چکیده :
بسم اهلل الرحمن الرحيم } ُ يم کِ َ ْلح ا ُ يم ِ ل َ ْلع َت ا َک أَن َا إَِّن ن َ ت ْ لَّم َ ا ع َ َا إِالَّ م َن ل َ ِعْلم َ َک الَ ان َ ْح ب ُ }س )1( الحمد هلل رب العالمين والصالة والسالم على رسول اهلل محمد خاتم النبيين، ورحمة اهلل للعالمين وبعد،،،،،،،، رأى فالسفة اإلسالم أن العقل هبة من اهلل تعالى کرم به اإلنسان، والدين وحي من اهلل تعالى أوحى به إلى رسوله صلى اهلل عليه وسلم ليبلغه للناس ويخاطبهم به ويحثهم على النظر والتفکر فيه، ومن ثم قبوله واإلذعان له، قال ا ِب تع { َ ْب ْْلَل ُوا ا ل ْ أُو َ ََذَّکر ت َ لِي َ هِ و ِ ات َ وا آي ُ َّدَّبر َ ي ِّ ٌک ل َ ار َ ب ُ ْ َک م َي ل إِ ُ اه َ ْن ل َ ٌب أَنز ا َ ت الى: } کِ )2( .
وکان ذلک دافعا للفالسفة الذين اشتغلوا بالتوفيق أن يقولوا ما جاءت به الشريعة حق، وما توصلت إليه الحکمة حق والحق ال يضاد الحق بل يوافقه )3 )ويشهد له .
وهذا الجهد الذي بذله فالسفة اإلسالم في التوفيق بين الحکمة والشريعة إنما يخدم أمرين: فهو يعزز الثقة في العقل اإلنساني ويؤکد قدرته على الوصول إلى الحقيقة، کما يخدم في نفس الوقت الجانب الديني والحقائق التي جاء بها الدين، وبذلک يدحض شبهات أولئک الذين يطعنون في اإلسالم بأنه جاء بأمور غير معقولة أو خارجة عن حدود العقل.
ومن هذا الملحظ اجتهد الفيلسوف أبو الحسن العامري ت 381 هـ في إبراز فضائل ومناقب اإلسالم، ونحن نتناول في هذا البحث فلسفته في هذه القضية برؤية منهجية ترکز في اْلغلب على منهجه الذي اتبعه في ذلک.
)1 )سورة البقرة اآلية رقم: 32 .
)2 )سورة ص اآلية رقم: 22 .
)3 )فصل المقال البن رشد ت د.
محمد عمارة ص: 32،31.
فلسفة اإلمام أبي الحسن العامري في بيان مناقب اإلسالم "رؤية منهجية" فقد بدأ اإلمام دراسته لهذه المسألة بتحديد هدف أال وهو بيان فضيلة اإلسالم بالنسبة لسائر اْلديان، ومهد لذلک بتصنيف العلوم إلى ملية وحکمية، ثم وفق بينهما، ثم بًّين أفضلية العلوم الملية على العلوم الحکمية.
تميزت فلسفة العامري وهو بصدد دراسة هذه المسألة بالنظرة التکاملية للعلوم سواء تلک المنتسبة إلى الحکمة أو المنتسبة إلى الملة، حيث رأى إنها تتکامل لتحقق الهدف العام منها، وبالتالي فقد رد العامري على أرباب بعض العلوم الذين طعنوا في علوم أخر وقللوا من أهميتها.
وختم العامري جهده في هذه القضية بالرد على الشبهات التي تثار ضد اإلسالم وکانت له منهجيته في تحليل هذه الشبهات وتفنيدها بما يتناسب مع کونه فيلسوفا.
لذلک رأيت بحث هذا الجانب من فلسفة أبي الحسن العامري، بحثا منهجياً بمعنى أن نرکز على منهج العامري سواء في تصنيفه للعلوم أو بيانه لفضائل اإلسالم أو في رده على الشبهات التي تثار ضد اإلسالم.
مکونات البحث : المقدمة.
المبحث األول : منهجية أبــــــــــــــي الحســـــــــــــن العامري فــــــــــــي تصنيــــــــــــــــــــــــــــف العلوم.
المبحث الثاني : منهجية اإلمام أبي الحسن العامري في بيان مناقب اإلسالم.
المبحث الثالث : منهجية أبي الحسن العامري في رد الشبهات التي تثار ضد اإلسالم.
الخاتمــــــــــــــــــــة : وفيها أهم نتائج البحث – التوصيات.
الکلمات المفتاحية: أبو الحسن العامري - التوفيق بين الحکمة والشريعة - العلوم الحکمية - العلوم الملية - فضائل اإلسالم - الشبهات - النظرة التکاملية
الحسن العامري في بيان مناقب اإلسالم "رؤية منهجية" abstract the philosophy of imam abi hassan al ameri in the statement of the preachers of islam "methodological vision" preparation by.
dr.
mustafa mohamed yahia abdo professor of creed and assistant philosophy department of creed and philosophy al azhar university faculty of the fundamentals of religion and advocacy in zagazig introduction in the name of allah, the entirely merciful, the especially merciful.
they said, "exalted are you; we have no knowledge except what you have taught us.
indeed, it is you who is the knowing, the wise." [all] praise is [due] to allah, lord of the worlds - peace and blessings be upon the messenger of allah muhammad the seal of the prophets, and the mercy of god to the worlds .................and after the philosophers of islam saw that the mind is a gift from god almighty, and the religion inspired by god inspired him to his messenger peace be upon him to inform people and address them and urges them to consider and think about it, and then accept and obey him، allah says [this is] a blessed book which we have revealed to you, [o muhammad], that they might reflect upon its verses and that those of understanding would be reminded.
فلسفة اإلمام أبي الحسن العامري في بيان مناقب اإلسالم "رؤية منهجية" this was an incentive for the philosophers who worked with success to say what the shari'a had come to, and what wisdom has reached is true and the right does not contradict the truth, but rather approves it and testifies to it.
this effort by the philosophers of islam to reconcile wisdom and shari'a serves two things: it enhances trust in the human mind and affirms its ability to reach the truth, while at the same time serving the religious side and the realities of religion, thereby refuting the suspicions of those who challenge islam came in unreasonable or beyond the limits of reason.
from this point of view, the philosopher abulhassan al-amiri strove to clarify the virtues and virtues of islam.
in this research, we deal with his philosophy in this case with a systematic vision, which focuses mostly on his approach.
imam began his study of this issue by defining the goal of the statement of the virtue of islam for all other religions, and thus the classification of science to mullah and governance, and then according to them, and then between the superiority of science on the science of governance.
al-amiri's philosophy was to study this issue with the complementary view of science, whether it is related to wisdom or belonging to the religion, which he considered to be integrated to achieve the general goal.
al-amiri فلسفة اإلمام أبي الحسن العامري في بيان مناقب اإلسالم "رؤية منهجية" responded to the heads of some sciences who challenged other sciences and played down their importance.
al-amiri concluded his efforts in this case to respond to the suspicions raised against islam and had his methodology in analyzing these suspicions and refuting them in proportion to being a philosopher.
so i saw this aspect of the philosophy of abi hassan al-amiri, a systematic research in the sense that we focus on the approach of amiri, whether in the classification of science or his statement of the virtues of islam or in response to the suspicions raised against islam.
search contents introduction.
the first topic: the methodology of abi hassan ameri in the classification of science.
the second topic: methodology of imam abi hassan alamiri in the statement of the feature of islam.
the third topic: method of abi hassan al-amiri in response to suspicions raised against islam.
conclusion: the main findings of the research - recommendations.
keywords: abulhasan al ameri - reconciling wisdom and shariah - shariah sciences - islamic sciences - virtues of islam - accusation - integrative perspective email/ dr.mosmmy2012abdou@yahoo.com