چکیده :
هدف این مقاله شناسایی اصول تربیت براساس مبانی انسانشناختی و ارزششناختی در حکمت متعالیه است.
روش پژوهش توصیفی−تحلیلی بوده و در این راستا اصول تربیت متناظر با هر یک از مبانی انسانشناختی و ارزششناختی حکمت متعالیه بررسی شد.
با تکیه بر مبانی انسانشناختی در حکمت متعالیه، اصول تربیت بدین شرح استخراج شدند: توجه به ویژگیهای مشترک و تفاوتهای فردی، کمک به رشد عقلانی همراه با محدودیتهای آدمی، رعایت تقوا در کسب دانش، پرورش اعتماد به نفس، رعایت شئون فردی و اجتماعی، تحرک و پویایی و رشد همهجانبه متربیان.
کاربست این اصول در تربیت به مربیان در سوق دادن متربیان به فطرت، پیشگیری از انحراف از فطرت، بیدار ساختن فطرت، تقویت نیروی اراده و اعتماد به نفس، شناسایی هویت و جایگاه فردی و اجتماعی، آگاهسازی نسبت به محدودیتهای آدمی، تقویت تقوا، تقویت روحیه کمالطلبی، رشد همهجانبه و کمک به تحرک و تلاش در متربیان کمک میکند.
براساس مبانی ارزششناختی حکمت متعالیه، اصول تربیت بدین شرح شناسایی شدند: پرورش گرایش به خیر، شناخت خداوند بهعنوان خیر مطلق، میانهروی در بهرهگیری از لذات، هماهنگی در کسب توأمان لذت و سعادت، تبیین عقلانی فضیلت و تقویت گرایش به زیبایی حقیقی و نظام احسن.
کاربست این اصول در تربیت به مربیان در داشتن خلوص نیت در تلاشهای علمی، پرهیز از افراط و تفریط و گرایش به میانهروی در رفتارها، تقویت روحیه فروتنی، داشتن انعطاف در تعاملهای علمی، پرهیز از زیباییهای ظاهری و گرایش به زیباییهای حقیقی کمک میکند.
the present article aims at identifying the principles of education based on the value judgments and anthropological tenets of transcendental philosophy.
the research method is descriptive-analytical and, accordingly, the principles of education in correspondence with value judgments and anthropological tenets of transcendental philosophy.
on the bases of anthropological tenets of transcendental philosophy, the principles of education were extracted as follows: paying attention to common features and individual differences, helping the intellectual growth along with human’s limitations, observing abstinence in acquiring knowledge, nurturing one’s self-confidence, observing individual and social statuses, and the educators’ dynamism and overall development.
applying those principles in education would be helpful in leading educators to human nature, preventing deviation from human nature, wakening one’s nature, reinforcing one’s will and self-confidence, identifying one’s identity and individual status, making learners aware of human’s limitations, reinforcing piety and abstinence, reinforcing the eagerness to seek perfection, overall development, and helping dynamism and effort in educators.
based on the tenets of value judgments in transcendental philosophy, the principles of education were identified as follows: nurturing one’s leaning towards goodness, knowing god as absolute goodness, moderation in enjoying pleasures, harmony in getting pleasure and felicity simultaneously, intellectual explanation of virtue and reinforcing leaning towards true beauty and the best system.
applying these principles in education is in the following forms: having sincere intention in scientific efforts, avoiding negligence and excess and leaning to moderation in behaviors, reinforcing humbleness, flexibility in scientific interactions, avoiding superficial beauties and leaning towards true beauties.
منبع اصلی :
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1468_d5a6cae9cd78c6fc59ec359ef765fa24.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(تربيت اسلامی- سال 1397- دوره 13- شماره 27- از صفحه 141 تا 166)
یادداشت :
کلیدواژهها
اصول؛ مبانی؛ تربیت؛ انسانشناسی؛ ارزششناسی؛ حکمت متعالیه
کلیدواژهها [English]
principles, tenets, education, Anthropology, value judgment, transcendental philosophy