چکیده :
binary opposites always play an essential role in transferring the meanings of narratives; meaning is produced and transferred through the structure and interrelations of binary opposites.
some structuralists believe that all narratives are founded on a fixed structure of binary opposites.
based on the role of binary opposites, this study compared narratives related to creation in the texts of the bundahishn, the selections of zadsparam, the qur’an and torah in order to establish the basic structure of the story of creation.
to this end, first a hypothetical structure was depicted by analyzing the mythemes of the main texts and some other texts.
then, by a thorough re-reading of the selected texts, this structure was set as the verified basis and found the ability to explain the events in the text.
based on this structure, the main binary opposites of the first phase of the story of creation are: light/dark and male/female.
four characters, namely, light-male, light-female, dark-male, and dark-female, have been produced by combining these binaries.
in the spring chapter of the bundahishn, these four characters comprise never ending light (hormozd), material light, never ending darkness (ahriman), and material darkness.
day, earth, night, and sea play the same four characters in the first chapter of torah and in the creation story of adam they come in the names of pre-heaven adam (spirit), adam’s wife, iblis, and angels.
another characteristic of the first phase of creation is that creation in the light world is only spiritual and no material creation happens.
«دوگانهها» در انتقال معنای روایات همواره نقشی اساسی دارند و معنا از طریق ساختار این «دوگانهها» و تعاملاتشان ایجاد و منتقل میشود.
برخی ساختارگرایان بر این باورند که همة روایات بر پایة ساختاری ثابت از «دوگانهها» استوار هستند.
این پژوهش، روایات مربوط به «آفرینش» در متون بندهش، زادسپرم، قرآن و تورات را بر اساس نقش دوگانهها انطباق داده تا از این طریق ساختار بنیادین آن را مشخص کند.
با این هدف، ابتدا با بررسی اسطورهواجهای متون اصلی و برخی متون دیگر، ساختاری فرضی ترسیم شد، سپس با مطالعة دوبارة متون مورد بحث، این ساختار اثبات شد و توانایی توجیه رویدادهای متن را پیدا کرد.
طبق این ساختار، مفاهیم ظلمت/ نور و مذکر/ مؤنث «دوگانههای» اصلی مرحلة آغازین روایت آفرینش به شمار میروند.
از ترکیب این دوگانهها چهار شخصیت «مذکرِ روشن»، «مونثِ روشن»، «مذکرِ تاریک» و «مونثِ تاریک» ایجاد شده است.
این چهارشخصیت در فصل بهار بندهش شامل روشنی بیکران (هرمزد)، روشنی مادی، تاریکی بیکران (اهریمن) و تاریکی مادی است.
در باب نخست تورات نیز شامل روز، زمین، شب و دریا میشود.
این شخصیتها در قرآن بر داستان آفرینش آدم انطباق مییابد و شامل آدمِ پیش از بهشت (روح)، زوجِ آدم، ابلیس و فرشتگان است.
ویژگی دیگر مرحلة اول آفرینش این است که در جهان روشن، آفرینش صرفا مینوی است و آفرینش مادی اتفاق نمیافتد.
نویسنده :
شیدا قاسمی فیروزآبادی ،تقی پورنامداریان ، علیرضا شعبانلو
منبع اصلی :
http://paq.araku.ac.ir/article_39168_3ffb4ec48d21de958ff75be81c804414.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهشهای ادبی-قرآنی- سال 1398- دوره 7- شماره 4- از صفحه 45 تا 81)
یادداشت :
کلیدواژهها
مطالعات تطبیقی دین داستان آفرینش ساختارگرایی دوگانه مرحله اول آفرینش
کلیدواژهها [English]
comparative religion the Story of Creation Structuralism binary opposition the first phase of Creation
نوع منبع :
مقاله
,
کتابخانه عمومی