چکیده :
إن القرآن الکريم کتاب الله المجيد، ودستوره الخالد إلى عباده، ووحيه المنزل على خاتم رسله r، وهو آخر الکتب السماوية نزولا، وأشرفها مکانة ومنزلة، وهو المعجزة الإلهية الدالة على صدق نبوة نبينا r ، الباقية إلى أن يرث الله الأرض وما عليها، وأنه ليس في استطاعة أحد من الإنس أو الجن أن يأتي بمثلها.
وبعد اتفاق المسلمين على إعجاز القرآن الکريم، تسابق العلماء المدققين منهم، لإبراز الجهة التي من أجلها أعيا القرآن العرب وهم أصحاب البلاغة والفصاحة, واللغة طوع لسانهم أن يأتوا بسورة من مثله، فتعددت بذلک وجوه إعجازه، وتباينت آراءُ العلماء فيها، وأدلى کل واحد منهم بدلوه، وحدد ما ارتآه، فعند بعضٍ إعجازه: إخباره بالغيب، وعند بعضٍ: جمعه للحقائق والعلوم، وعند بعضٍ: سلامته من التخالف والتناقض، إلى آخر الوجوه التي ذکرها العلماء، حتى أوصلها بعضهم إلى ثمانين وجها, وأشار العلماء المتأخرون إلى أن وجوه الإعجاز القرآني لا تنحصر في وجه دون وجه، بل إن کل متأمل في کتاب الله يظهر له منها مالا يظهر لغيره، من أجل ذلک وجدناهم قد أفاضوا في ذکر هذه الوجوه، حتى صرح السيوطي بقوله:" والصواب أنه لانهاية لوجوه إعجازه ".
وجمهور العلماء من أهل السنة وغيرهم يذهبون إلى أن إعجاز القرآن الکريم في نظمه البديع, وبلاغة وفصاحة ألفاظه ومعانيه, يقول ابن عطية في هذا:" وهذا هو القول الذي عليه الجمهور والحذاق, وهو الصحيح في نفسه".
غير أن البعض قد خالف قول الجمهور, فذهب إلى أن وجه إعجاز القرآن الکريم هو (الصَّرفة), ودار حول هذا الوجه جدل کثير؛ لهذا ذکره جل العلماء الذين أدلوا بدلوهم في قضية إعجاز القرآن الکريم، وکان ذکرهم لهذا الوجه: إما على جهة التأييد والاحتجاج له، وإما على جهة المعارضة والنقض.
ومما يسترعي الانتباه ويستدعي التنبيه أن هذا القول لم يکن محصورا في قول زنديق ضال, بل إن من أعلام اللغة والبيان من قال به ونافح عنه من المعتزلة والشيعة, بل نسب لکثير من علماء السنة الکبار, من غير تحقيق أو تمحيص.
کما أن اختلاف مفهوم الصرفة عند القائلين بها, واختلاف موقفهم من إعجاز القرآن بنظمه وبلاغته, وغموض مصدر هذا القول ونشأته, کل هذا جعل بحث هذه المسألة من الأهمية بمکان.
the glorious quran allah's book, the immortal constitution to worship, and vivid house to seal his messengersr, is the most heavenly books down, i would do her proud stature and his home, a divine miracle sincerity function prophecy of our prophet rremaining that allah inherits the earth and all that is upon them, and that no one else can human or jinn to come.
this, after muslims quran, raced them, auditors scientists highlight the side seeking the quran arabs owners the rhetoric and eloquence, and language at their tongues come to surat from like, multiplying this miraculous nature of the object, the scholars differed, and made every one of them.
replicas, select the view, when some miraculous nature: tell him unseen, and when some: juma facts and science, when some: of skewness and contradiction, to most scientists, even mentioned the faces that deliver some 80 head, scientists noted the qur'anic miracle faces latecomers are not confined to the face without face, but all pensive in allah's book shows him her money appears to others, in order that we may so eloquently presented in these faces, until al-suyooti said: "right and wrong that infinity of the miraculous nature of the object.
and the majority of scholars of ahlus sunnah and others argue that the quran in its delightful, eloquent and pontificating language and its meanings, ibn atiyah on this: "that is to say the audience and the subtle, and is true to himself."
however, some had violated telling the public, went to the quran is (pure), and on this face much debate; gel said scientists who quran case, was mentioned this face: either support the protest, either on the opposition party.
it draws the alert requires that this statement was not confined to say stray heretic, but language flags and who said it and advocated for nonconformists and the shiites, but many of the adult year scientists, without investigation or examination.
as pure concept difference when you say it, and the different positions of the quran miracles and eloquence, and ambiguity of this source and origin, all that make this issue of utmost importance.