چکیده :
لا شک أن للوقف مکانة عظيمة، وآثاره حميدة على المسلمين؛ لذا اهتم به العلماء قديماً وحديثاً، فهو الصدقة الجارية التي تستمر للمتصدق بعد موته؛ ولذا عُني به النبي e عنايةً تامة، قولاً وعملاً، فکان يحثّ على الوقف بأقواله e، وکان يحضّ عليه بأفعاله e، فکان يوقف ما يملکه، ويحدد مصارفه، فجاء هذا البحث في بيان: " أوقاف النبي e ، ودراستها دراسةً حديثيةً موضوعيةً، وضمَّنته أوقاف الصحابة y التي وجّه النبي e بوقفها خاصةً، أو التي أقرّ النبي e وقفها، فيکون الصحابي أوقفها بين يدي النبي e.
هدف البحث: جمع ودراسة أحاديث أوقاف النبي e التي أوقفها؛ دون الأحاديث القولية الحاثَّة على الوقف عموماً، وقصدت أن تجتمع دلالة الفعل النبوي مع دلالة القول النبوي، وأضفت للدراسة أوقاف الصحابة y التي وجَّه النبي e بوقفها خصوصاً، أو أقرَّها، ودراستها دراسةً موضوعية.
منهج البحث: المنهج الاستقرائي التحليلي، حيث جمعت سبعةً وعشرين حديثاً في أوقاف النبي e، وأوقاف أصحابه y التي أوقفوها بين يدي النبي e، وخرّجتها، وبيّنت حکمها، ثم دراستها دراسة تحليلية فقهية، وأوضحت دلالاتها، وفق منهج أهل العلم.
أهم النتائج: ظهور عناية النبي r الکبيرة بالوقف، حيث أوقف أعظم ما ملک من الأراضي والبساتين، بل لم يورث شيئاً، فکل ما ملکه فقد أوقفه؛ إما على أهله أو على مصالح المسلمين، ومما أوقفه أموال مخيريق، والتي وردت بأسانيد ضعيفة جدا، لکن تتابع المحدثين وأهل المغازي والسير على ذکرها، واشتهار القصة واستفاضتها يعزّز ثبوتها، ويدل أن لها أصلاً، وهي تعد أول وقف خيري في الإسلام بعد وقف مسجد قباء، وکان أولى من يکون الوقف عليه هم ذوي القرابة؛ حيث خصّهم النبي r بأوقاف کثيرة، وکان من أنواع الوقف الجائز:وقف الأرض، حيث وقف عمر t أرضه بخيبر، وکان أکثر الصحابة وقفاً عثمان بن عفان t، ومن أهم أوقافه بئر رومة، التي مازالت تعرف اليوم بــ" بئر عثمان " في المدينة.
التوصيات: التوصية للباحثين والجامعات والمراکز البحثية بإصدار موسوعة شاملة للأحاديث والآثار الواردة في الأوقاف النبوية وأوقاف الصحابة والتابعين، وبيان الثابت منها وغير ثابت، ثم ترجمتها للغات الأخرى، ليقف العالم على الإرث الإسلامي العظيم في الأوقاف الخيرية.
there is no doubt that the waqf has a great place, and its effects are benign on muslims, so the scholars took care of it old and new, because it is the ongoing charity that continues to be done to the believer after his death, and therefore the prophet gave him full care, in word and deed, he urged to stop his words, peace be upon him, and he was exhorting him by his actions, peace be upon him, and he stopped what he had.
this research is defined in a statement: "the waqfs of the prophet, peace be upon him, and their study is an objective modern study, and included in the waqfs of the sahaba) god bless them(, which the prophet has directed, especially, or which the prophet has acknowledged) peace be upon him( and stop it, so that the sahabi stopped it in the hands of the prophet.
.
the purpose of the research: collecting and studying the hadiths of the prophet's endowments, which he stopped, without the hadiths that are urging the waqf in general, and i meant that the significance ofthe prophetic act should be combined with the meaning of the prophet'ssaying, and i added to the study the waqfs of the companions, which the prophet has directed, especially to stop them, or approve them, and study them objectively.
the method of research: the inductive analytical approach, where twenty-seven recent gatherings in the waqfs of the prophet, peace be upon him, and the endowments of his companions, which they stopped in the hands of the prophet, and came out, and showed its judgment, and then studied it analytical lyaq, and explained its implications, according to the approach of the scholars.
the most important results: the emergence of the prophet's great care by stopping, where he stopped the greatest of the lands and orchards, but did not inherit anything, all that he owned, he stopped him, either on his family or on the interests of muslims, and what was stopped by the money of mekhirik, which received very weak support, but the follow-up of the modernists and the people of al-maghazi and walk on their mention, and the popularity of the story and its extensivestrengthening enhances its proof, and shows that it is originally considered, and it is considered, and it is considered, the first charitable stop in islam after the stop of the mosque of kabya, and the first of those who were the ones who were the ones who were related to it, was the prophet, peace be upon him, assigned many endowments, and it was one of the kinds of waqfs that were permissible: the stop of the land, where omar, )may allah be pleased with him(, stood his land with a dagger, and was the most prominent of the companions, othman ibn afan, )may allah be pleased with him (, and one of the most important endowments is bir ruma, which is still known today as "bir osman" in the city.
recommendations: recommendation to researchers, universities and research centers to issue a comprehensive encyclopedia of hadiths and antiquities contained in the prophet's waqfs and waqfs of the sahaba and followers, and a statement of fixed and non-fixed ones, and then translate them into other languages, so that the world will stand on the great islamic heritage in charitable endowments.
keywords: waqf, prophet, study, hadith, objectivity.