (1817م) آمده است. (احمد منزوي) السؤال ذكر في أول الرسالة: نستدعي من رئيس المشايخ و قطب الأفاضل أن يبين لنا توضيح ما اعترض علي بعض الأجوبة المنسوبة الي جنابكم عن سؤال المعاد الجسماني، فقد ذكرتم في الجواب أن للانسان جسمين و جسدين؛ و الجسد الثاني مركب من العناصر الأربعة الموجودة في عالم الطبيعة المحسوسة. و في المعاد بعد الموت لاتعود الروح الي هذا البدن العنصري الطبيعي المركب ... (فاضل قائيني علي) عن الجسم و الجسد و الجسم رالهور قليائي سئل عنه الشيخ احمد الاحسائي فاجاب و فرغ من الجواب آخر جمادي الاول 1232. (عبدالعزيز طباطبائي) شرح رساله اي است كه خود احسايي پيشتر درباره معاد و احوال انسان و اجساد نوشته بود. پايان يافته در شب پنجشنبه آخر جمادي الاول 1232ق. «حكيم» رساله اي است با عناوين «مما يجب إعتقاده» در معاد كه از رسائل شيخ احمد احسائي گرد آورده شده است (سيد محمود مرعشي نجفي) مختصري است در جواب بعضي اخوان در چگونگي معاد جسماني و پاسخ به اعتراض ديگران به پاسخهاي شيخ احسايي. شيخ در رساله ديگرش با عنوان «أجوبة المسائل» كه به همين منظور تأليف كرده و در همين فهرست با شمار 21484 آمده است، قائل بدان شده كه انسان داراي دو جسم و دو جسد است و حشر انسان با جسد هور قليايي وي كه در برزخ هم همراه اوست صورت مي گيرد. مؤلف اين رساله را در پاسخ به اعتراض بعضي از علما به عقايد او درباره معاد جسماني در سال 1232هـ تأليف كرده است. (عبدالحسين حائري) اين رساله در واقع پاسخي است از مؤلف در جواب اعتراضاتي كه در خصوص گفته هاي ويدر احوال انسان و اجاسم و اجساد شده كه در شب پنج شنبه جمادي الاولي 1232 هـ نوشته شده است. (نظري، محمود) آغاز كتاب: حمدله. صلاة. فيقول العبد المسكين احمد بن زين الدين أن بعض الاخوان انهي الي اعتراضا من بعض العلماء الاعلام علي بعض كلماتي في بيان احوال الانسان و ذكر الاجسام و الاجساد فيما يتعلق بامر المعاد. . قال: نستدعي من رئيس المشايخ. . توضيح ما اعترض ... عن سئوال المعاد الجسماني. فقد ذكرتم في الجواب ان للانسان جسمين و جسدين، و الجسد الثاني مركب من العناصر الاربعة الموجودة في عالم الطبيعية. انجام كتاب: الجسد الثاني بالشيش المصفي منه فلا نعني غير هذا، فانظر هنا و انظر هناك فانك تري المعني واحداً و الله سبحانه الموفق. [مرعشي 13/310 و 37/693؛ سريزدي 1/182؛ مرعشي 2/219 و 2/235ش 620 و 5/204و 3/140و 2/235؛ فهرست سپهسالار 5/30؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 1/232 و 1/367 و 6/662: احسائي؛ دانشگاه تهران 11/2199؛ الهيات تهران ص 350؛ مدرسه حجتيه ص 124؛ فهرست آستان قدس 17/442؛ التراث العربي 5/129؛ مرعشي 30/73 و 30/77؛ ايضاح المكنون 1/339؛ الذريعة 21/173؛ كتابخانه ملك 5/102؛ مدرسه صدر بازار 1/202؛ فهرست احسائي 35/2؛ فهرست كتب مشايخ 244؛ اعلام 1/164: احمد احسايي؛ طبقات 13/88-91؛ مشار، مؤلفين 1/345؛ شيخ علي حيدر 1/385 و 2/89 و 2/286؛ تراثنا س13ش2و/3 333؛ كتابخانه ملك 5/120؛ مكتبة اميرالمومنين 1/49؛ رايانه آستان قدس؛ دنا 9/765-766]
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
توضیحات تکمیلی اثر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
شیخ احمد احسائی
نویسنده :
احسائي، احمد بن زين الدين
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://totfim.com/Books/Details/22246
کد کنگره:
BP 222
جنس منبع:
متن
پایگاه :
نسخ خطی
یادداشت :
سال تأليف: 1233ق؛
توضیحات فیزیکی اثر :
چاپ: دارالسلطنه تبريز: دارالطباعه مشهدي حاجي آقا، سنگي، 1276ق.، رحلي، (جوامع الكلم: ج2، صص280-282)
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت