مسند ابی یعلی : المسند الصغیر - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مسند ابی یعلی : المسند الصغیر - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
ابو یعلی أحمد بن علی بن المثنی الموصلی
551 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1538ق./2017م.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مسند ابی یعلی : المسند الصغیر - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
مسند الإمام أبي يعلى الموصلي (المسند الصغير) - ج 1: (1.مسند أبي بكر - 6.مسند سعد بن أبي وقاص)
وضعیت نشر :
قاهره - مصر ،
دار التاصیل ،
1538ق./2017م
چکیده :
مسند أبييعلی الموصلي، تألیف احمد بن علی بن مثنی تمیمی (210-307ق)، معروف به ابویعلی موصلی در موضوع حدیث. این کتاب که مهمترین اثر ابویعلی است در پرتو نام نیک و شهرت نویسندهاش همواره در کنار مجامیع بزرگ و معتبر چون کتب سته و مسند احمد بن حنبل از حسن قبول علما و محدثان برخوردار بوده و در زمره متون درسی حدیث بشمار میآمده است. در این مسند، 7555 حدیث از 210 تن صحابی گرد آمده است. تعداد 188 تن از آنان مرد و بقیه زن هستند. کتاب با مسند ابوبکر آغاز شده و با احادیث سهل بن سعد ساعدی پایان میپذیرد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
روایات اهل سنت
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث اهل سنت
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
کتب حدیث اهل سنت
نویسنده :
ابو یعلی أحمد بن علی بن المثنی الموصلی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://ia800703.us.archive.org/20/items/FPmusyal/01_musyal.pdf
جنس منبع:
متن
فروست:
دیوان الحدیث النبوی (18)
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
آدرس دوره: https://archive.org/details/FPmusyal
المجلد 1 من 5 مجلدات
توضیحات فیزیکی اثر :
551 صفحه
توضیحات اضافی :
بیتردید شهرت ابویعلی در درجه نخست بهواسطه مسند اوست. تاکنون از این کتاب پنج شش دستنوشته پیدا شده که در گنجینههای نسخ خطی دنیا نگهداری میشود. یکی از این نسخهها با کتاب «المقصد العلي في زوائد أبييعلی الموصلي» اثر ابن حجر هیثمی همراه است. معروف است که ابویعلی دو مسند داشته: یکی کبیر و دیگری صغیر، اما در جایی این مطلب روشن نشده که آیا این دستنوشتهها مربوط به مسند کبیر است یا صغیر؛ حتی حسین سلیم اسد که رنج تصحیح، مقابله و شرح مسند ابویعلی را بر خود هموار ساخته، هیچ جا به این نکته اشارهای ندارد که آیا اساساً ابویعلی یک مسند تألیف کرده یا دو مسند و مسندی که به کوشش او در دسترس پژوهندگان قرار گرفته، مسند کبیر است یاصغیر؟ حافظ اسماعیل بن محمد بن فضل تیمی گوید: «مسندهایی چون مسند عدنی و مسند احمد بن منیع را خواندم. این مسندها به رودها مانند، اما مسند ابویعلی به دریا ماند که محل گرد آمدن رودهاست». ذهبی به دنبال این سخن میافزاید: «او درست گفته، بهویژه درباره مسندی که نزد مردم اصفهان رایج است و از طریق ابن مقری آن را از مؤلف نقل میکنند؛ زیرا آن مجموعه بس بزرگی است برخلاف آن مسندی که برای ما از طریق ابوعمرو [محمد بن احمد] بن حمدان [حیری] از ابویعلی نقل کردهاند؛ زیرا این یکی مختصر است». اگر این سخن ذهبی را در اینباره معتبر بدانیم، باید بگوییم مسندی که چاپ شده، مسند صغیر است؛ زیرا راوی این مسند از مؤلف، ابوعمرو محمد بن احمد بن حمدان حیری (متوفی حدود 380ق) است، نه ابن مقری. یکی از پژوهندگان معاصر ضمن یک بحث استطرادی در اینباره مینویسد: «مسند ابویعلی که مورد بحث ماست، مسند کبیر است. وی مسند دیگری هم دارد که صغیر است. مسند کبیر مرجعی غنی و گسترده و اعتبار احادیثش در حد مسند امام احمد بن حنبل است». آنگاه به دنبال سخن خود، همان گفته اسماعیل بن محمد تیمی را میآورد؛ بنابراین بر پایه اطلاعات موجود، این نکته در پرده ابهام باقی میماند و امید است در خلال مطالعات آینده پاسخ پرسش بالا به دست آید. گفتنی است که در مسند ابویعلی چند بار تصریح شده که وی در سال 306 هجری، یعنی یک سال پیش از وفاتش، مسند را بر شاگردانش املا کرده است. بلقینی مینویسد: «در مسند بزار، ابن منیع و ابویعلی، همانند مسند احمد، احادیثی وجود دارد که در صحیحین و سنن چهارگانه، یعنی: سنن ابیداوود، ترمذی، نسایی و ابن ماجه به چشم نمیخورد. کسی که به دقایق علم حدیث عارف باشد، پس از دقت و تأمل میتواند به صحت بسیاری از آن احادیث حکم کند». به دلیل همین ویژگیای که بلقینی بدان اشاره کرد، نورالدین هیثمی در کتاب «مجمع الزوائد و منبع الفوائد» و ابن حجر عسقلانی در کتاب «المطالب العالية» و احمد بن ابیبکر بوصیری در کتاب «إتحاف الخيرة»، احادیث افزون بر صحاح ششگانه را از این مسند و چند مسند مشهور دیگر بیرون کشیده و در کتابهای یادشده، عرضه داشتهاند. یکی از پژوهندگان معاصر اهل سنت مینویسد: «برترین و نامآورترین مسندها، مسند احمد بن حنبل و پس از آن مسند ابویعلی موصلی است». وی مسند ابویعلی را مانند مسند احمد، از مآخذ حدیث حسن دانسته است، اما حسین سلیم اسد برای ارزیابی این مسند از دو راه وارد شده است: هزار حدیث از این مسند را بررسی کرده، در نتیجه در میان آن هزار حدیث 153 حدیث ضعیف یافته که برای احتجاج شایستگی ندارند. باقیمانده این هزار حدیث به گمان وی یا صحیح هستند یا حسن و جملگی برای احتجاج صلاحیت دارند؛ بنابراین میتوان گفت: تقریباً 3/15 درصد از احادیث این کتاب ضعیف است. به عقیده وی این نسبت اولاً نشانگر پاکیزگی این مسند است، ثانیاً تا حدودی سهلانگاری در کار تألیف این کتاب را نشان میدهد. احادیثی را که ابن حبان در صحیح خود از طریق استادش ابویعلی آورده، شمارش کرده، در نتیجه دریافته که از 792 حدیث موجود در جلد سوم صحیح ابن حبان، صد حدیث و از 770 حدیث موجود در جلد چهارم آن کتاب، 126 حدیث از طریق ابویعلی روایت شده است؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی نتیجه گرفته که یکهفتم احادیث صحیح ابن حبان از طریق ابویعلی است که یکی از بزرگترین استادان مورد اعتمادش میباشد. وی در واقع میخواهد از رهگذر ارزش و اعتبار صحیح ابن حبان و اعتماد مؤلفش به مرویات ابویعلی، ارج و اهمیت مسند مورد بحث را نشان بدهد. حدود 500 سال پس از وفات ابویعلی، نورالدین علی بن ابیبکر هیثمی، احادیثی را که ابویعلی افزون بر کتب سته آورده، با اسانید آنها استخراج کرده و سپس با حذف اسانید در «مجمع الزوائد» خود جای داده است. مسند ابویعلی از دو طریق روایت شده است: نخست روایت ابن مقری که در اصفهان به «مسند کبیر» شهرت داشته و دوم روایت ابوعمر بن حمدان که به «مسند صغیر» مشهور و نسبت به روایت نخستین بسیار مختصرتر بوده است. این مقدار از روایات (7555 روایت در کتاب) برابر است با حجم بیشتر از یکچهارم حجم مسند احمد. این احادیث به نقل از 210 تن صحابی گرد آمده که 188 تن از آنان مرد و بقیه زن هستند. هجده تن از این صحابه ناشناخته و گمنام هستند و مؤلف با عناوینی چون امرأة (زنی)، رجل عن جده (مردی از طریق نیایش)، رجل من أصحاب النبي (مردی از یاران پیامبر)، عم جارية بن قدامة (عموی جاریة بن قدامه)، از آنان حدیث نقل میکند. در مسند مورد بحث، از صحابه نامداری چون: ابوذر غفاری، سلمان فارسی، زید بن ثابت، ابی بن کعب و عثمان بن عفان مطلقاً حدیثی به چشم نمیخورد. این مسند با احادیث سه تن از خلفای راشدین، یعنی ابوبکر، عمر و حضرت علی(ع) آغاز میشود؛ به دنبال آن مرویات پنج تن دیگر از عشره مبشره میآید. از این هشت تن که بگذریم، معیار خاصی در ترتیب مسندهای صحابه نمیتوان یافت. مسندهای زنان هم بدون نظم خاصی در لابهلای مسند مردان نهاده شده است. پایانبخش کتاب، مسند سهل بن سعد ساعدی است. بنا به بررسی صورتگرفته، روایاتی که بیانگر مناقب اهلبیت(ع) و حقانیت مذهب تشیع است، در این مسند بر هشتادویک حدیث بالغ میگردد.
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت