چکیده :
بسم الله ، والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد: فإن هذا البحث يدور حول المعاني الثابتة لاسم الله الصمد کما فسرها الصحابة والتابعون ، والتي تتوافق مع لغة القرآن لغة العرب ، وبينت في البحث المسائل العقدية حول اسم الله الصمد ،وتکلمت في عن معناه في اللغة الذي له ارتباط بما ثبت عن السلف في تفسيره ثم ذکرت المسائل العقدية حول اسم الله الصمد ومنها : أدلة إثبات اسم الله الصمد وأنه اسم الله عز وجل يصح إطلاقه عليه ، ثم ذکرت معنى اسم الله الصمد کما ثبت عن الصحابة والتابعين ومن بعدهم وبينت أنه لا تضاد ولا تعارض فيما ذکروه من معان مختلفة وبينت وجه الجمع بينها، ثم ذکرت من المسائل العقدية : ان اسم الله الصمد مما يصح أن يتوسل به إلى الله في المبحث المعروف وهو التوسل إلى الله بأسمائه وصفاته الحسنى ، ثم ذکرت من المسائل اختصاص الله بهذه الاسم وأنه لايجوز أن يتسمى به غيره ، ومن المسائل العقدية التي بحثتها: تفاضل أسماء الله الحسنى وبينت جواز المفاضلة بين أسماء الله الحسنى وذکرت الأدلة على ذلک ، وبينت دلالة هذا الاسم على معنى الربوبية والألوهية في حق الله عز وجل ثم ختمت هذا المبحث في دلالة هذا الاسم على القاعدة المعروفة في باب الأسماء والصفات :"کل کمال ثبت لمخلوق من غير استلزام نقص فالخالق ، وکل نقص ينزه عنه المخلوق فالخالق أحق بتنزيهه عنه "، ثم عقدت المبحث الثاني وجعلته بعنوان : مادل عليه اسم الله "الصمد" من الرد على المعاني الباطلة .وجعلته تحته عدد من المسائل منها : استدلال أهل التشبيه بمعنى الصمد (الذي لا جوف له)وبينت بطلان هذا الاستدلال ورددت عليه وجعلت المثال على هذا استدلال الجواربي ومن تابعه من مشبهة ومجسمة الرافضة ، ثم جعلت المسألة الثانية حول استدلال أهل التعطيل بماثبت من معاني لاسم الله "الصمد"، وکيف استدلوا بمعنى أنه لاجوف له لنفي الصفات وضربت مثالاَ بصنيع بشر المريسي الجهمي ورددت عليه من خلال کلام الدارمي وغيره من العلماء ، ثم جعلت المسألة الثالثة حول المعاني الحقة التي نفاها بعض أهل البدع عن اسم الله "الصمد" ومنها معنى أنه ( لاجوف له ) والتي نفاها المتأخرون من علماء اللغة والمتأخرون من المفسرين المتأثرين بالمناهج الکلامية ورددت عليهم رداً إجمالياً ، ومن المعاني التي نفوها : معنى الکامل ، وممن نص على نفيه الجبائي المعتزلي ورددت عليه بما ثبت من معاني اسم الله الصمد التي تدل على هذا المعنى بوضوح وختمت هذا المبحث ببيان فساد استدلال الفلاسفة والمتکلمين بمصطح الترکيب على نفي الأسماء والصفات ، ومن أعظم ما يرد عليهم به هو أن معاني اسم الله الصمد تنفي وترد هذا المعنى الذي ابتدعوه وأن الله لا يتجزأ ولا يتبعض ولا ينقسم ، والله الموفق وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
in the name of god, praise be to god, prayer and peace be upon the messenger of allah and his family and companions.
after this: this research revolves around the fixed meanings of the name of god the samad as interpreted by the companions and followers, which corresponds to the language of the koran, the language of the arabs, in its meaning in the language, which has a link to what has been proven from the predecessor in his interpretation and then mentioned the doctrinal issues about the name of god samad, including: evidence to prove the name of god samad and that the name of god almighty is correct to launch it, and then mentioned the meaning of the name of god samad as proven for companions and followers and after them she pointed out that it does not contradict and do not oppose what they said different and showed the combination of them, and then you mentioned the doctrinal issues: the name of god steadfast, which is valid to plead to god in the known topic is to beg god by his names and attributes of the most beautiful, and then mentioned the issues of the jurisdiction of god in this name and that it may not be called by others, and issues streptococcus which i examined: the differentiation of the names of allah and showed the permissibility of the trade-off between the names of allah and stated the evidence for this, and the significance of this name on the meaning of godhead and divinity in the right of allah azogel and then concluded this topic in the significance of this name on the rule known in the door names and attributes: proven perfection for a creature without non-necessity fa fa and then held the second topic and made it entitled: madl by the name of god, "samad" to respond to false meanings.
and made him under a number of issues, including: inference of the people of the analogy in the sense of samad (which i hollow) she explained the invalidity of this inference and replied to it and made the example of this inference aljawarbi and his followers of suspicion and stereoscopic rejection, and then made the second issue about the inference of the people of disruption with the meanings of the name of god "samad", and how they inferred in the sense that it is hollow to deny the qualities and set an example by the creation of humans i replied to him through the words of darmi and other a the third issue about the true meanings denied by some of the heresies to the name of god "samad", including the meaning that he (unofficial to him), which was denied by the late linguists and later interpreters affected by the curricula and responded to them in total, and meanings denied: it is the text of his exile aljazib al-mu'tazili and replied by the proven meanings of the name of god samad, which clearly demonstrates this meaning and concluded this statement with a statement of corruption inferred philosophers and speakers with the synthesis of the denial of names and attributes, and the greatest response to them is that the meanings of the name of god samad denies that meaning is contained z who invented and that god is indivisible and does not divide or divide, and god bless and peace be upon our prophet muhammad and his family and companions.